Tror du på "grönmålade" kanter.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tror du grönmålade kanter på en cdskiva förändrar ljudet när den spelas upp i en cdspelare?

Ja
8
11%
Nej
62
89%

Antal röster : 70

Callisto
Saknad † 2017

Tror du på "grönmålade" kanter.

Inläggav Callisto » 2006-01-16 08:55

Alltså, tror du grönmålade kanter på en cdskiva förändrar ljudet när den spelas upp i en cdspelare?

Kommentera gärna varför ni svarat Ja eller Nej.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-01-16 09:29

Hittils har ingen i ett kontrolerat test kunna påvisa någons om helst skilnad. Det finns heller ingen teoretiskt rimlig førklaring till varfør det skulle fungera.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-16 09:37

Ja, jag har svaga indikationer på att det kan göra förändring. Om det är till det bättre eller sämre vågar jag inte svara på.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-16 09:41

Nattlorden skrev:Ja, jag har svaga indikationer på att det kan göra förändring. Om det är till det bättre eller sämre vågar jag inte svara på.

Vad är det för indikationer? :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-16 09:46

Morello skrev:Vad är det för indikationer? :)

Öppen A-B test.

DTH

Inläggav DTH » 2006-01-16 09:50

Vad gäller ljudförbättring är det HELT UTESLUTET att gröna kanter kan ha någon verkan. Här behövs ingen tro, detta kan man med viss grundläggande kunskap veta.

Att gröna kanter skulle kunna ha negativ verkan är osannolikt och torde förutsätta att man kletat/klantat till rejält.

Sammanfattningsvis: att kunna lagra och återskapa digital information fullständigt exakt är en förutsättning för allt datoranvändande och därför är detta löst sedan länge.

Mvh

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-16 09:56

Jag har inte röstat, för det är inte en fråga om tro. Och jag skulle inte vilja sträcka mig så långt som att säga att det GÖR skillnad, men det KAN göra skillnad.

Rent teoretiskt ska ju ettor och nollor inte påverkas, men om man spelar en skiva där reflexioner i kanten kan minska skillnaden mellan ljus/ickeljus (dvs grop eller inte grop) så borde vissa spelare kunna få det svårare att läsa med dessa ljusreflexioner som stör.

Jag säger inte att så händer, jag säger inte att det påverkar det ljudande resultatet. Men jag tycker att man ska vara öppen för vad som KAN hända och inte kategoriskt avvisa saker bara för att det inte ryms i ens världsbild....

/ B

DTH

Inläggav DTH » 2006-01-16 10:28

Bill50x skrev:Jag har inte röstat, för det är inte en fråga om tro. Och jag skulle inte vilja sträcka mig så långt som att säga att det GÖR skillnad, men det KAN göra skillnad.

Rent teoretiskt ska ju ettor och nollor inte påverkas, men om man spelar en skiva där reflexioner i kanten kan minska skillnaden mellan ljus/ickeljus (dvs grop eller inte grop) så borde vissa spelare kunna få det svårare att läsa med dessa ljusreflexioner som stör.

Jag säger inte att så händer, jag säger inte att det påverkar det ljudande resultatet. Men jag tycker att man ska vara öppen för vad som KAN hända och inte kategoriskt avvisa saker bara för att det inte ryms i ens världsbild....

/ B

Naturligtvis kan man ha uppfattningen att allt KAN vara möjligt och att vi egentligen inte med fullständig säkerhet vet någonting om någonting...

Jag vill dock å det starkaste värja mig mot antydningarna om att en klar uppfattning är det samma som att vara trångsynt och ha en oflexibel världsbild.

Att ha teoretisk kunskap om digitalteknik och felkorrektur, känna till specen för Audio-CD, veta hur en CD spelare är uppbyggd och fungerar, ha tagit del av ett antal tester och försök samt att ha genomfört egna praktiska försök hör väl knappast till "världsbild"?

Det är iofs riktigt resonerat att det vore tänkbart att en viss spelare kunde ha sådana problem med en viss sorts reflektioner på ett sådant sätt att grönmålning kunde hjälpa. Detta kan inte uteslutas fullständigt. Det kan dock konstateras att en sådan spelare ligger utanför specen och per definition vore felaktig. Det kan vidare konstateras att någon sådan spelare mig veterligen aldrig påträffats/identifierats.

Mvh

P.S.
Bill50x skrev:Rent teoretiskt ska ju ettor och nollor inte påverkas...

Det är felaktigt att påstå att ettor och nollor rent teoretiskt inte skall påverkas. Det är snarare tvärtom! Lagrade ettor och nollor är nästan omöjliga att avläsa helt korrekt. Utan felkorrektur vore det inte möjligt att läsa av en CD korrekt. I Audio-CD-specen är felkorrekturen dimensionerad för att hantera produktionstoleranser hos spelare och skiva såväl som skador, repor och försmutsning på skivan.

Det handlar allstå inte direkt om "ettorna och nollorna" på skivan utan om felkorrekturens förmåga att återskapa ursprungsmaterialets ettor och nollor. Denna förmåga kan matematiskt bevisas och i praktiken bekräftas.

Mvh

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-16 10:35

Om vi tar Holfi, som är kända för att ha sina laser ofta onödigt snålt ställda (dvs vägrar läsa lite sämre skivor), de har senare gått vidare till att ha grönbelysning inne i avläsningsutrymmet. Skulle vara intressant om de hade mätdata på skillnaden (om någon).

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-01-16 11:56

Har provat. Vi var två stycken som testade och frugan som var DJ. Mina tre ex var grönmålade och kompisens ( samma inspelningar ) var omålade. Jag upplevde ingen skillnad. Kompisen tyckte sig höra en skillnad på en CD till den grönmålades favör. Lät frugan testa. Hon hörde ingen skillnad. Denna test hade ju inga anspråk att klargöra rätt eller fel utan gjordes på kul. Nåväl, det blev inga mer grönmålningar 8)
McIntoshnörd!

MickeN

Inläggav MickeN » 2006-01-16 11:58

Ströljus som internt i cdskivan reflekteras i skivans kant, allternativt ströljus som tar sig in i skivan via kanten är ett försvinnande litet problem vid avläsning av en CD.
Det kan hända att konstruera en CD-spelare som är kännslig för dessa kanteffekter men det är avsevärt mycket svårare än att konstruera en som inte är det.
Just grönfärg på kanten är verkligen mycket långsökt som audiotewak. Om man är ute efter att elliminera kantreflexer hade en matt svart färg varit att föredra.
Däremot kan apparater som svaravar av kanten på cdn ha en liten positiv inverkan. Inte för att det påverkar reflexerna i kanten, som det ofta står i marknadsföringen, utan för att balansen i cdn kan förbättras något och därmed tidsjittret vid avläsningen minska något.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-16 12:08

Uppenbarligen i vissa fall men dock inte med den förklaring som grönpennsanvändarna själva hävdar.
Class only looks like arrogance from below.

DTH

Inläggav DTH » 2006-01-16 12:21

MickeN skrev:Däremot kan apparater som svaravar av kanten på cdn ha en liten positiv inverkan. Inte för att det påverkar reflexerna i kanten, som det ofta står i marknadsföringen, utan för att balansen i cdn kan förbättras något och därmed tidsjittret vid avläsningen minska något.

Eventuellt tidsjitter vid avläsningen torde vara irrelevant eftersom alla CD-spelare har en FIFO-buffer mellan EFM-code-demodulatorn och CIRC-decodern. Alltså inget avläsningsjitter in i CIRC:en.

Det bör dock påpekas att svarvning har en stor potentiell nackdel: skyddslackeringen tas bort vilket kan medföra att aluminiumskiktet exponeras, vilket i sin tur kan medföra oxidation med följd att CD:n blir förstörd. Om man vill att ens CD:ar skall hålla länge skall man absolut inte svarva dem!

Ovanstående gäller även för märkning med grön, eller annan, penna. Beroende på vilken typ av lösningsmedel som används i märkpennan kan detta lösa upp skyddslacken och eventuellt även skada polykarbonaten i CD:n...

If it works, don't fix it!

Mvh

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-16 12:30

Efter vad jag förstått cd-byggarforum så är ströljus ajabaja när man konstruerar låda, dvs man skall inte ha en fritt snurrande skiva utan bygga in den i en mörk låda. Även datablad om Philips cd-pro II så står det att det optimalt inte får byggas fritt.

Hur stämmer detta mot att ströljus inte skulle ha ngt återgivningen att göra?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

DTH

Inläggav DTH » 2006-01-16 12:30

Nattlorden skrev:Om vi tar Holfi, som är kända för att ha sina laser ofta onödigt snålt ställda (dvs vägrar läsa lite sämre skivor), de har senare gått vidare till att ha grönbelysning inne i avläsningsutrymmet. Skulle vara intressant om de hade mätdata på skillnaden (om någon).

Jag bifogar följande citat från Holfi's websida:

The year 2004 generation of CD-player from Holfi incorporates a radical feature to improve reading stability. Green light LED's are placed near the lazer to absorb reflected light from the disc.

Throughout the years many tricks have been recommended to avoid reflections and to improve reading in general. Green pens, demagnitization, freezing the disc etc. A much more radical solution to this problem is to expose the lazer to green active light, simply then absorbing all reflected light being present. The improvement in sound quality cannot be overheard. A much more quiet and dark background for the music, becoming much more alive and natural.

Nonsens och ormoljesnack av värsta slag!

Mvh

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-16 12:41

DTH skrev:Nonsens och ormoljesnack av värsta slag!

Vilket du baserar på .... ?

DTH

Inläggav DTH » 2006-01-16 12:44

Vee-Eight skrev:Efter vad jag förstått cd-byggarforum så är ströljus ajabaja när man konstruerar låda, dvs man skall inte ha en fritt snurrande skiva utan bygga in den i en mörk låda. Även datablad om Philips cd-pro II så står det att det optimalt inte får byggas fritt.

Hur stämmer detta mot att ströljus inte skulle ha ngt återgivningen att göra?

Vad gäller återgivningen behöver du bara veta en sak: tack vare felkorrekturen producerar CD-spelare inga fel så länge CD:n är oskadad. Detta går inte att förbättra. Det är redan perfekt. Faktiskt!

Att bygga in transporten i en mörk låda har knappast med ströljus från lasern att göra. Den bygger man ju också in i den mörka lådan... :wink:

Om lasern kan påverkas av starkt omgivningsljus vet jag inte, men jag tvekar. Det är nog snarare av praktiska och säkerhetsskäl man bör bygga in transporten. Knappast bra för synen att titta rakt in i lasern tror jag. En lossflygande skiva, eller skivfragment, skall man nog också undvika att utsätta sig för i onödan.

Mvh

DTH

Inläggav DTH » 2006-01-16 12:49

Nattlorden skrev:
DTH skrev:Nonsens och ormoljesnack av värsta slag!

Vilket du baserar på .... ?

Deras text.

Mvh

P.S. För att med en dåres envishet upprepa: deras påståenden är fullständigt huvudlösa då de implicerade problem som de gröna dioderna påstås lösa inte existerar.

Kände inte till Holfi tidigare men deras text gör det helt klart att de är oseriösa. De gröna dioderna är rent nonsens och bara ett försök att positionera sig och hitta på försäljningsargument baserade på audiofila vandringssägner.

Mvh

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-16 12:51

men är det inte lite snyggt med grönt lyse ändå...fast jag skulle nog valt blått, det är mer modernt :wink:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-16 12:55

DTH skrev:För att med en dåres envishet upprepa: deras påståenden är fullständigt huvudlösa då de implicerade problem som de gröna dioderna påstås lösa inte existerar.

Om vi glömmer bort om det finns ett problem eller ej och koncentrerar oss på frågan om det blir någon skillnad med eller utan. Om det sedan är en färgning eller en fix är en annan fråga.

Kände inte till Holfi tidigare men deras text gör det helt klart att de är oseriösa.

De är i alla fall så seriösa att de gratis bytte reläer på mitt slutsteg när de ändrat typ på senare versioner. Dessutom byter de inte modell stup i kvarten utan jobbar vidare på sin grundkonstruktion. Om inte seriöst, så i alla fall ovanligt. Det slutsteget jag har (i reservanläggningen) säljs fortfarande - tio år senare. (Nytt namn iofs, men enbart för att skilja mellan 2 och 3-kanalsversion då 3-kanalaren tillkommit.)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-16 13:00

Holfi verkar inte seriöst (längre?). Nu saluför de ett kretskort som man ska lägga under fötterna på sina apparater.

Bild

"The Magician is made to improve sound and picture quality from your stereo set up / home cinema system / computer system. The Magician terminates electro magnetic fields around apparatus / loudspeakers / computer & television screens to the surface.

The Magician is simple in use by placing one under each apparatus that should be improved in performance.

A basic set up for The Magician is to use one pcs under each speaker and one pcs under your CD / DVD-player. Though it is higly recommended to use The Magician on all parts of your set up. If two products are on top of each other, The Magician should be placed underneath the lower product only.

Place The Magician with the goldplated side towards the floor / shelf, as to ensure electrical contact to the surface. For amplifiers / CD-players / DVD-players place The Magician where the mains input is located. For loudspeakers choose the inner placement to have more focus in soundstage, and outer placement to open up soundstage.

When using the Magician together with the Holfi Feet, then The Magician should be placed UNDER the Holfi Feet maintaining electrical contact to the surface.

Soundwise The Magician provides a more dynamic, open and harmonic soundstage with more details and space between voices and each instrument.

Used under television screens / computer screens / projectors the picture quality improves showing details, better focus, more depth and more natural colouring."

http://www.holfi.dk/products/ItemDetail ... =1&Level=2
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-16 13:06

Rydberg - 8O :( :cry: Nej, det verkar ju så... det var visst mer ordning förr.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-01-16 13:13

Holfi skrev:The Magician terminates electro magnetic fields around apparatus / loudspeakers / computer & television screens to the surface.

Enkelt att verifiera. Lys med en ficklampa mot The Magician". Om den kan "terminera" elektromagnetisk strålning borde ljuset försvinna.

Holfi verkar ha gett sig in i ormoljebranschen.
- Militant slacker

DTH

Inläggav DTH » 2006-01-16 13:17

Nattlorden skrev:Om vi glömmer bort om det finns ett problem eller ej och koncentrerar oss på frågan om det blir någon skillnad med eller utan. Om det sedan är en färgning eller en fix är en annan fråga.

På detta fysiska plan kan man knappast färga. Den enda möjliga (men i detta fall osannolika) inverkan man kan göra är att åstadkomma felläsningar av så stor art att felkorrekturen inte kan hantera dem. Om man lyckas avväga detta så att skivan inte blir totalt oläsbar hamnar man i "error concealment-läge" där interpolering tillgrips för att kompensera för felläsningen. Varför man skulle vilja reducera informationen så starkt genom att introducera fel är obegripligt för mig. I vilket fall som helst behöver man inte gå omvägen över det fysiska planet, det räcker med att påkalla interpolationen digitalt.

Nattlorden skrev:De är i alla fall så seriösa att de gratis bytte reläer på mitt slutsteg när de ändrat typ på senare versioner. Dessutom byter de inte modell stup i kvarten utan jobbar vidare på sin grundkonstruktion. Om inte seriöst, så i alla fall ovanligt. Det slutsteget jag har (i reservanläggningen) säljs fortfarande - tio år senare. (Nytt namn iofs, men enbart för att skilja mellan 2 och 3-kanalsversion då 3-kanalaren tillkommit.)

Att de använder oseriösa påståenden i sin marknadsföring behöver så klart inte betyda att de agerar generellt oseriöst, eller ens att deras produkter är dåliga på något sätt.

Mvh

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-16 13:24

DTH:

Ströljus från lasern var nog inte det som var problemet, utan just omgivningens ljus. Borde kanske läsa på databladet, men jag har för mig att det stod att rött och grönt ljus inte var så lysande (obs; kass vits) om det läckte in. Letar för fullt...
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-01-16 13:26

Rydberg skrev:Holfi verkar inte seriöst (längre?). Nu saluför de ett kretskort som man ska lägga under fötterna på sina apparater.

Bild

Fan att inte jag kommer på sånt hær. Var fan får folk idéerna ifrån? Buttricks? Gamla MAD-tidningar?
Tillverka kretskort-bitar i kina før 2:-/styck, sælj før 100-dubbla priset. Man behøver inte sælja många før att gøra sig en bra hacka. Och jag tror itne det ær några som helst problem att sælja 100000 stycken sånna hær per år (world wide), om man har upparbetade førsæljningskanaler. Sælj dom før 20$ styck, 5-pack før 80$.

Exakt hur stor tror ni risken (før Holfi) ær att någon komersiell HiFi-blaska skulle gå ut och varana sina kunder om att den hær produkten (+ en massa andra) ær ren bluff? Om jag sæger 0, så tror jag att jag ligger vældigt, vældigt næra. mera troligt ær att man kan få fin gratis reklam i form av positiva recensioner.

Ett affærsmæssigt genidrag av holfi. Istællet før att hålla på med dyra apparater, med garantier och skit, så kan man krænga "HiFi-tillbehør" med enorm utveckling av kapitalet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-01-16 13:27

Om målade kanter påverkar den analoga avläsningen av en cdskiva, har jag ingen aning. Inte brytt mig att prova.

Men kan det möjligen ha en viss betydelse vilken färg CDR-skivor har, det har ju även påståtts det från väsentligt fler håll.
Då kan det ju vara så att silverfärgade CDR mår bra av kantmålning ?

Alltså att skivan helst ska vara blå eller svart, för att inte skapa störande reflexer ?

DTH

Inläggav DTH » 2006-01-16 13:37

Vee-Eight skrev:DTH:

Ströljus från lasern var nog inte det som var problemet, utan just omgivningens ljus. Borde kanske läsa på databladet, men jag har för mig att det stod att rött och grönt ljus inte var så lysande (obs; kass vits) om det läckte in. Letar för fullt...

Om man verkligen anstränger sig kan man säkert framkalla läsfel, men varför ens försöka? Normalt sett är väl transporterna inbyggda i något?

Om man mot förmodan skulle ha en fristående CD-transport som är utsatt för så mycket omgivningsljus att den läser fel lär det knappast hjälpa att måla kanterna på skivorna (om du relaterar laserns våglängd till det genomsnitliga avståndet från lasern till den målade kanten finner du att sistnämda avstånd är ca. 3 miljoner gånger större = gott om plats för ljus att smita in emellan...). Bättre att dra för rullgardinerna och släcka lamporna i så fall...

Mvh

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-16 13:51

DTH:

Helt klart och riktigt. Enda fördelen med nakna transporter är ju såklart brutaldesignen.
- Carlsson Illuminati -

DTH

Inläggav DTH » 2006-01-16 13:54

Ett litet tänkvärt citat som belyser penn-tweaket och många liknande fenomen:

"There's not much use in trying", said Alice. "One can't believe impossible things". "I dare say that you haven't had much practice", said the Queen. "Why sometimes, I've believed as many as six impossible things before breakfast."

Mvh

Nästa

Återgå till Generellt om hifi