OD-11 Cloud speaker

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: OD-11 Cloud speaker

Inläggav RogerGustavsson » 2016-12-27 13:42

Fast är hörnplacering rekommenderad?

Användarvisningsbild
Foffe
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2014-07-16
Ort: Småland

Re: OD-11 Cloud speaker

Inläggav Foffe » 2016-12-27 16:24

De här står vanligtvis i vårt sovrum. Men nu i mellandagarna när man har lite tyd över så lyfte jag ner dem för att testa lite.
Men nej, det är helt rätt. Rekommendationen är väl stående på golvet ca 50 cm från sidoväggarna. Det blir dock lite svårt när det bara är 2.20 m brett.
Rakt framifrån låter de bäst så här. Men stående på golvet framför basarna så låter det nog lite jämnare i hela rummet. Dock kan jag tänka mig att om de ska stå på golvet så måste de ha en vägg bakom sig.

Men de låter inte alls dåligt liggande heller. I sovrummet ligger båda uppe på två garderober spelandes nedåt. Hade jag haft hus så hade jag definitivt kunna tänka mig dessa i allrummet. Det blir ju en väldigt smutt anläggning med bara två od11 och kanske en tv. Så kan man köra ino i tv/bio/musikrummet :D

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: OD-11 Cloud speaker

Inläggav IngOehman » 2016-12-27 16:31

Det kan nämnas att wifi- och i viss mån även signalbehandlingsfördröjningen kan bli ett problem läppsynkmässigt. Så om man avser använda sina OD-11 tillsammans med en TV så kan man bli tvungen att ansluta dem via fiber eller analogt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

niclas
 
Inlägg: 1590
Blev medlem: 2003-07-27

Re: OD-11 Cloud speaker

Inläggav niclas » 2016-12-27 17:18

Någon som har OD-11 och använder den i mono?
Är lite småsugen på ett köp, men det blir troligen endast en delvis av möbleringsskäl.. :)
Dela gärna med er av intryck/erfarenheter

Användarvisningsbild
Foffe
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2014-07-16
Ort: Småland

Re: OD-11 Cloud speaker

Inläggav Foffe » 2016-12-27 18:07

Ja ska man köra dem till TV'n är det optiskt eller analogt som gäller. Men det finns ju billiga toslinksplittar hos kjell!
Jag har kollat lite film via datorn i sovrummet och då får man justera ljudet en del för att få synk.

Niclas:
Självklart kommer OD11 låta bättre än många andra trådlösa högtalare. Men de kommer verkligen till sin rätt när man använder två.
Du får ju inget stereoperspektiv med bara en. Men kommer den användas för att spela bakgrundsmusik och inte för finlyssning i soffan så ser jag inga fel med att köpa en.

dannybrascoe
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 2015-11-13

Re: OD-11 Cloud speaker

Inläggav dannybrascoe » 2017-02-03 22:21

En lite halvdum fråga och svaret borde vara självklart men:

Om man köper två stycken och ansluter tv:n optiskt i den ena och en chromecast audio optiskt i den andra, spelas ljudet från vardera källa upp i stereo då? Inte samtidigt självfallet.

dannybrascoe
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 2015-11-13

Re: OD-11 Cloud speaker

Inläggav dannybrascoe » 2017-02-06 17:59

Foffe skrev:Ja ska man köra dem till TV'n är det optiskt eller analogt som gäller. Men det finns ju billiga toslinksplittar hos kjell!
Jag har kollat lite film via datorn i sovrummet och då får man justera ljudet en del för att få synk.

Niclas:
Självklart kommer OD11 låta bättre än många andra trådlösa högtalare. Men de kommer verkligen till sin rätt när man använder två.
Du får ju inget stereoperspektiv med bara en. Men kommer den användas för att spela bakgrundsmusik och inte för finlyssning i soffan så ser jag inga fel med att köpa en.


Toslink switch och splitter... Om man vill få in en Chromecast Audio och TV:n.
Synd att dom inte verkar få stöd för dlna eller Google cast.

niclas
 
Inlägg: 1590
Blev medlem: 2003-07-27

Re: OD-11 Cloud speaker

Inläggav niclas » 2017-06-12 20:25

OD-11 nyss inköpt och inkopplad.
Den lirar ju alldeles förträffligt.. :)

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster