Moderator: Redaktörer
Johannes skrev:Har tyvärr missat att sb acoustic är på 6ohm vad hände med delningsfrekvensen ? Blir dej höjd eller lägre? Om filtret är uträknat för tex 4ohms bas ? Det blir lägre eller?
Johannes skrev:Ja röret är väldigt trångt. Det är uträknat på Orginal diameter.
Hade hoppas på förlänga det . Men troligen får det bli ett 75mm eller mer.
Det behövs nog krökas ska kolla upp det.
Konstiga är att det är 2 st spolar på basfiltret och 2st kondingar samt 2st motstånd
Perfector skrev:Johannes skrev:Ja röret är väldigt trångt. Det är uträknat på Orginal diameter.
Konstiga är att det är 2 st spolar på basfiltret och 2st kondingar samt 2st motstånd
Det låter som 18 dB branthet med dubbla spolar med kondingar mellan.
Kan du visa värden på motstånden och kondingarna?
Det skulle kunna vara impedansjustering till basen med en konding och ett motstånd mellan + och - efterdelningen.
NADifierad skrev:Perfector skrev:Johannes skrev:Ja röret är väldigt trångt. Det är uträknat på Orginal diameter.
Det låter som 18 dB branthet med dubbla spolar med kondingar mellan.
Kan du visa värden på motstånden och kondingarna?
Det skulle kunna vara impedansjustering till basen med en konding och ett motstånd mellan + och - efterdelningen.
Eller är det ett fjärde ordningens LP filter. Men tänk om det av någon anledning är ett andra ordningens bandpass filter? På basen?
Du Perfector har ju vid andra tillfällen pratat om seriekondensatorer på basar, för att få punch i högbasen!? Du har inte en brorsa som jobbar på Canton?![]()
RogerGustavsson skrev:Är det inte slutna lådor man kan köra en stor kondensator i serie med basen? Jag har ställt en fråga om Canton Karat M70 DC och dess delningsfilter på ett tyskt audioforum. DC i beteckningen, står det för något?
Submitted by Tommy Torto a Audio Enthusiast
Date Reviewed: July 21, 2000
Bottom Line:
This is a marvellous product, the bass is perfect deep and controlled just you have to find the right position in your room try to listen to them also with the woofers "outside", in my room I prefer the woofers "inside" that look to each other.
These speakers are very well built and they look like sculptures as they are wonderful (my are in cherry).
The highs are very sweet, detailed but not too much. Many speakers you find in the stores have very deep bass and highs too detailed and strident so the first time you listen to them they seems wonderful but after 30 minutes of listening you get bored.
For movies are good too, especially because they have strong bass but I think the first use of these speakers have to be for hifi. In any case the center channel of this line is great too (In the Canton web site is written you can just have it in black colour but I've bought it in cherry!).
Canton Technology
DC technology
DC technology ('Displacement Control'), developed by Canton prevents the uncontrolled deflection of the bass loudspeaker membrane at low tones. It suppresses the subsonic (i.e. not audible) oscillations and allows the bass tones to sound perceptibly sharper and more precise.
Johannes skrev:Det kan inte vara fasjusteringar i filtert p.g.a elementet sitter i sidan ?
Johannes skrev:Det är ett jätte stort hål . Så jag tror inte Det är några problem. Innermått är 25cm på sb vilket jag tror oxå funkar.
Vavecore är intressant. Har hört gott om dom.
Är det en 9tum?
Har du nån länk så jag kan kolla parametrar. Hade varit kul o jämföra dom 2.
Men hur löser man med ev fasförskjutningar när elementet sitter på sidan?
Jag plockar isär och kollar filterts uppbyggnad ikväll
Nattlorden skrev:Inget Ino-element som skulle göra sig bra däri?
Modell profundusP-2
Baselement: 2 st 16,1 cm
Impedans: 10 ohm (eller 5/20 ohm i mono) 8-125 Hz
Placering: Hörn med omnejd (¼ rumsmått) om max två används. Annars även andra placeringar.
Kontinuerlig effekt: 200 W (2*100 W)
Känslighet (ensam P): 93 dB-2,83 V (¼ sfär)
Rek.först.eff: 2 * 100 W
Frekvensomfång-1dB*: 27 - 200 Hz (-3 dB @ 24 Hz)
Deln.fre./Branthet: Elektroniskt delning. Kontakta oss för närmare information
Högsta ljudtryck (P-2) >24Hz: >117 dB med rumsstöd, kontinuerligt (50+50 W)
Dimension(b*h*d, cm): 2 st 30*50*36, 14 kg/st (version standard)
Finish: Valfritt (diverse fanér & lacker)
Johannes skrev:Har ingen aning vem som kan mäta upp Canton elementet.
Men filtret kan jag lossa och gå igenom.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster