av Svante » 2016-10-24 16:51
Jag har just genomlidit två mindre hörlurstester, en som jag inte kan dela med mig av, men också en med lite billigare lurar. Vi testade 5 olika från 67:- till 541:- och det visade sig finnas en rätt hög korrellation mellan pris och ljudkvalitet. Dyrast var bäst (AKG Y50) näst bäst var tredje dyraste (Sony MDR-ZX660), vi testade också Marshall (Major II) och en billigare Sony (MDR-V150) som jag bedömde som för dåliga och en Deltaco (HL-54) som var riktigt junk. Lurvalet styrdes mycket av vad som var upphandlat, och är förstås på intet sätt heltäckande.
De två bästa kan jag tänka mig att ha på resor, men de andra duger inte. Jag har svårt att se att något under 300:- skulle vara acceptabelt, då får det hellre vara tyst.
Man kan få lurar att hålla länge om man är försiktig med sladden. Man ska aldrig dra i sladden, aldrig linda upp sladden på luren utan möjligen bara försiktigt vika ihop den. Varje gång man hanterar den ska man tänka att den är ett hårstrå som lätt går av. Vilket inte är så långt ifrån verkligheten.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.