Moderator: Redaktörer
DVD-ai skrev:Nej nu jävlar, nu har du fel på dina personliga upplevelser![]()
Ne men jag instämmer i en del av det du tyckte, dock skulle jag säga att skillnaden mellan LTS f1-v1 och Ino pi60 är att allting den senare gör upplevs mer "rätt" och behagligt i längden.
Alltså det är summan av skillnaderna som ju är det intressanta (tycker jag) och summan är den att pi60 upplevs som mer musik och detaljer.
Jag har nu lyssnat på dessa två högtalare i olika rum men vid flera tillfällen och långa stunder, så viss påverkan från dom olika rummen påverkar ju naturligtvis mina intryck.
Men genomgående så brukar man kunna höra tendenserna som olika högtalare har i olika rum också, så det är inget problem egentligen, man får ändå en uppfattning i alla fall.
Om man ska in på detaljer så tycker jag nog liknande som du BPM men med skillnaden att Ino pi60 har en bättre förmåga att plocka fram detaljer i samtliga register, men utan att dom för det "står ut" - allting bara är där i rätt mängd och klart hörbart om man vill höra det.
Och att pi60 har en ljudbild som är aningens djupare, bredare och högre och detta fenomen med att ljudbilden går i en båge har jag aldrig upplevt hör ihopp med pi60.
Det brukar kunna uppkomma i vissa rum, har nog något med tak och golvreflexen att göra ?! Kanske LTSf1-v1 har någon slags fördel där att den blir lite mindre lidande av dessa reflexer på det viset att ljudbilden lyfter ?!
Och sist men inte minst, LTS f1-v2 går att kräma på med märkbart mer i basen
Jag tror nog att även mot pi60s så är skillnaden märkbar i fråga om att kunna flytta luft, den flyttar garanterat mer luft än pi60s men frågan är om skillnaden nu är så liten att man märker den ?!
Hur som, grattis till sjukt bra högtalare
RogerGustavsson skrev:Själv valde jag mellan LTS 2v-f1 (som ju är topparna i LTS F3) och Ino piP. Frågade IÖ om skillnaden och hans svar räckte för mitt beslut. LTS-högtalarna var tillkomna på ett annat vis än Ino-högtalarna. Skillnaden i utvecklingstid var betydande, minst sagt. Detaljerna på Ino är långt mera genomarbetade. LTS-högtalarna är väl delvis resultatet av att en del element som inte passade i Ino’s sortiment kunde användas? Ungefär som pK där elementen inte var riktigt rätt för Bremen.
BPM skrev:Detta med beg-marknaden är ju rätt råddigt.. Vad något är värt handlar ju om vad någon är beredd att betala eller vad någon är beredd att sälja för.. En stackare som hamnar i trångmål och behöver snabba pengar innebär att fina prylar ibland slumpas..men har annonsen varit ute och folk sett den är ju ribban lagd. "Hur kan du begära 9k? Jag har minsann sett dem för 4"...
Värdet på LTS sätts inte av ljudet, så mycket står klart. Problemet är väl dels att få vet vad det handlar om och att de är byggsatser med allt vad det innebär. Färdigbyggda filter och färdigbyggda lådor gör ju att ihopsättningen är enkel och kvaliteten på lådorna finns inga tveksamheter om men i dessa WAF-kritiska tider är ju utséende viktigt och finish får man liksom inte till på samma vis som på fabriksbyggda/lackade grejor. Många ljudintresserade skulle nog gärna lira på LTS 3v, men rätt många av deras bättre hälfter skulle nog skrika i högan sky..*s*
Fördelen för eventuellt värde är väl kanske tillgången på marknaden. Finns händigt folk och vill man ha ett par 3v så får man väl betala vad säljaren begär eller skita i det. Chanserna att få tag i ett par är ju lätträknade. Jag lyckades hitta ett par billigt, ungefär hälften av vad piP normalt går för, men det betyder inte som Magnus skriver att det är vad de är värda. Hade jag lyssnat till dem, haft de pengarna och säljaren begärt 10k hade jag nog betalat det också. Jag kan inte tänka mig något som låter bättre för de pengarna heller. I synnerhet inte om man samtidigt har lite yta att fylla ut och ibland vrider ur prylarna lite.. Rätt skönt att kunna njuta lite Gregory Porter på behagliga volymer för att sedan kunna lira Yello så att väggarna skakar med samma högtalarpar.
Men snygga är de inte..
Ferrari-röd låter ju rätt kul dock.. Frågan är väl vad det kostar numera. Att slipa ner en låda är ju gjort på en förmiddag men att få det sista underarbetet och lackeringen gjord på en firma.. Vad kan det tänkas betinga idag? Iofs går det väl plasti-dippa. Blir ju snygg yta men färgen är dyr och ska det täcka ordentligt blir det nog en tusing bara i färg. Fördelen är väl att man kan slita bort det och börja om om man vill byta färg men inte ens en snygg finish kan ju trolla bort den klossiga storleken.
Men för frågans skull.. Vad kostar ett dylikt lackjobb på firma idag? I Kalmartrakten borde väl någon lackutbildning iofs finnas som löser det men generellt?
