Ingvar Öhmans studie om lokalisering av lågfrekvent ljud

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

mawes

Re: Ingvar Öhmans studie om lokalisering av lågfrekvent ljud

Inläggav mawes » 2016-11-13 10:58

Jag gissar att det är lättare att höra skillnad vid olika volym och möjligen förväxla skillnad med att höra riktning. Bara en tanke.

Användarvisningsbild
daCapo

Inläggav daCapo » 2016-11-13 11:36

Perfector,

du har ingen anledning att göra en pudel för att chrisss anslog en irriterande raljant ton. Upplägget på hans första inlägg hade bara ett syfte, eller rättare sagt två, att trycka till och förminska. Vem på detta forum hade inte blivit smått förbannad över det?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-13 11:51

daCapo skrev:Perfector,

du har ingen anledning att göra en pudel för att chrisss anslog en irriterande raljant ton. Upplägget på hans första inlägg hade bara ett syfte, eller rättare sagt två, att trycka till och förminska. Vem på detta forum hade inte blivit smått förbannad över det?

Möjligt, men jag borde ha mer på skallen än att låta mig dras med i det raset.
Så nu ska jag tänka lite innan jag skriver, för allas bästa.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

JM

Inläggav JM » 2016-11-13 11:56

Nu vill jag försvara Ingvar och Perfector.
Jag är övertygad båda har rätt att upplevda lokalisationströskeln för subbashögtalare kan vara både 300 Hz och 50 Hz under vissa omständigheter.
Det är många variabler i tekniska, medicinska och psykologiska domänen som måste vara under kontroll.
Har i min databas ett antal artiklar som belyser problemen med hörbar lokalisering i basområdet.
Börjar återigen med en finsk studie i ett litet rum.

Bild
Borenius, J. “Perceptibility of direction and time delay errors in subwoofer reproduction.” 79th Convention of the Audio Engineering Society, paper 2290. October, 1985.

Bild

I studien får försökspersonen bla variera delningsfrekvensen steglöst, delad 24/24 dB, till subbasen för lägsta frekvens där lokalisation/"störning" inte upplevs och variera tidsfördröjningen mellan subbasen och huvudhögtalaren till lägsta tidsskillnad där lokalisation/"störning" inte upplevs.

Intressant i denna "perceptionsstudie" är att manligt tal är bättre än musik att detektera tidsskillnader trots litet bidrag vid 100 Hz.
Fördröjd huvudhögtalare upplevs som mer störande än fördröjd subbas.

I medel 45 ms tidsfördröjning av signalen till subbasen krävs för upplevd lokalisation vid 100 Hz delningsfrekvens.
Studien har inte kontroll på alla relevanta variabler!

Typ
- Normal hearing
- Port noise in ported subwoofers which are poorly designed and/or overdriven
- Non-linear distortion in subwoofers which are poorly designed and/or overdriven
- Visual cues or knowledge of the subwoofer location, which in the absence of actual audible cues cause localization
- Effective acoustical crossover frequencies which are actually higher than 80 Hz . Just because the electronic crossover is at 80 Hz does not mean that the
actual crossover as measured in the room is at 80 Hz, especially if the crossover is low order
- mm
Welti
http://www.aes.org/tmpFiles/elib/20161027/13680.pdf
https://www.harman.com/sites/default/fi ... ltsubs.pdf"

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-11-13 12:19

I mitt vanliga vardagsrum hade jag först en sub i väntan på att hitta en till. Ingen som var hemma hos mig tyckte att de kunde höra var den stod, delad vid 80Hz 24dB. Och tidskorrigerad. Däremot när nummer 2 kom så kunde man höra att ljudbilden på inspelningen liksom alltid hade kantrat över då det fanns en stor sal inspelad ju längre bak i "konsertlokalen" som ljuden härrörde ifrån. Med 2 subbar fick konsertlokalen rektangulära mått igen.
Förvisso var det ju en aningens annan kompensering som användes för 2 subbar en bara en.

/Harryup

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-11-13 12:39

Harryup skrev:I mitt vanliga vardagsrum hade jag först en sub i väntan på att hitta en till. Ingen som var hemma hos mig tyckte att de kunde höra var den stod, delad vid 80Hz 24dB. Och tidskorrigerad. Däremot när nummer 2 kom så kunde man höra att ljudbilden på inspelningen liksom alltid hade kantrat över då det fanns en stor sal inspelad ju längre bak i "konsertlokalen" som ljuden härrörde ifrån. Med 2 subbar fick konsertlokalen rektangulära mått igen.
Förvisso var det ju en aningens annan kompensering som användes för 2 subbar en bara en.

/Harryup

Bra info tack!

mawes

Inläggav mawes » 2016-11-13 15:14

chrisss skrev:
เพลงแดนซ์มันๆ2016 (MiNi-NonStop VoL.28)-(bOe Remixer 130)
https://www.youtube.com/watch?v=Zkk366X ... -x&index=4
djup bas
mycket bas
dynamiska beats

Jonathan Johannson "Aldrig ensam" är en bra testlåt.
https://open.spotify.com/track/0430F6pa9ricA4wUXWOsNn
Snällare än föregående m.a.p djupbas
Sköna snärtiga trummor

tack för tipsen :D

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-11-13 23:11

Talar vi om lokalisering av en ljudkälla eller två i frittfällt eller i rum?
Olika förutsättningar ger ju som bekant olika svar. Jag drar mig till minnes ett experiment IÖ gjorde och skrivit om. Där ca 50hz var en angiven frekvens. Det gick att lokalisera tidsskillnad vid lägre frekvenser om man förlängde hörselgångarna/ökade ankomsttiden för infallande ljud mellan öronen. Detta borde för övrigt vara ett måstepartytrick vid alla hifitillställningar med folk med humor. Tänk er att sitta runt ett bord med köstrattar fasttejpade vid öronen försökandes lokalisera bastoners ursprung under 50hz.. Jag skulle i allafall småle :lol:
Sen har vi schröderfrekvensen som jag undrar om någon blandat ihop med baslokaliseringsgräns?
Sen den rekomenderade 80hz delningsfrekvensen som det finns en kul historia bakom. Dock kan jag den inte utantill och ska därför inte ge mig på att förstöra en anekdot. Men det är en välavvägd kompromiss mellan avlastning av övre basregister mot lägre för effekttålighet av sidosystem och lokaliseringsförmågan av placerad basmodul.
Glöm inte att det ofta är dist från basmoduler som hörs högre upp i frekvens och det därför blir svårt att göra experiment om man saknar lågdistande basmoduler..

mawes

Inläggav mawes » 2016-11-13 23:19

Rille skrev:Talar vi om lokalisering av en ljudkälla eller två i frittfällt eller i rum?.

I rum.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-11-13 23:24

I rum så finns mer eller mindre reflexer som gör det svårare än i fritt fällt.
En monobas eller två/fler stereo kopplade basar?

mawes

Inläggav mawes » 2016-11-13 23:44

Rille skrev:I rum så finns mer eller mindre reflexer som gör det svårare än i fritt fällt.
En monobas eller två/fler stereo kopplade basar?

Valet är fritt. Jag har inte lyckats höra vart jag ställt dom i vare sig stereo eller mono.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-11-14 00:34

Men två basar som placeras likt sidosystemen till höger respektive vänster framför lyssnaren så att det är lika långt till båda basarna från lyssnaren så är ju inte delningsfrekvens/lokalisering så intressant tycker jag eftersom de då står likt sidosystemen. Men om det är en monobas så blir det värre. Då blir det väldigt svårt att lokalisera ju lägre frekvensen är men lättare desto högre frekvens. Från 50hz och nedåt är det väldigt svårt och desto högre lättare och lättare och det har med vårat öronavstånd att göra. Testa slang och tratt förlängning och se vad som händer. Att experimentera själv är sällsynt tillfredställande..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-11-14 11:36

Testa med fasvänd bas i ena kanalen och jämför resultatet i rummen mellan om det summeras i mono, eller spelas upp i stereo. Berätta som om upplevelsen på alla punkter i rummet är densamma.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

mawes

Inläggav mawes » 2016-11-24 22:07

Nattlorden skrev:Testa med fasvänd bas i ena kanalen och jämför resultatet i rummen mellan om det summeras i mono, eller spelas upp i stereo. Berätta som om upplevelsen på alla punkter i rummet är densamma.

Nu har jag ingen möjlighet att prova det på ett par veckor men vad skulle det visa?

Användarvisningsbild
Tusk

Inläggav Tusk » 2016-11-24 22:59

mawes skrev:Minns inte vilken tråd det var men nyligen nämndes en studie Ingvar gjort om hur långt ner i frekvens vi kan riktningsbestämma ljud i frifält. Jag skulle väldigt gärna läsa den om det går. Finns den på nätet eller går den att hitta någon annanstans?

Jag har provat lite att bara lyssna på basmodulerna utan topparna med väldigt brant delning och jag har ingen chans att peka ut var ljudet kommer ifrån när det gäller vanlig musik. Vad skulle kunna tänkas vara lämpligt att testa med för att ha så stor chans som möjligt att höra riktning på?

Varför svarar inte IÖ på detta? Han (IÖ) har ju skrivit rätt mycket på forumet sedan denna tråd startades, så varför inte publicera resultatet av Din studie, eller iaf. kommentera frågorna om resultatet inte är publicerbart?
Guru QM10 || Denon AVR-3808A || Apple TV 3

mawes

Inläggav mawes » 2016-11-25 01:12

Tusk skrev:
mawes skrev:Minns inte vilken tråd det var men nyligen nämndes en studie Ingvar gjort om hur långt ner i frekvens vi kan riktningsbestämma ljud i frifält. Jag skulle väldigt gärna läsa den om det går. Finns den på nätet eller går den att hitta någon annanstans?

Jag har provat lite att bara lyssna på basmodulerna utan topparna med väldigt brant delning och jag har ingen chans att peka ut var ljudet kommer ifrån när det gäller vanlig musik. Vad skulle kunna tänkas vara lämpligt att testa med för att ha så stor chans som möjligt att höra riktning på?

Varför svarar inte IÖ på detta? Han (IÖ) har ju skrivit rätt mycket på forumet sedan denna tråd startades, så varför inte publicera resultatet av Din studie, eller iaf. kommentera frågorna om resultatet inte är publicerbart?

Alltså, han har ju ingen skyldighet att svara. Jag skulle gärna vilja läsa studien men om han inte kan eller vill dela den så är det upp till honom som jag ser det.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-11-25 04:43

Vem säger att den finns att publicera? Det kan ju varit tester där resultaten mer hamna i kunskapsbanken och "några lappar" än några regelrätta studier.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-11-25 07:55

music4ever skrev:Vem säger att den finns att publicera? Det kan ju varit tester där resultaten mer hamna i kunskapsbanken och "några lappar" än några regelrätta studier.

Så är det nog delvis.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

mawes

Inläggav mawes » 2016-11-25 13:19

music4ever skrev:Vem säger att den finns att publicera? Det kan ju varit tester där resultaten mer hamna i kunskapsbanken och "några lappar" än några regelrätta studier.

IngOehman skrev:
När det gäller grunden till att vi med vår hörsel i förekommande fall kan detektera ljudkällors riktning nedåt 50 Hz har jag noga redovisat denna i artikeln ifråga. Jag har noga redovisat hela experimentets upplägg och därtill reslutat. Bara att läsa innantill. Jag lyckades även visa att man med stor framgång kan detektera riktningen även till ljudkällor som genererar frekvenser nedåt 20-30 Hz, om man flyttar isär huvudets vänstra och högre halva några fot eller så.

För den som inte är så läsbegåvad fanns även tydliga illustrationer.

Vh, iö

Men återigen, om Ingvar inte vill, inte kan eller inte hinner gräva fram den så är det inte mer med den här saken att diskutera anser jag.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-11-25 20:31

Vad jag kan förstå så handlar det om denna artikeln av Ingvar Öhman:
"Vad betyder egentligen stereoåtergivning (eller vad kan göras för att förbättra illusionen)"
som är publicerad i MoLT nr 4, 1991.
Tidningen är från tiden då MoLT trycktes i pocketformat.
I den artikeln finns ett stycke som har rubriken "Undre gränsen för riktningshörandet.
Där står det att gränsen för riktningshörande är 50Hz i fritt fält, men mycket högre i ett normalt rum.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2016-11-26 01:52

har också frågat om den/ de frekvenserna på forat för ett par år sedan... Tack paa :)
burning in the eyes of the maker

Föregående

Återgå till Generellt om hifi