B&W 800 Diamond D2

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-01-11 01:08

sprudel skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Classe (stavning?) har jag hört o tycker de är ojämna, vissa ok andra inte.
Jag skulle gått på monoblocken Linn Klimax Solo. 500w/8ohm, sök efter mätningar på nätet.
Har tidigare ägt ett par. Kör nu monoblock från Lejonklou men de har lite för lite effekt för 800-talaren.


Åh nej, försök inte. Linn Klimax solo ger 500W i 4 Ohm, 290 i 8 Ohm. :)

Ja så var det ju!Linn specar i 4ohm då deras talare brukar ligga runt 4ohm. Glömde det.
Tack för korrektionen.

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav boom » 2017-01-11 07:09

Rydberg skrev:
boom skrev:KRELL Evolution 302 finns inte ens beganat

Jo om man kan hantera google (kanske för mycket begärt?!) så finns det visst begagnat :wink:

http://www.hifisentralen.no/forumet/tor ... -nr-149695

VSB

Missade den .Men skulle inte betala 50.000 för så mycket dist 0.02% vid 1khz och då är den begagnad och över prisat .

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav UrSv » 2017-01-11 08:51

boom skrev:Classe CA-400 finns inte ens begagnat i europa


http://www.audio-markt.de/_markt/item.p ... 626853362&
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav boom » 2017-01-11 12:02

UrSv skrev:
boom skrev:Classe CA-400 finns inte ens begagnat i europa


http://www.audio-markt.de/_markt/item.p ... 626853362&

Då får han åka till tyskland.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav UrSv » 2017-01-11 12:06

Varför då? Bor han nånstans dit fraktbolag inte skickar saker?
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav boom » 2017-01-11 13:34

UrSv skrev:Varför då? Bor han nånstans dit fraktbolag inte skickar saker?

Skulle aldrig skicka med ett fraktbolag på en sån pjäs om man inte vill köpa en pallplats.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav BORIS » 2017-01-11 13:49

Missade du att säljaren skriver att han kan skicka förstärkaren på halvpall

Användarvisningsbild
majjen04
 
Inlägg: 477
Blev medlem: 2003-08-21

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav majjen04 » 2017-01-11 15:08

Hej!

Varför inte satsa på Electrocompaniets slutsteg t ex AWR 250R eller Nemo 400 alt 600, dessa är speciellt framtagna för B&W största modeller.
Mv
Kenth
Electrocompaniet From Norway ruels! Like The Northen Lights

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav IngOehman » 2017-01-11 15:12

Fascinerande att tråden på sidan tre fortfarande diskuterar slutsteg, trots att TS redan i första inlägget gör klart vad han skall driva högtalarna med...

Var det inte högtalarna som TS ville att tråden skulle handla om?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
majjen04
 
Inlägg: 477
Blev medlem: 2003-08-21

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav majjen04 » 2017-01-11 15:29

IngOehman skrev:Fascinerande att tråden på sidan tre fortfarande diskuterar slutsteg, trots att TS redan i första inlägget gör klart vad han skall driva högtalarna med...

Var det inte högtalarna som TS ville att tråden skulle handla om?


Vh, iö


Jo så var det!

Ingen har väl kritiserat valet av "burkar". B&W:s 800 modeller är ju alla bra val, själv föredrar jag 801D. Tycker dock att högtalarna är värd så bra elektronik som möjligt! Nad är ju ett instegsmärke och 208:an kan jag väl räkna till mid hifi nivån. Det tråkiga med den är väl dess "instabilitet" samt dess utseende :D
Men ägaren verkar ju nöjd med denna så allt är väl bra då!
mv
Kenth
Electrocompaniet From Norway ruels! Like The Northen Lights

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav hifikg » 2017-01-11 17:30

majjen04 skrev:Nad är ju ett instegsmärke och 208:an kan jag väl räkna till mid hifi nivån. Det tråkiga med den är väl dess "instabilitet" samt dess utseende :D
Men ägaren verkar ju nöjd med denna så allt är väl bra då!
mv
Kenth


Instegsmärke? Mid Hifi, jo prismässigt då.
Nåja, jag vet väldigt lite om vad de gjort före och efter 208, förutom den där beryktade 3020 som ALLA tyckte var så bra till Hifi-Klubben tog över distributionen, då blev den helt plötsligt rejält nedsablad. På en hifimässa placerade man den t o m i en toalettstol..
Utseendet är ju som det är, men skönheten kommer inifrån och efter något decennium har man vant sig, jag lovar :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav IngOehman » 2017-01-11 21:23

Ja begrepp som "instegsmärke" och "mid fi" är intressanta.

Vad betyder de egentligen?

Det är nog som även majjen04 var inne på, snarast något som beskriver de förekommande attityderna till märket. Och finns det några entydiga egenskaper som går att koppla till begreppen så är det sådant som utseende och pris, det vill säga sådant som vem som helst, även helt utan kunskap och omdöme att kunna utvärdera fideliteten, kan komma med synpunkter om.

Därför finns, menar jag, ett problem med begreppet mid fi. Det antyder ju att fideliteten är mittemellan, vilket rent sakligt kan vara helt fel. I NAD 208-fallet så är ju fideliteten sällsynt hög, så ett begrepp som superhi-fi kunde vara befogat.

Instegsmärke däremot är svårare att invända mot som begrepp. Det betyder väl bara att den som inte hunnit nörda in tillräckligt för att avsätta en jättebudget, ändå kan ha råd - det vill säga "tillräckligt billigt".

- - -

Slutligen tycker jag majjen04 sammanfattar verkligheten bra när han konstaterar att NAD 208s huvudsakliga svagheter är byggkvaliteten som statistiskt lett till ett större servicebehov än många andra slutsteg, samt att de kanske inte är så snygga?

Det är dock självklart en smakfråga, men för den med "dyr smak" (som tycker att det skall se dyrt ut, alltså som gillar att titta på saker som ser dyra ut att tillverka) finns det ju imposantare formgivningar från vissa andra tillverkare. Att lådan för NAD 208 inte är jättedyr att bygga synd på den, helt enkelt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
imac
 
Inlägg: 371
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Ciderbältet

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav imac » 2017-01-11 21:44

Sedan är det väl inte bara lådan som är kostnadsmedvetet gjord, även det som finns i är väl med samma tänk. :roll:

Det jag tror dom flesta säger är prova med något annat steg så får du se hur 208 står sig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-12 00:02

IngOehman skrev:Ja begrepp som "instegsmärke" och "mid fi" är intressanta.
Vh, iö


Jo, det är helt korrekt att tråden handlade om högtalarna :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav IngOehman » 2017-01-12 02:15

imac skrev:Sedan är det väl inte bara lådan som är kostnadsmedvetet gjord, även det som finns i är väl med samma tänk. :roll:

Det jag tror dom flesta säger är prova med något annat steg så får du se hur 208 står sig.

Jag har inte sagt någonting sådant.

Har inte uppfattat att det är de flestas uppfattning heller.

Jag säger snarare att slutsteget är ett ickeproblem. Så jag ser fram emot vad TS kommer att gilla högtalarna i sitt hem, oavsett vad som driver dem. Det påverkar inte så mycket.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
pinnen
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2005-03-18
Ort: HCBS

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav pinnen » 2017-01-12 07:28

Jag är så lyckligt lottad att jag har oerhört svårt (oftast omöjligt) för att höra någon skillnad ljudmässigt på slutsteg av bra hifi märken typ Rotel, NAD, Emotiva mfl. Att det sedan finns dyra fina steg som Krell, Bryston, Classe mm vore i mitt fall som att kasta pärlor för svin kanske och jag lyssnar nog hellre än tittar på grejerna även om jag minns en mässa där Burmester var med och det var det mest blänkande jag sett i hifiväg. Kanske inte riktigt min stil men kul oavsett då den som köper antagligen vill kunna se grejerna ordentligt.

Så steget vore nog det sista jag skulle kika på vid uppgradering. :)

Jag har alltid gillat B&W 800 serier genom åren men har faktiskt skämmigt nog missat dom senaste typ fem åren. Håller dom fortfarande hög klass??. Snygga är dom ju i vilket fall :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav Kraniet » 2017-01-12 22:16

jag skulle vara väldigt nöjd med ett 208. Men så vill ju jag också ha utrustning som färgar så lite som möjligt. En del vill ju att utrustningen ska ha ett eget "sound" och då kanske NAD 208 inte är rätt slutsteg..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
P1200VB
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2008-05-20
Ort: Göteborg

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav P1200VB » 2017-01-15 00:41

Har börjat spana runt lite även om jag inte har några direkta planer på att köpa något just nu.

Fick nys om ett par fabriksnya B&W 800 Diamond i oöppnade kartonger i svart pianolack nere i Italien. Problemet är att det är drygt 230 mil dit. Sen är frågan hur mycket som är skäligt att betala. Den nya Diamond 800 D3 serien släpptes för ett tag sedan vilket jag antar gör att priset dras ner på äldre modeller. De kostade i vart fall 180 000 nya på Hi-Fi klubben för något år sedan innan de slutade säljas. Vad anser ni? Någon som har koll på hur mycket det skulle kosta att få dem hemlevererade av ett fraktbolag? Antar att man bör åka ner dit på något sätt och se dom i verkligheten innan man slår till, det är ju trots allt en hel del pengar det handlar om. Hur hade ni gjort?

Jag mejlade säljaren och bad honom skicka några bilder vilket han gjorde så det verkar ändå rätt seriöst.

Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-01-15 01:23

Jag har köpt ännu större talare i EU, se bara till att de är försäkrade och skickas på pall.
Priser...kolla på nätet.

Du kan även åka ned med bil, jag åkte från södra europa till mitten av england tor för att hämta ett par (andra) talare. En liten minesemester är inte fel.

Användarvisningsbild
P1200VB
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2008-05-20
Ort: Göteborg

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav P1200VB » 2017-01-15 03:22

I de annonser jag har sett så ligger de på runt 11 000-12 000 EUR begagnade. Säljaren begär 14 000 EUR för dessa men de är som sagt fabriksnya i oöppnade kartonger och garantin är inte aktiverad än. Det blir ca 133 000 SEK. Hi-Fi klubben sålde ut demoexemplar för 150 000 förra året och innan dess kostade de som sagt 180 000 nya så priset kanske inte är helt orimligt.

Användarvisningsbild
P1200VB
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2008-05-20
Ort: Göteborg

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav P1200VB » 2017-01-15 05:13

De gör sig inte så illa i svart pianolack.

Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav petersteindl » 2017-01-15 05:59

Priset är inte orimligt. Det vore till och med väldigt bra om andrahandsvärdet var ok för den här typen av produkter.

Du bör kunna få besked om varför han har ouppackade högtalare i kartong. Är de stulna? Plockade från importörens lager eller vad är skälet till att de är ouppackade och till att de säljs? Du kan fråga rakt på sak men då måste du kunna motivera frågan annars kan han ta illa vid sig om allt är sjyst. Det finns ju numer lagar i Sverige/EU som reglerar begagnat/stöldgods/ouppackat och det finns ingen anledning att ta illa upp om fråga ställs om du talar om att du behöver ett godtagbart svar för ditt eget vidkommande om du i din tur får frågor.

Om du åker ner så bör du dessförinnan ha en skriftlig överenskommelse om slutpris och hur länge det gäller och du bör vara införstådd med att även kunna åka hem utan högtalare. Åker du ner så kommer ni med säkerhet ha varandras telefonnummer. Då du hunnit ner till södra Tyskland skulle du kunna få sms om att det helt plötsligt står en ny kund vid porten med pengar i hand som gladeligen betalar 1 000 EUR mer och han undrar då om du kan haka på så får du högtalarna. Det är i så fall inte första gången sådant skulle hända.

Men det finns goda knep att tillgå, bara man har is i magen och stålarna och inte är för köpkåt.

Jag kan se att du verkligen gillar högtalarna. Det är bra. Men, stay cool.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav Conan » 2017-01-15 07:23

Jäklar vad fina högtalare! Förstår om det kliar i fingrar att få äga dom! :P

Tänker på omaket att åka till Italien för att kika på dem; kan man inte köpa tjänsten från fraktbolaget att dom inspekterar högtalarna på plats hos säljaren och ser till att de är klara att transporteras? Efter kontrollen kan ju betalningen ombesörjas med Pay Pal eller så, medan fraktfirman packar högtalarna.

Alltså, jag är ju egentligen skitsämst på att ge råd när det gäller sånt här - skulle vara för köpkåt på högtalarna... :lol:

Hamster
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2014-04-25
Ort: Här

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav Hamster » 2017-01-15 08:43

Jag köpte ett par nästintill nya 803 Diamond för 5,800 euro av Thomas Dressel på tyska firman Schlegelmich High End, 2013. Dom tog 190 Euro i frakt, vilket torde vara hälften eller en fjärdedel av vad ett par 800 skulle kosta att skicka. Företag som har avtal med fraktbolag får ju oerhört mycket bättre priser/villkor än vad vanliga privatpersoner kan få. Jag betalade hela summan i förskott efter att ha bestämt mig för att firman var seriös, ett par mail och ett telefonsamtal lugnade mig. Skåpen hämtade jag sedan ut på Schenker i Årsta. En annan firma som jag då kollade med var Stassen HiFi i netherlands, men dom hade inte rätt objekt då. Ebay och Audiomarkt är bra ställen att leta företag som har "specialare" på tung utrustning.

Det var ett roligt och spännande projekt att köpa dessa på detta vis, men jag vill bara nämna att de pengar som jag "sparade" på att köpa demoex utomlands, som jag inte hade kunnat provköra i mitt lyssningsrum, försvann rätt snabbt när jag märkte att högtalarna inte riktigt passade mig och min dåvarande, ganska förlåtande miljö. Det gick ju inte att få tillbaka detta vid senare försäljning i sverige. Hade jag från början ställt in mig på att betala hifi-klubbs priser, och förhandlat mig till ett hemlån, hade jag kanske inte slagit till. Jag "bytte upp mig" från ett par B&X 803 Matrix 3, så steget var väl inte så himla stort, tänkte jag litet naivt.

Jag är alldeles för nervös och cynisk för att våga köpa av privatperson om jag inte skulle kunna inspektera på plats och betala där och då. En enkel kontroll du kan göra är ju att googla säljares email adresser och även bild-googla bilder för att se om dessa finns nån annanstans, det kanske är bilder "nån" har hittat på nätet. . Jag är helt säker på att det dyker upp demade eller inbytta 800's på rätt firma förr eller senare och med litet tur kanske i sverige så man kanske kan få testa. Skickar du ett mail till t.ex. Schlegelmilch och berättar vad du är ute efter så sätter dom säkerligen upp dig på väntelista om dom inte har rätt objekt hemma.

/tomas j

Användarvisningsbild
P1200VB
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2008-05-20
Ort: Göteborg

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav P1200VB » 2017-01-15 19:38

Han säger att han driver smyckesbutiker men tidigare hade ett företag som arbetade med ljudsystem för nattklubbar och hemmabio. Han har fortfarande kunder där ifrån som han hjälper. I början av 2015 köpte han 3 par B&W Diamond 802 som var ämnade att användas för detta, dessa är nu sålda. Han köpte även ett par Diamond 800 som han hade tänkt använda själv och en hel del andra produkter från den italienska B&W importören Audiogamma i början av 2015. Sen så kom det småbarn i vägen och nu har han bestämt sig för att sälja även dessa. Han har fler annonser ute på diverse andra grejor. Dyra hörlurar m.m.

Om det stämmer vilket man får anta att det gör så borde det finnas kvitto från Audiogamma. Jag har hur som helst förklarat för honom att jag inte har tid att åka ner till Italien just för tillfället. Har mycket med jobb och annat som måste fixas först. Men om de fortfarande finns kvar om några månader så kanske vi kan styra upp något. Han har inte bråttom att sälja dom säger han så vi får väl se vad som händer. Högtalarna väger 115,5 kg styck inkl kartonger så det är rätt tunga pjäser. Inget man tar under armen o sätter sig på bussen och checkar in som handbagage på flyget.

Min far har en Saab 9-5 kombi 07a frågan är om dom går in i bagaget i den. I så fall hade man kanske kunnat lura med honom ner dit på en liten semester. Alternativet är att ta flyget ner, det verkar inte kosta så mycket, kika på högtalarna och se till så en fraktfirma skickar hem dom.

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav jbass » 2017-01-15 19:58

Två stycken 802 föroackade i sina kartonger går precis in i en Volvo V70 -06. Jag har väldigt svårt att tro att du får plats med två 800.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav Elfsberg » 2017-01-15 22:19

Slå till!
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav Perfector » 2017-01-15 22:28

Eller bygg ett par efter denna beskrivning.
https://www.youtube.com/watch?v=fHgdNQkiNVk
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
P1200VB
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2008-05-20
Ort: Göteborg

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav P1200VB » 2017-01-15 23:10

Som redan påtalat ska man inte förhasta sig. Det är trots allt ganska mycket pengar det handlar om. Jag har kommit fram till att jag nog gärna vill ha fabriksnya. Även om jag hittar ett par som är i nyskick är det ändå inte samma känsla när man vet att dom har varit någon annans innan. Känslan av att få öppna kartongerna för första gången och känna doften av fabriksnya högtalare, få spela in och veta att ingen annan omöjligt kan ha burit sig dumt åt med dom på ett eller annat sätt är värt de extra pengarna tycker jag. I alla fall när det gäller saker man har för avsikt att behålla väldigt länge.

Framåt vårkanten om högtalarna fortfarande finns kvar och saker och ting har lugnat ner sig med jobb och annat kanske det blir en tur till Italien. Annars blir det till att leta vidare. Men frågan är hur stor sannolikheten är att man hittar fler fabriksnya exemplar? Det fanns ett par i England för något år sedan men de är sålda.

https://www.avforums.com/threads/bowers ... d.1957554/

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-01-15 23:23

Om du vill ha fabriksnya 800 tror inte jag att du ska låta dessa slinka undan, då det är ganska otroligt att det finns många par som står i ladorna.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster