Behöver råd vid köp av golvhögtalare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

weni0990
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2016-12-21

Behöver råd vid köp av golvhögtalare

Inläggav weni0990 » 2016-12-24 02:26

Behöver råd vid köp av nya frontar. Har inget existerande mer än en receiver som jag redan har införskaffat, Onkyo TX-RZ710 Surroundreceiver
https://www.komplett.se/product/889017/ ... dreceiver#
tanken är ju att så småningom fylla på med fler högtalare osv.

Hade tänkt att börja med att köpa ett par golvhögtalare till den. Det ska i första hand användas till film och musik, har satt en lös budget på 15 - 20 000.
Har kikat lite på Monitor Audio Silver 8
https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... ion-kabel/
samt även XTZ 99.36 FLR
http://www.fyndborsen.se/xtz/golvhogtal ... -flr-black
är även sugen på att koppla in en vinylspelare så det lär också köpas inom en snar framtid.

I första hand undrar jag om någon har någon erfarenhet av de ovan, vilken av dem som är mest prisvärda helt enkelt eller kanske har ett råd om något annat man kan kika på.
Är allätare när det gäller musik, men lyssnar mest på rock och metall. Har för tillfället inget lyssningsrum.
Planen är att köpa det nytt, så begagnat har jag inte ens funderat på

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Behöver råd vid köp av golvhögtalare

Inläggav PerStromgren » 2016-12-24 09:00

Välkommen till faktiskt!

Du skriver att du ska köpa nya högtalare; vad har du för högtalare nu? Och vad är det för fel på dem?
... tycker jag!

Per

weni0990
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2016-12-21

Re: Behöver råd vid köp av golvhögtalare

Inläggav weni0990 » 2016-12-24 09:35

Har inga alls just nu

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Behöver råd vid köp av golvhögtalare

Inläggav PerStromgren » 2016-12-24 09:43

Ah, jag läste slarvigt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Behöver råd vid köp av golvhögtalare

Inläggav Perfector » 2016-12-24 10:11

Eftersom du ska bygga upp en anläggning som förmodligen ska räcka en bra stund, så bör du skynda långsamt.
Ta tid på dig och lyssna på allt du kommer åt i affären eller hos vänner och bekanta.
Det viktigaste är att DU känner dig nöjd och det kan vara knepigt som attan.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Behöver råd vid köp av golvhögtalare

Inläggav hifikg » 2016-12-24 10:49

Köp ett par begagnade (nya finns inte) Carlsson, så har du något att lyssna på medan du funderar :-)
Sitter nöjd :)

weni0990
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2016-12-21

Re: Behöver råd vid köp av golvhögtalare

Inläggav weni0990 » 2016-12-24 12:02

Jag har läst och lyssnat på andras åsikter om just de jag länkar ovan. Tänkte jag skulle höra mig för här då jag hört mycket gott om kunskapen på det här forumet. Har gjort research det senaste kvartalet i alla fall och känner att jag är i det sista skedet. Tänkte höra med er innan jag bestämmer mig. Tacksam för alla svar jag kan få

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Behöver råd vid köp av golvhögtalare

Inläggav Bjorn_ » 2016-12-24 13:24

Hej och välkommen!

Frågan är lite konstig på ett sätt. Det är lite som att fråga vilken mat som är godast, vilken film som är bäst, vilka kläder som är snyggast osv... Din egen preferens på just ljud, film eller mat kommer vara förmodligen inte vara samma idag som om 20 år heller. Men nu skall jag inte vara alltför dryg, på julafton och allt ;-)

Jag hade börjat med att ta fram 3-4 referenslåtar som ligger inom din musiksmak. Helst med lite olika karaktär. Åtminstone en akustisk låt med riktiga instrument, gitarr, piano mm, gärna med någon som har en bra röst också, både kvinno och mansröst. De andra låtarna kan ju vara av helt annan karaktär helt efter din musiksmak. Sen kanske en klassisk låt med ljusa kvinnoröster, typ opera eller liknande. Inte för att jag själv lyssnar överdrivet mycket på detta, men det kan vara väldigt avslöjande för vissa högtalare när man pressar på lite i diskantregistret, det kan dock vara svårt att hitta klassisk musik med bra inspelning (London symphony Orchestra brukar ha lite bra spår). Blanda gärna in någon hip-hop och metal också så du får med alla genrer. Bra att inte ha får många låtar eftersom man kanske vill lyssna igenom lite olika högtalare i butiken. Jag brukar oftast ha en låt som jag ber dem spela (även om det var längesedan jag provlyssnade i butik nu) - en akustisk låt - som får bli "deal-breaker". Då kan man snabbt lyssna igenom olika högtalare med samma låt och därmed kunna avgöra hur olika det låter. När man sedan har bestämt sig för två par olika högtalare så kan man köra de andra låtarna på dem också, osv. Själv tycker jag det är en bra metodik att ha ett fåtal låtar, som hjärnan vänjer sig vid, då är det lättare att höra skillnad på olika grejjer.

Sen har vi det här med investering, vad skall man lägga pengar på?

Detta är ingen lag eller regel, endast hur jag själv ser på det, andra personer har säkert andra vinklar på det. I turordning:

1 - högtalare - står ju för återgivningen - måste ända vara den viktigaste komponenten
2 förstärkare - utan denna blir det inte mycket ljud
3- källan (det inspelade materialet - detta är jätteviktigt när man skall jämföra olika högtalare - använd alltid samma källa, t ex en cd-skiva med bra inspelning, det blir ju aldrig bättre än inspelningen) Det finns lite hifi-listor på spotify om man söker - man kan använda dessa för att gallra ut bra referenslåtar - sen ser man till att skaffa dem på cd så blir återgivningen bra även i butik (men streamat spotify funkar ok också - min högst personliga åsikt, så länge det är en bra inspelning! - finns en del "remastered" med i titeln - då brukar det vara ok kvalité), den tredje viktigaste komponenten är också den billigaste :)
4- avkodare - t ex cdspelaren då, eller dator med spotify eller förstärkaren med inbyggd avkodare etc
5- rummet - akustiken spelar jättestor roll för upplevelsen - svårt att påverka i en butik - men nog så viktigt - de flesta hifibutiker brukar i alla fall ha heltäckningsmatta på golvet och lite gardiner och dämpning här och var så det brukar ändå vara ok
6 placering av högtalare hemma
7-nätfilter/jordning mm
8-högtalarfötter
8-20 - här kommer mer oviktiga saker in så som högtalarkablar osv

I övrigt kan man ju tänka sig att provlyssna lite olika konstruktioner också - horndiskanter, banddiskanter, domediskanter, koaxial-element, basreflex, slutna, elektrostat osv.

Många här på faktiskt kör delade system med stalliter plus basmoduler. Själv kör jag likadant fast med fullrange golvare, det beror endast på att de golvarna jag kör med har ett mellanregister som jag är väldigt glad i. Satelliter tar ju upp samma golvplats med stativ som ett par fullrange golvare så utrymmesmässigt så spelar det ju mindre roll.

I övrigt tycker jag du skall ha ett öppet sinne - lyssna på allt och bilda dig en egen uppfattning. Avslutningsvis kommer jag då inte att rekommendera något märke, eftersom det finns så många - men försök kolla på olika konstruktioner och provlyssna dessa :-)

Lycka till, ha en trevlig hifiresa och god jul!

//Björn

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Behöver råd vid köp av golvhögtalare

Inläggav Emanuelgbg » 2016-12-24 13:53

Hur kommer högtalarna vara uppställda hemma hos dig? Nära väggar eller kan de stå lite ut i rummet? Hur högt brukar du spela?

Monitor Audio tycker jag är högtalare som är lätt att leva med och lyssna på, dock utan det sista som de bästa högtalrna har. Nu har jag inte hört de du nämner men väl deras föregångare RS och RX. Bra pris/prestanda och högtalarna är alltid välbyggda och fin ytfinish.

Andra högtalare som jag kan rekommendera

System Audio Mantra 50/60 , Q acoustics concept 40, Elac 247,2, Amphion 3L. De svå sistnämnda bör dock stå lite ut från väggen och kanske är över budget.

weni0990
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2016-12-21

Re: Behöver råd vid köp av golvhögtalare

Inläggav weni0990 » 2016-12-24 14:27

Gillar att Spela rätt högt men vet inte om mina grannar tål det riktigt. Planen är väll att de ska stå rätt nära väggen

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Behöver råd vid köp av golvhögtalare

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-12-24 19:14

Tolkar det som högtalarna ska vara i biosystem dvs frontar, center, surrar o sub stämmer det?
Samt funka för misik med så klart...

Då är det närapå nödvändigt att alla låter lika (lika högt, lika bra, samma karaktär, matchar varandra osv)
Jag skulle solklart rekomemdera JBL 3677 för frontar o center, 4645C för sub och den matchande sidohögtalaren (ska kolla namnet som jag inte har i huvudet)
Alla dessa har jag köpt in, grymt prisvärda.
Och jag har ägt svindyra grejjer men kör med dessa nu

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Behöver råd vid köp av golvhögtalare

Inläggav MichaelG » 2017-01-04 10:03

Just nu säljs Q Acoustics concept 40 för typ 8.000 kr. Jag anser dem mycket prisvärda för sitt ordinarie pris på c:a 14.000 kr. För 8.000 är de ett fynd! Q Acoustics främsta styrka rätt igenom hela högtalarserien är att de saknar allvarliga tonala svagheter. Självklart saknar de mindre stativarna djupbas och den dynamiska förmågan även på de större golvarna är ju inte samma som om du lägger till ett antal tusenlappar. Den sista upplösningen i diskanten går naturligtvis inte heller att jämföra med mer avancerade konstruktioner. Men musik (instrument o röster o andra ljud) låter alltid neutralt och ofärgat. Och detta är en relativt ovanlig egenskap i prisklassen.

Användarvisningsbild
faema
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2010-03-18
Ort: Hässleholm

Re: Behöver råd vid köp av golvhögtalare

Inläggav faema » 2017-01-04 16:46

Hej och Välkommen.
För den budgeten hade jag tittat på Sonus faber Venere eller Chameleom.
Om du talar om vart du bor blir det lite lättare att rekomendera något som finns hos en handlare.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Behöver råd vid köp av golvhögtalare

Inläggav Elfsberg » 2017-01-05 00:41

Begagnade pi60. Du lär inte bli besviken.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Behöver råd vid köp av golvhögtalare

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-13 00:17

Intresset försvann nog verkar det som.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster