Dämplim

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

mawes

Dämplim

Inläggav mawes » 2017-02-11 23:53

Att köpa dämplim från swedac är dyrt, frakten skenar iväg och kostar nästan mer än produkten om man bara ska ha 10kg.
Vilka alternativ finns som är vettiga?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Dämplim

Inläggav paa » 2017-02-12 00:32

Jag ställde mig den frågan för några år sedan, men jag hittade bara ännu dyrare grejor, alternativt produkter med odokumenterade egenskaper, så det slutade med Swedac för mig.
Att välja något annat sots lim eller fogmassa som inte är avsett för dämpning känns som att kasta bort pengarna i en ljusrosa önskebrunn.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-12 01:25

Köp läget.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-02-12 22:30

mawes skrev:Att köpa dämplim från swedac är dyrt, frakten skenar iväg och kostar nästan mer än produkten om man bara ska ha 10kg.

Om du bor i Stockholmområdet finns ett alternativ - Vibratec Noisekiller Yellow. Annars är det bara att gilla läget. Beställ under sommarhalvåret - annars måste du använda frakt som garanterar frostfria utrymmen fram till slutkund. Det blir dyrt. Green Glue behöver inte förvaras frostfritt men är dyrare vid större mängd. Gissar att det dock kan bli billigare om man räknar med frakt under vinterhalvåret. Nattlorden tror jag kört med detta.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-02-13 01:25

Alternativ är limmer som efter härdning förblir mer eller mindre mjuka/gummiartade och ger ett dämpande skikt mellan två andra styvare och tjockare skikt, vilka utgör själva konstruktionsmaterialet vars resonanser du vill dämpa. (Om dom är billigare/L än Swedacs, -vet ej men du kanske kan hitta lämpligare förpackningsstorlekar.)

För dämpning av ”lägre” frekvenser: Gå mot kladd med lägre elasticitetsmodul. För mellanregister- och diskantlådor (eller lådor med stagning som tvingar upp lådsidornas resonanser i frekvens), gå mot kladd med högre elasticitetsmodul. Källa för dom synpunkterna: https://www.google.com/patents/US8181738 , -en massa juridiskt bla bla bla-text, tekniskt ”prat” och en bit ned en intressant tabell ”TABLE II Shear modulus vs. Frequency". Som anger frekvensen för maximal förlustfaktor beroende på limmets styrka (shear modulus). Limmet i patentet (Quiet Glue) tycker jag påminner ganska mycket om Swedacs och Vibratecs iom att det är vattenbaserat + akryl/latex i varierande mängd och små mängder ”annat”. Se också diagrammet, figur 2, för de hur de olika limmernas styrka påverkar vid olika frekvenser. Vilka är du mest intresserad av ... ?

(Jag gick på en liknande tabell från annan källa när jag valde dämplim för mina stagade mellanbas/mellanregister- och diskantlådor.)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-02-13 15:40

DQ-20 skrev:
mawes skrev:Att köpa dämplim från swedac är dyrt, frakten skenar iväg och kostar nästan mer än produkten om man bara ska ha 10kg.

Om du bor i Stockholmområdet finns ett alternativ - Vibratec Noisekiller Yellow. Annars är det bara att gilla läget. Beställ under sommarhalvåret - annars måste du använda frakt som garanterar frostfria utrymmen fram till slutkund. Det blir dyrt. Green Glue behöver inte förvaras frostfritt men är dyrare vid större mängd. Gissar att det dock kan bli billigare om man räknar med frakt under vinterhalvåret. Nattlorden tror jag kört med detta.

Japp...

https://www.emusic.se/product/18581/GreenGlue-Compound---Hink-18-93l
It's all fun and games until Darth Vader comes.

mawes

Inläggav mawes » 2017-02-13 15:52

Bra tips från er :D Tack

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-02-13 16:39

Adhoc skrev:Alternativ är limmer som efter härdning förblir mer eller mindre mjuka/gummiartade och ger ett dämpande skikt mellan två andra styvare och tjockare skikt, vilka utgör själva konstruktionsmaterialet vars resonanser du vill dämpa. (Om dom är billigare/L än Swedacs, -vet ej men du kanske kan hitta lämpligare förpackningsstorlekar.)
...

Det räcker inte att produkten håller sig relativt mjuk efter torkning/härdning, den ska också ge hög mekanisk hysteres för att kunna dämpa.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-02-14 03:57

Adhoc skrev:Alternativ är limmer som efter härdning förblir mer eller mindre mjuka/gummiartade och ger ett dämpande skikt mellan två andra styvare och tjockare skikt, vilka utgör själva konstruktionsmaterialet vars resonanser du vill dämpa. (Om dom är billigare/L än Swedacs, -vet ej men du kanske kan hitta lämpligare förpackningsstorlekar.)

För dämpning av ”lägre” frekvenser: Gå mot kladd med lägre elasticitetsmodul. För mellanregister- och diskantlådor (eller lådor med stagning som tvingar upp lådsidornas resonanser i frekvens), gå mot kladd med högre elasticitetsmodul. Källa för dom synpunkterna: https://www.google.com/patents/US8181738 , -en massa juridiskt bla bla bla-text, tekniskt ”prat” och en bit ned en intressant tabell ”TABLE II Shear modulus vs. Frequency". Som anger frekvensen för maximal förlustfaktor beroende på limmets styrka (shear modulus). Limmet i patentet (Quiet Glue) tycker jag påminner ganska mycket om Swedacs och Vibratecs iom att det är vattenbaserat + akryl/latex i varierande mängd och små mängder ”annat”. Se också diagrammet, figur 2, för de hur de olika limmernas styrka påverkar vid olika frekvenser. Vilka är du mest intresserad av ... ?

(Jag gick på en liknande tabell från annan källa när jag valde dämplim för mina stagade mellanbas/mellanregister- och diskantlådor.)

"Quiet glue" är samma typ av gucka som de andra. Företaget har valt att främst kommersialisera det som färdiglaminerade gipsskivor, vilket hanteringsmässigt är en välsignelse. Att hålla på med frekvenstabeller är finlir: förlusterna i limmen är magnituder större än skivorna i sandwichen i vilket fall som helst och dominerar helt den färdiga konstruktionens dämpning. Vi talar om tiopotenser. Dämpningen i gipsskivor medelst gucka är främst av betydelse ganska högt upp i frekvens trots att geometrin skulle kunna antyda annat. De ligger alltså ganska väl i linje med vad som gäller för högtalare. Faktum är att en gipsskiva vid ca 3000 Hz har kraftigt reducerad dämpning pga sk. koincidens.

Man ska dock inte överdriva vikten av dämplim i vare sig högtalare eller gipsväggar. Det finns så mycket annat som kan gå snett och det är ett jävla meck*.

/DQ-20

*) Tro mig. Och det är inte för att jag har misslyckats med något projekt: grannarna kallar mitt TV/musikrum för "Fritzelkällaren" eftersom man måste öppna dörren för att veta om någon tittar på TV/lyssnar på musik.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-02-14 04:24

Om det är en eventuellt levande katt i rummet, vad händer med den om man öppnar dörren för att veta? :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-02-14 08:12

Adhoc skrev:Om det är en eventuellt levande katt i rummet, vad händer med den om man öppnar dörren för att veta? :roll:

Den försvinner i ett moln av logik.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-02-14 14:50

Adhoc skrev:Om det är en eventuellt levande katt i rummet, vad händer med den om man öppnar dörren för att veta? :roll:

:mrgreen:

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-02-14 16:11

Får mig att minnas. För några år sedan hade en katt smugit sig in i garaget. Två dygn senare öppnades garageporten och en katt rusade ut. Sedan dess har jag fått för vana att kolla läget innan porten stängs.

mawes

Inläggav mawes » 2017-02-15 09:06

Adhoc skrev:För dämpning av ”lägre” frekvenser: Gå mot kladd med lägre elasticitetsmodul. För mellanregister- och diskantlådor (eller lådor med stagning som tvingar upp lådsidornas resonanser i frekvens), gå mot kladd med högre elasticitetsmodul.Limmet i patentet (Quiet Glue) tycker jag påminner ganska mycket om Swedacs och Vibratecs iom att det är vattenbaserat + akryl/latex i varierande mängd och små mängder ”annat”. Se också diagrammet, figur 2, för de hur de olika limmernas styrka påverkar vid olika frekvenser. Vilka är du mest intresserad av ... ?

Jag tror på vad dq-20 säger om finlir, men finlir är kul. Jag är intresserad av den på 1000 och den på 50000. Har du något förslag på produkt?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-02-15 11:09

jag har provat dg-a2 men jag tyckte det var väldigt svårjobbat. skivorna ska tryckas ihop men samtidigt ska det vara en spalt och hej å hå.. Jag skulle mycket hellre ha ett membran som gick att klistra fast mellan skivorna. finns det ingen sådan produkt?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-02-15 12:09

Jo men den har självhäftande klister som på en tejp. Det kan vara svårt att få att sitta riktigt på träbaserade skivor. Kanske någon ytbehandling först kunde förbättra greppet. Sedan bör den pressas ihop ordentligt med typ fanerpress så det är inte så enkelt med sådant heller.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-02-15 14:11

Kraniet skrev:jag har provat dg-a2 men jag tyckte det var väldigt svårjobbat. skivorna ska tryckas ihop men samtidigt ska det vara en spalt och hej å hå.. Jag skulle mycket hellre ha ett membran som gick att klistra fast mellan skivorna. finns det ingen sådan produkt?

Det där med spalt är en missuppfattning som skapat bekymmer genom att man fått för sig att man skall skapa en spalt med allehanda egenpåhittade mellanlägg. Det ska man inte, eftersom det ger för lite presstryck och dålig kontakt mellan skivor och limskikt. Rätt spalt skapas genom att man lägger ut korrekt mängd lim och sedan lägger i press. Bra spalt reder sig själv.

Rätt sätt:
1. Räkna ut hur mycket lim som skall läggas på ytan för rätt våttjocklek
2. Väg upp och lägg på
3. Spackla ut jämnt med en tandspackel med lagom stora tänder. Tänk på att du kommer att luta spackeln när du bestämmer tandstorlek. Snabba ryck innan limmet skinnar sig.
4. Lägg skivorna i press så att limmet får kontakt med båda ytorna. Lagom tryck är så att inte betydande mängd lim pressas ur fogen. För större skivor innebär det att det i princip är svårt att lägga för mycket tryck ens med fanerpress - limmet är verkligen högvisköst och viskositeten stiger snabbt när limmet börjar torka. I väggar får man skapa så mycket presstryck man kan genom att stödskruva över ytan och sedan ta bort skruvarna och spackla.
5. Vänta gärna tills limmet härdat innan bearbetning. Det tar ett par dar. Först torkar det, sedan härdar det. Börjar man bearbeta fogen innan den härdat är det som snor.

Green Glue har en liten annan approach genom att spritsa lite hipp som happ som en annan Jason Pollock, lägga ihop och pressa. Det verkar fungera för den produkten för att uppnå specen, men då måste man rimligen ha maskinspruta om man skall göra en hel skiva. Eller nävar som Stålmannen. Nattlorden?

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-02-15 14:45

Nä, GreenGlue är ganska lättflytande innan det torkat. Konsistensen är som handcreme ungefär (fast klistrigare om man verkligen provar). Nu använde jag det ju på gipsskivor och då ska det ju skruvas, men jag är säker på att man spred ut det mesta redan när man tryckte dit skivan för hand. Jag använde deras egen suga-upp-och-spruta ut och det gick bra. Man får rengöra med vatten när det går för trögt (och ha den stående i vatten när man har uppehåll). GreenGlue finns dock i tuber också, men då får man tänka på att de inte passar vanlig tubpistol, utan man behöver en Jänkekansk.

Här på en pyttebit:
Bild

Tror jag läst tipset för Swedac att man har skruv i tills det satt sig och sedan tar bort skruven, men jag kan inte leverera någon referens på det påståendet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-02-15 14:51

Jag dämplimmade högtalarsidorna var för sig, i färdigsågat format, för att kunna pressa med vanliga tvingar. Först borrade jag för två träpluggar mellan inre och yttre panel i närheten av diagonala hörn (men inte helt igenom yttre panelen) så att dom inte skulle glida i sidled när jag pressade.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2017-02-15 16:27

DQ-20 skrev:
Kraniet skrev:jag har provat dg-a2 men jag tyckte det var väldigt svårjobbat. skivorna ska tryckas ihop men samtidigt ska det vara en spalt och hej å hå.. Jag skulle mycket hellre ha ett membran som gick att klistra fast mellan skivorna. finns det ingen sådan produkt?

Det där med spalt är en missuppfattning som skapat bekymmer genom att man fått för sig att man skall skapa en spalt med allehanda egenpåhittade mellanlägg. Det ska man inte, eftersom det ger för lite presstryck och dålig kontakt mellan skivor och limskikt. Rätt spalt skapas genom att man lägger ut korrekt mängd lim och sedan lägger i press. Bra spalt reder sig själv.

Rätt sätt:
1. Räkna ut hur mycket lim som skall läggas på ytan för rätt våttjocklek
2. Väg upp och lägg på
3. Spackla ut jämnt med en tandspackel med lagom stora tänder. Tänk på att du kommer att luta spackeln när du bestämmer tandstorlek. Snabba ryck innan limmet skinnar sig.
4. Lägg skivorna i press så att limmet får kontakt med båda ytorna. Lagom tryck är så att inte betydande mängd lim pressas ur fogen. För större skivor innebär det att det i princip är svårt att lägga för mycket tryck ens med fanerpress - limmet är verkligen högvisköst och viskositeten stiger snabbt när limmet börjar torka. I väggar får man skapa så mycket presstryck man kan genom att stödskruva över ytan och sedan ta bort skruvarna och spackla.
5. Vänta gärna tills limmet härdat innan bearbetning. Det tar ett par dar. Först torkar det, sedan härdar det. Börjar man bearbeta fogen innan den härdat är det som snor.

Green Glue har en liten annan approach genom att spritsa lite hipp som happ som en annan Jason Pollock, lägga ihop och pressa. Det verkar fungera för den produkten för att uppnå specen, men då måste man rimligen ha maskinspruta om man skall göra en hel skiva. Eller nävar som Stålmannen. Nattlorden?

/DQ-20

Helt rätt! Kan tillägga att för DGA2 räknar man 1kg/m2 och presstryck motsvarande 0,5Kp/cm2.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-02-15 17:26

Aerob skrev: presstryck motsvarande 0,5Kp/cm2.

...vilket för en hel mdf-skiva blir sisådär 15 tons kraft vilket inte är något som helst problem för en fanérpress. För en gipsskiva är det dock inte att tänka på, vilket gör att Green Glues "Pollock-metod" kan ha sina poänger: det är bättre att limmet har ordentlig kontakt på åtminstone några ställen än nästan inga alls. För en sida på en vanlig golvhögtalare blir det ca 1,5 tons kraft så det är bara att dra till Biltema och tjacka tvingar.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-02-15 17:37

Nattlorden skrev:Här på en pyttebit:

Tur att jag kört med spackelmetoden. Annars hade jag nog känt ett inre tvång att försöka skriva "kuk", "S p e e d o s" eller "Richie Blackmoore" kors och tvärs över skivan. Kunde blivit långdraget.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2017-02-25 12:06

Om man upplever frakten som dyr för Swedac limmet så kan man ju ta sig en liten tur ned till Götet, göra lite besök hos andra Faktisk medlemmar för en kopp kaffe, lite lyssning och tjöt innan man hämtar limmet personligen hos Swedac. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-02-25 12:58

DQ-20 skrev:...15 tons kraft...

Usch...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-02-25 17:42

Svante skrev:

Usch...

Max kraft kan ligga på över 100 ton, dvs. 3 kg/cm2 för en vanlig skiva. Inte så mycket tryck egentligen men ska man göra en stor yta så plockar det på.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-02-25 18:25

DQ-20 skrev:
Svante skrev:

Usch...

Max kraft kan ligga på över 100 ton, dvs. 3 kg/cm2 för en vanlig skiva. Inte så mycket tryck egentligen men ska man göra en stor yta så plockar det på.

/DQ-20

Du tror inte att Svante skrev Usch på grund av att han anser att du använder fel enhet för kraft? :)

Ton d v s 1000 kg = massans vikt med enheten kg
kg/cm2 = tryck, fast med SI så bör det vara m^2

och kraft mäts i N=m*a där a = 9,81 m/s^2 :) . . . typ.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-02-25 18:30

Presskraft brukar mätas i ton för stora pressar:

http://ursviken.com/produkter/kantpress ... a/?lang=sv
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-02-25 18:50

paa skrev:Presskraft brukar mätas i ton för stora pressar:

http://ursviken.com/produkter/kantpress ... a/?lang=sv

Det må vara hänt, men det är inte någon SI enhet. OBS! Jag skriver inte hur jag tycker det bör skrivas. Jag skriver utifrån det jag tror Svante menar d v s att använda SI. Men, Svante kanske menar något annat. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-02-26 02:14

Hur skulle butyltätning funka tro?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-03-16 13:40

darkg skrev:Hur skulle butyltätning funka tro?

Dåligt. Av en rad skäl. Ska man göra så avancerade konstruktioner som en dämpad sandwich ska man använda rätt produkter så att merarbetet ger rimligt mervärde. Det finns bara tre produkter på den svenska marknaden för trä. Man betalar för dem eller låter bli om det är resultat man är ute efter. Om man bara tycker det är roligt att GÖRA dubbelmackor så kan man ta vad som helst.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Nästa

Återgå till DIY-forum