dewpo skrev:petersteindl skrev:dewpo skrev:
Men det blir lite knepigt när mainstream produkterna på grund av stora volymer som generar stora inkomster och snabb teknologisk utveckling konkurrerar ut HighEnd produkterna och i praktiken blir bättre... Som till exempel var fallet med 3d Grafikkort där Nvidia och Ati tog över Premium segmentet med lätt modifierade Mainstream produkter...
Nu blandar du ihop Premium segmentet med High End.
När man talar om Premium så ligger det i en skala enligt följande:
Mass market - Smart buy - Mainstream - Premium - Luxury.När man talar om High End så representerar det en grupp i en annan skala. Inom Audio blir det:
Low End - Mid Fi - High End.Då du pekar på Nvidia och Ati så representerade de Smart buy och tog sedan över i nästan alla segment. Apple har i princip samma inriktning. Lägg in exempelvis iPhone 7 i de olika skalorna. iPhone 7 representerar i västvärlden alla segment i den översta skalan och enbart High End i den nedre skalan. Ikea började som Smart buy. Sedan tog de även över i Mainstream och Mass Market. På vissa saker marknadsför de sig som Premium.
Med vänlig hälsning
Peter
Förstår jag dig rätt om du menar att HighEnd ska ses som en strävan efter Bästa ljud, Bästa Upplevelse medan allt annat är en strävan efter prisvärd, konkursens kraftig produkt i det prissegment man valt att placera produkten i? Då ska alltså en mer esoterisk produkt som skapas av någon med avvikande uppfattning om hur ljud skall låta ses som ett HighEnd försök medans något som är dyrare med en mera vanlig uppbyggnad ses som Lyx produkt inte HighEnd?
Njaee. Low End - Mid Fi - High End, är en skala som tillhör produkten eller varumärket oavsett marknaden. Segmentet är en produktrelaterad eller varumärkesrelaterad egenskap.
Mass market - Smart buy - Mainstream - Premium - Luxury, är marknadssegment som är en stämpel utifrån hur marknaden ser ut. Det är en marknadsegenskap. Sedan gäller det att känna till definitionerna på dessa olika begrepp.
Ibland kan det vara svårt att se skillnaden på dessa två vitt skilda måttstockar och det beror oftast på att de journalister som försöker beskriva saker blandar ihop begreppen med varandra. Det är därför som frågor dyker upp gällande detta.
Inom mass market är varumärket utsuddat. Det är priset som gäller. Det behöver inte ens finnas varumärket angett på den typen av produkter som säljs i mass market. Det är som att gå på en marknad och se en billig leksak, handske, mössa, eller något annat där man inte bryr sig om vilket varumärke som står. Det är ju så billigt.
I Mainstream finns varumärket med som sales point. Det är lite dyrare produkter som konsumenten tittar om det står ett varumärke på etiketten. Är det något man känner igen och förknippar som prisvärt så kan det bli ett köp.
I Luxury är det priset som bestämmer om det är lyx. Ett varumärke med produkter med sådant pris är alltid lyxprodukter, oavsett kvalitet. Det är nästan så att om en högtalare kostar 10 miljoner dollar och presterar illa så anses det som mer lyx än om den är bra. Det är andra parametrar som styr, men om det är lyxigt med bra så är det en parameter som styr. Man köper lyx för att visa sin personliga monetära Power. Helst skall produkten vara bra, men om det exempelvis kostar 1 miljon dollar per år i service så är det ett plus i kanten för då vet man att kreti och pleti inte har råd att behålla produkten ens om de köpt den billigt begagnat. För att hålla sig kvar som lyxvarumärke så är det inte att rekommendera att spä ut varumärket med billiga produkter hur bra de än är. Man skall också se till att fattiglapparna inte har råd att äga sådana produkter. Det är i så fall inte bra för statusen på varumärket. Om en städare har råd att köpa en klocka med samma varumärke som koncernchefen så kan det klockmärket ge upp sin status som lyxvarumärke. Varumärket i denna kategori skall vara en symbol för status oavsett dess produkt.
Premium är produkter som är dyrare än Mainstream och som man vill skall utmärka sig över mainstream. Då marknadsför man Varumärket med dess produkters förträffliga kvalitet. Det är inte att förväxla med lyx. High End Audio produkter har ofta en förmåga att appellera köpare inom Premium segmentet.
Smart buy är en form av mass market produkter där kvaliten ofta kan gå rakt in i Premium segmentet och då måste man marknadsföra varumärket tillsammans med produkten. Lyckas man med den bedriften är sannolikheten stor till enorm tillväxt.
En High End produkt kan vara från ett Low End varumärke som etablerat sig inom mass market men vill höja sig in i Mainstream för att om möjligt hamna i Premium.
Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.