Tillbaka i vinylträsket

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Tillbaka i vinylträsket

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-10 11:49

Nja, egentligen bara en vilja att kunna spela gamla skivor jag har och som inte finns utgivna påpå CD eller tillgängliga på strömmande tjänster.

Har ju tidigare rapporterat om ett inköp av en Beogram 6000 från mitten av 70-talet. Lite komplicerad att renovera som den är har jag inte gett mig på den på allvar (fast material är införskaffat). Skaffade mig därför några yngre Beogram, en 5500 och 6500. Den senare med inbyggd RIAA. Det är den senare jag nu har tagit i drift efter inskaffande av en nyrenoverad pickup. Egentligen ser 5500:an bättre ut kosmetiskt. Får bli en korsning då delarna är utbytbara.

Bild
Bild

Är ju lite annorlunda tänk bakom många Beogram-spelare än t.ex. de brittiska. De här senare Beo är lite smäckigt uppbyggda, mycket plastigt, men frågan är om det påverkar i och med den annorlunda uppbyggnaden med motordriven tangentialarm? Själva armen och pickupen är förmodligen väl fungerande tillsammans, rätt undre resonansfrekvens för god spårning och minimal påverkan på svajet. Isolationen för spelaren är också god med sitt innerchassi hängandes i bladfjädrar. Lite märkligt är att det knappt finns något att ställa in, nålanliggning och azimut kan justeras. Mätte för säkerhets skull nålanläggningskraften med nålvåg, ställde in 1.2 g även om manualen säger 1 g. Kollade att armen lyftes/sänktes korrekt och att tonarmen låg rätt i förhållande till referensarmen. Själva pickupen har ingen justering alls.

Det var med spänning jag riggade upp spelaren. Har inte haft någon helautomatisk spelare tidigare och det kändes lite farligt när pickupen kördes in bara någon millimeter över skivan. Körde först med en skiva som kunde offras. Pickupen med ny nålarm/nålspets/upphängning skulle i princip kunna dö direkt men den risken fick man ta. Det fungerade precis som det skulle!

Vad ska man då säga efter kanske 15 års frånvaro från vinylspelande? Ja, det låter ju... Tyckte det vara klart mera sprak/knaster än vad jag kan minnas från mina skivor, i regel rätt välskötta. Hann spela lite olika typer av musik och det var kul att återuppliva en del gamla skivminnen. En del skivor lät kanske lite "sträva", andra lät riktigt bra. Helt klart är många av dessa äldre skivor inte alls lika dynamiskt stympade. Efter lite spelande infann sig en liten osäkerhet om huruvida pickupen spårade som den skulle men jag tror det mest var skräp som plockats upp av nålspetsen. Fortsatt spelning får utröna om det krävs tillspelning av pickupen för max utbyte. Kanske är den nya nålupphängningen är lite stel till att börja med?

När det gäller sprak och knaster. Störningarna verkar lägga sig långt ut till vänster-höger i ljudbilden. Det sitter några elektrolytkondensatorer direkt i signalvägen och några keramiska skivkondensatorer som högfrekvensfilter. Kan de eller något annat i RIAA-steget ha något med sprak och knaster att göra? Någon form av ”förstärkande” faktor? Något som åldrats?

RIAA:t har detta schema.

Bild
Bild

Tänkte mig följande ändringar när man ändå byter elektrolyter.

Alla elektrolyter byts till nya. C4/C12 får bli 47µF som C6 för enkelthets skull. C13 kan bli en filmkondensator.
C1/C8/C14/C16 ersätts med filmkondensatorer 4.7µF Wima MKS2 vilket ger lite mindre basavskärning (speciellt de på utgången).
C2/C9 ersätts med filmkondensatorer

Utgångsimpedansen är rätt hög. R29/R31 skulle man kunna ändra till 100 Ohm. Då måste C15/C16 ändras till 10nF. R30/R32 skulle väl kunna slopas?

Sitter en del mutingkretsar som kanske kan slopas. Tänker på 4066 och reläet på utgången (fast var det sitter har jag inte luskat ut). BeO vill ju att allt ska vara tyst men det bryr jag mig inte om utan det kan vara som med alla andra skivspelare.

Flint har haft vänligheten att simulera frevkensgången för originalkopplingen (grön) och efter ändringarna (gul).
Bild

Rätt okej även om utsträckning nedåt möjligen skulle kunna vara lite bättre. Observera att det är 0.2 dB mellan strecken i plotten. 100-50000 Hz inom +/- 0.1 dB. Basfallet ca -1 dB vid strax under 40 Hz. Möjligen skulle man öka C14/C16?

Har lånat några bilder från Menahem i Israel som gör renoveringar av Bang & Olufsen.
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Tillbaka i vinylträsket

Inläggav Bill50x » 2017-01-10 12:01

Kul spelare!

Sprak och knaster kan mycket väl förstärkas av ett mindre väl fungerande riaa. Personligen tror jag det har med överstyrningsmarginal och transienthantering att göra. Likaså påverkar nålslipningen väldigt mycket. Så du kan trösta dig med att din hobbyverksamhet inte tagit slut än :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tillbaka i vinylträsket

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-10 12:33

Min senaste eskapader med vinyl var med min egna skapelse byggd på rester av en Unamco T-1 (inner- och ytter tallrik, eget lagerhus, eget subchassi, DC-motor) med Rega RB-300 arm, Audio-technica OC-7 och Emerald RIAA-steg. Inga problem med störningar där. Nja, ska utforskas med ett annat RIAA-steg.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Tillbaka i vinylträsket

Inläggav rolfzetterberg » 2017-01-10 17:59

"Sprak och knaster kan mycket väl förstärkas av ett mindre väl fungerande riaa. Personligen tror jag det har med överstyrningsmarginal och transienthantering att göra"
Bravo Bill50x,det var det klokaste jag läst på länge!

På 70-talet var det långa diskussioner om hur hög drivspänning man bör ha i ett RIAA.Värstingen jag sett var en japan med +-90V!Något överdrivet,men ändå...

Till min fasa ser jag att den här spelaren driver kretsarna med bara 12V.Det brukar ge en överstyrningsgräns runt 50-60mV in.Quad 33 lider av detta med sina 12V och jag har för mig att den klarar ca 60mV in.Inte alls tillräckligt,tyvärr.
Vilken simpel Tandberg som helst har 25V och får då en klippgräns på ca 100mV.
Allt om förstärkningen är ca 40dB(eller 100 ggr),viket den brukar vara.
Minns en gång en demo av nya Sentec SC8 som jämfördes med en dussinreceiver och Sentec:n var betydligt mindre känslig för repor i skivan.Klart hörbart då den klarar 310mV in.

Numera tycks vissa konstruktörer tro att man klarar sig med en simpel 12V väggvårta.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tillbaka i vinylträsket

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-10 18:35

Aha, ni misstänker RIAA-steget! Kan nämnas att den högt rankade Sentec PP-9 drivs med väggbula, 15 VAC. Har en sådan men den har kommit bort i garaget... Får storstädas till våren. Har även två olika Pro-Ject Phono Box, också drivna av väggbulor. De ska provas härnäst. Får plocka fram Beo-spelaren utan inbyggd RIAA för.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Tillbaka i vinylträsket

Inläggav rolfzetterberg » 2017-01-10 22:11

Sentec PP9 vänder på växelströmmen och får då efter likriktning och stabilisering +-11V.Alltså 22V drivning.
Borde ge drygt 100mV max in med knappt 100ggr(40dB) förstärkning.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tillbaka i vinylträsket

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-11 09:37

Nu har jag gjort mina första digitaliseringar av vinyl. Klart är att det låter som pickupen inte spårar riktigt. Kanske är det även en kombination med eventuellt snålt tilltagen överstyrningsmarginal hos RIAA-steget. Det kan också vara att nålspetsen inte hamnar på rätt ställe eller att något annat i armdrivningen knasar. Provade att ändra nåltrycket lite, intervallet skulle vara 1.2-1.4 g enligt herrn som försett pickupen med nya delar. Jag har testat upp till 1.6 g men det spårar ändå inte som det ska. Blir att leta reda på lupp och kolla hur spetsen står.

Här två spår jag digitaliserade igår kväll.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... oliday.wav
Bertil Alving egna skivbolag som fanns en kort tid. Han demade med denna skiva på en träff i Jönköping.

Bild

Bild

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... imited.wav
Skivan köpt begagnad.

[img]http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/Beogram/Guitars%20Unlimited.gif
[/img]Bild

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Tillbaka i vinylträsket

Inläggav HenrikTornquist » 2017-01-11 10:21

En ordentlig rengöring av skivorna rekommenderas verkligen. Det kan göra stor skillnad.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tillbaka i vinylträsket

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-11 10:41

Så är det, är ju inte nybörjare på området... Nu är exempelet med Burglars Holiday en sparsamt spelad skiva och det har inte låtit så om den tidigare med annan spelare. Tvärtom är det många som tidigare förvånats över hur störningsfritt det har låtit om mina vinyler.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Tillbaka i vinylträsket

Inläggav Bill50x » 2017-01-11 12:22

RogerGustavsson skrev:Jag har testat upp till 1.6 g men det spårar ändå inte som det ska. Blir att leta reda på lupp och kolla hur spetsen står.

Har du provat olika underlag för skivspelaren? Prova både med tungt och lätt underlag, tex en stenskiva resp en masonit på en pappkartong.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tillbaka i vinylträsket

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-11 14:28

Bill50x skrev:Har du provat olika underlag för skivspelaren? Prova både med tungt och lätt underlag, tex en stenskiva resp en masonit på en pappkartong.


Nej. Vid digitalisering har inga högtalare varit inkopplade och spelaren har stått på golvet. Det är i BeO-anda väl isolerad från omvärlden.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Tillbaka i vinylträsket

Inläggav Bill50x » 2017-01-11 15:42

RogerGustavsson skrev:
Bill50x skrev:Har du provat olika underlag för skivspelaren? Prova både med tungt och lätt underlag, tex en stenskiva resp en masonit på en pappkartong.


Nej. Vid digitalisering har inga högtalare varit inkopplade och spelaren har stått på golvet. Det är i BeO-anda väl isolerad från omvärlden.

Det spelar ingen roll om högtalarna är igång eller inte. Jag har testat min Linn på ett antal olika underlag och stående på ett stadigt golv (jag kunde hoppa på hälarna 1 dm från spelaren utan problem) så spårade spelaren helt kass. Som jämförelse ställde jag spelaren på två plastlådor med en träskiva på toppen och då spårade den perfekt. Allt annat lika.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tillbaka i vinylträsket

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-11 16:58

Det ska prövas med annat underlag.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tillbaka i vinylträsket

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-12 13:56

Gårdagskvällen ägnades åt att plocka fram ännu en Beogram-spelare från garaget. Till vänster den 6500 som provats och till höger den 5500 som ska riggas härnäst.

Bild

Antar att skillnaderna syns. Den till vänster har den inbyggda RIAA:an nere till vänster. Spelaren till höger är i bättre skick. Den kommer att kopplas till en extern RIAA i form av Pro-Ject Phono Box II USB.

Bild
Bild

Invändigt ser den ut så här, den till vänster. Till höger är en vanlig Phono Box utan ADC och USB-utgång.

Bild

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas
 
Inlägg: 490
Blev medlem: 2004-04-07
Ort: Vänersborg

Re: Tillbaka i vinylträsket

Inläggav Kristian » 2017-01-12 17:17

Hallåja!

Hoppas det är ok att jag flikar in.
Jag har själv en Beogram 4500 (med inbyggd RIAA) men som jag skulle vilja kunna använda med extern RIAA. Kan månne någon i denna tråd hjälpa mig med hur jag ska koppla för att plocka ut signalen via RCA?

Min spelare har f.ö. en pickup som heter SMMC4 från SoundSmith: http://www.sound-smith.com/cartridges/bo/smmc4

Vh / K
Livsnjutare

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tillbaka i vinylträsket

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-12 20:36

Jo, det är möjligt. Beogram 4500 ingår i samma serie som mina två.
Först behöver du en servicemanual, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... rsion4.pdf

Så här ser mina två versioner ut, finns även en tredje. Allt beskrivet i servicemanualen.

Med RIAA
Bild

Utan RIAA
Bild

SoundSmith köpte upp rättigheterna från Bang & Olufsen. Är lite dyra dock. SMMC4 motsvarar MMC4. Har en trasig sådan liggandes. Instegsmodellen heter MMC5, MMC1 var toppmodellen. SoundSmith’s dyraste The Voice kostar 2700 Dollar…
http://www.sound-smith.com/bo-replaceme ... dge-models

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tillbaka i vinylträsket

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-12 20:42

Jag har nu provat Beogran 5500 med Pro-Ject Phono Box II USB (fick inte USB-utgången att fungera). Snarare ett snäpp sämre spårning! Olika RIAA-steg gjorde ingen större skillnad. I varje fall inget som skapar sömnlöshet...

Ska kontakta "leverantören" (egentligen renovatorn) av pickupen och se vad han säger.

Användarvisningsbild
leffe
 
Inlägg: 498
Blev medlem: 2009-01-31
Ort: fjollträsk

Re: Tillbaka i vinylträsket

Inläggav leffe » 2017-01-12 22:57

RogerGustavsson skrev:Jag har nu provat Beogran 5500 med Pro-Ject Phono Box II USB (fick inte USB-utgången att fungera). Snarare ett snäpp sämre spårning! Olika RIAA-steg gjorde ingen större skillnad. I varje fall inget som skapar sömnlöshet...

Ska kontakta "leverantören" (egentligen renovatorn) av pickupen och se vad han säger.


Kan det vara så att din nålupphängning torkat/hårdnat?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tillbaka i vinylträsket

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-13 08:16

leffe skrev:Kan det vara så att din nålupphängning torkat/hårdnat?


Nålarm, nålspets och upphängning är nya! Det finns två ställen att få Bang & Olufsen-pickuperna renoverade: Tonabnehmerservice i Tyskland eller SoundSmith i USA. SoundSmith gör även helt nya pickuper.

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas
 
Inlägg: 490
Blev medlem: 2004-04-07
Ort: Vänersborg

Re: Tillbaka i vinylträsket

Inläggav Kristian » 2017-01-13 09:03

RogerGustavsson skrev:Jo, det är möjligt. Beogram 4500 ingår i samma serie som mina två.
Först behöver du en servicemanual, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... rsion4.pdf

SoundSmith köpte upp rättigheterna från Bang & Olufsen. Är lite dyra dock. SMMC4 motsvarar MMC4. Har en trasig sådan liggandes. Instegsmodellen heter MMC5, MMC1 var toppmodellen. SoundSmith’s dyraste The Voice kostar 2700 Dollar…
http://www.sound-smith.com/bo-replaceme ... dge-models



Servicemanual! Lysande! Stort tack! :D

Jo, Jag har själv importerat SMMC4 pickupen. Jag köpte när dollarn var låg, men det landade väl på någonstans mellan 2500-3000kr ändå. Har kvar den MMC4 pickupen som satt på när jag köpte spelaren, den fungerar (låter bra), men jag gissar att upphängningen är lite stel i lederna för man måste peta till uppe på pickupen när den har landat på skivan för att nålröret (och därmed nålen) ska hamna i rätt läge.

/ K
Livsnjutare

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tillbaka i vinylträsket

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-13 11:05

Kristian,

hur spårar din SoundSmith? Jag känner mig lite osäker på hur väl dessa Beogram fungerar, det är rätt annorlunda uppbyggda jämfört med mina tidigare skivspelare. Det är inget stabilt eller solitt bygge, tar man i tonarmsslädens hus märks det väl. Frågan är om detta har betydelse för spårningen? Det är möjligt att mitt exempel med Lamentabile Consort på Alving Records är extremt på något vis. Guitars Unlimited är lika starkt utstyrd men där märks ingen dålig spårning.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... imited.wav


Det finns också en artikel om Beogram där Menahem tar sig an en sådan, http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... mCyYUB057A

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tillbaka i vinylträsket

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-13 11:20

Fick nyss ett mejl från Tonabnehmerservice. Han vill att jag skickar pickupen för kontroll. Hoppas det löser sig.

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas
 
Inlägg: 490
Blev medlem: 2004-04-07
Ort: Vänersborg

Re: Tillbaka i vinylträsket

Inläggav Kristian » 2017-01-13 15:05

RogerGustavsson skrev:Kristian,

hur spårar din SoundSmith? Jag känner mig lite osäker på hur väl dessa Beogram fungerar, det är rätt annorlunda uppbyggda jämfört med mina tidigare skivspelare. Det är inget stabilt eller solitt bygge, tar man i tonarmsslädens hus märks det väl. Frågan är om detta har betydelse för spårningen? Det är möjligt att mitt exempel med Lamentabile Consort på Alving Records är extremt på något vis. Guitars Unlimited är lika starkt utstyrd men där märks ingen dålig spårning.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... imited.wav



Nu är jag inte världsbäst på nomenklaturen när det gäller vinylspelare, men om spårning avser att nålen inte hoppar mellan spåren utan ligger kvar i sitt spår så kan jag inte säga att jag haft några problem med detta.
Snarare då det motsatta, då upphängningen av skivtallriken fungerar alldeles ypperligt med avseende på yttre påverkan. Man kan stå och hoppa i rummet (golv av spånplatta med heltäckningsmatta) utan att nålen byter spår. Hur det är med spårning vid uppspelning av extremt dynamiska skivor vågar jag inte svara på, men jag har som sagt inte upplevt några som helst problem.

/ K
Livsnjutare

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tillbaka i vinylträsket

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-13 17:16

Har lyssnat lite mera nu i eftermiddag. Föredrar det inbyggda RIAA-steget före Pro-Ject Phono Box. Skillnaden är liten, lite smalare stereobild från Pro-Ject. Möjligen lite "svullet" i värmeregistret (ca 100-300 Hz) också.

Med spårningsförmåga menar jag att ljudet spricker upp/skär sig/distar vid hög modulation som i exemplet med "Burglars Holiday" länkat till ovan. Inget med att nålen hoppar, det har jag aldrig upplevt med vettiga skivspelare.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Tillbaka i vinylträsket

Inläggav Bill50x » 2017-01-14 00:46

Kristian skrev:Nu är jag inte världsbäst på nomenklaturen när det gäller vinylspelare, men om spårning avser att nålen inte hoppar mellan spåren utan ligger kvar i sitt spår så kan jag inte säga att jag haft några problem med detta.

Du är inte världsbäst på nomenklaturen ;-)

"Att inte spåra" kan betyda allt från at nålen faktiskt hoppar ur spåret till att den inte klarar av att följa spårets vindlingar. Det senare brukar avslöja sig som dist, speciellt vid kraftiga passager och hörs speciellt i övre mellanregistret och undre diskanten.

Vad jag tycker är lite bekymmersamt är att man tenderar dra alla vinylspelare över en kam. Dvs ett problem med en viss spelare anses som ett problem generellt för typen av utrustning = vinylspelare. Precis som man beskyller rörförstärkare för att ha vissa fördelar eller nackdelar.

Det är en enorm skillnad mellan olika spelare, tonarmar, pickuper och även riaa-steg. Att bunta ihop alla vinylspelare som en sorts återgivare är ett klart misstag. Men, vinylspelare är i stort en mekanisk historia och kan alltså påverkas av sin kringmiljö, i högre grad än elektroniken. En vinylspelare presterar inte bra på alla underlag tex, även om vissa spelare är mer känsliga än andra. En vinylspelare är i högsta grad beroende av att man justerat pickupen rätt avseende vinklar i alla riktningar, nåltryck, antiskating osv. Det är lixom inte lika mycket "plug'n'play" som med en cd-spelare!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tillbaka i vinylträsket

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-14 09:51

Bill50x skrev:Det är en enorm skillnad mellan olika spelare, tonarmar, pickuper och även riaa-steg. Att bunta ihop alla vinylspelare som en sorts återgivare är ett klart misstag. Men, vinylspelare är i stort en mekanisk historia och kan alltså påverkas av sin kringmiljö, i högre grad än elektroniken. En vinylspelare presterar inte bra på alla underlag tex, även om vissa spelare är mer känsliga än andra. En vinylspelare är i högsta grad beroende av att man justerat pickupen rätt avseende vinklar i alla riktningar, nåltryck, antiskating osv. Det är lixom inte lika mycket "plug'n'play" som med en cd-spelare!


Så är det ju men samtidigt vet jag inte ens om den mekaniska biten är så lätt att justera rätt alla gånger. Vilka toleranser är det på en pickup i tillverkningen? Sitter nålen och dess spets monteratad med +/- 1 grad eller vad? Lite fluktande hit och dit är ju inget precisionsmätande när pickupen ska in på rätt ställe. T4P fästen för pickuper skulle råda bot på det men det slog inte igenom och sedan kom CD. I fallet med Bang & Olufsen finns inte mycket att justera. Tryck in pickupen i fästet, kolla azimut framifrån och ställ in anliggningskraften. Där förlitar man sig helt på att tillverkningen har varit bra. Känslighet för olika underlag är för en del spelare markant andra är det inte. Bang & Olufsen är likt en del andra spelare där innerchassit hänger mindre problemmatiska. Att likt AR/Thorens/Linn m.fl. ställa innerchassit på fjädrar är en sämre lösning. Thorens kopierade senare Bang & Olufsens upphängning i några modeller.

McGruse
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2017-08-16
Ort: Vänersborg

Re: Tillbaka i vinylträsket

Inläggav McGruse » 2017-08-17 08:26

Kristian skrev:Hallåja!

Hoppas det är ok att jag flikar in.
Jag har själv en Beogram 4500 (med inbyggd RIAA) men som jag skulle vilja kunna använda med extern RIAA. Kan månne någon i denna tråd hjälpa mig med hur jag ska koppla för att plocka ut signalen via RCA?

Min spelare har f.ö. en pickup som heter SMMC4 från SoundSmith: http://www.sound-smith.com/cartridges/bo/smmc4

Vh / K


Hej Kristian.

Min nyköpta BG4500 är detta gjort på och därmed saknar den RIAA-kortet. Hur har du gjort, och det är inte så att du råkar ha det kortet liggande skräpandes i nån låda?

/Sven

Användarvisningsbild
p1plarson
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2012-05-26

Re: Tillbaka i vinylträsket

Inläggav p1plarson » 2017-08-23 11:30

Hej!

Gudomligt vackra pjäser, helt klart.

Varning OT:

Vad gör den extra armen till höger om tonarmen?

Fridens liljer...
från audiofil till en massa ljudfil(er)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Tillbaka i vinylträsket

Inläggav Bill50x » 2017-08-23 12:53

p1plarson skrev:Fridens liljer...

Om jag minns rätt läste den av att en ny låt kom och tillät dig att hoppa mellan låtarna.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tillbaka i vinylträsket

Inläggav Perfector » 2017-08-23 13:29

Bill50x skrev:
p1plarson skrev:Fridens liljer...

Om jag minns rätt läste den av att en ny låt kom och tillät dig att hoppa mellan låtarna.

/ B

Tror den även läser spårbredden så att tonarmen inte går för fort eller långsamt åxå.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster