Pulver till infraX12

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Pulver till infraX12

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-03-01 20:14

Bild
Kolla där under output. Vad står det för dig?

Du kan läsa mer här:
https://www.roomeqwizard.com/help/help_en-GB/html/siggen.html

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Pulver till infraX12

Inläggav genstruktur » 2017-03-01 20:16

AndreasArvidsson skrev:[ Bild ]
Kolla där under output. Vad står det för dig?

Du kan läsa mer här:
https://www.roomeqwizard.com/help/help_en-GB/html/siggen.html


Finns bara default output att välja på. Tack, får läsa vidare!

Fanns ny REW version, så installerade den. Hade inte mikrofonen i just nu när jag skulle lära mig, kanske måste sätta i den och konfigurera REW för att det skall fungera? Och hitta option speaker.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Pulver till infraX12

Inläggav genstruktur » 2017-03-01 20:35

Har lyckats få ljud i höger och vänster front nu, men ej surround. FInns inget val för det. Kanske en begränsning i mitt ljudkort på datorn?
Skulle ju kunna mäta upp ref 0 med REW på frontarna, sen mäta in surrounderna mot frontarna med det inbyggda bruset i receivern. Hmmmm :roll:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Pulver till infraX12

Inläggav -Palle- » 2017-03-01 21:17

Jag vet inte om det ens går att få det ur REW? Om man inte har analoga ingångar för surround på sin reciever förstås. :)

Mina surrounder och center ställde jag (tidigare) in med recieverns brus och dB-mätare så att hela systemet hade samma nivå (efter detta har jag knäppt upp både center och surround).

Nu när jag justerade in för referensnivå så justerade jag dom lika mycket som jag justerade L/R.
Ingen aning om det är "rätt" sätt att göra, men så gjorde jag iaf.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Pulver till infraX12

Inläggav genstruktur » 2017-03-01 21:20

-Palle- skrev:Jag vet inte om det ens går att få det ur REW? Om man inte har analoga ingångar för surround på sin reciever förstås. :)

Mina surrounder och center ställde jag (tidigare) in med recieverns brus och dB-mätare så att hela systemet hade samma nivå (efter detta har jag knäppt upp både center och surround).

Nu när jag justerade in för referensnivå så justerade jag dom lika mycket som jag justerade L/R.
Ingen aning om det är "rätt" sätt att göra, men så gjorde jag iaf.


Så har jag också gjort innan. Jag gör som du! Mäter frontarna, sen ökar/sänker jag bara surrounderna med samma :).

Skall göra ref-kalibrering till helgen när jag är ensam hemma, och inte nu 20:30 en vardag för att spara grannarna och sambon som ligger och läser.

Tack för fin information Palle! :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Pulver till infraX12

Inläggav genstruktur » 2017-03-04 12:55

-Palle- skrev:Okej here it goes!

1. Ladda ner och installera REW.
https://www.roomeqwizard.com

2. Öppna REW och välj funktionen "Generator"


3. Ställ in "Pink Noise" 250-7500Hz och RMS Signal Level -20dB FS.


4. Koppla in dator till stereon eller skapa en WAW-fil för uppspelning i optisk läsare.


5. Spela upp bruset i en högtalare åt gången (detta väljer man i REW) och mät med dB-mätare (C-vägt, slow) på lyssningsplats.


6. Beroende på om man ligger över eller under 85dB så får man antingen öka eller sänka nivån i inställningarna i sin reciever, målet är att få 85dB.

Klart! :)


Då har jag utfört kaibreringen. Jag fick sänka frontarna 2dB var jämfört med den automatiska kalibreringen receivern utfört. Jag har en fråga dock....LF fick jag att ligga på 85.2/85.3 dBC slow. RF fick jag att ligga på 84.8/84.9 dBC slow som närmast 85dBc slow. Båda frontarna står på samma level i recievern. LF står mer åt ett hörn än RF, tror det är därför den förstärks något mer.

Jag brukar alltid ha frontarna på samma level. Men brukar ni köra olika level på frontarna om det krävs för att få exakt samma volym ut(85 dBC slow)?

Jag har bra mycker mer känslighet i surround Ino audio a1. Det är väl bra antar jag. Surroundkanalerna är inställda 10dB lägre än frontarna i level.

I och med denna sänkning av systemet så verkar jag ligga mellan ref -18 dB och -13dB oftast när jag ser film.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Magnusjohansson
 
Inlägg: 355
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Magnusjohansson » 2017-03-15 01:53

Vad menar egentligen IÖ med detta nedan i manifestet?

Menar han att om man paralellkopplar 3 basar per kanal så behöver man 2x150w 8-ohmseffekt. Skall man tolka det så? Profundusx-2 med samma element behöver 2x200w. Det är mest det som gör mig lite fundersam.

Modell infraX-6 (-12)
Baselement: 6 st 20,7 cm (12 st)
Impedans: 3 ohm 8-100 Hz (2*3 ohm/6 ohm med 4- eller 2-kanalig förstärkare)
Placering: Hörn med omnejd (¼ rumsmått), t ex stående eller liggande staplar
Kontinuerlig effekt: 2*150 W* (4*150 W* eller 2*600 W*) *=8-ohmseffekt
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Pulver till infraX12

Inläggav gopnik » 2017-03-16 00:29

Magnusjohansson skrev:Menar han att om man paralellkopplar 3 basar per kanal så behöver man 2x150w 8-ohmseffekt.

Man behöver inte det, men systemet klarar det. Typ. I varje fall vid vissa frekvenser. Det är ingen exakt vetenskap.
Ja, om man parallellkopplar tre inframoduler per kanal av ett infraX-6 kan en lämplig förstärkare vara en med ungefär 150 W åttaohmseffekt. Om man har infraX-12 kan man vilja ha cirka 4x150 W eller 2x600 W, beroende på om man serie-parallellkopplar eller bara parallellkopplar.
Magnusjohansson skrev:Skall man tolka det så? Profundusx-2 med samma element behöver 2x200w. Det är mest det som gör mig lite fundersam.

Igen, man behöver inte det. Men systemet kan klara av så mycket effekt vid vissa frekvenser. Att pX-2 "klarar" av högre förstärkareffekt beror på att det kan spela mycket starkare, tack vare att det är portat. Samma elements slaglängd räcker då längre.

Denna sorts effektrekommendationer är extremt ungefärliga. Om man råkar ha 100 W, 150 W eller 200 W spelar inte så stor roll och alla systemen kommer fungera fint och spela duktigt starkt ändå. De kommer kunna spela några enstaka decibel olika starkt bara. Eller inte ens det, beroende på om det är förstärkaren eller högtalaren som sätter stopp först i den specifika kopplingen, vid den specifika frekvensen.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Föregående

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: _Stefan_ och 7 gäster