Inget digitalt i varje fall - det blir bara en massa bök med nivåer och gränssnitt så det är bättre att ha i en egen apparat.
IngOehman skrev:Personligen skulle jag nog till och med vilja ha en kanalbalanstrimmer som bygger på en differentialavkodning av skivan med tröskeldetaktor. Alltså en diod som blinkar då inte kanalerna är överens, och en trimpotentiometer som man kan trimma till minsta möjliga blinkande när man spelar en monoskiva. Det kanske låter som en konstig finess, men jag har stött på så många pickuper med dålig kanalbalans att jag tycker det är en genuint bra finess. Speciellt idag då så många förstärkare saknar kanalbalanspot. Även med sådan kanalbalanspot på förstärkaren gillar jag att ha trimbarheten i RIAA-steget, eftersom det känns så fel att behöva vrida kanalbalanspoten snett vid vinylspelning.
Håller med, men man får informera bara om att kanalbalanstrimmern ska tas till först när man är säker på att kanalobalansen har sitt ursprung inne i pickupen och inte i dess inställning.
IngOehman skrev:Jag tycker det vore bra om ingångsimpedansen kunde väljas med två fyrlägesomkopplare, en för resistiv och en för kapacitiv last.
De fyra lägena skulle vara tre olika "rimliga" (klokt valda för sin trolighet att passa alltså) laster samt ett fjärde läge som hette custom, som skulle koppla in det som man valt att löda in på en plint för detta inuti RIAA-steget. På så vis kan man skapa ett läge som passar väldigt, väldigt exakt för den aktuella pickupen. Alltså mer exakt än standardvärden på komponenter medger, och då åsyftar jag förstås kapacitansen främst.
Bra ide det också! Har man "custom-lasten" på ett instickskort finns det ju dessutom en eftermarknad med att sälja instickskort uppmätta för olika pickupmodeller. Vill man mäta och löda själv kanske man också vågar om det bara är ett instickskort som riskeras.
Annars tänker jag på om möjlighet till balanserad överföring från in- till utgång skulle vara nåt, men vet egentligen för lite för att säga om det skulle ge några direkta fördelar?