Var hitta VPR absorbenter?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Iqbad
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2006-09-03
Ort: Linköping

Var hitta VPR absorbenter?

Inläggav Iqbad » 2016-12-23 19:25

Jag skulle vilja ha 2st VPR (Verbund-Platten-Resonator) absorbenter som är en slags speciell bredbandig membranabsorbent som enligt mig verkar vara genialiskt för att få plats med bredbands bas-absorption i ett vanligt rum.

Det är ett tyskt patent och jag har hittat 2 firmor som säljer dom i tyskland, men den ena firman svarar inte och dom andra vill ha väldigt mycket betalt.

Är det någon här på forumet som köpt en sådan och provat? Var köpte ni och vad fick ni betala?

Alla tips tas tacksamt emot! :)
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Var hitta VPR absorbenter?

Inläggav Adhoc » 2016-12-23 21:41

Jag tror den är relativt kostsam oavsett var den köps. Kanske att den finns på Hising Island. En norsk firma som representerar RPG öppnade svensk kontor i GBG tidigare i år. En av gubbarna (Björn Omholt?) har registrerat sig/firman här på component som ljudochakustik och skrivit en del bra inlägg.
(Firman: http://www.lydogakustikk.no/?lang=sv )
Som jag fattat det säljer RPG VPR:en under någon form av licens, dom kallar den Modex. Du har även en låååång tråd om VPR som DIY på gearslutz-forumet.

Användarvisningsbild
Iqbad
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2006-09-03
Ort: Linköping

Re: Var hitta VPR absorbenter?

Inläggav Iqbad » 2016-12-30 21:15

Tack för svar Adhoc! Jag har kollat på modex, de verkar bra men är också dyra. Jag skulle helst vilja att de var avstämda ytterligare lite längre ned i frekvens då jag har en del åroblem runt 35Hz i mitt rum. Jag har bestämt mig nu för att bygga 2st DIY varianter med 3mm stålplåt och 10cm basotec, den borde då dämpa även under 40Hz. Det tar säkert några veckor innan jag är klar, men jag lovar att posta resultatet med mätningar i min presentationstråd!
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Var hitta VPR absorbenter?

Inläggav Fostex » 2017-01-04 10:19

Jättespännande! Kommer att läsa om ditt bygge med intresse. :)
Mycket kul - lite tid


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster