Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Jag är lite kluven när det gäller piP. Det gör allt på rätt sätt, de är helt enkelt korrekta. Men precis som en korrekt, artig, sanningssägande person kan upplevas som lite tråkig så uppfattar jag piP likadant. Jag gillar personer som tar ut svängarna lite mer, som tex IÖ, men det är det ju inte alla som gör. Så det är i högsta grad en personlig inställning och inte något objektivt ställningstagande.
Du får sluta spela tråkig musik, så fixar det sig nog.

Det är snarare tvärtom, musik låter tråkigare genom piP. Men för dem som gillar att lyssna på ljud snarare än musik så är de absolut rätt val.
/ B
Jag kan ju inte ifrågasätta att det du berättar är din uppfattning, men jag undrar under vilka omständigheter du hört dem egentligen, om alls.
Kan det vara så att du tolkar det jag skrivit om min filosofi* när jag utvecklar högtalare, som att det måste vara så som du skriver?
Jag frågar eftersom det du skriver är så totalt motsatt både vad folk som testat dem (tänker på både Ino och Guru, svensk och internationell press) skrivit, så totalt emot det som de som använder dem hemma tycker, men också så totalt emot min ambition. Inget kunde beskriva vad jag tycker att högtalare skall göra, sämre än det du skriver.
Mål och metod kan vara lätta att blanda ihop.
Målet för mig är att musiken skall tala alldeles själv, att anläggningen inte skall pocka på uppmärksamhet på något sätt överhuvudtaget. En anläggning där man sitter och tänker på apparaterna är det sista jag vill ha, och det gäller förstås även hemmabiografer. Jag ogillar även i väldigt hög grad "tekniska anläggningar", alltså anläggningar som är optimerade med mätinstrument - men utan stereosystemet, människan och rummet med i ekvationen. Då blir det sterilt kantigt och musikovänligt.
I synnerhet när man konstruerar högtalare är det väsentligt att inkludera stereosystemet och hur det samverkar med hörseln, samt rummet som adderar till upplevelsen. Annars blir inte summan av allt en musiktrogen återgivning.
Men metoden, för mig, har alltid varit att INTE tänka musik, utan att tänka just ljud. Kan det vara det du föreställer dig att det betyder något annat än det som det betyder? Att du tror det exkluderar musik? Att du tror att det måste ge resultat du berättar om? Skälet att jag tänker ljud är att alla musik är ljud, det vill säga att musik är ett specialfall av ljud,
med mycket vaga gränser.
Så en högtalare som skall kunna återge ALL musik, även den man inte hört, och till och med den som ingen hört eftersom den inte är skriven ännu, så måste kunna återge alla ljud. Inte bara de utvalda som vi (du?) tror är inom gränsen för dagens föreställning av vad "musik" är.
Men tro mig, jag gör verkligen INTE högtalare med målet att de skall skapa saker som låter som "ljud", det är den absoluta motsatsen till vad jag gör. Och av alla lyssningsrapporter att döma så finns det rätt så många som tycker att jag lyckats ganska bra. Den beskrivning du kommer med är extremt udda och som sagt - så långt ifrån MITT mål som man kan komma.
Jag har noterat att du tidigare har uttalat dig uppskattande och positivt om kombinationen the Dream och Hesselvall-högtalare. Det gläder mig. Men filosofin för dessa högtalares återgivning var precis samma.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).