Oskulden - CD22RN4X i BR - Nu då?!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

pjocke

Re: Oskulden - CD22RN4X i BR - frässtål, var köpa?

Inläggav pjocke » 2016-11-14 22:09

Jag skulle vilja ha en mallfräs, dvs en säg 8 mm notfräs med ett kullager ovanpå, så man kan kopieringsfräsa från en mall man lägger ovanpå arbetsstycket. Dessutom skulle jag vilja ha en 45 graders fasfräs och en kanske 3 mm notfräs. Var köper jag detta billigt? Jag kommer ju sannolikt inte direkt slita på stålen, så 3-400 spänn styck känns väl styvt.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-11-14 22:27

Problemet med de billiga är att kullagret skär snabbt. Köp de dyra är min rekommendation.

Henrik

PS nu när du har en fräs kan du göra andra snygga snikerier då kan de dyra fräsarna vara bra att ha.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-11-14 22:36

Nu kanske just de frässtål du söker inte finns där, men jag tänkte bara säga att kullagren i dessa billiga frässtål från jula inte skurit sig än för mig. Jag har en ganska stor avrundare, en 45° avfasning, en kantfras med kullager därifrån.

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... /frasstal/

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-11-14 22:59

Har "förstört" flera saker på billiga frässtål.

Henrik

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2016-11-14 23:11

Ett kullager exploderade i helgen för mig, JULA frässtål.
Hade fler lager så det var inte hela världen, lite extra spackling drog det dock med sig... :?
Dom är billiga och detta bör man ha i åtanke. Bättre märken är betydligt skarpare och "driftsäkra", men så kostar dom avsevärt mer också.

/Johan

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-11-14 23:22

pjocke skrev:Jag skulle vilja ha en mallfräs, dvs en säg 8 mm notfräs med ett kullager ovanpå, så man kan kopieringsfräsa från en mall man lägger ovanpå arbetsstycket. Dessutom skulle jag vilja ha en 45 graders fasfräs och en kanske 3 mm notfräs. Var köper jag detta billigt? Jag kommer ju sannolikt inte direkt slita på stålen, så 3-400 spänn styck känns väl styvt.

Jag köpte ett set på Biltema och kör försiktigt. De har hållt i många år.

Det är dock kul att fräsa så köp bra skit är mitt tips. Du har redan sparat in den kosten på att fräsa själv ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-11-14 23:38

pjocke skrev:Jag skulle vilja ha en mallfräs, dvs en säg 8 mm notfräs med ett kullager ovanpå, så man kan kopieringsfräsa från en mall man lägger ovanpå arbetsstycket. Dessutom skulle jag vilja ha en 45 graders fasfräs och en kanske 3 mm notfräs. Var köper jag detta billigt? Jag kommer ju sannolikt inte direkt slita på stålen, så 3-400 spänn styck känns väl styvt.

Jag brukar köpa Cobolt frässtål från Tool Trust AB, tycker deras stål överlag håller bra kvalitet och priset är helt ok. Billiga stål brukar inte vara så kul alla gånger, framförallt de med kullager. Har varit med om massa saker, allt från att kullagret inte har samma diameter som stålet, lager som skär, skruvar som lossnar mm mm. Har du tänkt använda sakerna mer än en gång så lägg några kronor extra och köp ett snäpp eller två över Biltema.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-11-14 23:46

Har ett set sådana också när jag tänker efter. Har inte fallerat heller.

Anledningen att jag skulle tänka två gånger innan jag köpte Biltema är att deras stål idag inte alls är samma som när jag köpte och de nya har jag aldrig använt. De är billigare idag än när jag köpte, fast det är massa år sedan...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2016-11-15 00:48

Jag tror att alla stål är bättre än Julas. Har pajat ett par av deras aldrig några andra. Testade ok är luna samt biltema set inköpt för drygt 5 år sedan.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-11-15 07:44

Jag handlar på Toolbox. Dom har "allt" och jag är helnöjd med deras fräsar:

http://iis.toolbox.se/shop/templates/pr ... oupGuid=45

I våras köpte jag t.ex. denna kopierfräs till mina senaste dipoler. Perfa:

http://iis.toolbox.se/shop/templates/pr ... upGuid=152

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-11-15 10:47

Tack för all input! Känns som att det blir till att köpa kvalitet... :) Eventuellt kanske jag kan nöja mig med att använda kopieringsringen till kopieringsfräsningen.

Ang. fasfräsen funderar jag på hur man gör när man kommer till slutet av arbetsstycket. Då har ju stödlagret inget att vila på. Finns det något trick att ta till här?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-11-15 11:40

Ta det lugnt om du skaffar 3 mm notfräs, det är lätt att köra sönder så smala!
Don’t just do something, sit there.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-11-16 21:54

Jag hade tänkt dämpa min lilla låda med glasull, men eftersom man måste köpa typ en hel bal kör jag nog på fårull istället. Hur skiljer sig isotermiseringsförmågan mellan dessa två? Lådan är simulerad på 33% viso vilket skulle motsvara att fylla den till hälften med glasull. Det vore käckt att veta ungefärlig åtgång i gram räknat...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-11-17 02:09

Bosch brukar ha högsta kvalitet på allt vad skärande verktyg heter. Allt från sågklingor, blad till multimaskiner, och frässtål är finfina grejor.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-11-17 09:26

paa skrev:Bosch brukar ha högsta kvalitet på allt vad skärande verktyg heter. Allt från sågklingor, blad till multimaskiner, och frässtål är finfina grejor.

Det lutar åt att det blir Bosch. Ett 45-graders fasstål till att börja med, så får resten komma senare. Tror jag kan fräsa ett rektangulärt hål med rundade hörn med mothållet om jag är noggrann, så mallfräsen får vänta. Tanken var att bygga kontaktbrunn med hål - mellanlägg - botten, typ... men det blir nog bara hål och botten. Så att säga. Om nån förstår vad jag yrar om :D Nästa bygge kanske blir mer ambitiöst. Notfräsen var tänkt till att fräsa ur ett snyggt spår runt baffeln som jag sett Aerob göra i någon byggtråd. Det kan också vänta till nästa bygge... :)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-11-18 09:32

MagnusÖstberg skrev:Har ett set sådana också när jag tänker efter. Har inte fallerat heller.

Anledningen att jag skulle tänka två gånger innan jag köpte Biltema är att deras stål idag inte alls är samma som när jag köpte och de nya har jag aldrig använt. De är billigare idag än när jag köpte, fast det är massa år sedan...

+1, Biltema hade mycket bra frässtål för 6-7 år sedan, de var st förpackade och ganska dyra jämnfört med vad de har idag. Köp inte dagens stål.

Henrik

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-11-21 21:07

Mancold! Vilket öde.

Mitt slutsteg dröjer sig kvar hos den som skulle reparera det pga anledning. Oklart i nuläget när jag kan tänkas återse det. Hur mycket kräm behöver man för två basar av detta slag? 100W per kanal eller mer?

Passar även på att bumpa min tidigare fråga:

pjocke skrev:Jag hade tänkt dämpa min lilla låda med glasull, men eftersom man måste köpa typ en hel bal kör jag nog på fårull istället. Hur skiljer sig isotermiseringsförmågan mellan dessa två? Lådan är simulerad på 33% viso vilket skulle motsvara att fylla den till hälften med glasull. Det vore käckt att veta ungefärlig åtgång i gram räknat...

Användarvisningsbild
HenrikE

Re: Oskulden - CD22RN4X i BR - moff och driv.

Inläggav HenrikE » 2016-11-21 22:19

Om du inte redan har läst den så gå igenom den här tråden:
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=40658
Den tråden tycker jag borde vara sticky..

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-11-22 08:08

HenrikE skrev:Om du inte redan har läst den så gå igenom den här tråden:

Tro det eller ej, men den har jag läst :) Optimal densitet finns angiven i första inlägget och för ull anges den till 23 gram per liter. Det ger 1150 gram på en 50-liters låda. Spontant känns det som mycket ull, men det kanske stämmer?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-11-22 09:13

pjocke skrev:
HenrikE skrev:Om du inte redan har läst den så gå igenom den här tråden:

Tro det eller ej, men den har jag läst :) Optimal densitet finns angiven i första inlägget och för ull anges den till 23 gram per liter. Det ger 1150 gram på en 50-liters låda. Spontant känns det som mycket ull, men det kanske stämmer?

Onödigt dyrt för ändamålet också. Materialet "madrass" var ju nästan lika bra på att sänka q-värdet, och det är betydligt mer lättarbetat ifall inte hela lådan ska fyllas.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-11-22 16:56

Tarzan skrev:Onödigt dyrt för ändamålet också. Materialet "madrass" var ju nästan lika bra på att sänka q-värdet, och det är betydligt mer lättarbetat ifall inte hela lådan ska fyllas.

Jo, den aspekten ska man inte underskatta. Det får bli madrass. VYSSA SNOSA verkar vara den som gäller med tanke på att den ser ut som en äggkartong:

ikea-vyssa-snosa-large.jpg
ikea-vyssa-snosa-large.jpg (8.76 KiB) Visad 3691 gånger

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-11-22 19:38

Från moff-tråden:

Allram skrev:Varje materials optimala densitet i lådan har fastställts genom att mer och mer material har fyllts på tills man når ett resonansfrekvensminimum innan resonansfrekvensen stiger igen, pga för hårt packat dämpmaterial.

2. IKEA-madrass 16g/l

Vyssa Snosa väger cirka 1170 gram, vilket ger 1625 gram per kvadratmeter. Om jag täcker hela lådan invändigt utom baffeln åtgår 0,502 kvadratmeter madrass, vilket ger 845 gram. Lite i överkant, men man kan väl spara ut lite runt basreflexröret eller så så det landar på 800 exakt. Bra idé eller ska jag placera mer dämp någon annanstans?

(Detta inlägg har jag redigerat tusen gånger.)

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-11-24 14:42

Ska portarna räknas med i längden på basreflexröret? Gissar ja.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-11-27 16:53

Varför blir det så här? Kan det vara för att dammsugaren sög dåligt och spåret blev fyllt med damm? Jag provade köra både snabbare och långsammare men det blev brända skär i alla fall. Ska rengöra dammsugarens filter och se om det blir bättre nästa gång.

Oavsett vad - är stålet förstört?

Bränt stål.jpg
Bränt stål.jpg (90.01 KiB) Visad 3521 gånger

Användarvisningsbild
joakimfors

Re: Oskulden - CD22RN4X i BR - Vad hände med fräsen?!

Inläggav joakimfors » 2016-11-27 18:45

Körde du för djupt? Hög rotationshastighet och litet skärdjup brukar vara vägen till framgång då man fräser. Tar man för djupt så blir det ofta för varmt oavsett hur man gör. Borde dock gå att rengöra det där men kräver lite svett och gnuggande.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-11-27 19:09

joakimfors skrev:Körde du för djupt? Hög rotationshastighet och litet skärdjup brukar vara vägen till framgång då man fräser. Tar man för djupt så blir det ofta för varmt oavsett hur man gör. Borde dock gå att rengöra det där men kräver lite svett och gnuggande.

Jag körde tre pass 5-6 mm djupt ungefär med . Det gick bättre efter att jag rengjort dammsugarfiltret och blev av med dammet. Jag ökade även hastigheten från 2,5 till 3. Oklart vad det innebär i RPM, men enligt instruktionsboken skulle det vara lagom för fiberboard. Jag hittade även tips på nåt byggforum om att fräsa med högre "matningshastighet" så jag gjorde det också. Sista två fräsningarna blev bra, men stålet fransar kanten lite nu när det sitter fastbränt damm på det. Får se om det går att rädda med stålull kanske.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-11-27 21:42

Tror stålull är en dålig idé. Du vill ju inte förstöra eggen. Hartslösare alternativt t-röd är nog melodin.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2016-11-30 00:33

Högre hastighet på stålet och lägre matningshastighet, och som sagt, inte för djupt.
Börjar det lukta bränt är stålet slött, eller för dålig fart, eller för mycket matning, det har hur som helst inte med dammsugaren att göra :)

Sen är det skillnad på stål och stål. Jag har fortfarande en billig sats kvar där jag använder vissa av stålen ibland. 3 av tio kunde jag slänga direkt då de inte ens var balanserade och förmodligen livsfarliga! Men, vissa av dem håller...
Sen har jag knäckt dyra stål också med för hög matning och dålig fart :oops:

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-11-30 09:56

Tack för tips och råd ang. fräsningen. Jag får helt enkelt ta en titt i instruktionsboken och se vad hastighetsinställningarna motsvarar i RPM och vara lite nogrannare nästa gång.

Ikväll tänkte jag limma ihop en andra låda eftersom jag fick material över och fräste en ny baffel mest för att det var kul. Jag funderade på om jag skulle provspela omålat, men eftersom jag köpt en basport som ska limmas fast får jag nog vänta med det tills att jag målat. Eventuellt borde jag kanske kört på den större porten som skruvas i baffeln, men den fick inte riktigt plats så det blev som det blev. Tänkte täta port och terminal från insidan med latexfog, borde väl funka?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-11-30 19:44

Jag skulle nog faktiskt gissa på motsatsen till Bjorn_, alltså att du kört på för högt varvtal och med för låg matningshastighet. En sak med handöverfräsar är att det är ganska svårt att mata för snabbt, således kan det vara vettigt att istället hålla nere varvtalet. Något att också ha i åtanke när man fräser är att varvtalet i sig inte säger särskilt mycket, det som är väsentligt att hålla koll på är periferihastigheten, alltså den hastighet som den skärande eggen håller. Ett 20mm notstål har alltså dubbelt så hög periferihastighet som ett 10mm notstål trots att dom körs på samma varvtal.

Egentligen är fräsning något som kräver att man tar en hel del i beaktning, t.ex antal skär och dess utformning, diameter på verktyget, materialet man bearbetar, varvtal, matning mm men för en handöverfräs brukar man komma ganska långt med hjälp av sin hörsel och sin känsel. Skriker stålet och/eller vibrerar så är något fel, ryker det så är något fel. Stålet kan förvisso vara slött men MDF är så mjukt att man nästan skulle kunna fräsa i det med en glasspinne... Att inte avverka för mycket utan hellre ta ett par passager när det är möjligt är att alltid föredra.

Ta en skräpbit och gör lite experiment med olika hastigheter så märker du snart var du har din sweetspot för just det stålet.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum