Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav Kribban » 2016-04-22 20:17

Hej

Var inne en sväng på Hifiklubben igår och fick en demonstration på Dolby Atmos. Det var en riktigt häftig upplevelse. De körde en 5.1.2 setup.

Så nu sitter jag här och funderar på en setup med Ino Audio högtalare till hemmabion och Dolby Atmos.

Tack vare detta så har jag börjat fundera på att ta tag i saken och fixa mina trasiga piP. Jag behöver byta element och nu funderar jag på om jag ska uppgradera dem till piPs och köra med en Dialog 1s eller helt enkelt köra piP och Dialog1. Är det värt de extra slantarna?

Vad är skillnaden mellan ambiens1 och ambiens 1-t?

Tänkt setup:

1 par piP(s)
1 Dialog 1(s)
4 ambiens 1
Profundus p2 ( eventuellt komplettera med 1 par till)

Förstärkare Pioneer Vsx 1130

Skulle detta funger bra?

Mvh Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
wayfarer
 
Inlägg: 933
Blev medlem: 2005-10-25
Ort: Stockholm

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav wayfarer » 2016-04-24 22:09

Kribban skrev:Vad är skillnaden mellan ambiens1 och ambiens 1-t?


a1-t är takvariante, den kommer i en plattarlåda och utan lutning har jag för mig. Finns bilder här på faktiskt på dem, men jag hittar inte dem inte för tillfället.

Kribban skrev:Tänkt setup:
1 par piP(s)
1 Dialog 1(s)
4 ambiens 1
Profundus p2 ( eventuellt komplettera med 1 par till)


Enligt min mening har du räknat med för få a1. För surrnound left and right så behöver du minst två per kanal. Sedan behöver du ju minst två a1-t för atmos takkanalerna. Så hur stort rum och hur långt ifrån är sidokanalerna sittplatserna. Och är det endast en eller flera sittplatser som du skall optimera för. Om det är flera så kan det vara så att du helst skall ha ännu flera än 2 per sida. Eller om du inte kan sätta a1 på sidorna optimalt, så kanske du också behöver flera för att kompensera placeringen.

Jag har själv a2 och har kört en konfigurationen 2+1+1+2 för surround kanaleran i en 7.1 setup. Jag har funderingar på en 7.2.4 setup med atmos och räknar med att behöva minst 6 a2 och 4 st a1-t, men jag skall fundera på en 3+2+2+3 setup då jag kommer ha två rader i hembion, så 10 st a2 och 4 st a1-t. För att få det här fantastiska surroundljudet som ino har så får man räkna med flera lådor.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav Nattlorden » 2016-04-25 08:10

wayfarer skrev:
Kribban skrev:Vad är skillnaden mellan ambiens1 och ambiens 1-t?


a1-t är takvariante, den kommer i en plattarlåda och utan lutning har jag för mig. Finns bilder här på faktiskt på dem, men jag hittar inte dem inte för tillfället.


Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav philipbtz » 2016-04-25 14:10

Enligt diverse egna erfarenheter så är mitt tips att få till ett riktigt bra grundsystem först:

piP
dialog 1
6 x a1 i 3+3 konfiguration
Prof P-4

Sen hade jag byggt ut detta med 4 x a1t (2+2) i taket för ett 5.1.2-system. Det blir ganska många högtalare men från egna tester så skall man akta sig för att låta en ensam a1:a ta hand om en hel kanal själv. Det funkar givetvis men tycker det låter bättre med mina i 3+3 än 2+1+1+2 konfiguration. För vissa 7.1-filmer så saknar jag ibland panoreringar som går från fronthögtalarna rätt bak till bakhögtalarna med min 3+3 konfig men ljudet blir lite ansträngt å andra sidan med 2+1+1+2. Dock så kör jag väldigt kraftiga LCR så det kanske är ett mindre problem med piP.

a1 är inte gjorda för att användas en per kanal utan tre per kanal. Det går kanske att tumma på lite för vissa kanaler men från egna tester tycker jag de är för små för att kunna ta hand om någon kanal ensam.

Minimum antal a1 för 5.1.2 skulle jag säga är 6 stycken. 4 till surround och två i taket. Men dela dom 100-110Hz då.

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav meshuggener » 2016-04-25 18:21

Av egna erfarenheter skulle jag säga nej till 5.1.2 och JA till minst 7.1.2.
Jag tycker man förlorar för mycket på att inte få något ljud bakifrån för att det ska bli en upplevelse.
Men skulle säga minst 2st A1 Per kanal utom SB med endast 1 Per kanal (lite beroende på storlek rum)

Har du tex 2 rader i bion behöver du ytterligare 2st A1=2 Per rad.

Jag kör själv 7.1.4 med 12 st A2 och 2st a1 kloner.
3-1-1-3 plus 6st A2 i taket 4st som top middle(2st Per rad) 2st som top front

Men du kan ju börja i liten skala och testa och utvärdera.
Det är oundvikligt att man behöver många surrar i en atmos bio.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav Nattlorden » 2016-04-25 20:20

meshuggener skrev:
Har du tex 2 rader i bion behöver du ytterligare 2st A1=2 Per rad.

Jag kör själv 7.1.4 med 12 st A2 och 2st a1 kloner.
3-1-1-3 plus 6st A2 i taket 4st som top middle(2st Per rad) 2st som top front


Helt med på att 4 a1 behövs för två rader, det har jag testat fram även om jag inte har atmos än.

Men jag är nyfiken på din högtalarplacering för fyra takkanaler.... Det har jag själv bara en omanifesterad vag känsla angående nämligen...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav meshuggener » 2016-04-25 22:14

Top front är uppsatta på lite eget bevåg lite framför duken och fortfarande under utvärdering, men jag tycker det låter väldigt bra :-)
Topmiddle har Ingvar ritat(plus rum)
Bild

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav Kribban » 2016-04-26 16:54

Mitt rum är nog inte det mest optimala. Har en hörnsoffa som står ut med väggarna. Ska försöka göra en skiss över rummet och lägga upp här. Fokus just nu blir att fixa mina piP till ett par piPs och en dialog1s. Jag har ju 2st pP2 och är väldigt sugen på 2 till. Troligtvis blir det ingen Atmos setup till att börja med. Måste börja någonstans och då känns det lagom med 4 st a1 och låta den gamla 5.1 förstärkaren hänga med ett tag till. Ryktet säger att det är lång leveranstid på a1?

/Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
PickePock
 
Inlägg: 279
Blev medlem: 2012-11-25

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav PickePock » 2016-04-26 20:06

Kribban: Bara så du vet vad du ger dig in i? DU kommer inom ett år ha en helt annan anläggning och IÖ har säkert varit hemma hos dig och sagt hur du skall bygga om. Bara så du vet. DU hörde det först här :D

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav mrGaskill » 2016-09-24 11:11

nu börjar det närma sig Atmos eventuellt. Är det någon som sett de dära a1-t på forumet? Finns det några skruvhål eller något i designen för att sätta upp dem och skruva fast dem? Dvs är det hål i konstruktionen för uppsättning? Lådan är väl sluten på a1 så man bör väl inte dra skruvar rakt igenom med eventuellt otäta hål om man inte vill tweaka frekvensgången samtidigt.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav -Palle- » 2016-09-24 11:29

Konstruktionen är väldigt genomtänkt, du fäster dom i taket med en enda skruv som rakt genom hela lådan. Lådan är givetvis tätad så att det inte läcker.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav Nattlorden » 2016-09-24 11:32

meshuggener skrev:Top front är uppsatta på lite eget bevåg lite framför duken och fortfarande under utvärdering, men jag tycker det låter väldigt bra :-)
Topmiddle har Ingvar ritat(plus rum)
[ Bild ]


Spännande.... är det a2 liggande mot taken de övriga?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav mrGaskill » 2016-09-24 11:41

Jag kan ju ana att de är genomtänkta (som allt Oehman gör) men det är väl dumt att gissa. Ja, det ser ut som att det stora hålet är fastskruvningshålet kanske då. Tack för förklaringen, Palle.

Trevlig, genomtänkt design förresten, när jag tänkte efter. :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav -Palle- » 2016-09-24 11:54

Ja dom är riktigt smarta, jag var förbi och kikade på dom för ett par veckor sen och det kommer definitivt bli såna när det är dags gör takhögtalare, Ingvar hade även en smart lösning för att kunna vinkla dom men samtidigt ha dom plant i plant läge när man inte använde dom!
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav mrGaskill » 2016-09-24 22:01

Det låter ju trevligt. När man tänker på det så gör Oehman väldigt mycket bra saker till oss entusiaster och de som inte är det ännu. :-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-09-25 00:55

-Palle- skrev:Ja dom är riktigt smarta, jag var förbi och kikade på dom för ett par veckor sen och det kommer definitivt bli såna när det är dags gör takhögtalare, Ingvar hade även en smart lösning för att kunna vinkla dom men samtidigt ha dom plant i plant läge när man inte använde dom!

Hur ser lösningen ut för att vinkla dem?

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav meshuggener » 2016-09-25 22:14

Nattlorden skrev:
meshuggener skrev:Top front är uppsatta på lite eget bevåg lite framför duken och fortfarande under utvärdering, men jag tycker det låter väldigt bra :-)
Topmiddle har Ingvar ritat(plus rum)
[ Bild ]


Spännande.... är det a2 liggande mot taken de övriga?


