Hur bra är förtennta kardeler i högtalarkablar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Hur bra är förtennta kardeler i högtalarkablar?

Inläggav paa » 2006-01-18 02:31

Jag vill inte ha styva kopparstavar utan mer flexibla kablar, mellan förstärkare och högtalare. Men gamla kablar blir ju lite mörka med tiden, det är väl ett tecken på oxidering?
Man vet ju att kablarna till de extraljus man kopplade in på gamla bilar tenderade att ärja och bli gröna efter några år, medan orginalkablarna alltid klarade sig. Nu har man fattat att skillnaden heter förtenning.
Med en massa supertunna trådar, som på Biltema, Hifikit Acoustic, Supra orginal 2.5 från början, eller Monster, m.fl skapas det väl jättemycket oxid på den ytan som är tänkt som den bästa boten mot den omtvistade skineffekten om den inte är skyddad.
Men nu har ju Supra förtenning, såväl på Classic, som på Ply-serien, finns det fler?
Dessutom frågar jag mig, kan tennet ha några nackdelar, som ni ser det?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-18 02:39

jag anser att genomgående förtennade högtalarkablar ger ett visst edgit sound.. lite som en "näsa" på ljudet.... Inget stort direkt. men ändå lite väl energiskt ändå..

inte alltid kanske. Men genom tid händer det ändå ofta att jag uppfattat det så. Speciellt typ svalanderflätorna med dessa elfas förtennade med teflonhölje.. Dom blir vansinnigt jobbiga .. med et gäller alla anvädningarna av dessa tåtar..

men detta är mina erfarenheter...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-01-18 08:45

Svalander använder inte förtennta ledare till sina flätor utan de är lackisolerade (som t.ex. all kabel i transformatorer). Flerkardellig tråd bör ha varje tråd isolerad annars ändras parametrarna med tiden beroende på korrosion. Störs man av styva kablar kan man använda en Litz-kabel som ju har ledarna separat isolerade från varandra.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-01-18 09:11

Førtenning borde fungera lite som "semi-litz"... Tennet leder sæmre æn kopparn och ger inte en isolering, men åtminstone sæmre ledning. Alltid något och mycket billigare æn litz. Dessutom oxiderar væl inte tenn lika gærna som koppar. Jag tycker det verkar bra och har svårt att se någon annan ncakdel æn att det ær dyrare æn enledare. Supra ply kostar væl 50:-/m eller nåt. Men det kan det nog vara vært før att slippa bøka med EKK.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-01-18 09:22

Fördelarna med individuellt förtennade trådar i mångtrådig kabel är väl:

1. Resistansen mellan de individuella trådarna ökar (tenn leder sämre än (icke-oxiderad) koppar i varje kontaktpunkt) vilket, något förenklat, leder till att ledningsbärarna håller sig i sin egen tråd och inte hoppar över till nästa. Dessa hopp kan medföra försämring av ljudet enligt vissa.

2. Kabeln blir lätt att löda in på kontakterna eftersom trådarna redan är förtennade.

Med stor sannolikhet finns det inga hörbara skillnader mellan en förtennade och rena koppartrådar i en mångtrådig kabel i en normal anläggning under många, många år i drift. Har du bara lött in kabeln på ett fullgott sätt, påverkar heller inte oxidation av de enskilda trådarna på ett negativt sätt vilken kabel du än använder.

För nattrons skull kan man ju ändå köpa den kabel med förtennade ledare om inte priset skiljer sig väsentligt. Det finns, som jag ser det, inga tekniska fördelar att välja en kabel med icke-förtennta ledare. Skulle vara i specialfall där man skruvar in kabeltrådarna i ett anslutningsdon som är förgyllt.

Tenn mot guld är nämligen ingen bra kombination i en kontakt, utan det kan leda till något som kallas nötningskorrosion, med försämrad kontaktfunktion som följd. Speciellt i vibrationsrika miljöer (vilket väl ett högtalarkabinett måste sägas vara) kan detta bli ett problem. Men det är ju oxidation av koppar också, så det kanske jämnar ut sig i slutändan.

Den stora föredeln med riktiga Litz-kablar är väl annars att induktansen kan göras mycket låg, i.o.m. att du kan dra plus & minus "i varandra" s.a.s. I Supra Ply har man också jobbat på induktansen genom att platta till kabelknippena och därmed lägga dem närnare varandra.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-01-18 12:19

Tennet har inga direkta nackdelar (om vi pratar elektriska egenskaper nu), det gör som sagt att risken för elektronhopp mellan ledarna blir betydligt mindre men inte noll.

Jag skulle tro att skillnaden mellan mångkardeliga kablar som är förtennta eller ej är betydligt större än mellan förtennta mångkardeler och enkardeliga eller litz-kablar. Även om de ljudmässiga skillanderna oftast är försvinnande små.

Jag har inte upplevt någon hårdhet i ljudet med användning av förtennta kablar.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-01-18 15:45

Ett svar som erhölls på AudioReview ang. tennplätering (specifikt runt diskussion av Supra's tennplätering). Författare JNeutron som svar på Supras text på hemsidan/katalogen. I detta fallet vet vi inte vilken process som Supra använder vid plätering dock.

""Supra Ply is able to be a large-section, low resistance cable, while also overcoming skin effect and transversal distortion, by using a proprietary, pure tin plating. This has the double benefit that tin and copper meld without forming a diodic barrier (as with many silver-plated copper ?audiograde? conductors) and that tin strongly resists most common causes of metal corrosion, and hermetically protects the copper""

NO...NO...NO..First, tin plating is never pure..And, the plating process does NOT make the copper and tin "meld". Tin plating is porous..to make it hermetic requires fusing the tin, bringing it over 231 C to reflow it. At that point, it will form two intermetallic compounds, a non solderable one against the copper (using R type flux), and a second one over that, with the pure tin over that (assuming there is any free tin left over after the heating).

The diode explanation does not even warrant discussion..(beyond the scope of this text)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-01-18 16:13

Thomas_A skrev:Ett svar som erhölls på AudioReview ang. tennplätering (specifikt runt diskussion av Supra's tennplätering). Författare JNeutron som svar på Supras text på hemsidan/katalogen. I detta fallet vet vi inte vilken process som Supra använder vid plätering dock.

Är denna JNeutron någon oberoende auktoritet, eller kanske bara en konkurrent till Jenving?
Jag vet inte om det behövs tätare tennskikt eller inte, på bilkablar funkar det som jag skrev överlägset jämfört med ickke förtennta kablar.
Tenn fungerar väl som en offeranod på kopparn, lika som zink gör på stål?
Det han skriver, att Supras snack om diodverkan i oxiderade skikt är bull, ligger det något i det?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-01-18 16:39

paa skrev:Det han skriver, att Supras snack om diodverkan i oxiderade skikt är bull, ligger det något i det?

Oxiderad koppar fungerar som diod, liknande kopparoxidullikriktare.

Något problem är det dock inte, är två oxiderade koppartrådar i kontakt med varann får man två motriktade dioder. Skulle bara ena vara oxiderad får man en diod men spänningen över den blir så låg att den knappast leder (det bör ju vara samma potential i samtliga kardeler i ett tvärsnitt av en kabel). Istället bör man få en effekt liknande litz. Nu vet inte jag vad framspänningsfallet är hos en dylik diod men den är knappast 0V.

Det problem jag ser med kablar av ren koppar är snarare kontakteringen, antingen i en skruvklämma eller terminering med skruvar för att klämma kabeln. Är inte en sådan kontaktering gastät så blir det problem med tiden. Detta kan kanske förklara en del fall av förbättring när man byter kabel.

Förtenta ledare blir skyddade. Det gör inget att det är lite poröst då tennet fungerar som offeranod.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-18 17:54

Har ni hört skillnader också?

Svalanders flätor ifrån start tillsammans med Fevgidis var elfas förtennade kablar i teflon..

Om han har nya modeller vet jag inget om.. Man kanske skall läsa hans sidor idag och uppdatera sig lite om så är fallet...

Mina prov är ju några år gamla som sagt..

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-01-18 18:20

paa skrev:
Thomas_A skrev:Ett svar som erhölls på AudioReview ang. tennplätering (specifikt runt diskussion av Supra's tennplätering). Författare JNeutron som svar på Supras text på hemsidan/katalogen. I detta fallet vet vi inte vilken process som Supra använder vid plätering dock.

Är denna JNeutron någon oberoende auktoritet, eller kanske bara en konkurrent till Jenving?
Jag vet inte om det behövs tätare tennskikt eller inte, på bilkablar funkar det som jag skrev överlägset jämfört med ickke förtennta kablar.
Tenn fungerar väl som en offeranod på kopparn, lika som zink gör på stål?
Det han skriver, att Supras snack om diodverkan i oxiderade skikt är bull, ligger det något i det?

Han är ingen konkurrent, men verkar rätt kunnig. Jag kan dock ej uttala mig pga bristande kunskap.

Se även denna tråd om kablar. :wink: Dock saknas lite figurer som är borttagna.

http://forums.audioreview.com/showthread.php?t=3369

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-01-18 18:32

Mayro skrev:Har ni hört skillnader också?

Svalanders flätor ifrån start tillsammans med Fevgidis var elfas förtennade kablar i teflon..

Om han har nya modeller vet jag inget om.. Man kanske skall läsa hans sidor idag och uppdatera sig lite om så är fallet...

Mina prov är ju några år gamla som sagt..

Mitt inlägg beskrev dagens kablar från Svalander.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-18 18:34

Skall kolla in hans site ..

Återgå till Generellt om hifi