Moderator: Redaktörer
j_vorhees skrev:Den har börjat låta förj*vligt, direkt vid påslag med volymratten på noll. Ett oherrans brum i högtlarna, som jordbrum. Jag misstänker filterkondensatorerna (eller vad man ska kalla dom) men är fundersam varför det är fyra? Det brukar vara två vanligtvis.
Figge77 skrev:jag ljög visst lite, spanade i manualen nu och C603,C604 är filterkondingar med varsin likriktare, och C601, C602 sitter i serie med högtalarutgångarna. alla 4 är 3300uf
Perfector skrev:Figge77 skrev:jag ljög visst lite, spanade i manualen nu och C603,C604 är filterkondingar med varsin likriktare, och C601, C602 sitter i serie med högtalarutgångarna. alla 4 är 3300uf
Det verkar vara halvågslikriktning och därför behövs kondingarna till högtalarna.
kanske dom behöver bytas mot nya?
lennartj skrev:Perfector skrev:Figge77 skrev:jag ljög visst lite, spanade i manualen nu och C603,C604 är filterkondingar med varsin likriktare, och C601, C602 sitter i serie med högtalarutgångarna. alla 4 är 3300uf
Det verkar vara halvågslikriktning och därför behövs kondingarna till högtalarna.
Inte i mitt schema, där har slutstegen var sin 48,5 V sekundärlindning med blå respektive röda kablar, likriktarbrygga D601 och D602 samt glättningskondensator C603 och C604.
Figge77 skrev:vad jag kan se är det enkelmatning fast stegen har varsin nätdel bara. (ac--->likriktarbrygga---->en st glättningskonding 3300uf--->1x64VDC) per kanal
och visst kan jag maila manualen om någon behöver den.
Perfector skrev:lennartj skrev:Perfector skrev:Det verkar vara halvågslikriktning och därför behövs kondingarna till högtalarna.
Inte i mitt schema, där har slutstegen var sin 48,5 V sekundärlindning med blå respektive röda kablar, likriktarbrygga D601 och D602 samt glättningskondensator C603 och C604.
Ok.
jag tyckte det verkade så eftersom det ligger kondingar i serie med högtalarutgångarna vilket det inte gör normalt om man har dubbelsidig spänningsmatning.
lennartj skrev:j_vorhees skrev:Den har börjat låta förj*vligt, direkt vid påslag med volymratten på noll. Ett oherrans brum i högtlarna, som jordbrum. Jag misstänker filterkondensatorerna (eller vad man ska kalla dom) men är fundersam varför det är fyra? Det brukar vara två vanligtvis.
Jag har schema till Tandberg TR-1000, märkt 910-5-72
Figge77's schema gäller nog en senare variant än mitt där de snålat och standardiserat med 3300 uF för C601, C602, C603 och C604.
I mitt schema är kopplingskondensatorerna C601 och C602 på 4000 uF.
Har du 4 x 3300 uF kanske Figge77 kan scanna och maila sitt schema till dig, annars kan du PM'a din mailadress till mig så mailar jag mitt.
Jag har tyvärr ingen bra idé om vad det kan vara för fel när båda kanalerna är drabbade lika. Avtar brummet efter påslaget?
Det är snart 33 år sedan min TR-1000 stals (sedan bytte jag upp mig till 3011 och 3002).
j_vorhees skrev:lennartj skrev:j_vorhees skrev:Den har börjat låta förj*vligt, direkt vid påslag med volymratten på noll. Ett oherrans brum i högtlarna, som jordbrum. Jag misstänker filterkondensatorerna (eller vad man ska kalla dom) men är fundersam varför det är fyra? Det brukar vara två vanligtvis.
Jag har schema till Tandberg TR-1000, märkt 910-5-72
Figge77's schema gäller nog en senare variant än mitt där de snålat och standardiserat med 3300 uF för C601, C602, C603 och C604.
I mitt schema är kopplingskondensatorerna C601 och C602 på 4000 uF.
Har du 4 x 3300 uF kanske Figge77 kan scanna och maila sitt schema till dig, annars kan du PM'a din mailadress till mig så mailar jag mitt.
Jag har tyvärr ingen bra idé om vad det kan vara för fel när båda kanalerna är drabbade lika. Avtar brummet efter påslaget?
Det är snart 33 år sedan min TR-1000 stals (sedan bytte jag upp mig till 3011 och 3002).
Mina är 3300uF, brummet är det samma efter påslaget. Avtar inte alls, men har upptäckt att två av kondensatorerna är trasiga.
Figge77 skrev:kan nog tillomed kliva upp till 5600 på dom. sen gå upp i V så dom passar i hållarna.
j_vorhees skrev:Så C601, 602 kan man alltså byta till 4700uF? Förklara för en lekman varför det blir mer tryck i grejerna på grund av detta byte?
j_vorhees skrev:Så C601, 602 kan man alltså byta till 4700uF? Förklara för en lekman varför det blir mer tryck i grejerna på grund av detta byte?
lennartj skrev:Om de nya [kondensatorerna] med samma värde har krympt så mycket att lödpinnarna sitter tätare än på originalen så välj upp till 50% högre kapacitans, är de fortfarande för små, gå
även upp i spänningstålighet, det senare är fullständigt riskfritt men du vinner heller inget i ljudkvalitet på det, bara enklare montage och feelgood.
j_vorhees skrev:Jag menade ju såklart 603/604 skrev fort och fel, men jag ska leta rätt på lämpliga kondensatorer nu tänkte jag. Var handlar ni komponenter, jag har provat både Elfa och Mouser men det kanske finns fler?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster