Fråga om AVR-2105

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fredzz0rs
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 2012-10-28
Ort: Trollhättan

Fråga om AVR-2105

Inläggav Fredzz0rs » 2017-01-10 18:28

Jag undrar om någon vet vad för typ av DAC som sitter i min AVR-2105?
Är den jämförbar med någon extern DAC som finns på marknaden idag?
Tycker det låter väldigt detaljerat och fint när jag spela med den via en Chromecast Audio inkopplad via optiska ingången.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Fråga om AVR-2105

Inläggav Elfsberg » 2017-01-10 18:48

Ptja.

Jag resonerar som så:

rummet ger större fel än en modern och inte ruggigt usel DAC.

För övrigt hör jag inte skillnad på min 2011 Yamaha-receiver eller min TV:s hörlursutgång om jag byter emellan dem hastigt. Ibland använder jag fel utgång en hel kväll framför TV:n och märker inte av det då heller.
Jag försökte förrut hitta skäl att behålla en Hegel HD11(ganska påkostad/gedigen DAC om ca 6000-7000 kr om jag minns rätt) som jag kommit över, men kunde inte riktigt höra nån nämnvärd skillnad mot samma Yamaha-receiver.

Mitt tips till dig är att du helt sonika köper en begagnad DAC från t ex hifimagsinet och testar. Har du inte betalat enormt överpris så lär du kunna komma undan med +/- 0 kr förutom ev frakt.
Det kryllar av Cambridge DacMagic t ex, ibland går de för 500-lappen. (Det är väl inte nån superenhet som så, men den har ju bevisligen sålt väl och kan därför vara av intresse.)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Fredzz0rs
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 2012-10-28
Ort: Trollhättan

Re: Fråga om AVR-2105

Inläggav Fredzz0rs » 2017-01-10 19:33

Elfsberg skrev:Ptja.

Jag resonerar som så:

rummet ger större fel än en modern och inte ruggigt usel DAC.

För övrigt hör jag inte skillnad på min 2011 Yamaha-receiver eller min TV:s hörlursutgång om jag byter emellan dem hastigt. Ibland använder jag fel utgång en hel kväll framför TV:n och märker inte av det då heller.
Jag försökte förrut hitta skäl att behålla en Hegel HD11(ganska påkostad/gedigen DAC om ca 6000-7000 kr om jag minns rätt) som jag kommit över, men kunde inte riktigt höra nån nämnvärd skillnad mot samma Yamaha-receiver.

Mitt tips till dig är att du helt sonika köper en begagnad DAC från t ex hifimagsinet och testar. Har du inte betalat enormt överpris så lär du kunna komma undan med +/- 0 kr förutom ev frakt.
Det kryllar av Cambridge DacMagic t ex, ibland går de för 500-lappen. (Det är väl inte nån superenhet som så, men den har ju bevisligen sålt väl och kan därför vara av intresse.)


Tack för reflektionerna.
För tillfället så får jag inte göra mer akustikförändringar i vardagsrummet för frugan
Så därav så kollar jag på förbättringar i själva elektroniken istället.
Har varit inne på en Hegel HD12 alt Arcam irDac. Den stora frågan är om jag ska
gå på en Dac som lämnar ett fett tumavtryck på återgivningen eller om jag ska gå på ett som
så nerutralt som möjligt. Det är viktigt att jag ska kunna växla källa via fjärrkontroll.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Fråga om AVR-2105

Inläggav paa » 2017-01-10 19:57

Förklara för mig som inte fattar.
Först beskriver du att din DAC som sitter i din AV-receiver låter väldigt bra, sedan plötsligt så letar du separata DAC:ar, varför då?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 2012-10-28
Ort: Trollhättan

Re: Fråga om AVR-2105

Inläggav Fredzz0rs » 2017-01-10 20:10

Jo, bra men allt är ju relativt. Tror inte jag är ensam här på forumet beträffande driften att förbättra sin anläggning.
I min förenklade värld så finns det egentligen två olika håll att gå och som hifi-nördar brukar splittras i. Det finns de som förespråkar naturtrogen återgivning med så lite färgning av ljudets som möjligt och så finns de de som inte är lika noga med det. Jag har nog velat lite fram å tillbaka med detta men tror nog ändå att jag förespråkar det första. Annars skulle jag nog inte sitta med Ino högtalare, Denon AVR 2105 och annalkande Gainclone-bygge.
En annan DAC som jag läst en del om och som jag förstått att LTS rekommenderar är Benchmarks dacar. DAC1 och 2.
Dessa är dock lite väl dyra för mig.

Vad kör ni med för dacar? Inbyggda,externa?
Nyfiken?

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Fråga om AVR-2105

Inläggav RMA » 2017-01-11 09:24

Har en AVR 2805, tycker att Dacen i den låter riktigt trevligt. Lite luddigt men behagligt. Kör Tv och film ljudet genom den, med yttre Dacar så blir det främst skarpare och mer detaljerat ljud vilket inte alltid är av godo då det kan bli för mycket av det goda ibland.
Min senaste Bryston Dac t.e.x är hyper analytisk och kristallklar i ljudet, men på bekostnad av hur behagligt det låter ibland.
Den avslöjar dåliga skivor skoningslöst, blir inte behagligt att lyssna på helt enkelt och just Tv ljudet var inte så roligt med den, där föredrar jag Denon recivern.
Med välinspelade CD däremot så låter det fantastiskt bra. Min Pioneer 668 ligger mitt emellan dessa ljudmässigt, den har en fantastisk förmåga att få allt att låta behagligt utan att tappa för mycket skärpa.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 2012-10-28
Ort: Trollhättan

Re: Fråga om AVR-2105

Inläggav Fredzz0rs » 2017-01-11 11:09

Är det någon som har erfarenhet av Oppo BDP-105D?
Har den stöd för att streama TIDAL? Vad jag har läst på nätet så skall den ha en potent DAC samt att den även är bra på att spela cd. Någon som kan kommentera dess ljudkaraktär? Neutralt ljud?

Den lär ju dyka upp på begagnatmarknaden framöver då många nog vill byta upp sig mot den kommande UDP-205.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Fråga om AVR-2105

Inläggav shifts » 2017-01-11 11:37

Har länge helt ignorerat separata DAC:ar då jag varit nöjd med de jag haft i Denon 2105 och senare Marantz SR5005. Har alltid resonerat som så att jag lägger till något i maskinparken då jag behöver en ny funktion eller vill lösa ett faktiskt problem. 2105 byttes ut då jag önskade lipsync och då blev det Marantz.

På senare tid insåg jag att jag började få fler och fler högupplösta filer i mitt musikbibliotek samt att min trådlösa uppspelning inte fungerade särskilt bra. För att lösa strömningsproblemen ville jag koppla trådat från dator till förförstärkare, men hade inget sätt att göra detta utan att låta iMac sköta D/A-omvandlingen. Det kändes mindre än optimalt. Visserligen hade min Marantz SR5005 stöd för "192kHz/24-bit" (info från Marantz hemsida) D/A-omvandling, men det var knöligt att få dit signalen obearbetad. Så bestämde mig därför att skaffa en extern DAC med stöd för högupplösta, nyare format och köra den via USB från min iMac. Nu agerar Marantzen rent försteg.

Låter det bättre? Ja, kanske. Har inte märkt av att det låter sämre i alla fall. Det känns mycket bättre rent intuitivt.

Summa sumarum: Trots min slutkläm, känner du inget direkt behov av en separat DAC eller känner att en sådan skulle lösa ett faktiskt problem, sitt still i båten och njut av musiken.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
imac
 
Inlägg: 371
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Ciderbältet

Re: Fråga om AVR-2105

Inläggav imac » 2017-01-11 19:53

DACen som sitter i AVR-2105 är en AD1837 http://www.autex.spb.su/ad/AD1837.pdf

Användarvisningsbild
Fredzz0rs
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 2012-10-28
Ort: Trollhättan

Re: Fråga om AVR-2105

Inläggav Fredzz0rs » 2017-01-17 18:52

Det blev en Hegel HD12 för info :)

Användarvisningsbild
Fredzz0rs
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 2012-10-28
Ort: Trollhättan

Re: Fråga om AVR-2105

Inläggav Fredzz0rs » 2017-01-17 19:28

Vilken av dessa värden är det som uppger hur många volt försteget lämnar via preout i min AVR 2105? Är det bara 1.2V och isåfall, är inte det rätt lite? kanske inget som avgör om försteget är bra.
Har fått för mig att många bättre försteg lämnar upp mot 7-10v till slutsteget/en. Förstår självklart att det är viktigt vilken kvalitet det är på det som skickas från försteget också i form av distvärden m.m

Svaret på min fråga kanske är det som står längst ner om Rated output/Maximum output, dvs att den kan lämna upp till 7 volt.

IMG_3940.JPG
IMG_3940.JPG (137.92 KiB) Visad 2289 gånger

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Fråga om AVR-2105

Inläggav RMA » 2017-01-17 21:17

Kollade på min 2805 och det var samma på den, håller med om att det verkar lite väl lågt.
Har inte haft några större problem med det dock.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Fråga om AVR-2105

Inläggav RMA » 2017-01-17 21:19

Fredzz0rs skrev:Det blev en Hegel HD12 för info :)

Vad tycker du om den jämfört med den inbyggda?

Användarvisningsbild
Fredzz0rs
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 2012-10-28
Ort: Trollhättan

Re: Fråga om AVR-2105

Inläggav Fredzz0rs » 2017-01-17 21:29

RMA skrev:
Fredzz0rs skrev:Det blev en Hegel HD12 för info :)

Vad tycker du om den jämfört med den inbyggda?


Hur otroligt det en verkar så har jag faktiskt inte kunnat spela på Hegeln hemma
än då jag inte fått ihop mina RCA-kablar som jag ska löda ihop. Väntar på RG62-kabel och
kontakter. Men återkommer efter fredag då jag ska ha en lyssningskväll med några polare.


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster