Moderator: Redaktörer
Mayro skrev:Max_Headroom skrev:Mayro skrev:vad får dig att tro kraven är mindre för bra hifi.. Mer än dina egna tvivel? okunskap av utprovande. eller faktiskt för dåliga grejor som inte kan delge skillnader..
Kraven ær mindre før att effekten ær mycket mindre, normalt bara några få watt istællet før 12,5kW. Dessutom ær frekvensen inom HiFi i regel under 20kHz. Dvs i princip DC jæmført med 5GHz.
En skicka en musiksignal oførvanskad genom en høgtalarkabel ær en mycket simpel uppgift.
herregud va dummt.. Enligt alla rön jag vet så är det ytterligare mer noga med låga nivåer där man även smalnar av rejält än stora där marginalerna är stora även om dom är små..
men skulle dessa teser stämma så skulle rymdtelskopen som infånfgar svaga saker utifrån inte behöva alls nån nogranhet..
nej bättre kan du och ni allt...
Mayro skrev:herregud va dummt.. Enligt alla rön jag vet så är det ytterligare mer noga med låga nivåer där man även smalnar av rejält än stora där marginalerna är stora även om dom är små..
men skulle dessa teser stämma så skulle rymdtelskopen som infånfgar svaga saker utifrån inte behöva alls nån nogranhet..
ryst skrev:Mina högtalarkablar kostar 32.000sek, de sparkar skiten ur EKK
Bill50x skrev:Gör jämförelsen med en bil. Hur många spenderar inte tiotusentals kronor på snyggare alufälgar, metalliclack, taklucka, takbox lackerad i bilens färg osv. Ingen påstår väl att bilen får bättre prestanda för det? Jag menar, det finns ganska många kablar som är såväl mer lättanvända som sexiga än EKK....
Konstigt att dom på detta forum med högst tekniskt kunnande förespråkar billiga enkla kopparkablar medans dom mindre belästa inom tekniken alltid krigar för dyra kablar men aldrig vet varför
Däremot är frågan om det är prisvärt viktig i många fall, med det är ju upp till var och en
Mayro skrev:För jag har då inte någonsin sett någon med dyra kablar säga åt en med ekk att han inte får tycka sina ekk är bäst..
men jag har i spaltmetrar sett hur ekk spelande häcklar .. kallar personer blåsta.. lurade.. inbillningsjuka.. o fan vet allt...
Mayro skrev:Jag vet en som skrev till mig om detta med nätisar osv..
Han är MYCKET MYCKET högt utbildad.. Och arbeter med saker långt över en ingenjör.. och jag menar långt utöver elärda osv..Mycket långt över..
Han skrev att han inte ville skriva på forum..
Det var ju tråkigt mayro för jag tror du har missuppfattat vad blindtest egentligen betyder.För bt bygger på snabba kopplingar mellan två kablar via boxar eller mekaniska flyttningar. Eller olika ingångar... och inget mer än så...
Men denna diskution vägrar jag gå in mer på här och någonsin. För jag har inget att becvisa för någon som inte ens egentligen vill kolla upp vad som är vad.. Utan som vill med ord o bevis i text veta. Eller via testmetoder som ej är tillförlitliga mer än grovt påvisa skillnader..
Martin skrev:...suggestivt brus.
Mayro: Så jag tror det vore mer klädsamt om man tvivlar med sedemera undersöker själv..
Bt är en metod som knappast kan anses ok tyvärr såvida inte skillnaderna är så stora mellan tillverkning o konstruktion. För bt bygger på snabba kopplingar mellan två kablar via boxar eller mekaniska flyttningar. Eller olika ingångar... och inget mer än så...
silvervarg skrev:Som jag läser detta stycke så anser han (experten?) att bilndtest har problem om man inte kan göra mycket snabba byten och skillnaderna är små. Det tror jag alla håller med om.
Mindre skillnaderna är förståss svårare att hitta dem med statistisk signifikans. Längre tid för växling ger större osäkerhet, så den statisktiska signifikansen sänks ytterligare.
Dvs han säger bara att det är svårt att testa kablar med blindtest och det tror jag att nästan alla skriver under på.
tex det suggestiva bruset i din hörseluppfattning)
Rydberg skrev:I att vara dyrast åtminstoneryst skrev:Mina högtalarkablar kostar 32.000sek, de sparkar skiten ur EKK
David_A skrev:ja, för hur gick det när vi nu jämförde dom Ryst![]()
Fast sexiga är dom iallafall
Användare som besöker denna kategori: hifikg, Imperial-Blomman, Ted_B och 29 gäster