Pulver till infraX12

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-02-25 12:12

InfraX6 pumpar bending birdbeats medan jag smuttar morgonkaffe i hifi-soffan. Det blir inte bättre än så här, tänker jag!

Eller blir det det..? Till exempel med infraX12? 8O

Men hur i allsindar bär jag mig åt för att driva dem? Jag kan väl knappast koppla på ytterligare sex moduler på mitt enda NAD 218? Och köpa ett till och bryggkoppla tror jag inte heller är ett alternativ. Är det då monoblock som gäller? Eller ett rackarns kraftigt tvåkanalssteg?

Hmm...
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Pulver till infraX12

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-02-25 12:39

2st stereosteg och sedan en rca ysplit för att driva bägge kanalerna med samma signal?

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-02-25 13:20

AndreasArvidsson skrev:2st stereosteg och sedan en rca ysplit för att driva bägge kanalerna med samma signal?


Den där meningen borde väl också mitt enkla förstånd klara av att tolka. Men det gör det inte :cry:
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Pulver till infraX12

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-02-25 13:30

Ja den kanske inte var jättetydlig.

Jag menar att du kan skaffa en NAD 218 till och låta var steg driva en kanal. Dvs ett steg för vänstra basarna och ett steg för högra.
Då behöver du en y-split på rca sladden så att du kan mata stegets bägge kanaler med samma signal.

Användarvisningsbild
blixten_no1
 
Inlägg: 1563
Blev medlem: 2006-05-20

Re: Pulver till infraX12

Inläggav blixten_no1 » 2017-02-25 13:43

Varför känner du dig inte nöjd för?

Vad saknar du?

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Elfsberg » 2017-02-25 14:17

Behövs inga enorma effektuttag heller alla gånger. Fler basar hjälper mest i infraområdet.
Eller hur jag nu ska uttrycka mig. Sub 20 Hz äter slaglängd först och främst, och tål förhållandevis lite effekt i jämförelse med t ex 30-40 Hz.

Kan man säga så?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-02-25 17:15

AndreasArvidsson skrev:Ja den kanske inte var jättetydlig.

Jag menar att du kan skaffa en NAD 218 till och låta var steg driva en kanal. Dvs ett steg för vänstra basarna och ett steg för högra.
Då behöver du en y-split på rca sladden så att du kan mata stegets bägge kanaler med samma signal.


Då är jag med på hur du menar, tack för utförligheten! :)

Det var ju en förvånansvärt enkel lösning. Jag antar att lasten blir densamma som för mitt nu enda 218 med sex moduler varför det borde funka. Och 218 är ju billiga med vilket innebär en kostnadseffektiv lösning vilket i sin tur är alldeles finemang!
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Pulver till infraX12

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-02-25 17:19

Exakt. Samma last och är en enkel och billig(exkl basarna) lösning.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-02-25 17:24

blixten_no1 skrev:Varför känner du dig inte nöjd för?

Vad saknar du?


Jag är väldans nöjd :)

Men jag tror att det ligger något i det som Elfsberg skriver här ovan.

Till film med mycket infra inbillar jag mig att jag inte har så väldigt mycket head room alls... Och då tror jag ändå att jag är förhållandevis försiktig med volymvredet (iaf jämfört med många på detta forum). Jag gissar att jag ser (lyssnar) på film en bra bit under referensnivå (även om jag inte riktigt förstått hur jag ska hitta den nivån här hemma) och ändå känns det som att jag är nära att bottna modulerna ibland.

Här är det nog på sin plats att upplysa om att jag byggt modulerna själv och att de inte är funktionstestade av Ino. Så kanske lever de inte upp till IÖs krav, även om jag hoppas att så är fallet.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Pulver till infraX12

Inläggav DVD-ai » 2017-02-25 19:22

Är man orolig så kan man ju hålla koll på elementen och testa gränsen :D
Kanske inbillar man sig att gränsen är nära ?
slusteg som inte orkar ? (1080 rotel tappade orken hos mig, 1090 fortsatte att leverera)

Sedan vara nöjd med att det fungerar bra och om det fortfarande låter bra så kanske man kan vara nöjd med begränsningen ändå :)
Eller så slår man till på dubbla kapaciteten ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Nattlorden » 2017-02-25 19:27

Och om man verkligen ligger på gränsen redan och inte är nöjd, så behöver inte nödvändigtvis en dubbling vara tillräckligt - det går åt mycket för att ha större effekt där nere.

( Går rummet att stänga till tätare är kanske en annan sak att kika på? )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Pulver till infraX12

Inläggav DVD-ai » 2017-02-25 19:36

Visserligen, jag hade ju börjat med att kolla på om jag behöver ha så mycket infraboost som jag har, sedan kollat på möjligheter i att göra rummet tätare, sedan kollat på fler basmoduler.
Menn dubbelt så många basmoduler har ju möjligheten att i praktiken ge mer än 3dB extra tack vare att en av orsakerna till upplevd dålig prestanda kan vara resonanta bettenden i rummet som man sedan boostar extra för.
Dessa kan man ju eventuellt få bort/minska med fler moduler ?! :)


Hur som, kapacitet är klurigt, duger det inte som det är så är det oftast minst det dubbla man behöver :lol:
gärna 4ggr så mycket... kanske lika bra att nöja sig med att ligga på gränsen 1/1000 gånger med andra ord? ;)

Jag vet i alla fall att infraX8 räcker med råge för mina faktiska behov i normala stolekar på boende, till galenspelning tänker jag ej dimmensionera :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-02-25 19:38

DVD-ai skrev:Är man orolig så kan man ju hålla koll på elementen och testa gränsen :D


Hålla koll hur? Jag är inte säker på att jag vet hur det ser ut när gränsen är nådd...
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Pulver till infraX12

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-02-25 19:42

Titta och försöka se hur mycket slaglängd som används. Rör sig elementen knappt alls så är det lugnt. Rör de sig däremot 1cm enkel väg så är du precis på gränsen och behöver mer kapacitet.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Pulver till infraX12

Inläggav DVD-ai » 2017-02-25 19:50

Dessutom är det ingen fara att råka bottna dessa element, dom beter sig fint och låter bara grötigt och illa när dom når sin maximala mekaniska slaglängd.
Så du kan med gott mod testa att spela något som gör dig orolig och så starkt som du normalt gör när du blir orolig, sitt nära basen och titta på den snett från sidan med en måttstock bredvid basen/ut från fronten på lådan.
Då kan du ganska lätt börja att uppskatta ungefär hur mycket som konen rör sig.

Precis som Andreas skriver, om du tycker det ser ut som om basen slår ca 1cm ut (2cm peak to peak) så börjar du att närma dig gränsen.
Då kan det vara läge att förändra något :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-02-25 20:38

AndreasArvidsson skrev:Titta och försöka se hur mycket slaglängd som används. Rör sig elementen knappt alls så är det lugnt. Rör de sig däremot 1cm enkel väg så är du precis på gränsen och behöver mer kapacitet.


DVD-ai skrev: Precis som Andreas skriver, om du tycker det ser ut som om basen slår ca 1cm ut (2cm peak to peak) så börjar du att närma dig gränsen.
Då kan det vara läge att förändra något :)


Ok, tack! Ska undersöka slaglängden närmare vid nästa spelahögttillfälle :)

Har noterat att konerna för det allra mesta gör ganska blygsamma utslag, även på hög volym.

Vissa spår/scener sätter emellertid ordentlig fart på pappen, t ex Krumelurs Minimal Animal och 50 mm-sprutan i Hurt locker. Hangarskeppet i Hacksaw ridge tyckte jag framkallade ett metalliskt klonk 8O Sen har jag nog lite svårt att skilja inspelat ljud från missljud emellanåt... Ibland ska det väl klonka, tänker jag :)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-02-25 20:39

DVD-ai skrev:Dessutom är det ingen fara att råka bottna dessa element, dom beter sig fint och låter bara grötigt och illa när dom når sin maximala mekaniska slaglängd.


Det var ju väldigt betryggande! :)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Pulver till infraX12

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-02-25 20:45

Knuttebaloa skrev:Ok, tack! Ska undersöka slaglängden närmare vid nästa spelahögttillfälle :)

Har noterat att konerna för det allra mesta gör ganska blygsamma utslag, även på hög volym.

Vissa spår/scener sätter emellertid ordentlig fart på pappen, t ex Krumelurs Minimal Animal och 50 mm-sprutan i Hurt locker. Hangarskeppet i Hacksaw ridge tyckte jag framkallade ett metalliskt klonk 8O Sen har jag nog lite svårt att skilja inspelat ljud från missljud emellanåt... Ibland ska det väl klonka, tänker jag :)

Ja vad man spelar påverkar väldigt mycket. Jag kan inte se att mina basar rör sig även på bastung musik när jag lyssanr normalt, men just 50cal scenen i hurt locker så rör de på sig rejält om jag spelar ref nivå eller starkare.

Så om du kan spela den scenen på eller ovan den nivå som du normalt lyssnar på så har du nog så du klarar dig. Givet att du inte ligger precis på gränsen dvs. För man vet ju aldrig van man kan lyssna på i framtiden så lite marginal är alltid trevligt.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-02-25 20:48

DVD-ai skrev:slusteg som inte orkar ? (1080 rotel tappade orken hos mig, 1090 fortsatte att leverera)


Är det åtta moduler du driver med ett 1090?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Pulver till infraX12

Inläggav DVD-ai » 2017-02-25 20:51

Knuttebaloa skrev:
DVD-ai skrev:Dessutom är det ingen fara att råka bottna dessa element, dom beter sig fint och låter bara grötigt och illa när dom når sin maximala mekaniska slaglängd.


Det var ju väldigt betryggande! :)


Ja med reservation för att om du skulle trycka in massa extra effekt och tortera dom under längre tid så ger dom säkerligen upp på något vis tillslut, överhettad spole eller kanske utmattning i materialen ?!.. men att råka gå över gränsen ibland är inga som helst problem. :)
Senast redigerad av DVD-ai 2017-02-25 20:54, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Pulver till infraX12

Inläggav DVD-ai » 2017-02-25 20:52

Knuttebaloa skrev:
DVD-ai skrev:slusteg som inte orkar ? (1080 rotel tappade orken hos mig, 1090 fortsatte att leverera)


Är det åtta moduler du driver med ett 1090?


Jag hade 8st moduler som drevs av först 1080 och senare 1090 :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-02-25 20:59

AndreasArvidsson skrev:Så om du kan spela den scenen på eller ovan den nivå som du normalt lyssnar på så har du nog så du klarar dig. Givet att du inte ligger precis på gränsen dvs. För man vet ju aldrig van man kan lyssna på i framtiden så lite marginal är alltid trevligt.


Jag skulle nog säga att jag ligger på ca -15 till -10 dB på receivern när jag spelar musik tillfredsställande högt här hemma. Aldrig högre än så. Om jag vågar köra (all) film, inklusive Hurt Locker, på -10 dB vetehundan. Nu är det ju svårt för er att veta exakt vad det innebär då det är osäkert om jag kalibrerat volymnivåerna rätt i förhållande till referens... :|
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Pulver till infraX12

Inläggav DVD-ai » 2017-02-25 21:09

Jag brukade ligga på mellan ca -25 till -15dB vid film när jag hade en hembioreceiver som försteg, ej kalibrerat så några dB hit och dit fel....
Nu har jag ingen möjlighet att kolla sådant ens, jag har en plupp som flyttar sig och visar ungefärligt, skönt att inte behöva bry sig. Det är ju helt enkelt bara så starkt som det är :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Nattlorden » 2017-02-26 10:42

Om jag ska känna mig trygg på alla filmer i bion, så är det nog -16 som är mitt högsta. (infraY-6) Å andra sidan så vet jag också att familjen gnäller på medelvolymen då också, så det körs i princip aldrig så högt om jag inte är själv.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Pulver till infraX12

Inläggav genstruktur » 2017-02-26 11:06

Nattlorden skrev:Om jag ska känna mig trygg på alla filmer i bion, så är det nog -16 som är mitt högsta. (infraY-6) Å andra sidan så vet jag också att familjen gnäller på medelvolymen då också, så det körs i princip aldrig så högt om jag inte är själv.


Det kändes ju rätt moderat. Ibland får man för sig att alla kör minst -10dB när man läser på faktiskt :). Fast det är kanske lite som med fiskehistorier? :lol:
Om jag utgår från att min reciever är korrekt kalibrerad kör jag själv mellan -20 och -15 dB till film. Men oftast mest mot -20.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Nattlorden » 2017-02-26 11:27

genstruktur skrev:
Nattlorden skrev:Om jag ska känna mig trygg på alla filmer i bion, så är det nog -16 som är mitt högsta. (infraY-6) Å andra sidan så vet jag också att familjen gnäller på medelvolymen då också, så det körs i princip aldrig så högt om jag inte är själv.


Det kändes ju rätt moderat. Ibland får man för sig att alla kör minst -10dB när man läser på faktiskt :). Fast det är kanske lite som med fiskehistorier? :lol:
Om jag utgår från att min reciever är korrekt kalibrerad kör jag själv mellan -20 och -15 dB till film. Men oftast mest mot -20.


Lätt att övertolka och bara se det mest extrema. Baserat på mitt hus och mina saker, så är jag förvånad att de flesta med så här stora basriggar klarar att spela fullt ut på dem - hos mig är det andra saker som säger stopp, huset i sig som knakar, lampor som det blir resonans i, radiatorer som börjar skaka osv... Tycker detsamma borde hända hos andra, men det läser man sällan om (förutom tallrikar som flyttat sig ute i köket).

I tv-rummet ligger vi oftast på -25 - -30. Mello verkar väldigt lågt utsänt, så där blir det -15. I bion blir det högre. Spelar jag musik där, så har jag gärna 85-90dB i lyssningsposition och då hamnar ratten högre upp, kanske på -5 och så finreglerar jag på paddan (Sonos).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Pulver till infraX12

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-02-26 11:31

Värt att tänka på är att om man inte har kalibrerat nivån så säger siffrorna på displayen inte mycket för andra personer. Det fungerar väldigt bra som en egen referens, men för att jämföra med andra så måste man ha en gemensam referens.

Jag har kalibrerat nivån hemma och jag brukar ligga mellan -20dB och -10dB både för musik och film. Finns dock vissa undantag där det kan vara skoj att dra på mer eller mindre, men det är inte normen sas.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Nattlorden » 2017-02-26 12:14

Om siffrorna inte stämmer, så har man ju antingen inte mätt in receivern, eller så gör modellen fel vid mätning. Finns ju en standard för REF...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Pulver till infraX12

Inläggav -Palle- » 2017-02-26 12:23

AndreasArvidsson skrev:Värt att tänka på är att om man inte har kalibrerat nivån så säger siffrorna på displayen inte mycket för andra personer. Det fungerar väldigt bra som en egen referens, men för att jämföra med andra så måste man ha en gemensam referens.

Jag har kalibrerat nivån hemma och jag brukar ligga mellan -20dB och -10dB både för musik och film. Finns dock vissa undantag där det kan vara skoj att dra på mer eller mindre, men det är inte normen sas.


Det ska ju finnas en tråd om hur man går tillväga och vad man behöver för att nivåjustera för referensvolymen att hamna på 0dB, tror tillochmed att det var din tråd?
Vart finns den tro?
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Pulver till infraX12

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-02-26 12:48


Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: DVD-ai och 5 gäster