"eljulio"
Måste säga att jag blev förvånad över ditt rum. Den typen av omgivning för högtalare (om än sagolikt vacker att titta på) borde låta anemiskt och bumligt men det lät bara stort och rent, och utan några störande resonanser i basen. Jag sitter närmare, klangen i min dämpade miljö är tätare, och jag behöver inte förmågan till ljudtryck ditt rum behöver (att spela starkt i ditt rum skulle innebära nivåer där mitt rum lagt buken upp för länge sedan) för party. Redan under mitt korta besök spelades det starkare än jag någonsin spelar hemma. Jag misstänker att du vridit upp lite till sedan dess..*s*
Mitt rum låter skitbra (om rum nu låter. Kanske skapar de, eller inte, förutsättningar snarare än "låter") men med gipsväggar osv så når jag rätt snabbt gränsen där rummet börjar spela med. Du kan vrida upp en hel del mer innan jag misstänker att det blir problematiskt. Att du då inte hittat gränserna med LTS ännu och jag använder dem som toppar över 80Hz i ett mindre rum med kortare lyssningsavstånd gör att jag blivit mer säker på att de är overkill för mig.. Jag klarar mig med mindre. WAF som sagt..
Tackar för att jag får lämna av dem ett tag. Att behöva lyfta de lådorna fram och tillbaks till bilen samma dag hade nog renderat en veckas sjukskrivning..*s*
eljulio skrev:Jodå, har vridit på rätt rejält och de spelar otäckt starkt utan att börja dista. Fick öppna dörrarna på skåpet bakom soffan då dörrarna började röra på sig och föra lite väsen av sig... Men fortfarande rent.
DVD-ai skrev:Så vad är planen du då ?
Vänta på att beggade stativare av LTS dyker upp ?
Eller försöka bygga något eget som låter lika bra och investera 300h med att slita håret och ylandes fraser som "Jag vill ju bara ha bra ljuuuuud!!!" ?
![]()
Jag rekommenderar dig att helt enkelt behålla dom LTS du har, eller rådfråga Ingvar om han har något tips på hur du skulle kunna utforma en ny låda till dessa element och filter.
En låda (eventuellt tvådelad så att den ena kan stå nere på golvet med 8" i) som är sluten och liten.
DVD-ai skrev:Så vad är planen du då ?
Vänta på att beggade stativare av LTS dyker upp ?
Eller försöka bygga något eget som låter lika bra och investera 300h med att slita håret och ylandes fraser som "Jag vill ju bara ha bra ljuuuuud!!!" ?
![]()
Jag rekommenderar dig att helt enkelt behålla dom LTS du har, eller rådfråga Ingvar om han har något tips på hur du skulle kunna utforma en ny låda till dessa element och filter.
En låda (eventuellt tvådelad så att den ena kan stå nere på golvet med 8" i) som är sluten och liten.
shifts skrev:Vi är ju några som föreslagit just att bygga om de du har och att göra det efter tillgänglig ritning. Vet att du inte vill detta, men måste säga att jag fortfarande inte hänger med i resonemanget om varför det vore en dålig idé. Vad är det som skulle bli sämre? Du skriver i inlägget att du letar efter något som kan ta vid vid 80, 120, 140 Hz. Ja, det har du ju i så fall.
Att välja en beprövad konstruktion som är närbesläktat med det du har och är skitnöjd med känns så fantastiskt mycket mer riskfritt än att börja jaga andra konstruktioner.
RMA skrev:Ino ip kanske vore något för dig, toppversionen av pip. Riktigt små och bra!
BPM skrev:Någon som lyssnat till Elac:s "Debut"-serie förresten? De har man ju råd att köpa och samtidigt ställa LTS på förvaring.
Kraniet skrev:BPM skrev:Någon som lyssnat till Elac:s "Debut"-serie förresten? De har man ju råd att köpa och samtidigt ställa LTS på förvaring.
men är de så mycket billigare än iP? 3000 kr för B5 känns som ganska mycket pengar ställt mot Ino. Jag gissar att de inte kan mäta sig alls vad gäller ljudet.
eljulio skrev:Då var de åter i BPM: s ägo då dem hämtades åter idag. Det är de bästa högtalarna jag har haft hemma hittills. Ordentligt med pondus och finlir i ett stort (fult) paket. Återgivningen kommer jag verkligen att sakna. Design och stil, inte så mycket. Men hade jag haft monopol på inredningen här hemma så hade de stannat. Det är överdjävligt bra högtalare vi pratar om här...
BPM. Se nu till att ge dem den finish de förtjänar. Bättre återgivning innan du passerar 30 000 kronor för en kommersiell produkt kommer du nog inte att hitta.
Själv så är jag ändå nöjd med mina piP med lite basstöd från en KEF-sub. Det är bra återgivning på modesta nivåer. En dröm är Bremenäggen, både av återgivningsskäl och design. Om jag ska hamna i närheten av LTS 3-vägare så får jag väl snegla mot pi60 gissar jag.
Slutligen! Stort tack BPM. Det var verkligen trevligt att ta del av dessa bestar!!
Användare som besöker denna kategori: idea och 21 gäster