"Topmiddle" över soffan är A2 liggandes mot taket. Ingvar har skissat upp placering även om det kan vara lite kluddrigt att se :-)

"Topfront" är A2 hängande i krok i anslutningspanelen (diskanterna riktade ner mot lyssningsplats).
Ingvar har inget med Topfront" placering att göra.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav mrGaskill » 2016-11-09 13:51

Undrar om Ingvar skulle gå med på att ge ut ritning till tak-a1 för att bygga om befintliga a1 av originalutförande. Jag har fyra a1 nu. Det känns fel på något vis att ringa och fråga om man inte har något annat ärende. 8)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
kneten
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2010-01-07
Ort: Gustavsberg

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav kneten » 2016-11-09 14:19

Ring du honom och fråga. Han är mycket trevlig att prata med och då får du rätt information om vad som gäller.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav mrGaskill » 2016-11-09 14:44

Jo, jag vet. Jag har träffat honom i alla fall hela tre gånger. :-) Dessutom har jag byggt flera högtalarkabinett och ringt flera gånger och frågat om trix och tips. Det var länge sen nu bara. :-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav Kribban » 2017-02-19 15:38

Försöker bli lite klokare när det gäller antalet a1:or 8)

Om jag investerar i en ny 7.1 förstärkare hur många a1:or är då lämpligt att använda till den, 4 eller 6?
Är det bättre att köra 5.1 och koppla 3st a1:or per bakkanal?

Jag har inget dedikerat biorum, bara ett "vanligt" vardagsrum med hörnsoffa och 88" bildvisare

Mvh Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav Nattlorden » 2017-02-19 23:03

Kribban skrev:Försöker bli lite klokare när det gäller antalet a1:or 8)

Om jag investerar i en ny 7.1 förstärkare hur många a1:or är då lämpligt att använda till den, 4 eller 6?
Är det bättre att köra 5.1 och koppla 3st a1:or per bakkanal?

Jag har inget dedikerat biorum, bara ett "vanligt" vardagsrum med hörnsoffa och 88" bildvisare

Mvh Christer


En förståndig 7.1-stärkare kan köra 5.1 och skicka SR/SL till SBR/SBL och låta dig köra dem ensamna bakkanaler i 7.1 när du vill det.

Kör 3-1-1-3 på mina 8, både i tv-rummet och i bion, btw. (a2 iofs, men det är irrelevant i denna kontexten)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav Kribban » 2017-02-19 23:45

Nattlorden skrev:
Kribban skrev:Försöker bli lite klokare när det gäller antalet a1:or 8)

Om jag investerar i en ny 7.1 förstärkare hur många a1:or är då lämpligt att använda till den, 4 eller 6?
Är det bättre att köra 5.1 och koppla 3st a1:or per bakkanal?

Jag har inget dedikerat biorum, bara ett "vanligt" vardagsrum med hörnsoffa och 88" bildvisare

Mvh Christer


En förståndig 7.1-stärkare kan köra 5.1 och skicka SR/SL till SBR/SBL och låta dig köra dem ensamna bakkanaler i 7.1 när du vill det.

Kör 3-1-1-3 på mina 8, både i tv-rummet och i bion, btw. (a2 iofs, men det är irrelevant i denna kontexten)


Jag kanske får besöka dig igen. Det var ju c:a 12 år sedan inför mitt piP köp :lol: herregud vad tiden går.... :roll:

/Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav Nattlorden » 2017-02-20 06:33

Ja,det var ju inte igår, minst sagt.... :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
blacklabel
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 2007-05-29
Ort: Täby

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav blacklabel » 2017-02-21 00:25

Go kväll....har läst igenom tråden och blev lite sugen på Atmos. Jag har idag 6 st a1 (3 per kanal) som surround. I skrubben hittade jag ett par gamla Canton LE 110. De är ganska platta, typ 7 cm tjocka. Tror herrskapet att jag skulle kunna använda dem i taket eller blir det helt puckat om övriga högtalare är Ino?
Det finns två sorters politiker: de som kan prata strunt över vilket ämne som helst och de som över huvud taget inte behöver något ämne.

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav meshuggener » 2017-02-21 08:21

Det är bara att testa :-)
Har du möjlighet med 4 atmos kanaler eller 2?
Får du mersmak så kanske du skulle kunna låna A1 eller köpa?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav Nattlorden » 2017-02-21 09:13

blacklabel skrev:Go kväll....har läst igenom tråden och blev lite sugen på Atmos. Jag har idag 6 st a1 (3 per kanal) som surround. I skrubben hittade jag ett par gamla Canton LE 110. De är ganska platta, typ 7 cm tjocka. Tror herrskapet att jag skulle kunna använda dem i taket eller blir det helt puckat om övriga högtalare är Ino?


Är ni mer än en blir det puckat i vilket fall som, så kör på bara. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-22 19:01

Hur/vad menar du?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav Nattlorden » 2017-02-22 20:31

MagnusÖstberg skrev:Hur/vad menar du?


Atmos fungerar bara för en person i centrumposition om inte rummet är så stort att vinkelskillnaden till takhögtalarna blir försumbar mellan de olika platserna.

Annars blir upplevelsen av var ett objekt befinner sig väldigt olika beroende på var man sitter... Och det finns ju ingen möjlighet att det kan vara regissörens intention. Således blir det ju bara ett oseriöst effektsökeri och är placeringsfelen så grava, så lär lite lätta klangskillnader vara försumbara.

Samma problem gäller högst troligen även DTS:X, medan Auro3D går att göra något vettigare utav.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-22 21:43

Definiera försumbar - jag har 320 i takhöd och 600x430 i rumsstorlek..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster