B&W 800 Diamond D2

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
P1200VB
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2008-05-20
Ort: Göteborg

B&W 800 Diamond D2

Inläggav P1200VB » 2017-01-05 00:46

Jag har för närvarande ett par B&W Signature 805 som jag driver med ett NAD 208 slutsteg och en Emotiva XDA-1 DAC. Tycker det låter bra och jag behöver egentligen inte större högtalare i dagsläget då jag bor i en ganska liten lägenhet. Men så småningom har jag för avsikt att flytta till större lägenhet eller hus och då vore det inte fel att kunna spela högre och få bättre återgivning längre ner i registret (mina 805 går inte tillräckligt djupt). B&W släppte för något år sedan Diamond D3 serien men dessa tilltalar mig inte särskilt utseendemässigt samt att de har skruvat upp priset en hel del. Någon som har koll på hur Diamond D2 serien står sig mot dessa och om ett par 800 Diamond vore ett vettigt val om man hittar dem till ett någorlunda vettigt pris (de är trots allt inte helt gratis)? De gånger jag har lyssnat på 800 Diamond serien på Hi-Fi klubben har det i vart fall låtit riktigt bra. Det är i så fall den största modellen med dubbla 10" element som är aktuellt, om det nu blir av.

Jag utgår från att det inte skulle vara några problem för 208 steget att driva dessa då det är väldigt effektstarkt. Och då det inte färgar ljudet hörbart finns det väl egentligen ingen anledning till att köpa ett dyrare slutsteg?

Bild

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11903
Blev medlem: 2008-07-01

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-01-05 03:21

Har inte jämfört men de stora B&W (802 o 800) är bra grejer. Lika bra som de mindre golvarna i 800-serien är dåliga (nej det var taskigt)
KÖP!
Snygga med.

Kraniet
 
Inlägg: 12557
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav Kraniet » 2017-01-05 11:53

Du har inga baslådor i systemet? Personligen så tycker jag såna stora golvare är lite överflödiga när systemet har baslådor. Sen har det ju många fördelar att ha flera baslådor. Men det kräver ju att installationen/integrationen är ordentligt gjord. Sett till prestanda/krona är det också mycket bättre med delade system.

Jag tycker annars att det är väldigt stiliga högtalare. Mycket snyggare än de nyaste i min mening.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-05 17:29

Jag tycker de är värda ett bättre slutsteg. Sälj 208:an medans du fortfarande får några kronor för det.

Vad får du ge för högtalarna? Givet köp till rätt pris.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
P1200VB
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2008-05-20
Ort: Göteborg

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav P1200VB » 2017-01-05 17:42

Jag har som sagt bara börjat fundera på det. Bäst att reka lite först. Inte alls säkert att jag kommer köpa några även om jag var väldigt nära att slå till på ett par Signature 800 för ett par år sedan. De var dock något kantstötta och petig som jag är blev det ingen affär.

Jag har inga baslådor i systemet. Egentligen är det ganska onödigt att köpa större högtalare nu när jag bor i en så liten lägenhet men man vet aldrig när ett bra tillfälle ges.

Jag är nöjd med min NAD 208 och kommer inte köpa något nytt steg på ett bra tag, definitivt inte innan jag har köpt större högtalare. Så småningom lär man dock få göra det eller gå igenom steget och byta ut alla kondensatorer.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9644
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-01-05 20:23

De högtalare i det dyrare segmentet som B&W lanserat efter tiden med "Matrix" har genomgående haft en del krokigheter, i alla fall i diskantområdet. Jag misstänker att det är en av aspekterna som gör att de har ett lite annorlunda sound som kan upplevas på olika vis; antingen insmickrande eller att man inte gillar det. Kolla t.ex. mätningar gjorda av Stereophile på deras hemsida.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10227
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav distad » 2017-01-05 23:54

Även om jag inte lyssnat i hemmiljö på B&W 800 Diamond D2 och de kanske är mindre kinkiga, men avråder ändå jag starkt att driva ett par B&W 800 Diamond D2 med ett Nad 208, du måste tänka kraftigare doningar med bättre ljud. Har lyssnat på gamla B&W N802 med olika slutsteg och de lyfter rejält med kraftiga, strömstarka och bra slutsteg och jag skulle aldrig tänka Nad 208 eller något Rotel utan Classe, Bryston, Electrocompaniet, Krell osv. beroende på smak. Det finns ju då och då begagnat så det behöver inte dra iväg så jätte mycket, men det kostar naturligtvis mycket mer än ett Nad 208. Vill du inte lägga så mycket mer pengar än vad ett Nad kostar så köp andra högtalare, annars blir det i min värld att åka Porsche med däck ifrån en gammal WW bubbla. Många kommer säkert inte hålla med, men det är mitt råd när jag vet hur de äldre N802 beter sig med olika drivning.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt och kommer dö.
Trodde på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-Fi, men det blidde inget.

Användarvisningsbild
P1200VB
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2008-05-20
Ort: Göteborg

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav P1200VB » 2017-01-06 00:59

Jag har också hört talas om att vissa av deras modeller inte ska vara så linjära när man mäter upp dom om man jämför med annat i samma prisklass. Men jag har inte hört något som låter bättre än de 802 Diamond jag lyssnade på hos Hi-Fi klubben för några år sedan. Och mina 805 Signature tycker jag som sagt låter bra bortsett från att de saknar lite av de djupare frekvenserna.

Tack för råden angående förstärkarval. Alla inputs är välkomna. För tillfället tänker jag dock inte förändra någonting gällande den biten. Det gäller att börja i rätt ände och skulle jag nu få för mig att lägga en så stor summa pengar på ett par högtalare vet man aldrig vad som händer. Men att springa och köpa ny elektronik innan jag ens har bestämt mig för om jag ska byta högtalare känns inte som rätt väg.

Egentligen är det ganska vansinnigt att betala så mycket för ett par högtalare men jag har sedan jag var i 12 års åldern haft Hi-Fi som ett stort intresse. Dessutom ser jag det som en engångskostnad. Har man väl köpt ett par riktig bra högtalare klarar man sig ett tag. Det är en betydligt sämre investering att köpa en ny bil för ett par hundra tusen som sedan går ner till en bråkdel av sitt värde efter ett par år.

Antar att ett par 800 kräver ett ganska stort rum för att komma till sin rätt. Det har inte jag i dagsläget, men tanken är som sagt att flytta till något större om inte allt för lång tid.

Bild

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11903
Blev medlem: 2008-07-01

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-01-06 02:41

Är en myt att stora talare behöver stort rum.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav Conan » 2017-01-06 08:04

P1200VB skrev:Egentligen är det ganska vansinnigt att betala så mycket för ett par högtalare men jag har sedan jag var i 12 års åldern haft Hi-Fi som ett stort intresse. Dessutom ser jag det som en engångskostnad. Har man väl köpt ett par riktig bra högtalare klarar man sig ett tag. Det är en betydligt sämre investering att köpa en ny bil för ett par hundra tusen som sedan går ner till en bråkdel av sitt värde efter ett par år.


Tycker inte alls det är så vansinnigt att lägga en sån summa på ett par högtalare, om det är ditt intresse och du vet att det den högtalaren som kommer att göra dig nöjd. Kan inte uttala mig om ljudet för jag har inte hört dem under kontrollerade former, däremot skulle jag tänka mig det högtalarinköpet som en del i ett större "projekt" som inkluderar ett annat lyssningsrum - som du själv var inne på - men också inredningen av det rummet både estetiskt och akustiskt. Elektroniken som driver tror jag inte är nåt akut problem.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav Elfsberg » 2017-01-06 08:54

NAD:en är det inget större fel på.
Däremot verkar högtalarna stå fruktansvärt snävt? Det ser så ut på bilden.
Vid 3,5 meters avstånd borde det vara en cirka 3 meter emellan dem, sådär tumregelmässigt, räknat på 1,18.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav DVD-ai » 2017-01-06 13:02

sportbilsentusiasten skrev:Är en myt att stora talare behöver stort rum.


En myt att dom kräver det - Ja

En myt att man i många fall bör ha det för att få ut väljud - Njaaa

orsak: Stora högtalare är ofta 2,5, 3 eller 4vägs konstruktioner och är ofta utformade på ett sådant sätt att dom kräver en del lyssningsavstånd för att dom olika elementen ska summera ritkigt bra och ge bästa möjliga ljud vi lyssningsplats.
Dessutom är det ju så att så som dom flesta högtalare konstrueras gällande tänkt placering (långt ut i rummet) så blir problemen oftast upplevelsemässigt större med stor högtalare (bra utsträckning ner i asen) när den placeras för nära vägg.
Medan en liten högtalare kan stå där utan att det blir lika tokkgalet (tack vare begränsad utsträckning nedåt).

Så det finns ju lite sanning i myten, men sanningen grundar sig ju inte i storleken på högtalaren som sådan utan hur dom typiskt bestyckas samt deras lågbas återgivning relativt tänkt placering i rummet. ;)


Skulle jag säga ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

MorganM
 
Inlägg: 1723
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav MorganM » 2017-01-06 14:47

Prova först att byta till B&W CM 10s2,dom låter rätt bra,och jag tror dom passar ditt rum du har nu bättre.

Själv föredrar jag dyra Dali modeller före dyra B&W modeller.Dali`s ljud är lite mer tillbakalutat och låter mer neutrala/linjära.

Jag har lyssnat på B%W 802D2 ihop med Classe slutsteg,och B&W högtalarna har ett lite framträdande mellanregister som jag tycker blir lite för på i längden.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
P1200VB
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2008-05-20
Ort: Göteborg

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav P1200VB » 2017-01-06 18:17

Högtalarna är inte placerade helt optimalt. Kan flytta isär dom något men det finns inte hur mycket plats som helst.

CM10 S2 är för små och går inte tillräckligt djupt. 45Hz - 28kHz ±3dB jämfört med 32Hz - 28kHz ±3dB för Diamond 800. Diamond 805 som jag antar presterar ungefär som mina Signature 805 är ännu sämre med 49Hz - 28kHz ±3dB.

De nya 800 D3 har dock ännu bättre frekvensgång med 15Hz - 28kHz ±3dB.

Ska jag byta högtalare så ska det vara en ordentlig uppgradering så jag aldrig mer behöver köpa nya och de ska dessutom se bra ut rent kosmetiskt. Undrar om det går att få tag på fabriksnya 800 D2 fortfarande. Vore inte fel att hitta ett par utgående till reapris.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57281
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav Nattlorden » 2017-01-06 18:40

802D2 är f.n. mitt förstaval bland högtalare om jag inte fick välja Ino. Och då hörde jag dem drivna med NADs integrerade 375BEE.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav shifts » 2017-01-06 18:43

Kul att du ska spara ihop till sluthögtalaren, det kan jag inte annat att heja på! Under tiden du sparar ihop tycker jag du ska jobba med det du har. Dra isär högtalaren åt vänsterhållet till, det ser ju ut att finnas plats. Sedan skulle jag försöka få in lite fler mjuka samt diffuserande material i rummet, tror du har mycket, mycket välljud att vinna på att enbart jobba med inredningen.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
P1200VB
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2008-05-20
Ort: Göteborg

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav P1200VB » 2017-01-06 18:58

800 och 802 låter ganska lika varandra som jag har förstått det. Men det är inte fel att kunna flytta mer luft. Sen så är 800 snyggare rent kosmetiskt enligt mitt tycke.

Kapital finns redan men vill ogärna betala mer än nödvändigt för det.

Ja rummet är helt klart viktigt. Men jag kommer förhoppningsvis inte bo kvar så länge till så jag orkar inte lägga en massa energi på det i nuläget. Får se om det över huvud taget blir av men om någon skulle få nys om att det säljs fabriksnya Diamond 800 D2 till vettigt pris någon stans så hojta gärna till. Det är i så fall Cherry som är mest intressant, tycker de är snyggast.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11903
Blev medlem: 2008-07-01

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-01-06 19:21

P1200VB skrev:Högtalarna är inte placerade helt optimalt. Kan flytta isär dom något men det finns inte hur mycket plats som helst.

CM10 S2 är för små och går inte tillräckligt djupt. 45Hz - 28kHz ±3dB jämfört med 32Hz - 28kHz ±3dB för Diamond 800. Diamond 805 som jag antar presterar ungefär som mina Signature 805 är ännu sämre med 49Hz - 28kHz ±3dB.

De nya 800 D3 har dock ännu bättre frekvensgång med 15Hz - 28kHz ±3dB.

Ska jag byta högtalare så ska det vara en ordentlig uppgradering så jag aldrig mer behöver köpa nya och de ska dessutom se bra ut rent kosmetiskt. Undrar om det går att få tag på fabriksnya 800 D2 fortfarande. Vore inte fel att hitta ett par utgående till reapris.

Frekvensen nedåt säger inte mycket för förmågan att flytta luft, då det krävs stora element och slaglängd.
Dvs köp STORA talare!
Sedan tycker jag att 800 o 802 låter lite olika men ändå ganska lika. Det hörs att de är syskon.
Om jag gissar utifrån mina lyssningar så kräver nog 800 slutsteg med mer kontroll i basen.
= köp den modell du springer på!

Användarvisningsbild
P1200VB
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2008-05-20
Ort: Göteborg

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav P1200VB » 2017-01-06 19:38

Absolut inget fel på 802 men 800 är sannolikt kapabla till att flytta betydligt mer luft. 4 st 10" element i stället för 4 st 8" och som jag har förstått det även bättre slaglängd (någon som kan bekräfta detta?).

Oavsett vilket så är det 800 som är aktuellt om det nu blir något. Jag har absolut inte bråttom och tänker inte impulsköpta något.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10227
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav distad » 2017-01-07 12:42

sportbilsentusiasten skrev:Är en myt att stora talare behöver stort rum.

Instämmer!!!!!
När jag ägde Dynaudio Contour S 3.4 så spelade det mycket bättre i ett rum på på ca.11kvm än i ett normalt stort vardagsrum som närmade sig 20kvm. som i sig hade stora basproblem vid en uppmätning= skulle behöva massa basfällor osv. Men så är det mer eller mindre med alla rum dvs en del är hopplösa att få till riktigt bra ljud i utan massa special akustikfix förutom då naturligt akustikfix som fyllda bokhyllor, mycket tavlor, rejäl matta osv osv.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt och kommer dö.
Trodde på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-Fi, men det blidde inget.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48459
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav IngOehman » 2017-01-07 13:54

Tänkte bara nämna att mycket av det som påståtts om NAD 208 i tråden är felaktigt. Det är en extremt kapabel förstärkare. De som antytt något annat torde gissa, baserat på utseende och pris förmodligen. Eller kanske lyssningserfarenhet från en trasig förstärkare? :)

208 är en av mycket få förstärkare som kan leverera uppåt och över 100 A in i högtalarlast. Sådana strömmar är dock sällan aktuella då endast högeligen felkonstruerade högtalare kräver sådana strömmar. De i tråden nämnda högtalarna kräver vid effektuttag om 500 W (i nominellt 4 ohm) ungefär 15 A rms (21 A peak).

Så man behöver inte vara orolig för att NAD 208 skulle ha ens minsta problem att driva dem. Dock skall självklart impedansomkopplaren på förstärkarens baksida stå i 4-ohmsläget.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-07 14:02

Vill bara påpeka att det finns fler skäl än förmågan att leverera ström som kan göra en förstärkare till ett dåligt val.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
P1200VB
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2008-05-20
Ort: Göteborg

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav P1200VB » 2017-01-07 16:30

Tack för det Ingvar. 208 steget får vara kvar tills vidare. Om det nu skulle bli så att jag får tag i ett par 800 så får det bli ett senare beslut om övrig utrustning ska bytas ut.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10227
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav distad » 2017-01-07 20:30

IngOehman skrev:. Sådana strömmar är dock sällan aktuella då endast högeligen felkonstruerade högtalare kräver sådana strömmar. De i tråden nämnda högtalarna kräver vid effektuttag om 500 W (i nominellt 4 ohm) ungefär 15 A rms (21 A peak).
Vh, iö
Detta har du säger sagt 10.000 gånger genom åren och det är bara att konstatera att det finns andra högtalare är Ino som kräver mer än mer än ett 208, och om de gör de så är de felkonstruerade enligt dig, men du får accepterar att det finns andra som tycker om annat ljud än det Ino levererar och en del högtalare låter sämre med grejer som tex ett Nad 208 sedan får du och alla andra Ino & Nad 208 älskare tycka vad ni vill, och du vill ju sälja så naturligtvis så påtalar du alla fel på alla andra högtalare för dina är ju perfekta i din värld. Porsche med däck ifrån en gammal WW bubbla blir ett troligt resultatet med Nad 208 och B&W 800 Diamond D2, sedan om trådskaparen blir nöjd med det så kul för honom, men JAG kan inte med gott samvetet rekommendera en sådan kombi. Slut i rutan för min del, trådskaparen får gå på det han tror mest på.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt och kommer dö.
Trodde på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-Fi, men det blidde inget.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48459
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav IngOehman » 2017-01-07 21:37

:?: 8O :?: 8O :?: 8O :?:

Läs mitt inlägg en gång till, och gör gärna en bättre ansträngning att förstå det den andra gången.

Jag talar inte om Ino-högtalare överhuvudtaget i det. Jag talar om B&W. Och de strömuttag jag anger gäller för dessa högtalare - inte några Ino- högtalare.

B&W har mig veterligt aldrig gjort några högtalare som jag skulle kalla felkonstruerade. De är alla rimligt lätta att driva (de flesta av dem går som lägst ned till ungefär 3 ohm) och det är ju det som är skälet till att jag påtalar missförståndet att de skulle vara för svåra att driva. Alltså att de INTE skulle kunna drivas väl av ett (helt) NAD 208.

- - -

Det finns dock självklart högtalare som jag skulle kunna tänkas kalla felkonstruerade - högtalare som kräver många gånger större strömuttag än nämnda B&W (och som ofta har även många andra tydliga tecken på teknisk inkompetens i skönjbara i konstruktionen, speciellt när man studerar prestanda), men så vitt jag kan se så har bara DU har skrivit om "felkonstruerade högtalare" i den här tråden.

Varför gör du det? Tråden handlade väl om B&W?


Slutligen: Jag säljer inte B&W och jag har inte heller något NAD 208 att sälja. Kan dock tänka mig stt köpa ett 208-steg om priset är rätt. Så att jag talar väl om steget är verkligen inte av eget intresse, det måste du väl ändå kunna begripa? Jag berättar att NAD 208 är ett fantastiskt bra slutsteg (bortsett ifrån driftsäkerheten) för att det är det. Jag har inget att vinna på att hävda det.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2017-01-07 21:57, redigerad totalt 3 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26712
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav hifikg » 2017-01-07 21:39

Underbar ambition att satsa på så fina högtalare :-)
Hoppas du uppfyller din dröm och blir nöjd med ljudet för ett långt och gott liv :-)

Vad gäller slutsteg, hur svårt kan det vara? Kör på din 208:a och låna hem eventuella kandidater för utbyte och jämför. Jag skulle bli förvånad om det inte står sig, så delge oss gärna vad du kommer fram till när du kommer så långt! Om inte annat kan det vara bra att veta vad man ska sikta på den dag då 208:an drar sin sista suck.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48459
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav IngOehman » 2017-01-07 21:45

Håller med om allt det där. Bra formulerat!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
P1200VB
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2008-05-20
Ort: Göteborg

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav P1200VB » 2017-01-08 02:37

Tack för alla synpunkter. Jag kommer sannolikt inte köpa några nya högtalare den allra närmaste tiden men det är alltid kul att reka info och synpunkter. Ambitionen finns i alla fall och sen vad livet vill med en får framtiden utvisa. Finns annat att prioritera i livet.

Antar att man får vara beredd att leta utanför Sverige. Här verkar det finnas en hel del smått o gott:

http://www.audio-markt.de/_markt/

Det roligaste vore om man kunde hitta ett par helt fabriksnya. På något sätt känns det lite extra kul med saker man själv har ägt från första början.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10227
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav distad » 2017-01-08 14:12

Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt och kommer dö.
Trodde på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-Fi, men det blidde inget.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26712
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav hifikg » 2017-01-08 19:52



Classe 2100, 100W
Mac, 200W snygg
Burmeister 350W, men smakar det så kostar det...
Yamaha 160W
Någon av dem som levererar ström bättre än 208?
Några av dem kostar en tiopotens mer än en hygglig 208:a, men pengar är bara pengar, frågan är om man får valuta för dem.
Vilken skulle du rekommendera?
Sitter nöjd :)

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster