Den stora Guru-tråden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Laila » 2017-02-03 15:18

Rille skrev:
Laila skrev:Någon som vet/kan-förklara hur "tvärimpedansmodulation" i högiskablar påverkar ljudåtergivningen,samt hur hög grad som behövs för signifikant hörseldetektion . . . typ ?


.....Just silvret gissar jag gjorde att elektroner hoppade från ledare till ledare i kabeln. Resultatet blev en mycket dålig/svampig basåtergivning. När jag senare bytte till EKK så upplevde jag främst förbättring i basen. ....


Ok Rille, tack för svar. Så du gissar att det var bl a just silvret samt mångtrådigheten som var orsaken
till den "svampiga" basåtergivningen ? Vad jag undrar är kanske främst(förutom dålig bas då) hur man
mäter tvärimpedansmodulation å hur mycket av den som det mänskliga hörselsinnet tål innan den
kan detekteras. Finns det några sådana undersökningar . . . typ ?

Tack för erbjudandet av att testa kabeln, men jag litar på ditt omdöme å avstår gärna. :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Elfsberg » 2017-02-03 15:50

Jag kan tillägga att jag har mer eller mindre exakt samma erfarenhet av en flerkardelig kabel med silver i. MEN! Det var en Yamaha bioreceiver och högtalaren var XTZ 99.36, jag tror inte nån av dem är speciellt luriga att driva eller driva med.
När jag bytte till EKK så blev basen klart distinktare och den hemskt elaka diskanten(en "sssssssssssssssssssssighet" som fanns på typ allt material) försvann.
Den dagen förbannade jag mig själv för att jag köpt så fina kablar och sen var det inte långt kvar tills man hamnade i Ino-träsket, vilket kanske var bra. Dåligt för plånboken dock, för jag var hemskt nöjd i övrigt.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48462
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav IngOehman » 2017-02-03 16:32

iö skrev:text som beskriver kabeln

MagnusÖstberg skrev:En helt vanlig PVC-fri enkardelig strömkabel som är tvinnad alltså.

En sådan här typ.
http://www.colosio.com/ru/singleconduct ... n-rkr.html

Nej, verkligen inte! Lika lite som något man kan äta som är glutenfritt, skulle vara identiskt med något annat som också är glutenfritt. Fläskfile och tomat t ex.

Olika material är inte likadana bara för att de båda "saknar pvc". I det här fallet är ju uppbyggnaden dessutom annorlunda då kabeln du pekar på har både inner- och ytterisolering. Det påverkar kapacitansen.

Nota bene: Därmed inte sagt att det spelar stor hörbar roll. Olika högtalarkablar är ju i de flesta anläggningar (kombinationer av förstärkare och högtalare) själva verket väldigt lika varandra i de flesta fall, alltså även kablar som är helt annorlunda uppbyggda.

Men om man går på djupet med kabelns egenskaper och bortser ifrån att även de sämsta kablarna färgar förhållandevis lite, så: Den kabel du pekar på är verkligen inte likadan som Guru-kabeln!

MagnusÖstberg skrev:På vilka punkter är den bättre än den kabeln Naqref gav ut via LTS?

Jag antar att du menar den som kom fram från diskussioner jag hade med Anders och som han sedan satta i produktion? Alltså lågimpedanskabeln? Den har ungefär samma sorts tillblivelse som SD-fötterna. De startade båda med en diskussion om vilka saker som ger vilka egenskaper.

Svaret på din fråga är att det är totalt olika kablar beteendemässigt! De är nästan så olika som två kablar kan bli.

Sättet du ställer frågan för mig att tro att du tänker dig att de påminner om varandra, men inget kunde vara felaktigare. LTS-kabeln är gjord helt utan hänsyn till kapacitansen (som i Gurukabeln gjorts så låg som möjligt) och istället var målet att sikta på en karakteristisk impedans som är låg, väldigt låg. Så låg att den börjar falla ned till området där man finner de flesta högtalare.

Fördelen med det är att induktansen blir exceptionellt låg och att övre gränsfrekvensen därmed blir hög. Men nackdelen är att energi som till följd av högtalarens induktiva impedans reflekteras tillbaka till förstärkaren kan bli ett mycket stort problem, det kan i själva verket få förstärkare att oscillera vildt och gå hädan.

Boten mot detta är att förse kabeln med en konjugatlänk, som absorberar den energi som annars hade reflektersts tillbaka genom kabeln och ställt till med problem för förstärkaren. Konjugatlänken på LTS-kabeln är nödvändig helt enkelt.

Gurukabeln är den aboluta motsatsen, den reflekterar minimalt med energi (genom val av material och uppbyggnad) ehuru inom ramen för vad som ger tillräckligt låg induktans för att passa dimensioneringen som Guru-(och Ino-)högtalare har givits.

Man kan åstadkomma kablar med ännu lägre induktans genom att använda mycket smala ledare på stort avstånd från varandra, men en sådan kabel får en transfer som påverkar musiksignalen i mycket högre grad. Den sortens kabel är vad t ex Naim kräver, på grund av sina ovanligt utformade utgångssteg på förstärkarna utan utgångsfilter.

- - -

Kort sammanfattning: Gurukabeln är konstruerad för att arbeta optimalt tillsammans med Guru-(eller Ino-) högtalare, inom ett väldigt specifikt längdintervall.

LTS-kabeln är konstruerad för att fungera med precis vilka högtalare som helst, även tossigt felkonstruerade, och i valfri längd. Priset är en mycket komplex uppbyggnad.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2017-02-03 17:00, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Conan » 2017-02-03 16:49

Rille skrev:
Conan skrev:Jag måste ha mig en sån där sladd! :D


Conan om du menar mina katastrofsladdar så ska jag göra en ansats att rota fram dom åt dig. Kanske överlämning på mässan. Jag hoppas jag kan vara där på söndagen.


Nej jag menade Guru-sladden, men tack för erbjudandet! :D La en beställning redan i morse så dom kommer väl i nästa vecka. Ska bli spännande!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-03 20:05

IngOehman skrev:
iö skrev:
MagnusÖstberg skrev:En helt vanlig PVC-fri enkardelig strömkabel som är tvinnad alltså.

En sådan här typ.
http://www.colosio.com/ru/singleconduct ... n-rkr.html

Nej, verkligen inte! Lika lite som något man kan äta som är glutenfritt, skulle vara identiskt med något annat som också är glutenfritt. Fläskfile och tomat t ex.

Olika material är inte likadana bara för att de båda "saknar pvc". I det här fallet är ju uppbyggnaden dessutom annorlunda då kabeln du pekar på har både inner- och ytterisolering. Det påverkar kapacitansen.

Nota bene: Därmed inte sagt att det spelar stor hörbar roll. Olika högtalarkablar är ju i de flesta anläggningar (kombinationer av förstärkare och högtalare) själva verket väldigt lika varandra i de flesta fall, alltså även kablar som är helt annorlunda uppbyggda.

Men om man går på djupet med kabelns egenskaper och bortser ifrån att även de sämsta kablarna färgar förhållandevis lite, så: Den kabel du pekar på är verkligen inte likadan som Guru-kabeln!

MagnusÖstberg skrev:På vilka punkter är den bättre än den kabeln Naqref gav ut via LTS?

Jag antar att du menar den som kom fram från diskussioner jag hade med Anders och som han sedan satta i produktion? Alltså lågimpedanskabeln? Den har ungefär samma sorts tillblivelse som SD-fötterna. De startade båda med en diskussion om vilka saker som ger vilka egenskaper.

Svaret på din fråga är att det är totalt olika kablar beteendemässigt! De är nästan så olika som två kablar kan bli.

Sättet du ställer frågan för mig att tro att du tänker dig att de påminner om varandra, men inget kunde vara felaktigare. LTS-kabeln är gjord helt utan hänsyn till kapacitansen (som i Gurukabeln gjorts så låg som möjligt) och istället var målet att sikta på en karakteristisk impedans som är låg, väldigt låg. Så låg att den börjar falla ned till området där man finner de flesta högtalare.

Fördelen med det är att induktansen blir exceptionellt låg och att övre gränsfrekvensen därmed blir hög. Men nackdelen är att energi som till följd av högtalarens induktiva impedans reflekteras tillbaka till förstärkaren kan bli ett mycket stort problem, det kan i själva verket få förstärkare att oscillera vildt och gå hädan.

Boten mot detta är att förse kabeln med en konjugatlänk, som absorberar den energi som annars hade reflektersts tillbaka genom kabeln och ställt till med problem för förstärkaren. Konjugatlänken på LTS-kabeln är nödvändig helt enkelt.

Gurukabeln är den aboluta motsatsen, den reflekterar minimalt med energi (genom val av material och uppbyggnad) ehuru inom ramen för vad som ger tillräckligt låg induktans för att passa dimensioneringen som Guru-(och Ino-)högtalare har givits.

Man kan åstadkomma kablar med ännu lägre induktans genom att använda mycket smala ledare på stort avstånd från varandra, men en sådan kabel får en transfer som påverkar musiksignalen i mycket högre grad. Den sortens kabel är vad t ex Naim kräver, på grund av sina ovanligt utformade utgångssteg på förstärkarna utan utgångsfilter.

- - -

Kort sammanfattning: Gurukabeln är konstruerad för att arbeta optimalt tillsammans med Guru-(eller Ino-) högtalare, inom ett väldigt specifikt längdintervall.

LTS-kabeln är konstruerad för att fungera med precis vilka högtalare som helst, även tossigt felkonstruerade, och i valfri längd. Priset är en mycket komplex uppbyggnad.


Vh, iö


Ok, skall försöka förklara kort.

Du skriver i din reklamtext att Guru-kabeln var världens näst bästa. För den bästa var inte presenterad av Guru än. Anser du alltså att den är bättre än LTS-kabeln som alltså fungerar även med högtalare som är lågohmiga?

Borde Guru skriva i sin (eller gör ni det) beskrivning att den inte är lämplig för högtalare med lägre impedans än Guru/Ino om ni nu anser det?

Vidare är din tanke att jag skulle se dem som likvärdiga, eller att jag tycker de påminner om varandra är fel. Det gör jag inte alls respektive det tycker jag inte det minsta.

Jag tycker Gurus kabel påminner om mängder av kablar som det varit bildtrådar om här på forumet, med den enda skillnaden att den använder ett annat material än PVC. En mycket enkel kabel som är helt adekvat. Varken mer eller mindre. Möjligen tycker jag att den är någon lösare tvinnad än vad andra gjort tidigare. Det går åt mindre kabel per löpmeter, men huruvida det är betydelsefullt, likvärdigt eller sämre vet jag inte.

En kabel med tvinnad enkardelig strömkabel är vad den påminner om. Utan stabiliserande ytterhöljet. Ganska ful faktiskt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7291
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav avr7000 » 2017-02-03 21:57

MagnusÖstberg skrev:
DorreN skrev:
MagnusÖstberg skrev:En helt vanlig PVC-fri enkardelig strömkabel som är tvinnad alltså.

En sådan här typ.
http://www.colosio.com/ru/singleconduct ... n-rkr.html

På vilka punkter är den bättre än den kabeln Naqref gav ut via LTS?


Vill man ha en enkardelig ledare så ska man kika efter bokstaven E istället för R i RK. T.ex. en EQ1.5 så får man en solid kopparledare på 1.5mm2 och med ett modernt halogenfritt material. :-)


Japp, men du hittar det via länken :)


Jag försökte köpa 2 gånger 200 m men de sålde inte Polyolefin i mindre längder än 3 km...
Finns de någon annan stans?
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Maccis » 2017-02-03 22:15

avr7000 skrev:Jag försökte köpa 2 gånger 200 m men de sålde inte Polyolefin i mindre längder än 3 km...
Finns de någon annan stans?


Gruppköp??!!
:P :P
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7291
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav avr7000 » 2017-02-03 23:04

Maccis skrev:
avr7000 skrev:Jag försökte köpa 2 gånger 200 m men de sålde inte Polyolefin i mindre längder än 3 km...
Finns de någon annan stans?


Gruppköp??!!
:P :P


Det borde finnas nåt bra ställe att köpa på. Här var det 3 km av varje färg för typ 3-4 kr/m.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-03 23:14

Du får handla det du behöver och sälja resten för 40 kronor metern. Då behöver du inte ens jobba.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7291
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav avr7000 » 2017-02-03 23:19

MagnusÖstberg skrev:Du får handla det du behöver och sälja resten för 40 kronor metern. Då behöver du inte ens jobba.


6000 m * 40 kr / m - moms = 192000 kr ;)
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26735
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav hifikg » 2017-02-04 00:11

avr7000 skrev:
MagnusÖstberg skrev:Du får handla det du behöver och sälja resten för 40 kronor metern. Då behöver du inte ens jobba.


6000 m * 40 kr / m - moms = 192000 kr ;)


Han menar förstås per månad, om du vill gå ner lite o få en lugnare tillvaro, nu när Faktiskt faktiskt börjar tagga till på KABLAR... 8O
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-04 00:43

avr7000 skrev:
MagnusÖstberg skrev:Du får handla det du behöver och sälja resten för 40 kronor metern. Då behöver du inte ens jobba.


6000 m * 40 kr / m - moms = 192000 kr ;)

Ah, du behövde inte en enda meter själv :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Laila » 2017-02-04 01:09

Tacka faster för att han inte har råd med det, för dä prise . . . typer. 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Elfsberg » 2017-02-04 14:14

MagnusÖstberg skrev:en massa dravel m enormt tråkig underton


Vad står på, MÖ, har en månne ont i magen?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Alexi » 2017-02-04 14:55

Jag tycker det låter som om det är denna kabel: http://draka.se/cables/eq-105c/
IÖ varför inte Litz-kabel?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav darkg » 2017-02-04 15:08

Alexi skrev:Jag tycker det låter som om det är denna kabel: http://draka.se/cables/eq-105c/
IÖ varför inte Litz-kabel?


Det är nog den som kommer härnäst.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Svante » 2017-02-04 15:17

Men faen... Jag trodde vi hade pratat färdigt om kablar på Faktiskt. 1700 pix för fyra meter kabel... Det är ju ocker och lurendrejeri, skäms!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17907
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Almen » 2017-02-04 17:54

Svante skrev: 1700 pix för fyra meter kabel... Det är ju ocker och lurendrejeri, skäms!

Vad kallar du då 551 650:- för 2,5 m? Transparent Opus Gen 5 :o
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26735
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav hifikg » 2017-02-04 18:14

Almen skrev:
Svante skrev: 1700 pix för fyra meter kabel... Det är ju ocker och lurendrejeri, skäms!

Vad kallar du då 551 650:- för 2,5 m? Transparent Opus Gen 5 :o

Nyansskillnad
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Svante » 2017-02-04 18:20

Almen skrev:
Svante skrev: 1700 pix för fyra meter kabel... Det är ju ocker och lurendrejeri, skäms!

Vad kallar du då 551 650:- för 2,5 m? Transparent Opus Gen 5 :o


Spelar det någon roll?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
nilsviktor
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 2007-05-15
Ort: Svartbäcken

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav nilsviktor » 2017-02-04 18:57

Vi anade att en Gurusladd kunde uppfattas provocerande. En gurukabel har efterfrågats länge och vi har många kunder som köpt kabel som kostat många gånger mer än Guru Solid. Vi har då velat göra en överkomlig kabel som är riktigt bra. PVC-fritt hölje, kromfritt läder och FSC-godkänd kartong, det är bra egenskaper tycker vi. Jag tycker den är cool i sin enkelhet och den är faktiskt (trots att många verkar övertygade om motsatsen) inte helt gratis att tillverka. Man kan säkert knyppla ihop något liknande själv billigare, men om man tänker funktionell och fin på samma gång – då börjar Guru Solid likna ett alternativ tycker jag.
____________________________________________
Guru Audio | guruaudio.com
Aniarakvartetten| aniarakvartetten.se

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1386
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav RMA » 2017-02-04 19:12

Inte jättebillig men inget humbug tycker jag, ibland kostar kvalitet särskilt om det inte tillverkas i asien.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35516
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav paa » 2017-02-04 19:58

nilsviktor skrev:Vi anade att en Gurusladd kunde uppfattas provocerande.

Sitter du kvar i Guru efter ombildningen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
nilsviktor
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 2007-05-15
Ort: Svartbäcken

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav nilsviktor » 2017-02-04 20:31

paa skrev:
nilsviktor skrev:Vi anade att en Gurusladd kunde uppfattas provocerande.

Sitter du kvar i Guru efter ombildningen?
Jag är inte engagerad i Sthlm Audio i någon formell position, men Guru ligger mig varmt om hjärtat. Jag hjälper just nu till på lediga stunder. Annars jobbar jag i orkester och så håller vi på att starta upp Aniarakvartetten igen. Konsert på Folkoperan 23 mars. Välkommen!
____________________________________________
Guru Audio | guruaudio.com
Aniarakvartetten| aniarakvartetten.se

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav DVD-ai » 2017-02-04 20:40

"Onödigt dyra kablar" tycker jag, baserat på att jag upplever att mycket billigare kablar fungerar helt tillfredställande.
Men jag skulle inte kalla dom för dyra, dom kostar väll ungefär vettigt mycket med tanke på produktion osv...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3052
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Stranne » 2017-02-04 22:56

Jag tycker verkligen inte att priset är nåt att gnälla på. Hur mycket ska en färdigterminerad kabel få kosta tycker ni? Om butiken ska få någon marginal och utan att behöva barnarbetare som sätter ihop grejerna?
Kanske kan jag tycka att prispåslaget på den längre varianten är i överkant, men så jävla farligt är det faktiskt inte.
Jag själv köper inga Gurukablar, jag pillar precis som många andra här ihop mina egna kablar (Supra Ply med knivbananer) för mindre pengar än Gurus kablar, men det finns ju en massa människor som inte kan/orkar/vet bättre som måste köpa färdiga grejer och då verkar detta vara ett alldeles utmärkt alternativ tycker jag.

dannybrascoe
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 2015-11-13

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav dannybrascoe » 2017-02-05 00:11

Genialiskt med färgmatchat hölje och kontakt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-05 00:31

Svante skrev:
Almen skrev:
Svante skrev: 1700 pix för fyra meter kabel... Det är ju ocker och lurendrejeri, skäms!

Vad kallar du då 551 650:- för 2,5 m? Transparent Opus Gen 5 :o


Spelar det någon roll?

+1

Bara på Faktiskt kan vi försvara någon som som tar ut ett par tusen procents marginal samtidigt som denne kritiserar andra för samma sak!

Jobbet ligger i termineringen. Merkostnaden för två extra meter i material ligger på 16 kronor. På butikshyllan är det... en annan summa. 16 kronor material blev tusen kronor.

Och kabeln är inte uppfunnen, konstruerad - det är två tvinnade strömkablar terminerade med 16-kronors kontakter. Inget annat. Jo, det är förstås en läderbit ditsytt med.

Och jag har utgått från konsumentpriser på kabeln. När jag handlade via mitt företag i Linköping hade vi 97% rabatt på listpriset hos Storel.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav KarlXII » 2017-02-05 00:39

När ambition möter verklighet.
När hobby möter industri.

När man vill få sitt företag att överleva på produkter det finns efterfrågan på.

Perspektiv....
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32031
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Bill50x » 2017-02-05 00:57

Vi lever i en fri värld. Man är inte tvungen att köpa något. Om någon vill ta 1700:- för några meter kabel så är det upp till köpare och säljare om det blir något köp av.

Att bara räkna på vad det kostar att köpa ingående delar på det billigaste stället och ha den summan som referens är inte ett korrekt synsätt. Hobbyister jobbar gratis, gärna åt kompisar också. Men anställ en person som ska ha en lön tillräckligt stor för att arbetsgivaren inte ska bli utskälld på diverse forum, räkna på tillverkningskostnad, marginaler i återförsäljarled, marknadsföring i tex form av mässor och andra kontaktytor, räkna med kostnader i utveckling och gärna en liten vinst till ägaren - då blir det inte mycket kvar av de 1700:-. Redan momsen drar 340:- av dessa.

Hur många av er här springer omkring med en iPhone, vad tror ni den kostar att tillverka?

Detta är ju en diskussion vi haft här förut på Faktiskt men det verkar inte som vissa har lärt sig något med åren... :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 3 gäster