Brum i en 3886 gain clone...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Brum i en 3886 gain clone...

Inläggav avr7000 » 2017-01-30 00:14

Jag har pillat lite med min Gainclone och satt dit jordat uttag.
Jag har och har haft lite 50Hz brum i den och hoppades att lite ny jorddragning skulle få bort det...

Men icke...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

200VA 2x18V trafo

92000µF (bara för kul) kondingpaket, -kanske inte så kul om det är detta som orsakar brummet.

Trafo med dubbla lindningar, en diodbrygga med snubberkondingar,
Mittpunkt på trafo till mittpunkt på kondingpaket.

Chassiet jordat vid intag och sedan med en kabel ner tillsamma mittpunkt på kondingpaket...

Signaljord (RCA) isolerad från Chassie men verkar jorda via kortet till matningsjord.

Varför brummar det?
Dålig kvalite på kondingar? (utförsäljning på Elfa en gång, så det är väl inte värsta sortens kines-kondingar)
Dum koppling någonstans

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Re: Brum i en 3886 gain clone...

Inläggav avr7000 » 2017-01-30 00:26

Eftersom det är 50Hz brum lutar det väl åt kondingarrangemanget?

Jag har haft något liknande tidigare när jag adderade några "hypade" papperskondingar till en nätdel... efter något år packade de ihop och steget började brumma som detta.

kortet med kondingar är limmade på en träplatta som är limmad i botten på lådan...

Kortets "banor" är utökade m a p ledningsarea med 2,5 kvadrats tråd som är lödd undertill hela vägen längs kortets banor.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-01-30 01:19

Brummar det lika mycket i båda kanalerna?

Om du flyttar lite på ledarna från RCA till kortet..?

Vad händer om du kortsluter RCA-ingångarna vs att du har dom öppna?

Hur påverkar inkoppling av en signalkälla?

Ledningarna till och från trafo samt till och från likriktare och kondingbank borde vara tvinnade som trådarna från kortet till högtalarterminalerna.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-01-30 01:24

avr7000 skrev:Kortets "banor" är utökade m a p ledningsarea med 2,5 kvadrats tråd som är lödd undertill hela vägen längs kortets banor.

Kan också vara problem då även dessa ledare borde vara tvinnade.. vilket ju inte går, men de borde vara väldigt nära varandra eller helst vridna 90 grader mot audiokorten.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-01-30 01:27

Tack för inspiration....
Jag pillade lite och det brummar bara om båda kanalerna är anslutna (förmodligen om korten får en jordloop via källans signaljord)

Drar jag ut ena rca försvinner brummet oavsett vilken av dem, sätter jag i båda börjar det brumma

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-01-30 01:28

Piotr skrev:
avr7000 skrev:Kortets "banor" är utökade m a p ledningsarea med 2,5 kvadrats tråd som är lödd undertill hela vägen längs kortets banor.

Kan också vara problem då även dessa ledare borde vara tvinnade.. vilket ju inte går, men de borde vara väldigt nära varandra eller helst vridna 90 grader mot audiokorten.

Men "rails" mellan större "ölburkskondingar" är ju vanligt och de är inte tvinnade

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-01-30 01:31

avr7000 skrev:Tack för inspiration....
Jag pillade lite och det brummar bara om båda kanalerna är anslutna (förmodligen om korten får en jordloop via källans signaljord)

Drar jag ut ena rca försvinner brummet oavsett vilken av dem, sätter jag i båda börjar det brumma

Men uppenbarligen ändå inte.... drar jag ur signalkablarna och håller båda dess jord mot jord på RCA honan brummar det inte

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-01-30 01:32

Det brummar i båda kanalerna

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-01-30 01:34

De små korten är skruvade i sina små hål i hörnen till chassiet med metalldistanser.... prova att ta bort dessa kanske

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-01-30 01:41

Brummar lika utan metalldistanserna

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-01-30 01:53

avr7000 skrev:Men "rails" mellan större "ölburkskondingar" är ju vanligt och de är inte tvinnade

Sant, möjligen att närheten mellan + och - är tillräckligt.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-01-30 02:32

Bild

Provade att byta till 2x15000µf temporärt....
Allt brum är borta! :)

Jag är fortfarande nyfiken på varför det andra inte funkade...

Stefan

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-01-30 02:38

Mät kapacitansen på den förmodat dåliga banken med kondingar.

Har du några lösa kvar av samma kvalisort?

Pilla upp en och kolla.. det kanske sitter en liten konding på 100uF innanför skalet.. :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-01-30 02:45

Det låter faktiskt riktigt bra!
Kör det just nu på hörlursutgång på Oppo 105.

Stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-01-30 02:47

Men som sagt... det verkar inte vara fel på den principiella kopplingen, jag har inte ändrat den.... det måste vara nåt skrutt med kondingbanken...
Där fick man för att man ville vara "tokig" och köra 92000µF i en Gainclon bara för att.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2017-01-30 09:06

Förlåt min OT, men vilken storlek har du på snubberkondningarna?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-01-30 13:47

Lite svårt få helt klart hur allt är kopplat men försöker mig på lite tips.
- Jag skulle kört med två bryggor. Tvinnade och korta ledare, trafo-brygga-kondingar. Efter kondingarna skapat en punkt för jord.
- RCAer nära varandra och korta sladdar, inte för tunna. (jo, alltså jag hade ju velat ha diffingång)
- Skyddsjord till chassie. 100ohm till signaljord, brukar kombineras med konding (sittandes vid ingång).

Det är två ledare på ett par brygganslutningar. Förstår inte, borde vara en på varje. Vad är de?

PS. Snubber är väl kond+motstånd, du har väl bara konding, eller?

//Michael

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-01-30 14:31

Michael skrev:PS. Snubber är väl kond+motstånd, du har väl bara konding, eller?

Det är separata kondingbankar till varje kort så det är en kabel per bank som går från plus och minus.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-01-30 14:43

Jag har förstått det som att snubberkondingarna shuntar varje diod i diodbryggan.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-30 19:19

AndersP skrev:Förlåt min OT, men vilken storlek har du på snubberkondningarna?

Jag tycker det ser ut som 100 nF.

Jag tror problemet beror på dubbeljordslinga, där både skyddsjord och signaljord är inblandade. Extremt stor kondensatorbank kan ge väldigt jordsströmsstörningar, och i kombination med den lilla loopen som RCA-jord in ger uppstår lätt brum.

Det finns många sätt att bekämpa sådant brum. En resistans i ena RCA-kontaktens jord/skärm (0,5-5 ohm) kan eliminera problemet. En resistans (även den liten) från signaljord ut till schassiejord kan också vara nyttig. Att ta bort skyddsjord är även det ofta brumbekämpande, liksom att minska kondensatorbatteriet i nätdelen (den bör vara så lagom stor som möjligt, inte så stor som möjligt). Om snubberdioderna skapar en resonanskrets (vilket är lätt hänt) kan även ett motstånd på någon ohm i serie med den, göra nytta.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2017-01-30 21:27

Det är alls icke min mening att förstöra tråden, men jag har läst en del artiklar om snubbers och det sägs att snubberdesign styrs av en massa saker, bla hur mycket ström man tar ut, trafons egenskaper osv.
Hur många MHz ska ett skåp klara att återge för att möjligjöra tentativt labbande med dessa saker?
Jag har förstått det på så sätt att både C och RC i kombination räknas som snubberisering och att RC-kombinationen kan ge en mer precis resonanskrets.

För att säga nåt om trådens egentliga ämne har jag svårt att förstå detta med att för stor kondensatorbank kan ge brum. Förklaring önskas.
Nelson Pass hävdar att "more is better", men det kanske bara gäller hans klass A förstärkare?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2017-01-30 21:58

IngOehman skrev:
AndersP skrev:Förlåt min OT, men vilken storlek har du på snubberkondningarna?

Jag tycker det ser ut som 100 nF.

Jag tror problemet beror på dubbeljordslinga, där både skyddsjord och signaljord är inblandade. Extremt stor kondensatorbank kan ge väldigt jordsströmsstörningar, och i kombination med den lilla loopen som RCA-jord in ger uppstår lätt brum.

Det finns många sätt att bekämpa sådant brum. En resistans i ena RCA-kontaktens jord/skärm (0,5-5 ohm) kan eliminera problemet. En resistans (även den liten) från signaljord ut till schassiejord kan också vara nyttig. Att ta bort skyddsjord är även det ofta brumbekämpande, liksom att minska kondensatorbatteriet i nätdelen (den bör vara så lagom stor som möjligt, inte så stor som möjligt). Om snubberdioderna skapar en resonanskrets (vilket är lätt hänt) kan även ett motstånd på någon ohm i serie med den, göra nytta.

Vh, iö

Jag hade samma problem med min DCX2496+AVR7300 + signalkälla. Just skyddsjord via signaljordslingan gav detta problemet, lite tejp på jorden till stickkontakten till 2496 verfierade. Not for the fainthearted dock. Direkt olagligt och möjligen livsfarlit såklart att blockera skyddsjord.
AVRen har en ganska massiv nätdel (1450 VA och ca 100 000 uF)
Jag kunde tyvärr inte hitta någon bra plats för en motstånd mellan jordarna på någon av apparaterna.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-01-30 22:30

UrSv skrev:Det är separata kondingbankar till varje kort så det är en kabel per bank som går från plus och minus.

Aha :idea: ...det är ju lite speciellt. Har nog inte sett det förut. Då misstänker jag att jordsladdarna inte har den bästa dragningen. I och med en trafo, en brygga, då borde det varit en omgång kondbank - tycker jag. Anslutningarna till kondingbanken är inte riktigt som kan önskas. Tänk att bryggan laddar kondingarna, sedan att ström tas ut från kondingarna. Liksom in och ut. Vid många parallella så in i ena änden och ut i andra. I och med en brygga så blir en jordpunkt viktig. Så inte laddströmmar snurrar runt fel.

//Michael

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-01-30 22:47

AndersP skrev:Jag har förstått det på så sätt att både C och RC i kombination räknas som snubberisering och att RC-kombinationen kan ge en mer precis resonanskrets.

Precisionen som sådan bör inte påverkas men R styr Q värdet på den nya resonanta kretsen som bildas.

Runt snabba switchande komponenter får man en transient vid frånslag tex. Induktans i till och frånledare bygger upp en hög spänning med stigtid som beror på hur snabbt den aktiva komponenten slår ifrån. Med en förbikoppling (C) reduceras eller elimineras detta men det hela kan behöva dämpning i form av R beroende på det R som finns i till och frånledarna.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-01-30 23:44

avr7000 skrev:Men som sagt... det verkar inte vara fel på den principiella kopplingen, jag har inte ändrat den.... det måste vara nåt skrutt med kondingbanken...
Där fick man för att man ville vara "tokig" och köra 92000µF i en Gainclon bara för att.

Då jag använder så där mycket kondensatorer så separerar jag dessa och använder 20 % i första filtersteg och resterande 80 % i nästa steg. Då sätter jag in 1 eller 2 drosslar i serie mellan dessa båda kondensatorbankar beroende på om det är +/- matning eller inte. Då kan man se det som konding till jord, drossel i serie och sedan konding till jord. Det fiffiga blir att man får extremt god filtrering samt hög impedans så att det inte går en massa rippelström i andra kondensatorbanken. Det rippel som blir kvar brukar vara sinus och inte sågtand och kanske 100 ggr mindre i nivå. Det som då händer är att man inte stjärnjordar allt. Istället använder man den andra kondensatorbankens nollpotential som signaljord. Därefter kan man dra en tunnare kabel till den första kondensatorbanken och därifrån till mittpunkten mellan transformatorerna. Då kommer signaljorden inte påverkas av de första kondensatorernas rippelström. Så gjorde jag på ICEpower med mycket bra resultat. ICEpower är dock balanserat differentiellt och det kanske måste till för att göra som jag gjorde. Det var matningen till sluttrissorna. Jag vet att man måste tänka sig för då man gör detta och använder stora drosslar. De vill ju fortsätta dra ström vid avstängning och då måste man ha kontroll över möjlig peakspänning som kan tänkas uppstå. Det var så länge sedan så jag har inte allt i minnet.

Det som IÖ skriver kan jag sätta +1 på.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-01-31 00:18

Angående det som skrivits om Nelson Pass tidigare i tråden och det som Peter S nämner ovan..

Nelson Pass använder ofta just en sådan nätdel.. dvs. med C-L-C.

Danska LC-audio körde en liknande lösning (med viss knorr) till vissa slutsteg back in the days.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2017-01-31 00:39

Finns någon nackdel med C-L-C eller C-R-C-koppling visavi en C-C-koppling i en klass A/B-förstärkare eller är det bara en kostnadsfråga?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-01-31 01:07

Ja att blanda in stora spolar kan vara lite riskabelt. Måste tänka på och verifiera att det funkar vid olika strömuttag och pulser. Det blir väl bättre/enklare (mindre risk för konstigheter) med klass A, då strömmen inte varierar så mycket.

Ett förslag i detta fall är att skaffa ytterliggare en diodbrygga och koppla typ så här...
Bild

Borde eventuellt gå smidigt att koppla om så, beror lite på hur det serut på lödsidan av ditt kondbank-kort. Detta då med en gemensam bank för båda kanalerna. En enda stjärnjordpunkt efter banken. Då två bryggor (och dubbla lindningar på trafon) används, så laddas kondingarna inte genom någon jordpunkt.

PS. Jo alltså, jag har också byggt med överdriven kondensatorbank :D

//Michael

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-01-31 01:27

Tack för alla svar :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-01-31 01:31

Jag bygger om med 2 bryggor och 2 st 15000 µF kondingar i varje...

2 st likadana steg

Nästa

Återgå till Teknikforum