Distorsion i öronen...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Distorsion i öronen...

Inläggav darkg » 2016-11-27 23:11

genstruktur skrev:
genstruktur skrev:Jag har varit hemma och varit sjuk sista dagarna. Snuva, halsont och seg.

Efter någon dag lade jag märke till att anläggningen här hemma hade fått problem med s-ljud. Detta var värst vid serie/filmtittande på min vanliga volym.
Var det riktigt illa så lät det nästan som det satt en s-flöjt framför munnen när folk talade. Det lät verkligen sssssssss, fräsigt och vasst. Jag kontrollerade alla källor och det uppträdde över allt. Jag kontrollerade även kablar, speciellt eftersom jag inte hunnit löda högtalarkablaget än utan det sitter bara fastskruvade i slutsteg och högtalare. Men så förrgår lade jag märke till att även när min sambo talade med mig kunde jag märka att s-ljuden var lite jobbiga att lyssna på, kontrollerade då även via min mobil och hörlurar. Japp, samma problem där som i anläggningen. Ingen av dessa källor har tidigare visat dessa problem (inklusive sambon) :wink: .

Kan inte komma till någon annan slutsats än att det måste vara min sjukdom som föranlett detta problem! :lol:

Själv tycker jag att problemet har minskat något men det är inte helt borta. I och för sig så är jag fortfarande snuvig även om jag är tillbaka på arbetet. De värsta s-ljuden uppstår vid serietittande via Netflix, och då speciellt serien Dexter har jag märkt. Skall avvakta tills jag är helt snorfri, har detta inte gått över då får jag felsöka hörsel och anläggning mer.

Jag har upptäckt en skiva som jag tycker mycket om, men som ibland ess-ar störande i mina öron. Jag tror att det beror mer på min fysiologiska dagsform än på något annat, men jag vet inte. Det är italiensk körmusik från Sigismunds Polen:

spotify:album:6t3Fv51cdp6naBN2NlNqnv
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-12-01 20:12

darkg skrev:
genstruktur skrev:
genstruktur skrev:Jag har varit hemma och varit sjuk sista dagarna. Snuva, halsont och seg.

Efter någon dag lade jag märke till att anläggningen här hemma hade fått problem med s-ljud. Detta var värst vid serie/filmtittande på min vanliga volym.
Var det riktigt illa så lät det nästan som det satt en s-flöjt framför munnen när folk talade. Det lät verkligen sssssssss, fräsigt och vasst. Jag kontrollerade alla källor och det uppträdde över allt. Jag kontrollerade även kablar, speciellt eftersom jag inte hunnit löda högtalarkablaget än utan det sitter bara fastskruvade i slutsteg och högtalare. Men så förrgår lade jag märke till att även när min sambo talade med mig kunde jag märka att s-ljuden var lite jobbiga att lyssna på, kontrollerade då även via min mobil och hörlurar. Japp, samma problem där som i anläggningen. Ingen av dessa källor har tidigare visat dessa problem (inklusive sambon) :wink: .

Kan inte komma till någon annan slutsats än att det måste vara min sjukdom som föranlett detta problem! :lol:

Själv tycker jag att problemet har minskat något men det är inte helt borta. I och för sig så är jag fortfarande snuvig även om jag är tillbaka på arbetet. De värsta s-ljuden uppstår vid serietittande via Netflix, och då speciellt serien Dexter har jag märkt. Skall avvakta tills jag är helt snorfri, har detta inte gått över då får jag felsöka hörsel och anläggning mer.

Jag har upptäckt en skiva som jag tycker mycket om, men som ibland ess-ar störande i mina öron. Jag tror att det beror mer på min fysiologiska dagsform än på något annat, men jag vet inte. Det är italiensk körmusik från Sigismunds Polen:

Mitt essande har blivit bättre men inte försvunnit helt. Idag var jag på föreläsning med arbetet och tyckte att det störde mer än sist jag var på något liknande. Kanske är det dagsform som du säger, har känt mig trött i det sista. Eller kan det var åldern (normal degradering av hörseln)? Fyller snart 40 år 8O

Samtidigt har det fluktuerat här hemma en del, sista dagarna har jag inte stört mig nämnvärt här hemma.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-12-20 10:44

genstruktur skrev:
darkg skrev:
genstruktur skrev:

Mitt essande har blivit bättre men inte försvunnit helt. Idag var jag på föreläsning med arbetet och tyckte att det störde mer än sist jag var på något liknande. Kanske är det dagsform som du säger, har känt mig trött i det sista. Eller kan det var åldern (normal degradering av hörseln)? Fyller snart 40 år 8O

Samtidigt har det fluktuerat här hemma en del, sista dagarna har jag inte stört mig nämnvärt här hemma.

Jag hade kompis på besök för någon vecka sedan, han tyckte inte att han hörde problemet i anläggningen.

För egen del så går det inte riktigt över med ess-andet. Värst är det på komprimerade källor som SR-pod i lurar, eller när jag kollar på Netflix. Ser jag en bluray-film är det inte riktigt lika tydligt. Problemet är också tydligast när det är kvinnor som talar. I övrigt låter det bra tycker jag. Hoppas man inte fått någon permanent hörselskada 8O . Eller är det psykologiskt kanske? (trött på kvinnor :D? ).

Själv har jag aldrig upplevt detta problem innan, märkligt.

Edit: På ingenjörns inrådan har jag dock inmundigat C-vitamin sista tre dagarna.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-12-20 14:11

En gissning är att det är mer komplicerat än att det finns en faktor som helt förklarar upplevelsen. Typ kanske en individuell egenhet i hörselapparaten som under vissa förhållanden (stress, ålderdom :wink:) inte kan kompensera för egenheter i inspelningens och återgivningens olika led.

Lösningen kan lyckligtvis vara okomplicerad ändå, det kan ju räcka att rätta till en av faktorerna.

Gissningar.

Själv har jag faktiskt också haft problem med just kvinnoröster. Vi är nog de där kränkta männen som alla talar om.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-12-20 14:43

darkg skrev:En gissning är att det är mer komplicerat än att det finns en faktor som helt förklarar upplevelsen. Typ kanske en individuell egenhet i hörselapparaten som under vissa förhållanden (stress, ålderdom :wink:) inte kan kompensera för egenheter i inspelningens och återgivningens olika led.

Lösningen kan lyckligtvis vara okomplicerad ändå, det kan ju räcka att rätta till en av faktorerna.

Gissningar.

Själv har jag faktiskt också haft problem med just kvinnoröster. Vi är nog de där kränkta männen som alla talar om.

Haha exakt, nu får det tusan vara nog från kvinnorna! :D
För att balansera det hela lite så hade vi APT på arbetsplatsen precis, noterade då att när min manliga chef talade så var s-ljuden rätt påträngande då med. Så det är något utanför den inspelade världen som spökar trots allt. Sen kan det säkert bli värre av snålkodning och annat vid lyssning hemma i anläggningen.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2016-12-24 10:54

IngOehman skrev:
PerStromgren skrev:
IngOehman skrev:Örondistorsion kan för övrigt vara av massor av olika slag, och inget öra jag stött på är omöjligt att provocera. Normalt behövs inge jättenivåer för att provocera fram dist, bara kunskap om örat och förmåga att skapa "rätt" sorts ljud.

Icke desto mindre kan vissa högtalare ha fel som kraftigt ökar detta örondistfenomen. I själva verket räcker faktiskt själva stereosystemet för att skapa ett större problem från en inspelad version av verkligheten, än verkligheten ställde till med själv.

Vh, iö

Intressant. Själv har jag rätt stora problem med dist i örat vid vissa frekvenser. Live piano tex. Men jag fick chansen att höra musik ur ett par Klipschorn och då var problemet nästan borta. Trots hög volym. Vad händer?
/Krister

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2016-12-24 15:37

IngOehman skrev:En sak som är enkelt att testa är om distorsionen minskar om man dricker sprit.
Då är den som regel kopplad till den aktiva regleringen av hörselbenen som sker i mellanörat.

Tack!
Min högst otillfredsställande hypotes var att spriten sänkte distorsionskänsligheten, medan upplevelsen alltid har varit att distorsionen helt enkelt försvinner.
Nu känner jag mig mindre galen. :D

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2016-12-24 22:36

IngOehman skrev:En sak som är enkelt att testa är om distorsionen minskar om man dricker sprit.

Då är den som regel kopplad till den aktiva regleringen av hörselbenen som sker i mellanörat.

En daglig chockdos C-vitamin kan annars ofta påverka inte bara slemhinnor positivt utan hela innerörat.

Värt att testa. C-vitamin kan trappas upp till den nivån då magen säger ifrån. Strax under det lägger man sig med fördel.

I ett land med en allertare och mindre PK-styrd sjukvård hade säker insatser med steroider varit möjliga, och räddat människor från många åkommor som kan tuktas med läkningshjälp. Men i Sverige så är det såvitt jag vet nästan bara brännskador som ses allvarliga nog för att ta till sådana medikamenter. Själv tycker jag nog att skador på våra sinnessystem borde tas på stort allvar också, men som regel verkar svensk sjukvård hellre luta sig mot expektans än att faktiskt aktivt hjälpa patienten. Det kan vara ett olyckligt val när det gäller t ex hörseltraumor...

Vh, iö

Ingvar, jag lider av tinnitus och är naturligtvis intresserad av att slippa den i möjligaste mån. Är C-vitamin aktuellt att prova just mot tinnitus generellt? I mitt fall så märker jag ingen större skillnad med sprit eller utan.
Däremot så kan symtomen förvärras efter en tuff dag på arbetet och då är det inte lika trevligt att lyssna på musik eller ljud överhuvudtaget.
Jag var på konsert med Jean Michel Jarre för ett tag sedan, jag reagerade då på att det var otroligt hög ljudnivå (upp mot 100 db på min okalibrerade mätare som oftast bara visar ca 80 db på de flesta konserter) men samtidigt mycket rent (låg distorsion) ljud, vilket gjorde att jag och mina vänner kunde prata med varandra i hyggligt normal samtalston samtidigt som musik pågick.

En märklig upplevelse, jag har aldrig haft en sån häpnadsväckande ljudupplevelse när det gäller konserter. 8) Mina örons vanligtvis stora känslighet för hög ljudnivå var märkligt frånvarande.
Någon annan som avnjöt konserten med JMJ?

Jag håller med dig helt och full i det du skriver om svensk sjukvård, skador på sinnessystem bör tas på större allvar.

Enligt min egen erfarenhet från diverse kommunala verksamheter så finns där inget gemensamt eller långsiktigt ekonomiskt tänk, alla grupper sitter på sin egen lilla budget (per budgetår)som det värnas om med näbbar och klor, att pengarna sedan kommer från samma källa, skattebetalarna i Sverige, verkar överskuggas av den konkurrens som indirekt råder mellan alla små budgetceller som jag tycker borde samordna och samarbeta mer.
Ineffektivt och hämmande för både utveckling av verksamheter och ekonomisk optimering tycker jag. Jag tycker jag kan ana samma tänk och förfarande inom sjukvården, och oavsett höger eller vänsterregering.

Nu blev det både "fråga doktorn", nöje och lite samhällskritik men så kan väl ett utsnitt av livet se ut.. :wink:

Med vänlig hälsning, Johan

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-12-31 16:05

Vid okulär besiktning av mina öron (av sambon) så rapporterar hon att det ser ut som vaxproppar i båda mina öron. Var och spolade dem på VC förra året har jag för mig, bokade tid nu igen och har börjat förbehandla med olivolja på sprayflaska. Jag verkar ha en riktigt fallenhet för detta gissel. Har nog spolat öronen 5 gånger sista 10 åren för samma problem. Jag var iofs även "öron-barn" som liten och hade öroninflammation minst en gång per år ända upp i 10 års ålder som jag minns det.

Jag hoppas det är detta med vaxpropparna som har orsakat mina hörselproblem i det sista. Återkommer! :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi