philip skrev:IngOehman skrev:philip skrev:
På vad bygger du detta påstående?
Det som har hänt sedan sist vi diskuterade detta för 10 år sedan är att ett flertal nya lågdynamiska sub-genres uppkommit. Även om de fanns för 10 år sedan och jag då hänvisade till bl.a fransk house/techno eller Timbaland/Dark Child R&B pop så är de vanligare idag. Stora delar av EDM scenen har anammat ett lågdynamiskt sound, det beror INTE på något race, musiken spelas av DJ:s som har volymkontroller till sitt förfogande.
Ja, det har de, och därför har de inget eller lite med frågan att göra. Så du behöver inte ta upp dem.
Jag har om inte dagligen så i varje fall veckligen kontakt med musiker, ljudtekniker och producenter som förtvivlat konstaterar att de får klagomål på att det de skapar tillsammans i studior inte är tillräckligt starkt, så de måste backa och göra om, offra ljudkvaliteten för att tillgodose krav om nivå från människor senare i kedjan. Det kan även vara de själva som tycker att det blir för svagt (relativt det mest), och som därför blir tvugna att offra ljudkvalitet trots att de inte vill. DET är det som är loudness war.
Klagomålen kommer ibland från skivbolaget men oftare kommer de från radiostationer som klagar på att det är för svagt och inte "radiomässigt". Och finns det en väg som musik tar som i högre grad än någon annan har pressat fram loudness ear så är det den kommersiella radion. De vill vara starkast på etern, och de vill/orkar inte längre processa det som är för dynamiskt och svagt. Det vill säga, det gör de förstås, men inte med en individuell process. De kör samma på allt.
Om dette är någonting som du inte känner igen så beror det nog helt enkelt på att det du släpper ifrån dig ÄR tillräckligt starkt. Det vill säga du är en del av kriget - du är en soldat för vinnarna, men du märker det inte eftersom du inte konfronteras med de fiender du besegrar. De vars musik inte har en chans för att den är för dynamisk, vilket när man reglerar toppvärdet betyder för svag.
Det är inte ditt fel, och jag vet att de flesta mastrare ser problemet, och är för R128.
Så kanske är alla som deltagit i den hör tråden i princip överens om allt?

Vh, iö
Jag måste säga att jag blir förvånad över detta. Jag säger absolut inte att du har fel men jag ligger ofta, nästan alltid, långt under mina konkurrenter/kollegor i absolut volym. Har deltagit i flera masteringsundersökningar (där flera etablerade mastrare får mastra samma låt som diskussionsunderlag) där jag legat i botten så att säga. Mina masters låter fint i P2, P3 och P4, lyssnar inte på kommersiella kanaler och det gör nog inte mina kunder heller.
Det kanske är så enkelt att jag är en fantastisk mastrare och alla andra ganska kassa. Jag har i för sig världens bästa lyssning till hjälp så det kanske inte är så konstigt.
Vi är alla överens om att EBU128 behövs. Inte på CD (som ändå är dött) men för digital distribution. Jag är dock inte alls överens med Svante som jag tycker har en elitistisk och egocentrerad syn på frågan.
Det kanske är lite onödigt att jag citerar allt härovan, men mina få kommentarer gäller ju liksom allt härovan.
Först och främst tror jag du är en av de bästa. Ja, och det baserar jag på hur dina mastringar låter jämfört med andras mastringar.
Jag menar att F128 definitivt behövs även för CD. Även om alla CD-butiker är borta så säljs det en hel del CD fortfarande från nätbutiker.
Men på radio är det viktigast (eftersom det är där som man slåss mest med volym) och därför är det lite sorgligt en radioversion av R128 kommer att lägga det lufsade medelvärdet mycket högre än -23 dB...

När det gäller uttryck som att ligga "...långt under mina konkurrenter/kollegor i absolut volym" blir de för mig lite underliga när man inte ens ligger långt under klippning.
Men jag förstår vad du menar.
Har bara svårt att acceptera att vi skall anpassa terminologin så absurt till det tillstånd välden hamnat i efter Loudness War, att några dB börjar kallas för långt under. Men så blir det förstås när typ all dynamik har utrotats från jordens yta.
Men min uppfattning är nog ändå att inte ens ett Lufsat medelvärde om -23 dB ligger långt under klippnivå. Det är ju bara 23 dB! Så med en crestfaktor på bara drygt 10 dB så kan man inte långt under någon. Man ligger ju inte ens långt under en till fyrkantvåg klippt signal!
Filmsoundtrack har inte sällan mer än 30 dB crestfaktor och ännu oftare ligger medelvärdet mer än 30 dB under klippning.
När det gäller din uppfattning om Svantes attityd såsom varande elitistisk och egocentrerad så håller jag lite med om det förstnämnda. Kanske det sistnämnda också, men nästan alla har ju en egocentrerad världsbild, även du och jag.
Men ja, jag reagerar också på att Svante ofta framställer sig på ett väldigt elitistiskt vis. På så vis att han skriver på ett sätt som ger i varje fall mig intrycket att han tycker att andra har fel (dålig smak, saknar bra referenser...) - trots att det gäller smakfrågor. Å andra sidan tycker jag det är okej att han skriver så. Det gör inget, tycker jag.
Och kanske är jag lite elitistisk jag också, alltså när jag tänker i varje fall. Men jag försöker inte vara det när jag skriver, för jag inser ju att det är fel att försöka framställa åsikter som fakta, hur mycket man än tycker om sin egen åsikt. Men å andra sidan har jag ju själv gjort åtskilliga lyssningar med massor av öron, för att få en känsla av hur lika eller olika folk faktiskt tycker, om de presenteras för skillnader på samma sätt, och det jag kommet fram till är att de faktiskt tycker rätt så lika varandra. Mera lika än de själva tror. Och nästan utan undantag så gillar folk det som händer när man backar genom en produktion, om man nivåkompenserar, när man tittar på de flesta mastringarna.
Därför tror jag att R-128 faktiskt, när det lanceras på bred front, KOMMER att leda till mera dynamiska produktioner. Inte från alla och inte oavsett allt, men statistiskt så är jag rätt så säker på att många kommer att finna att man faktiskt kan använda det tillgängliggjorda dynamikområdet till att skapa musik med mera liv, mera tryck och många, många flera och urskiljbarare detaljer.
Platt, mosat, kompakt, tätt och murliknande kan vara mäktigt på sitt sätt, men det passar inte all musik.
Med R-128 får alla möjlighet att göra det sound de vill utan att förlora möjligheten att konkurrera på lika villkor.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).