Anbefallde Stig tätning av OA-52.2?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Anbefallde Stig tätning av OA-52.2?

Inläggav hifikg » 2017-01-11 09:31

En länk ledde mig in på ett annat audioforum, jo, det finns sådana därute. Och där fanns det en lång tråd om en entusiast som ska (skulle) byta ut sina OA52.2, oklart varför. Jag har ännu inte läst tråden till slut så jag vet inte om det blir något byte (och isåfall till vad) eller ej, spänningen är oliiiidliiiig. Det som dök upp i tråden var emellertid detta inlägg

"Ett par saker du bör kolla med 52orna innan du köper nytt. Finns det någon tätningslist mellan baselementet och lådan? Mina oa52.2 (original ej uppgraderade) saknade denna på båda högtalare. Monterade tätningslist och skillnaden är ... ja, du får testa. Kontrollera alla skruvar. De kan ha lossnat med tiden. Dra åt lagom. Prova även att byta ut blecket på högtalarterminalen mot ett par kablar."

Och lite längre fram beskrivs hörbara skillnader. Nu minns jag inte om det följde med någon sådan list när jag uppgraderade mina OA52 till .2 men det är väl inte så svårt att kontrollera. Mina frågor till er som kan allt om dessa skapelsens kronor är:

1) Bör man ha en list?
2) Hur gör man en sån, alternativt får tag i (Larsen?)
3) Är det original, dvs något Stig implementerade? Eller åtminstone rekommenderade?

En bonusfråga: Bör man göra något åt sina terminaler? Jag har alltså 52 original och inget annat.
Senast redigerad av hifikg 2017-01-11 19:43, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Täta OA-52.2 ?

Inläggav paa » 2017-01-11 10:22

Jag tror elementen var limmade med vitlim från fabrik. Det borde funka, fram tills att man tagit loss dom första gången.
Då är det säkert bäst att montera list för att få det tätt igen.
Bästa listen är den väldigt mjuka typ som finns hos HiFiKit.
Andra lister spänner för hårt när dom komprimeras, så att elementchassiet riskerar att deformeras.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Täta OA-52.2 ?

Inläggav STDI » 2017-01-11 10:45

paa skrev:Jag tror elementen var limmade med vitlim från fabrik. Det borde funka, fram tills att man tagit loss dom första gången.
Då är det säkert bäst att montera list för att få det tätt igen.
Bästa listen är den väldigt mjuka typ som finns hos HiFiKit.
Andra lister spänner för hårt när dom komprimeras, så att elementchassiet riskerar att deformeras.

Jag håller med, förutom att jag inte tror det var vitlim utan någon special coatingliknande "lim".

Jag anser inte att det finns anledning att byta original OA52-terminaler till något annat.

Så lossa basarna och kolla om du har tätningslist. Om inte så montera. Och var sen nöjd, som vanligt. :D

Länka gärna till det du läst, jag vill också läsa.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Täta OA-52.2 ?

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-11 12:15

Om man besväras av blecken på anslutningsterminalerna kan man väl löda kortslutning direkt baktill? Att köpa sladdar och ev. banankontakter verkar onödigt.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Täta OA-52.2 ?

Inläggav STDI » 2017-01-11 12:21

RogerGustavsson skrev:Om man besväras av blecken på anslutningsterminalerna kan man väl löda kortslutning direkt baktill? Att köpa sladdar och ev. banankontakter verkar onödigt.

Det kan man säkert. Men hifikg har OA52 som uppgraderats till OA52.2 när det gäller element, filter och invändig dämpfilt. Dock sitter original anslutning kvar. Alltså inga bleck på anslutningsterminalerna.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Täta OA-52.2 ?

Inläggav hifikg » 2017-01-11 16:23

Här är diskussionen

www.euphonia-audioforum.se/forums/index ... 58-jag-behöver-tips-på-högtalare

Avslöja inte slutet, jag har bara kommit till kapitlet där Peo tror sig ha förstått att det finns något som är bättre än OA52.2 första gången, jag gissar att han ändrar sig, igen och igen och kanske igen. Med en massa kulor kliande i fickorna kan man få för sig saker. Jag satt på fullt allvar o funderade på en snabb resa t o r till Södra Frankrike för att hämta upp ett par tuffa högtalare till riktigt, riktigt, bra pris. Sen bestämde jag mig för att det nog var pris per styck, även om det inte framgick tydligt och då var det bara mycket billigt och jag lutade mig tillbaka o sitter nöjd igen. De hade säkert inte låtit bättre i mitt rum ändå.


Tack för tips, ska ta o öppna en av mina högtalare, kanske redan ikväll, och har jag inga lister så får jag listigt dra iväg en beställning från Hifi-Kit, förutsatt att det är en original-åtgärd så att säga. Det var, vad jag minns, inget som Larsen tipsade om i samband med uppgraderingen, fast jag kan så klart ha glömt det.

Edit: får inte länken att fungera, klipp o klistra
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Täta OA-52.2 ?

Inläggav hifikg » 2017-01-11 17:05

Nu har jag läst till slutet, en riktig nagelbitare må jag säga. Vill du läsa själv så klicka inte på min, mycket korthuggna, spoiler!

Spoiler:
Visa
Slutade med att Peo (trådstartaren) köpte ett par högtalare som han beskriver som "Nästan i klass med OA52.2" efter ett dryg års idogt testande! Nåja, jag erkänner, jag klippte som de klipper bioannonser, så det är bäst du läser själv :-) Hoppas den där Peo sitter nöjd.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Anbefallde Stig tätning av OA-52.2?

Inläggav lennartj » 2017-01-12 01:14

Intressant, jag ska läsa länken i morgon och kolla hur väl mina baselement tätar.
Jag är helt säker på att Stig inte nämnde något om tätningen vid något av de fyra telefonsamtal vi hade om min uppgradering vårvintern 1994. En liten extratweak jag har är mitt Isodakablage internt och externt, lött i alla punkter från elementen genom det "hårdvajrade" delningsfiltret med CFAC kopparfoliedrosslar till banankontakterna.
Givetvis frågade jag Stig "om lov" först. Därmed kom jag ifrån alla flatstiftshylsor som kan glappa eller oxidera.

Bild
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Anbefallde Stig tätning av OA-52.2?

Inläggav hifikg » 2017-01-12 12:27

Min tanke är bara att om Stig inte tyckte att det behövdes så behövs det inte. Nu har jag bara talat med Stigs apostel John så information kan ha gått förlorad efter vägen. Kanske borde snoka på Carlsson Planet för att komma närmare källan.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Anbefallde Stig tätning av OA-52.2?

Inläggav STDI » 2017-01-12 14:12

hifikg skrev:Min tanke är bara att om Stig inte tyckte att det behövdes så behövs det inte. Nu har jag bara talat med Stigs apostel John så information kan ha gått förlorad efter vägen. Kanske borde snoka på Carlsson Planet för att komma närmare källan.

Och där står (sammanfattat ur minnet) att Stiftelsen Stig Carlsson var på John om att tätningslist skulle monteras. Men John fortsatte som det alltid varit gjort på 80-och 90-talarna, med coating/lim. Som ju är en tätning, men ingen list. Sonabs 70-talare har dock en skumpackning.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Anbefallde Stig tätning av OA-52.2?

Inläggav petersteindl » 2017-01-12 15:46

hifikg skrev:Min tanke är bara att om Stig inte tyckte att det behövdes så behövs det inte. Nu har jag bara talat med Stigs apostel John så information kan ha gått förlorad efter vägen. Kanske borde snoka på Carlsson Planet för att komma närmare källan.


Stig godkände John Larsens metod att montera högtalarelementen utan tätlist eftersom John använde en annan metod för tätning.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Anbefallde Stig tätning av OA-52.2?

Inläggav hifikg » 2017-01-12 17:30

Aha, intressant, vi som uppgraderade själva då? Jag minns varken lim eller list. Kan det finnas ännu mer välljud att hämta? Jag får ståpäls vid blotta tanken :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Anbefallde Stig tätning av OA-52.2?

Inläggav IngOehman » 2017-01-12 17:41

Det skall självklart sitta tätlist bakom elementkanten. Jag har stött på mängder av läckande Carlssonhögtalare. Framförallt OA-50 av någon anledning. De läckte ofta illa. Redan som helt nya. :?

Jag rekommenderar alla Carlssonägare att fixa till tätningen.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Anbefallde Stig tätning av OA-52.2?

Inläggav hifikg » 2017-01-12 18:12

IngOehman skrev:Det skall självklart sitta tätlist bakom elementkanten. Jag har stött på mängder av läckande Carlssonhögtalare. Framförallt OA-50 av någon anledning. De läckte ofta illa. Redan som helt nya. :?

Jag rekommenderar alla Carlssonägare att fixa till tätningen.


Vh, iö


Du har hört mina, lät de "fel"?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Anbefallde Stig tätning av OA-52.2?

Inläggav petersteindl » 2017-01-12 19:47

IngOehman skrev:Det skall självklart sitta tätlist bakom elementkanten. Jag har stött på mängder av läckande Carlssonhögtalare. Framförallt OA-50 av någon anledning. De läckte ofta illa. Redan som helt nya. :?

Jag rekommenderar alla Carlssonägare att fixa till tätningen.


Vh, iö


Jag skulle inte använda de ord du använder om jag vore du. Jag skulle möjligen säga så här:

"Jag har stött på mängder av läckande Carlssonhögtalare. Framförallt OA-50.2 av någon anledning.
Därför, om man vill vara safe, bör det självklart sittas dit tätlist bakom elementkanten.
OA-50.2 läckte ofta illa, redan som helt nya
."

Då vill jag kontra med att säga att det tror jag inte du kunde veta under tiden då Stig levde. Däremot efter Stigs död då OA50.2 såldes med Carlssonstiftelsen som licensgivare så har du haft möjlighet att kontrollera att OA-50.2 ofta läckte som helt nya.

Jag vill också poängtera att om OA-50 eller OA-50.2 läckte som nya så ligger det i sakens natur att även Stig Carlsson är skyldig eftersom det är Stig som bär ansvaret för sina konstruktioner och Stig hade godkänt Johns montering. John och Stig talade en del om montering och hur det skulle gå till.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Anbefallde Stig tätning av OA-52.2?

Inläggav IngOehman » 2017-01-13 04:03

Jag talar om OA-50 av alla generationer. Tog upp problemet med Stig bland annat då LTS testade OA-50. Någon SSC existerade inte då.

Och jag är helt ointresserad av frågan om någons "skyldighet".

Jag säger bara att de bör förses med tätlist. Det är riktat till ägarna av högtalarna. Jag ser ingen poäng med att prata om ansvar och skuld. Det är en för mig helt ointressant fråga. Att högtalarna läcker men kan fixas enkelt är dock något jag tycker har ett värde att prata om, och jag delar paa's uppfattning att den tätlist som hifi-kit säljer är utmärkt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Anbefallde Stig tätning av OA-52.2?

Inläggav hifikg » 2017-01-13 16:01

Lätt att återställa, så... tja, värt att prova kanske. Jag tolkar det som en moddning och såna tycker jag egentligen inte om. Om Stig inte ville ha någon list, så hade han säkert listat ut att det var bäst så. Fast om mina 52:or var coatade från början och inte nu, så kan man tänka att de inte gör sig själv full rättvisa. Tål att fundera på.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Anbefallde Stig tätning av OA-52.2?

Inläggav STDI » 2017-01-13 16:19

hifikg skrev:Lätt att återställa, så... tja, värt att prova kanske. Jag tolkar det som en moddning och såna tycker jag egentligen inte om. Om Stig inte ville ha någon list, så hade han säkert listat ut att det var bäst så. Fast om mina 52:or var coatade från början och inte nu, så kan man tänka att de inte gör sig själv full rättvisa. Tål att fundera på.

Njae, lätt att återställa är det ju inte för dig. Elementen har ju varit urplockade och nya isatta. Alltså tätar inte original"coatingen" längre. Men en tätningslist gör det.

Jag tycker alltså inte att det är någon tvekan om att man ska sätta in list när man haft elementet borta. Om högtalarna är täta eller inte så länge de är orörda är väl inte lika klart. Det kan säkert finnas sådana som är täta och sådana som inte är det.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Anbefallde Stig tätning av OA-52.2?

Inläggav paa » 2017-01-13 16:20

Jag ser det som att den flytande tätning som penslade på var ett val baserat främst på produktionskosnad. En tätningslist tar betydligt längre tid att få på plats och limmet bedömdes säkert som tillräckligt bra. Jag kan inte tänka mig att tätningslist valdes bort för att den skulle vara tekniskt sämre.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Anbefallde Stig tätning av OA-52.2?

Inläggav hifikg » 2017-01-13 16:41

STDI skrev:
hifikg skrev:Lätt att återställa, så... tja, värt att prova kanske. Jag tolkar det som en moddning och såna tycker jag egentligen inte om. Om Stig inte ville ha någon list, så hade han säkert listat ut att det var bäst så. Fast om mina 52:or var coatade från början och inte nu, så kan man tänka att de inte gör sig själv full rättvisa. Tål att fundera på.

Njae, lätt att återställa är det ju inte för dig. Elementen har ju varit urplockade och nya isatta. Alltså tätar inte original"coatingen" längre. Men en tätningslist gör det.

Jag tycker alltså inte att det är någon tvekan om att man ska sätta in list när man haft elementet borta. Om högtalarna är täta eller inte så länge de är orörda är väl inte lika klart. Det kan säkert finnas sådana som är täta och sådana som inte är det.


Jag menade att det är lätt att ta bort listerna igen om jag skulle vilja återgå till något slags "originalskick". Det kan också ha varit meningen att de skulle använts från första början, det kan t o m vara så att jag fick lister med i uppgraderingspaketet, och bara glömt det. Det är många år sedan jag skruvade med mina 52:or. Elementen kanske har spelats täta med åren :-)

Ni e ju några som hälsat på i stugan och som har erfarenhet av OA-52 och ingen har sagt att det skulle låta fel. Fast ni kanske bara är artiga *s*
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Anbefallde Stig tätning av OA-52.2?

Inläggav STDI » 2017-01-13 16:50

hifikg skrev:
STDI skrev:
hifikg skrev:Lätt att återställa, så... tja, värt att prova kanske. Jag tolkar det som en moddning och såna tycker jag egentligen inte om. Om Stig inte ville ha någon list, så hade han säkert listat ut att det var bäst så. Fast om mina 52:or var coatade från början och inte nu, så kan man tänka att de inte gör sig själv full rättvisa. Tål att fundera på.

Njae, lätt att återställa är det ju inte för dig. Elementen har ju varit urplockade och nya isatta. Alltså tätar inte original"coatingen" längre. Men en tätningslist gör det.

Jag tycker alltså inte att det är någon tvekan om att man ska sätta in list när man haft elementet borta. Om högtalarna är täta eller inte så länge de är orörda är väl inte lika klart. Det kan säkert finnas sådana som är täta och sådana som inte är det.


Jag menade att det är lätt att ta bort listerna igen om jag skulle vilja återgå till något slags "originalskick". Det kan också ha varit meningen att de skulle använts från första början, det kan t o m vara så att jag fick lister med i uppgraderingspaketet, och bara glömt det. Det är många år sedan jag skruvade med mina 52:or. Elementen kanske har spelats täta med åren :-)

Ni e ju några som hälsat på i stugan och som har erfarenhet av OA-52 och ingen har sagt att det skulle låta fel. Fast ni kanske bara är artiga *s*

Och jag menar att det är försent för "originalskick". Men en tunn tätningslist kan väl inte anses som att "förstöra" skicket.

Nej, jag är inte artig, visst lät det bra hos dig. De gånger jag upplevt otäta lådor har det varit rejäla visslingar och tjut. Men det kan kanske yttra sig även på lite "lugnare" sätt så att jag inte ens är medveten om ifall något är fel. Och nu menar jag generellt och inte specifikt hos dig.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Anbefallde Stig tätning av OA-52.2?

Inläggav hifikg » 2017-01-13 16:59

:-)
Det är en annan fråga jag kan ställa. Hur låter otäta lådor? Finns det någon speciell musik som provocerar fram dessa ljud? Antar att man inte ska spela för tät musik ;-)

(Uppgraderingen från 52 till 52.2 anser jag vara en originaluppgradering, godkänd av Stig själv. 52.3 är ett annat djur)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Anbefallde Stig tätning av OA-52.2?

Inläggav paa » 2017-01-13 17:34

Svep med sinuston. Det kan vissla eller låta kazoo.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Anbefallde Stig tätning av OA-52.2?

Inläggav bassman » 2017-01-13 18:55

paa skrev:Svep med sinuston. Det kan vissla eller låta kazoo.


Men hifikg har ju mac, signalgeneratorn på LTS hemsida funkar bara för PC.. Är själv ute efter en liknande generator som finns på LTS hemsida.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Anbefallde Stig tätning av OA-52.2?

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-01-13 18:56

REW har en bra signalgenerator inbyggd. För REW har väl alla ändå installerat ;)

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Anbefallde Stig tätning av OA-52.2?

Inläggav bassman » 2017-01-13 19:16

AndreasArvidsson skrev:REW har en bra signalgenerator inbyggd. För REW har väl alla ändå installerat ;)


REW?? Vad är det :?:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Anbefallde Stig tätning av OA-52.2?

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-01-13 19:21


Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Anbefallde Stig tätning av OA-52.2?

Inläggav hifikg » 2017-01-13 22:04

Jag har testsvep från en massa olika testskivor o även LTS-frekvenssvep vill jag minnas, använde dem (den lågfrekventa delen) när jag testade mina ESL-63 inför köp. Det skramlade som f-n *s* Sånt löser man med värmepistolen eller (om man är fegare) med hårtork. Ska köra ett svep någon gång under helgen, men det skulle förvåna mig om jag hör några missljud, det borde jag ha hört för längesen, tycker jag.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Anbefallde Stig tätning av OA-52.2?

Inläggav hifikg » 2017-01-13 22:12

AndreasArvidsson skrev:Room EQ Wizard

https://www.roomeqwizard.com/


Oj, det var en innehållsrik app, mycket att utforska.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Anbefallde Stig tätning av OA-52.2?

Inläggav avr7000 » 2017-01-13 22:15

paa skrev:Jag ser det som att den flytande tätning som penslade på var ett val baserat främst på produktionskosnad. En tätningslist tar betydligt längre tid att få på plats och limmet bedömdes säkert som tillräckligt bra. Jag kan inte tänka mig att tätningslist valdes bort för att den skulle vara tekniskt sämre.


Anledningen till att elementen limmades med coatinglim var att i de första sändningarna av OA51 där elementet och ringen var tätade med tätningslist hände det att element-ring flyttade på sig på grund av yttre våld på låda... Med coatinglimmet under ringen och mellan ring och element fick man en bättre fixering och elementet balanserade inte längre på den relativt veka plastringen med 15 mm av skruvarna (i tomma intet, inuti ett plaströr i plastringen).

Detta sätt att fästa / täta elementet överfördes sedan på OA52 och OA50.

Mvh
Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster