paa skrev:Bara tänkte kolla om Svante har nån kommentar till denna tråden...
Hehe... Nja, alltså, jag har ju inte så stor praktisk erfarenhet av att bygga lyssningsrum, men tror mig ha märkt detta:
Isidor förspråkar viss mängd eq framförallt i basområdet.
IÖ tycker att den raka kurvan inte är den givna riktiga lösningen.
Även om det inte nödvändigtvis finns en motsättning i dessa ståndpunkter så verkar de tycka olika. Jag kan förstå bådas argument, och jag tror att båda har poänger.
Vad tycker jag själv då. Nja, har jag haft något att invända mot IÖs byggen, tex i Studio Blue, så är det att det lätt verkar bli för mycket bas. Det kan bero på att jag är ovan, hemma mullrar det ju inte lika djupt. Dessutom kan det bero på att de inspelningar som vi har spelat har varit "värstingar" vad gäller djupbasinnehåll, tex när vi f/e-lyssnade på quadslutsteget i en av de senare MoLTarna. Hursomhelst skulle mitt intryck stämma med att IÖ-installationer ger mer bas pga rumsresonanserna inte eq-ats bort.
Samtidigt så tror jag på IÖs tanke att det är mycket bättre att åtgärda rummet än att använda eq för att motverka rumsresonanerna. Jag tror nämligen väldigt mycket på hjärnans förmåga. Sitter vi i ett rum som har bumliga resonanser så låter det konstigt om vi lyckas spela ljud som inte är bumliga. Hjärnan fattar ju att vi är i samma rum, om vi inte har väldigt bra förmåga att leva oss in i inspelningen. Olika personer kan säkert vara olika i detta avseende, men McGurk och andra exempel övertygar mig om hur hög nivå hjärnan tolkar ljud på egentligen.
Så vilket är rätt då? Jag vet inte. Vilket är finast, Rembrant eller Picasso?Eftersom det inte är givet att den raka kurvan är riktig så blir rumsbehandling och rumsakustik en konst. Erfarenhet är guld värd och vetenskapen kan bara tala om vad som händer, men inte vilket resultat som är "rätt". Slutupplevelsen kan variera från person till person, med mode, med inspelning och myriader av andra faktorer. Dessutom har vi knappast några naturliga referenser till lågbasljud, i varje fall inte i musiken. Visst, det finns akustiska upptagningar av orgel stora trummor och så, men jag tror ändå att de flesta inte har något tydligt ljudminne av hur mycket bas det är i såna instrument. Den djupas som finns på skivor är ofta syntetisk och då finns det ju ingen "riktig" nivå att spela upp den i.
Några saker är nog någorlunda säkra i alla fall. Eq för rumskompensering gör bäst nytta i basen. Rumskompensation med DSP är en hel vetenskap, och gör man fel så blir det pannkaka. ...och att det alltid kommer att finnas personliga preferenser och filosofier. Se bara på hur annorlunda Carlssonhögtalarna använder rumsakustiken.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.