"Ny" Toole artikel - laterala reflexers betydelse o problem

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mikethebike
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2007-08-05

Re: "Ny" Toole artikel - laterala reflexers betydelse o prob

Inläggav mikethebike » 2017-01-12 01:07

Nej, du hävdade att vetenskaplig metodik inte innefattar någonting annat än slutsatsen, vilket är fel.

Att pröva en slutsats förutsätter i alla fall oftast att den vars påstående prövas får redogöra för hur hen kommit fram till denna slutsats... i alla fall om hen vill att resultatet ska vara accepterat som vetenskaplig teori.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: "Ny" Toole artikel - laterala reflexers betydelse o prob

Inläggav petersteindl » 2017-01-12 01:08

IngOehman skrev:Varför då?


Vh, iö


Det är privat och diskret bevisat vara axiomatiskt och synnerligen forskat i, men ännu inte publicerat eftersom det är hemligt och en företagshemlighet.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: "Ny" Toole artikel - laterala reflexers betydelse o prob

Inläggav IngOehman » 2017-01-12 01:27

:(

petersteindl skrev:Låt oss ha lite definitionsdebatt för omväxlings skull. Det var länge sedan. Sånt förekommer ju nästan aldrig på Faktiskt.

Wiki skrev: Vetenskap är produktionen av ny kunskap med systematiska metoder. Vetenskapliga metoder innefattar:
1.) empiri (experiment, observation, mätning och datainsamling i syfte att pröva hypoteser, teorier, modeller och lagar) och
2.) deduktion (formulering av nya hypoteser och prediktioner genom logisk slutledning, matematisk härledning av samband och teoretiskt modellbygge).

Vetenskap är sådan forskning (akademisk forskning, industriell forskning, privatforskning, med mera) som har publicerats i vetenskapliga publikationer. Vanliga publikationskriterier innefattar då att arbetet granskats av oberoende referenter och/eller av en opponent vid annan akademisk institution. Granskaren skall kontrollera bedömningskriterier som att argumentationen är saklig, att resultat och slutsatser har ett nyhetsvärde, att publikationen refererar och bygger vidare på annan forskning inom området, samt att systematiska (vetenskapliga) metoder har använts och redovisats på ett sätt så att andra kan reproducera resultaten och bedöma slutsatsernas tillämplighet och tillförlitlighet.

Det engelska ordet science avser traditionellt endast naturvetenskap (inklusive medicin och teknikvetenskap), medan det svenska vetenskapsbegreppet även innefattar samhällsvetenskap, humaniora och ibland även formella vetenskaper. Filosofi och formella vetenskaper såsom matematik bygger på deduktion men inte alltid empiri, och räknas således inte till naturvetenskaper.


Med vänlig hälsning
Peter


Två saker:

1. Wiki är vad wiki är. Ett ställa där vem som helst kan vara med och bestämma vad det skall stå.

2. Jag känner till texten du hänvisar till. Och det är en av utgångspunkterna till att jag överhuvudtaget tycker det var viktigt att resa frågan.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: "Ny" Toole artikel - laterala reflexers betydelse o prob

Inläggav IngOehman » 2017-01-12 01:37

mikethebike skrev:Nej, du hävdade att vetenskaplig metodik inte innefattar någonting annat än slutsatsen, vilket är fel.

Att pröva en slutsats förutsätter i alla fall oftast att den vars påstående prövas får redogöra för hur hen kommit fram till denna slutsats... i alla fall om hen vill att resultatet ska vara accepterat som vetenskaplig teori.

Det du skriver om vad jag hävdat stämmer inte. Du har missförstått det jag skrivit.

Jag avstår att reda ut missförstånden då den attityd du inkluderat i dina inlägg demonstrerar en agenda som gör att det inte finns skäl att tro att du är intresserad av argument från mig. Då är det rätt så meningslöst att presentera flera.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: "Ny" Toole artikel - laterala reflexers betydelse o prob

Inläggav petersteindl » 2017-01-12 03:16

IngOehman skrev: :(

Vh, iö


Japp, det är trist, men det är bara att älska läget. Inget jag kan göra nåt åt.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: "Ny" Toole artikel - laterala reflexers betydelse o prob

Inläggav IngOehman » 2017-01-12 03:52

:?: :?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: "Ny" Toole artikel - laterala reflexers betydelse o prob

Inläggav PerStromgren » 2017-01-12 10:50

IngOehman skrev:De akademiska praxis som ni hänvisar till och kallar vetenskap är inte vetenskap.


Du får nog acceptera att vi är många som är av annan åsikt. Det står dig ju givetvis fritt att definiera ordet som du behagar, så länge du accepterar att andra inte har samma definition. Vi har diskuterat "vetenskap" vid ett flertal tillfällen genom åren och aldrig kommit förbi den här punkten, såvitt jag kan komma ihåg.

För att kunna diskutera måste man vara överens om något gemensamt, i detta fall nomenklatur.

Jag ska inte kladda ner diskussionen med flera källor, jag lovar! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: "Ny" Toole artikel - laterala reflexers betydelse o prob

Inläggav IngOehman » 2017-01-12 11:05

Den vida definition på vetenskap som du förespråkar är dock problematisk eftersom den han leda till att ovetenskapliga slutsatser ändå blir kallade vetenskap.

Vetenskap förtjänar bättre än så.

Att kalla en massa ovetenskapliga saker för vetenskap legitimerar även mycket kritik mot vetenskapen, som egentligen är obefogad.

- - -

Jag ser ju att jag inte lyckas nå fram med poängerna med att begränsa betydelsen JUST för att saker skall kunna diskuteras. Om man inte med ord särskiljer mellan vetenskap och akademisk praxis så går heller inte den skillnaden att diskutera. Vill man klargöra en skillnad mellan två saker behöver de också beskrivas av olika ord. Det är ju liksom fundamenta för kommunikation.

Samma problem finns med begrepp som t ex high fidelity, där det finns de som vill att begreppet inte skall reserveras för att beskriva hög ursprungstrohet utan skall vara generellt och helt subjektivt. Ett ord som bara säger att man gillar det man hör. Även i det fallet är det olyckligt rent språkligt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: "Ny" Toole artikel - laterala reflexers betydelse o prob

Inläggav sprudel » 2017-01-12 13:57

IngOehman skrev:Den vida definition på vetenskap som du förespråkar är dock problematisk eftersom den han leda till att ovetenskapliga slutsatser ändå blir kallade vetenskap.

Vetenskap förtjänar bättre än så.

Att kalla en massa ovetenskapliga saker för vetenskap legitimerar även mycket kritik mot vetenskapen, som egentligen är obefogad.

- - -

Jag ser ju att jag inte lyckas nå fram med poängerna med att begränsa betydelsen JUST för att saker skall kunna diskuteras. Om man inte med ord särskiljer mellan vetenskap och akademisk praxis så går heller inte den skillnaden att diskutera. Vill man klargöra en skillnad mellan två saker behöver de också beskrivas av olika ord. Det är ju liksom fundamenta för kommunikation.

Samma problem finns med begrepp som t ex high fidelity, där det finns de som vill att begreppet inte skall reserveras för att beskriva hög ursprungstrohet utan skall vara generellt och helt subjektivt. Ett ord som bara säger att man gillar det man hör. Även i det fallet är det olyckligt rent språkligt.


Vh, iö


Ursprungstrohet tror jag inte är så kontroversiellt. Snarare vad ursprungstroheten syftar till. Det kan ju vara både den ursprungliga händelsen, eller den inre referensen till hur ursprungshändelser brukar låta, eller den lagrade inspelningen i form av CD, LP mm.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: "Ny" Toole artikel - laterala reflexers betydelse o prob

Inläggav petersteindl » 2017-01-12 15:33

IngOehman skrev:Den vida definition på vetenskap som du förespråkar är dock problematisk eftersom den han leda till att ovetenskapliga slutsatser ändå blir kallade vetenskap.

Vetenskap förtjänar bättre än så.

Att kalla en massa ovetenskapliga saker för vetenskap legitimerar även mycket kritik mot vetenskapen, som egentligen är obefogad.

- - -

Jag ser ju att jag inte lyckas nå fram med poängerna med att begränsa betydelsen JUST för att saker skall kunna diskuteras. Om man inte med ord särskiljer mellan vetenskap och akademisk praxis så går heller inte den skillnaden att diskutera. Vill man klargöra en skillnad mellan två saker behöver de också beskrivas av olika ord. Det är ju liksom fundamenta för kommunikation.

Samma problem finns med begrepp som t ex high fidelity, där det finns de som vill att begreppet inte skall reserveras för att beskriva hög ursprungstrohet utan skall vara generellt och helt subjektivt. Ett ord som bara säger att man gillar det man hör. Även i det fallet är det olyckligt rent språkligt.


Vh, iö


En akademisk praxis kan det först bli om mätförfarandet noggrant skrivits ner och använts under längre tid och visat sig ge adekvata och användbara resultat som är repeterbara med samma resultat och därmed blir en norm. Mätmetodiken är specifikt formulerade skrivna regler med en strikt vetenskaplig prägel. Dessa regler namnges och då räcker det att använda detta specifika namn då man vill förklara den mätmetodik man använt. Man behöver inte beskriva mätmetodiken ånyo. Frångår man denna mätmetodik på någon punkt så specificerar man skillnaden.

På så sätt övergår en vetenskaplig mätmetod till att bli en noggrant specificerad mätmetodik som övergås till att bli en praxis i forskningssammanhang inom samma forskningsområde. Det finns inget ovetenskapligt i detta, snarast tvärtom. Då har en vetenskaplig mätmetodik fötts fram och bildat praxis inom forskning d v s även inom den del av forskningen som akademiker valt att syssla med. Varje doktorsavhandling är i princip en forskning som görs av akademiker. Det är inget fel på denna metodik. Sedan finns det rötägg inom alla gebit. Men det gäller att dra slutsatser ur mätningarna som också skall följa vetenskapliga regler. Det är ett samspel.

Även seriös forskning som görs i företag görs normalt av folk med akademisk examen åtminstone inom medicin och naturvetenskap. Sedan kan man välja att offentliggöra denna forskning eller inte. Normalt görs offentliggörandet via patent då man vill sätta ett tidsbegränsat juridiskt hinder för andra att snylta på bolagets forskning som ju tär på företagets kapital.

Inom olika områden får man sälja saker utan att det finns särskilda regelverk och inom vissa områden så är regelverken så pass stränga att det i princip inte går att sälja produkten utan att offentliggöra i princip det mesta om produkten. Så är det inom medicin och till stor del inom fordonsindustrin.

Inom hifi råder fortfarande häxdoktorns principer. Det hindrar inte att det finns seriös forskning inom hifi där både mätmetodik och slutsatsdragning är vetenskapliga.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: "Ny" Toole artikel - laterala reflexers betydelse o prob

Inläggav Svante » 2017-01-12 19:39

petersteindl skrev:Låt oss ha lite definitionsdebatt för omväxlings skull. Det var länge sedan. Sånt förekommer ju nästan aldrig på Faktiskt.

Wiki skrev: Vetenskap är produktionen av ny kunskap med systematiska metoder. Vetenskapliga metoder innefattar:
1.) empiri (experiment, observation, mätning och datainsamling i syfte att pröva hypoteser, teorier, modeller och lagar) och
2.) deduktion (formulering av nya hypoteser och prediktioner genom logisk slutledning, matematisk härledning av samband och teoretiskt modellbygge).

Vetenskap är sådan forskning (akademisk forskning, industriell forskning, privatforskning, med mera) som har publicerats i vetenskapliga publikationer. Vanliga publikationskriterier innefattar då att arbetet granskats av oberoende referenter och/eller av en opponent vid annan akademisk institution. Granskaren skall kontrollera bedömningskriterier som att argumentationen är saklig, att resultat och slutsatser har ett nyhetsvärde, att publikationen refererar och bygger vidare på annan forskning inom området, samt att systematiska (vetenskapliga) metoder har använts och redovisats på ett sätt så att andra kan reproducera resultaten och bedöma slutsatsernas tillämplighet och tillförlitlighet.

Det engelska ordet science avser traditionellt endast naturvetenskap (inklusive medicin och teknikvetenskap), medan det svenska vetenskapsbegreppet även innefattar samhällsvetenskap, humaniora och ibland även formella vetenskaper. Filosofi och formella vetenskaper såsom matematik bygger på deduktion men inte alltid empiri, och räknas således inte till naturvetenskaper.


Med vänlig hälsning
Peter


Jag var på vippen att citera den där också, men jag instämmer faktiskt inte i att vetenskap måste publiceras för att vara vetenskap. Däremot behöver den dokumenteras så att den kan granskas kritiskt. En av de vetenskapliga grundbultarna är att frigöra sig från enskilda personers tyckande, om någon annan reproducerar en studie så ska man få samma resultat. Det vetenskapliga metoden ska säkerställa det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: "Ny" Toole artikel - laterala reflexers betydelse o prob

Inläggav petersteindl » 2017-01-12 20:09

Svante skrev:
petersteindl skrev:Låt oss ha lite definitionsdebatt för omväxlings skull. Det var länge sedan. Sånt förekommer ju nästan aldrig på Faktiskt.

Wiki skrev: Vetenskap är produktionen av ny kunskap med systematiska metoder. Vetenskapliga metoder innefattar:
1.) empiri (experiment, observation, mätning och datainsamling i syfte att pröva hypoteser, teorier, modeller och lagar) och
2.) deduktion (formulering av nya hypoteser och prediktioner genom logisk slutledning, matematisk härledning av samband och teoretiskt modellbygge).

Vetenskap är sådan forskning (akademisk forskning, industriell forskning, privatforskning, med mera) som har publicerats i vetenskapliga publikationer. Vanliga publikationskriterier innefattar då att arbetet granskats av oberoende referenter och/eller av en opponent vid annan akademisk institution. Granskaren skall kontrollera bedömningskriterier som att argumentationen är saklig, att resultat och slutsatser har ett nyhetsvärde, att publikationen refererar och bygger vidare på annan forskning inom området, samt att systematiska (vetenskapliga) metoder har använts och redovisats på ett sätt så att andra kan reproducera resultaten och bedöma slutsatsernas tillämplighet och tillförlitlighet.

Det engelska ordet science avser traditionellt endast naturvetenskap (inklusive medicin och teknikvetenskap), medan det svenska vetenskapsbegreppet även innefattar samhällsvetenskap, humaniora och ibland även formella vetenskaper. Filosofi och formella vetenskaper såsom matematik bygger på deduktion men inte alltid empiri, och räknas således inte till naturvetenskaper.


Med vänlig hälsning
Peter


Jag var på vippen att citera den där också, men jag instämmer faktiskt inte i att vetenskap måste publiceras för att vara vetenskap. Däremot behöver den dokumenteras så att den kan granskas kritiskt. En av de vetenskapliga grundbultarna är att frigöra sig från enskilda personers tyckande, om någon annan reproducerar en studie så ska man få samma resultat. Det vetenskapliga metoden ska säkerställa det.


Precis. Det är inte all vetenskaplig forskning som överhuvudtaget offentliggörs. Tag t.ex. hela Manhattanprojektet. Tippar att man inte skickade forskningsresultaten till Stalin eller till Japan då man forskat klar 8) Jag skulle dock tippa att det i stort sett enkom var akademiker som var med i det forskningsprojektet.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: "Ny" Toole artikel - laterala reflexers betydelse o prob

Inläggav IngOehman » 2017-01-13 03:54

Kul att se att ni plötsligt skriver samma sak som jag. 8O :wink:

Det vill säga ni närmar er i varje fall. Om ni får tänka några varv till så... 8)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: "Ny" Toole artikel - laterala reflexers betydelse o prob

Inläggav petersteindl » 2017-01-13 06:16

IngOehman skrev:Kul att se att ni plötsligt skriver samma sak som jag. 8O :wink:

Det vill säga ni närmar er i varje fall. Om ni får tänka några varv till så... 8)


Vh, iö


Ni? Vilka menar du att de skulle vara? Sedan använder du ordet plötsligt. Är ditt inlägg även menat till mig? Ingvar, jag har min bild helt klar sedan 70-talet. Det var då jag gick på KTH och läste Reaktorteknologi.

Det finns inget annorlunda eller något som ändrats i mina olika inlägg.

Anledningen att jag citerade från Wiki var att det är enkelt att citera från Wiki och det är ett bra diskussionsunderlag att utgå ifrån.

Ta en Toy och lugna ner dig. Du behöver inta vara chockad. Det är inte bra för nerverna. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: "Ny" Toole artikel - laterala reflexers betydelse o prob

Inläggav Svante » 2017-01-13 12:06

IngOehman skrev:Kul att se att ni plötsligt skriver samma sak som jag. 8O :wink:

Det vill säga ni närmar er i varje fall. Om ni får tänka några varv till så... 8)


Vh, iö


Guud så drygt och guud så fel.

Leta upp ett ställe där jag säger att ett arbete måste publiceras innan det ska kunna definieras som vetenskap innan du kommer med såna där påståenden, tack.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
mikethebike
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2007-08-05

Re: "Ny" Toole artikel - laterala reflexers betydelse o prob

Inläggav mikethebike » 2017-01-13 14:03

Enig!

Jag tror inte att heller jag påstått det, men om jag gjort det eller uttryckt mig så otydligt att jag
givit det intrycket att jag påstår/påstått det,tar jag tillbaka

Jag är ganska säker på att även de träd som faller när ingen är i närheten "låter"

PS ... vet inte om det var intentionen, men referensen till Manhattanprojektet var intressant
och tankeväckande ur flera perspektiv

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: "Ny" Toole artikel - laterala reflexers betydelse o prob

Inläggav JM » 2017-01-13 15:14

IngOehman skrev:Kul att se att ni plötsligt skriver samma sak som jag. 8O :wink:

Det vill säga ni närmar er i varje fall. Om ni får tänka några varv till så... 8)


Vh, iö

Inte ovanligt utstuderat typexempel på desinformation - vill medvetet skapa förvirring. Försöker aktivt ge intryck av att ha rätt trots han verkar vara medveten om att han har fel.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
kneten
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2010-01-07
Ort: Gustavsberg

Re: "Ny" Toole artikel - laterala reflexers betydelse o prob

Inläggav kneten » 2017-01-13 15:38

De finns även de som försöker aktivt ge intryck av att ha rätt och vill vara omedvetna om att de har fel.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: "Ny" Toole artikel - laterala reflexers betydelse o prob

Inläggav PerStromgren » 2017-01-13 15:47

Räkna till tio innan ni skriver inlägg. Tråden är på väg åt fel håll.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: "Ny" Toole artikel - laterala reflexers betydelse o prob

Inläggav Almen » 2017-01-13 15:50

JM skrev:
Almen skrev:Du kan ju börja med att definiera "optimal stereoupplevelse".

Tack Almen! Bra start.

JM


Hur går det?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: "Ny" Toole artikel - laterala reflexers betydelse o prob

Inläggav JM » 2017-01-13 16:40

I tider när vetenskapsfientligheten, falska nyheter, desinformation och avledande manövrar från kärnfrågan når högsta maktpositionerna framstår diskussion ovan som mycket viktig.
I stort sett håller jag med Peter o Svante rörande vetenskaplig metodik. Ett viktigt tillägg är att ta hänsyn till vilken typ av data som avhandlas. Inom fysikens värld behövs sällan dubbelblindmetodik. När det gäller utvärdering av vad o hur vi hör i rummet gäller helt andra regler för att nå signifikans.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: "Ny" Toole artikel - laterala reflexers betydelse o prob

Inläggav DQ-20 » 2017-01-13 18:15

Tjofaddrerittan - grisknorr!

Tack för ordet,

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
mikethebike
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2007-08-05

Re: "Ny" Toole artikel - laterala reflexers betydelse o prob

Inläggav mikethebike » 2017-01-13 20:00

... tongue in cheek ...

Bild

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: "Ny" Toole artikel - laterala reflexers betydelse o prob

Inläggav PerStromgren » 2017-01-13 21:01

:D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: "Ny" Toole artikel - laterala reflexers betydelse o prob

Inläggav Piotr » 2017-01-13 21:18

Strålande! :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: "Ny" Toole artikel - laterala reflexers betydelse o prob

Inläggav Svante » 2017-01-13 21:21

mikethebike skrev:... tongue in cheek ...

[ Bild ]


Ja, och nu sitter vi alla här och tycker att "jädrans den var rolig och sann, DEN borde <motparten> läsa och fatta att hen har fel".

Och det var den ju. Rolig och sann.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: "Ny" Toole artikel - laterala reflexers betydelse o prob

Inläggav petersteindl » 2017-01-13 22:01

DQ-20 skrev:Tjofaddrerittan - grisknorr!

Tack för ordet,

/DQ-20


Jaha, nuskavise. . . så lätt kommer kandidaten inte undan. Det är till att vara studentikos och att dessutom vara nykter samt att därmed göra ett lamt försök att införa Lambo. Men hur har kandidaten det med den svenska stavningen? Har det inte blivit lite fel där!
Månne kandidaten ha en annan typ av tjofaderittan.
Seså, ärade Lundapåg

För nu glaset till din mun
tjofaderittan lambo
och drick ur din fylle-fyllehund
tjofaderittan lambo.
Se hur dropparna i glaset
rinner ner i fylle-aset.
Lambo-hej,lambo-hej,
tjofaderittan lambo.

För all del
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
mikethebike
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2007-08-05

Re: "Ny" Toole artikel - laterala reflexers betydelse o prob

Inläggav mikethebike » 2017-01-13 22:14

Svante skrev:
Ja, och nu sitter vi alla här och tycker att "jädrans den var rolig och sann, DEN borde <motparten> läsa och fatta att hen har fel".

Och det var den ju. Rolig och sann.


Erkänn att den var rolig i alla fall ... och vi gör oss säkerligen alla skyldiga till att "fejla" testet någon gång då och då ...

Användarvisningsbild
mikethebike
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2007-08-05

Re: "Ny" Toole artikel - laterala reflexers betydelse o prob

Inläggav mikethebike » 2017-01-13 22:52

Jag nu glaset druckit har ...

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: "Ny" Toole artikel - laterala reflexers betydelse o prob

Inläggav Dartman » 2017-01-13 22:55

petersteindl skrev:
DQ-20 skrev:Tjofaddrerittan - grisknorr!

Tack för ordet,

/DQ-20


Jaha, nuskavise. . . så lätt kommer kandidaten inte undan. Det är till att vara studentikos och att dessutom vara nykter samt att därmed göra ett lamt försök att införa Lambo. Men hur har kandidaten det med den svenska stavningen? Har det inte blivit lite fel där!
Månne kandidaten ha en annan typ av tjofaderittan.
Seså, ärade Lundapåg

För nu glaset till din mun
tjofaderittan lambo
och drick ur din fylle-fyllehund
tjofaderittan lambo.
Se hur dropparna i glaset
rinner ner i fylle-aset.
Lambo-hej,lambo-hej,
tjofaderittan lambo.

För all del
Peter


Men om man är i Linköping sjunger man "tjofaderittan lambohov" med betoning på alla tre stavelserna. Sådeså.


/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster