Behringer A500 - moddningsoffret

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2010-08-26 07:32

adzer skrev:Går det att använda spadar på högtalarkontakterna?

Funderar nämligen på att skaffa detta steg, men är lite ont om plats där jag tänkte ställa det. Spadar har ju fördelen att de inte bygger bakåt så kan man ställa den med hantagen dikt an mot väggen så vore det kanon :)


Det finns även sådana här som bygger väldigt lite bakåt. Bra kvalitet är det också (Multi Contact). Kommer inte ihåg om det går att ta bort beröringsskyddet. Det finns förstås flera passande chassikontakter som inte bygger ut som de Behringer monterat.

Bild



Förmodligen behöver du även vinklade phonokontakter. Rätt dyra.

[img][/http://www.conrad.de/medias/global/ce/7000_7999/7300/7310/7315/731597_BB_01_FB.EPS_250.jpgimg]

Nefilim
Sura gubben
 
Inlägg: 25156
Blev medlem: 2006-03-08
Ort: Värsta Jämtland (Västra)

Inläggav Nefilim » 2010-08-28 09:09

Det går bra att använda spadar på detta steg. Spadar, bananer och skalad kabel. Orkar inte mäta just nu. Kanske senare.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2010-08-28 09:21

Jag brukar alltid skruva fast kablarna i förstärkarna om det är möjligt, och sedan ha bananer i högtalaränden, där man oftare vill ta bort for städning och test med andra högtalare osv. Men andra kanske oftare byter förstärkare och har andra preferenser. Men ju färre kontaktdon desto färre kontaktytor blir det ju.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-08-29 15:41

nefilim: kanon tack.

paa: jo det förstår jag, men jag tänkte göra snygga kablar med strumpor å så. Då blir det bäst med kontakter.

Nefilim
Sura gubben
 
Inlägg: 25156
Blev medlem: 2006-03-08
Ort: Värsta Jämtland (Västra)

Inläggav Nefilim » 2010-09-06 19:59

Men grabbar. När man ser bilder på Alesis och Beheringer på insidan, hur
lika är de eg? Jag har svårt att se likheter, men det kanske inte ni har..
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2010-09-06 20:22

Nefilim skrev:Men grabbar. När man ser bilder på Alesis och Beheringer på insidan, hur
lika är de eg? Jag har svårt att se likheter, men det kanske inte ni har..

Är det någon som påstår att dom är lika efter att ha sett bilderna?
Jag tror Kraniet bara var ironisk i sin kommentar om lika utseende:

Kraniet skrev:Ser ju hyffsat lika ut iaf..
Alesis
Bild

Behringer
Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nefilim
Sura gubben
 
Inlägg: 25156
Blev medlem: 2006-03-08
Ort: Värsta Jämtland (Västra)

Inläggav Nefilim » 2010-09-06 20:37

Ja Kraniet var nog ironisk. :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2010-09-06 22:11

adzer skrev:Går det att använda spadar på högtalarkontakterna?

Funderar nämligen på att skaffa detta steg, men är lite ont om plats där jag tänkte ställa det. Spadar har ju fördelen att de inte bygger bakåt så kan man ställa den med hantagen dikt an mot väggen så vore det kanon :)


Löd fast kablarna, det bygger väldigt lite.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-09-06 22:56

Nefilim skrev:Men grabbar. När man ser bilder på Alesis och Beheringer på insidan, hur
lika är de eg? Jag har svårt att se likheter, men det kanske inte ni har..

De ser ut att vara två ganska olika konstruktioner. Alesisen ser ut att ha en konventionell nätdel som matar båda kanaler, tex. Men som alltid är det svårt att uttala sig utan schema (och ändå gjorde jag det). :oops:
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Inläggav UrSv » 2010-09-07 07:05

bomellberg skrev:
Nefilim skrev:Men grabbar. När man ser bilder på Alesis och Beheringer på insidan, hur
lika är de eg? Jag har svårt att se likheter, men det kanske inte ni har..

De ser ut att vara två ganska olika konstruktioner. Alesisen ser ut att ha en konventionell nätdel som matar båda kanaler, tex. Men som alltid är det svårt att uttala sig utan schema (och ändå gjorde jag det). :oops:


Båda har konventionell nätdel.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-09-07 09:08

UrSv skrev:
bomellberg skrev:
Nefilim skrev:Men grabbar. När man ser bilder på Alesis och Beheringer på insidan, hur
lika är de eg? Jag har svårt att se likheter, men det kanske inte ni har..

De ser ut att vara två ganska olika konstruktioner. Alesisen ser ut att ha en konventionell nätdel som matar båda kanaler, tex. Men som alltid är det svårt att uttala sig utan schema (och ändå gjorde jag det). :oops:


Båda har konventionell nätdel.

Nja, A500:s glättning sitter inbakad i förstärkardelen, så helt konventionell tycker jag inte att den är. Kanalerna matas likriktat, visst, men inte glättat.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2010-09-07 09:32

bomellberg skrev:Nja, A500:s glättning sitter inbakad i förstärkardelen, så helt konventionell tycker jag inte att den är. Kanalerna matas likriktat, visst, men inte glättat.


Finns det någon fördel med det, eller är det en billighetslösning? Hade den kunnat bli ännu bättre med mer glättning redan från nätdelen?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2010-09-07 10:18

Alesisen ser lite glättig ut. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Inläggav UrSv » 2010-09-07 11:20

bomellberg skrev:Nja, A500:s glättning sitter inbakad i förstärkardelen, så helt konventionell tycker jag inte att den är. Kanalerna matas likriktat, visst, men inte glättat.


Jaha, du tänker så :) Jag tänkte så här:

Alternativ 1: Konventionell (trafo, likriktare och kondingar)
Alternativ 2: Switchad

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-07 11:32

Nattlorden skrev:
bomellberg skrev:Nja, A500:s glättning sitter inbakad i förstärkardelen, så helt konventionell tycker jag inte att den är. Kanalerna matas likriktat, visst, men inte glättat.


Finns det någon fördel med det, eller är det en billighetslösning? Hade den kunnat bli ännu bättre med mer glättning redan från nätdelen?


Fördelen är väl att kanalerna är mera åtskilda? Antar att det är separata lindningar på transformatorns sekundärsida och dubbla likriktare också. Billigare lär det väl knappast bli med dubbelt så många glättningskondensatorer/likriktare?

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-09-07 11:34

De gula och orange kablagen, som du ser i bilden ovan, är sekundärlindningarna från trafon. Förstärkarkorten matas alltså med växelspänning och likriktar vart och ett för sig.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-09-07 11:35

UrSv skrev:
bomellberg skrev:Nja, A500:s glättning sitter inbakad i förstärkardelen, så helt konventionell tycker jag inte att den är. Kanalerna matas likriktat, visst, men inte glättat.


Jaha, du tänker så :) Jag tänkte så här:

Alternativ 1: Konventionell (trafo, likriktare och kondingar)
Alternativ 2: Switchad

:-)

Då håller jag med!
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2014-01-18 11:42

Om någon saknar bilder och scheman från början på denna tråd, så har jag sparat ner en mht-fil med bilder på en del av tråden (t.o.m 2009.12.20). PM:a så kan jag maila den.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2014-01-18 13:23

paa skrev:Om någon saknar bilder och scheman från början på denna tråd, så har jag sparat ner en mht-fil med bilder på en del av tråden (t.o.m 2009.12.20). PM:a så kan jag maila den.


Paa - faktiskt.se:s egen hårddisk, med inbyggd sökfunktion.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2014-01-18 13:58

Fjonkalicious skrev:
paa skrev:Om någon saknar bilder och scheman från början på denna tråd, så har jag sparat ner en mht-fil med bilder på en del av tråden (t.o.m 2009.12.20). PM:a så kan jag maila den.


Paa - faktiskt.se:s egen hårddisk, med inbyggd sökfunktion.


Nja, jag tror Phon har samlat på sig mer, faktiskt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MiaM
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 2012-05-05

Inläggav MiaM » 2014-02-04 10:23

bomellberg skrev:Här är schemat på hela stärkaren (utom nätdelen): http://user.faktiskt.io/bomellberg/A500/Behringer_A500_power_amp.pdf


En antik tråd, men jag kan nog inte motstå att kommentera lite trots allt. Hela konstruktionen med nätdelen svängande i takt med utsignalen verkar helt galen. Trots allt har man en viss kapacitiv koppling mellan lindningarna i en transformator, så det verkar väl vara en dålig idé att köra slutsteget till annat än bas...

Båda kanalerna är ju dessutom inte helt identiska, R28 till bryggningsfunktionen ger i icke bryggat läge ihop med R78 något lägre motstånd till jord än vad R61 ger på andra kanalen. Därmed borde förstärkningen vara något olika mellan de båda kanalerna, även om skillnaden torde vara rätt låg!

Egentligen hade väl en ny kontakt inte behövts. Vill man låta bli att köra genom IC1B/IC4B så skulle man kunna ersätta R50/R89 med 1k+10k-kombinationen och därifrån gå till X6. Då kan man dessutom få lägre gain även om man använder de balanserade ingångarna.

Om man bara allmänt vill minska förstärkningen så verkar det väl enklast att ta bort R53 och R87, då kommer IC1B/IC4B att ha förstärkingen 1.

Nackdelen är att lågpassfiltreringen som görs med C58/C58 då tyvärr också lobotomeras bort, men den blir ju ändå lobotomerad om IC1B/IC4B helt kopplas förbi.

Om man tittar på orginalkopplingen så kan man konstatera att volympottarnas läge tillsammans med C53/C56 påverkar lågpassfilterfrekvensen, och vid max volympådrag så lastas IC1B/IC4B rent kapacitivt. Med moddningen så får man en spänningsdelare mellan 1k och C53/C56, nån som orkar kan ju öva på att räkna ut brytfrekvensen där.

Eftersom IC2B/IC3B ingår i motkopplingskretsen så framstår det som en kanske inte helt lyckad idé att ha motkopplingen med C53/C56 placerad just där, fast jag kanske tänker fel.

Den knasiga kopplingen där nättrafons lindningar svänger med utsignalen kan kanske vara en anledning till att signaljord måste vara kopplat till chassiet. Annars brukar det väl generellt gå att undvika jordslingor genom att koppla isär signaljord från chassiet och sätta ett lågohmigt motstånd parallellt med en liten konding mellan signaljord och chassie/skyddsjord.

Utan att ha en aning om hur slutsteget låter och mäter så skulle jag nog faktiskt avråda folk från att köpa slutsteget om det inte är kalasbra pris. Det finns väl en del anledningar till att inga andra slutsteg konstrueras såhär...

Användarvisningsbild
krstuns
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 2007-01-31

Re: Behringer A500 - moddningsoffret

Inläggav krstuns » 2016-11-04 19:12

Köpte ett a500 eftersom mitt d200 började krångla . Tycker a500 låte jättebra när det FUNGERAR.
Har haft mitt inkopplat och påslaget i en månad utan att jag rört det. Nu har det ändå tyvärr börjat strula, höger kanal distar och låter i båda högtalarna ibland. Om jag kör obalanserat och därefter balanserat börjar det fungera igen. Med obalanserad signal så brummar det. Vet någon här om det fungerar bättre med tele ingångarna? jag har använt xlr in.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Behringer A500 - moddningsoffret

Inläggav sprudel » 2016-11-04 22:02

Mitt A 500 befinner sig på elektronik-återvinningen! :evil:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Behringer A500 - moddningsoffret

Inläggav UrSv » 2016-11-04 22:14

AttNs, den hade jag gärna tagit...
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
krstuns
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 2007-01-31

Re: Behringer A500 - moddningsoffret

Inläggav krstuns » 2016-11-04 23:23

Sprudel; Vad hände med ditt steg. Vad bytte du till?

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Behringer A500 - moddningsoffret

Inläggav AndersP » 2016-11-05 06:08

Har besvärats av dist i bassystemet en längre tid.
Min signalkedja är:

Aktivt filter med OPA2134-196 Ohm----semiballat----Behringer Feedback Destroyer----ballat----A500

Utimpedans FBD: 60 Ohm, Inimpedans A500: 20 kOhm, Testsignal: 100 Hz sinus

- Vrider jag upp rattarna på max distar det som tusan i basarna som A500 driver. Minskar jag 5 hack på varje ratt så är disten borta trots att jag kompenserar signalnivån till basarna i delningsfiltret.
- Har jag en ratt på max och den andra på noll är disten borta.

Flint tyckte att jag skulle kolla lokalisation med oscilloskop och på orion-forum sa dom att problemet omöjligen kunde inträffa.
Eftersom jag litar på Flint köpte jag och gick runt anläggningen med billigaste Picoscopet och det var på A500's ingångar, altså ut ur BFD som disten dök upp. Ingen annanstans. Signalen var inte bara toppklippt, den horisontella "klippytan" såg ut som en bajskorv, genomsatt av massor av högre deltoner. Disten minskar altså om signalen in i och ut ur FBD ökar! Men hur kan jag minska disten med pottarna i A500? Den är ju "skyddad" av typ 2 eller 3 opampar, var och en med 30 V över sig.
Nu är det ju ingen katastrof att jag får dämpa inne i apparaten, det lär ju inte påverka tonkurvan, men bla pga feelgood skulle jag vilja veta mer.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Behringer A500 - moddningsoffret

Inläggav UrSv » 2016-11-05 09:30

Fenomenet med dist vid full volym på A500 är ett känt problem. Det går att modda bort. Men det vet du ju sen tidigare ;)

viewtopic.php?f=10&t=63039&p=1826240&hilit=a500#p1826240
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Behringer A500 - moddningsoffret

Inläggav sprudel » 2016-11-05 10:25

krstuns skrev:Sprudel; Vad hände med ditt steg. Vad bytte du till?


Började med ständigt brum i ena kanalen, därefter den andra. Jag använde det som steg till surroundkanalerna i slutet av dess liv. Innan dess skötte de px-2. Hypex ncore nc 400 är numera bassteg och jag använder inte surroundhögtalarna för tillfället.
Det var ju dumt kanske att ge det till återvinningen när jag kunde lagt ut det i vårt bytes/skänkes.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Behringer A500 - moddningsoffret

Inläggav AndersP » 2016-11-05 20:19

UrSv skrev:Fenomenet med dist vid full volym på A500 är ett känt problem. Det går att modda bort. Men det vet du ju sen tidigare ;)

viewtopic.php?f=10&t=63039&p=1826240&hilit=a500#p1826240

Jo visst, det är kanske osnyggt att skriva om det här när jag själv startade en tråd om problemet, men hur kan den dista "uppströms", ut ur ingången? Vill gärna veta varför.
Jag har inte läst om eller sett någon sån mod som varit genomlyckad. Brum och annat har förekommit. Man kan förstås tänka sig att stoppa in ett aktivt ingångssteg på separat PCB. Enkelt om man kopplar in det i potens kontakt i kortet och hittar lämpliga drivspänningar. Men det hjälper ju inte om det är driv- och utgångssteg som svänger.
FBD kan väl inte vara boven i dramat? Mer signal igenom den ger ju bättre resultat...
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
krstuns
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 2007-01-31

Re: Behringer A500 - moddningsoffret

Inläggav krstuns » 2016-11-06 09:51

Märkligt att Behringer fortsätter att sälja denna produkt, de måste få väldigt många reklamationer.
Är det någon här som har testat att köra steget bryggat? Då kopplas väl volymkontrollerna ur och då borde steget strula mindre.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster