Dämpmaterial

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flutter
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-01-18

Dämpmaterial

Inläggav Flutter » 2006-01-21 17:29

Vad är det som gör Rockwwol speciellt lämpligt som dämpmaterial i högtalare, går det inte lika bra med Gullfiber?.

Är Rockwool det bästa materialet för högtalare eller är fårull med långa fiber (18cm) bättre på något vis.

Vad är det som är den aktiva komponenten.

Är det isolationsförmågan K-värdet för materialet som bestämmer vilket som är bäst.

Slutligen, finns det ännu bättre dämpmaterial.

\Flutter

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2006-01-21 17:37

Rockwool och Gullfiber är ungefär likvärdiga som dämpmaterial i högtalarlådor. Man kan få lika bra resultat med fårull men man får vara försiktigare med det då det verkar ha (om man klumpar ihop det till lagom massiva klumpar) lägre akustisk impedans än de nämnda och kan ge ytreflexer när man har det i en låda.

Det finns skummad polyester med öppna porer som kan bli lika bra som Gullfiber.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv
 
Inlägg: 3658
Blev medlem: 2005-12-15

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-21 17:44

Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Flutter
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-01-18

Inläggav Flutter » 2006-01-21 18:12

Jag har läst om ett nytt material som heter Aerogel eller nått liknande går det att använda?


\Flutter

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2006-01-21 18:22

Har aldrig hört talas om Aerogel.

I forntiden (när jag var yngre) betraktades kammad fårull som det bästa som fanns för att dämpa högtalarlådor med. Kolla Tyrlands mätningar tex (gud vad jag tjatar om honom). Sedan började man använda Dacron/Acuosto-Q/Polyester-vadd som skulle vara lika bra. Min erfarenhet är att mina öron gillar när man använder 2 eller fler material med olika densitet. Om det spelar någon roll kan säkert mera mätkunniga forumdeltagare rapportera om!

/Jocke

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2006-01-21 18:25

Flutter skrev:Jag har läst om ett nytt material som heter Aerogel eller nått liknande går det att använda?


\Flutter


Har du någon länk? Jag hittar bara aerogel med koppling till användning i rymden som den där partikelinsamlaren som nyligen återvände till jorden. Allt som har med rymden aatt göra brukar vara obetalbart....

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2006-01-21 18:30

Var det inte nåt compoundmaterial som Audax hade i sina koner som dom kallade Aerogel?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2006-01-21 18:31

Jo, har ett par sådana Audax i min bil... Har också ett par andra med vanligt pappersmembran och de har bättre ljud. Aerogel-membranen har ett resonant beteende.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2006-01-21 18:34, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Flutter
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-01-18

Inläggav Flutter » 2006-01-21 18:31

Hej,

Jag vill åstadkomma så mycket bas det bara går att få i en liten låda med en 3,5 tum eller 4,5 tum bas, kan tänka mig två 3,5 tummare i en liten basreflexlådam, här gäller det att hitta nått material som kan hjälpa till, som gör att man komma så lågt ner i basregistret som bara möjligt, alltså lite volym och max två element.

I mitt fall ju lägre desto bättre detta skall var mobilt och dessutom väga så lite som möjligt.

Aerogel är väl ett material som kanske kan användas men jag har ingen aning om hur det funkar, om det finns ännu bättre än kammad långfibrig fårull som kan vara aktuellt så är det naturligtvis väldigt intressant eftersom jag räknar med att några Hz neråt i frekvensområdet kan ha betydelse.

\Flutter
Bättre att sova på jobbet än att ligga någon till last.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2006-01-21 18:47

Jocke skrev:Sedan började man använda Dacron/Acuosto-Q/Polyester-vadd som skulle vara lika bra.


Vilket det är långtifrån. IÖ gjorde en mätning på detta material och dämpningen var i jämförelse med fårull fantastiskt liten.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Flutter
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-01-18

Inläggav Flutter » 2006-01-21 19:31

Mm... men vilket nytt eller gammalt material kan var det bästa i mitt fall är det långfibriga fårullet bäst, jag tror att jag sett nått om det i gammal skrift från sextiotalet skriven av någon tysk obskyr profet.

Jag kab tänka mig att använda det dyraste som finns efterosm jag behöver väldigt lite i dessa pyttesmå basreflexsystem.


\Flutter
Bättre att sova på jobbet än att ligga någon till last.

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2006-01-22 18:29

IÖ gjorde en mätning på detta material och dämpningen var i jämförelse med fårull fantastiskt liten.


Om jag nu fattar rätt så har inte fårfarmare någon avsättning för ullen utan slänger eller bränner mycket! Det kanske är läge att göra en insats? Undrar hur den lokala hembygdsföreningen reagerar om man går med och börjar bygga högtalare?

/J

Användarvisningsbild
Flutter
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-01-18

Fårull

Inläggav Flutter » 2006-01-22 18:43

Jag kommer ihåg att "gotländska utegångsfår" har den längsta fiberlängden vilket skulle var speciellt bra i transmission line högtalare den där tysken nämnde nått om att temperaturen skulle höjas med hjälp av fårullen.

Kanske Alpackaull kan vara ännu bättre, men det finns det fler ullsorter, angoraull har jag hört talas om


Är det någon som vet exakt vad som händer med dämpmaterialet, har det någon betydelse över huvudtaget eller skall man bara dämpa ut sidoväggarna i lådan för att få mindre amplitud på resonanserna.

\Flutter
Senast redigerad av Flutter 2006-01-29 12:32, redigerad totalt 1 gång.
Bättre att sova på jobbet än att ligga någon till last.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2006-01-22 21:08

Hmm... Sonen är rätt långhårig och jag ska bygga högtalare. Hmm...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Re: Fårull

Inläggav Jocke » 2006-01-22 21:16

Flutter skrev:Jag kommer ihåg att "gotländska utegångsfår" har den längsta fiberlängden vilket skulle var speciellt bra i transmission line högtalare den där tysken nämnde nått om att temperaturen skulle höjas med hjälp av fårullen.

Kanske Alpackaull kan vara ännu bättre, men det finns det fler ullsorter, angoraull har jag hört talas om

Nu vet jag inte om det är ullen som gör att man får lite mer i den sista oktaven.

Är det någon som vet exakt vad som händer med dämpmaterialet, har det någon betydelse över huvudtaget eller skall man bara dämpa ut sidoväggarna i lådan för att få mindre amplitud på resonanserna.

\Flutter


Jag tror att du oroar dig för mycket! Räkna fram lådvolymen - strunta i att ta bort 15% av Vb för dämpmaterial (det går ju alltid att stoppa i nått som tar plats sedan) och bygg en testlåda. Du har nu alla möjligheter i världen att prova olika material för dämpning! När du "hittat hem" vad gäller elementval, storlek och dämpmaterial kan du snickra ihop en låda som accepteras därhemma!

/Jocke

_____________________________
Man ska inte tro på allt som är sant!

Användarvisningsbild
Flutter
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-01-18

Där hemma ?

Inläggav Flutter » 2006-01-22 21:33

Hej,

Näe jag skall inte harom hemma, jag skall spela röven av ett par Labgear PC högtalare som administratörerna säger vara det ultimata i högtalarväg (själv vill jag vomera när jag lyssnar till dessa bastarder).


\Flutter
Bättre att sova på jobbet än att ligga någon till last.

Användarvisningsbild
Flutter
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-01-18

http://www.aerogel.se/

Inläggav Flutter » 2006-01-24 23:05

Hej,

En länk till ett företag som joxar med aerogel, http://www.aerogel.se/

Kolla in och fundera, jag tror att man kan använda detta material inom högtalarbygge kanske som dämpmaterial.

Vad tror ni vore kul med idéer och synpunkter i allmänhet.

\Flutter
Bättre att sova på jobbet än att ligga någon till last.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2006-01-24 23:59

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2006-01-25 08:51

Verkar lite långsökt med Aerogel då det endast framställs i små kvantiter i några laboratorier runt om i världen enligt beskrivningen som det länkats till.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2006-01-25 10:16

Aerogel har väl primärt två andra effekter.. Dels är det ett fantastiskt isoleringsmaterial... lugnt att ha handen på en sida skivan och en bunsenbrännare riktad mot andra... dels har det samma brytningsindex som luft. Lite svårtillverkat eftersom det under en del av processen är ganska explosivt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Gaston
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 2004-09-16
Ort: Linkeboda igen

Inläggav Gaston » 2006-01-25 13:41

Naqref™ skrev:Det finns skummad polyester med öppna porer som kan bli lika bra som Gullfiber.


Var kan man köpa detta?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2006-01-25 13:54

Det är väl sådant Ingvar Öhman använder i sina Ino-högtalare?

Användarvisningsbild
Gaston
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 2004-09-16
Ort: Linkeboda igen

Inläggav Gaston » 2006-01-25 14:34

Gaston skrev:
Naqref™ skrev:Det finns skummad polyester med öppna porer som kan bli lika bra som Gullfiber.


Var kan man köpa detta?


Ringde G.Bergström Specialplast Produktions AB, Butik på Odengatan i Stockholm.
Jag behöver ett block som skall vara 120x23x24cm
De rekommenderade madrassfärgad 28kg/m3 Polyeter pris 370 kr för mitt block
Annars fanns det
Polyeter 35kg/m3 430kr
Polyester 33 kg/m3 600kr (grått)

Användarvisningsbild
Flutter
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-01-18

aerogel

Inläggav Flutter » 2006-01-25 18:22

Jag undrade om aerogel kan tillföra något positivt till lådbyggare, det finns att köpa aerogel hos en tillverkare här i Sverige en så kallad experimentsats för ca en tusenlapp.

Min idé var att bygga en mini transmissionlinehögtalare och använda aerogel i kanalen om det nu är så att det fungerar med ett sådant material där.

Grejen med aerogel är väl bland annat dess märkvärdiga isolationsförmåga kan hända att det också fungerar att dämpa ut ståendevågor med.

Är det någon som har kännt och klämt på detta material.


\Flutter
Bättre att sova på jobbet än att ligga någon till last.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2006-01-25 18:45

Värmeisolering (k-värde) medför ingen som helst nytta för högtalarlådor.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Material
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2005-09-01
Ort: Jönköping

Inläggav Material » 2006-01-26 14:09

Aerogel går det att prata om. Det tillverkas så, att man gör en väldigt lösflytande gele (tror man har ett lösningsmedel istället för vatten, men låter det vara osagt tills jag kollat närmare. Vatten är för övrigt ett ofta utmärkt lösningsmedel) (har kollat närmare, man använder mest koldioxid som lösningsmedel idag), och sedan låter allt lösninsmedel avdunsta. Gör man det med rätt blandning och under rätt omständigheter så får man ett ytterst megaporöst (tänk tvättsvamp eller skumgummi, fast mycket mycket värre) och sprött block som ser ut som rök. Jag har hållit i en hockeypuck av detta (fast den låg i en ziplockpåse och vi fick inte öppna för att pulvret som lossnade från den så fort man ens tänkte på att röra vid den var cancerogent) och den vägde inte ett dugg och såg som sagt ut som den var gjord av rök.

Helmysko känsla att hålla en bit rök i handen, ögonen försökte fokusera på den utan att det egentligen gick.

Dom har säkert avcancerogenat den nu, det var säkert tio år sedan, men min gissning är att den fortfarande är extremt spröd och det behövs mask och skyddsglasögon när man hanterar den.

Dämpningsförmågan har jag inte en susning om, gissar att den är... Nä, inte en susning.

Då det i det flesta fall (troligen alla) rör sig om slutna porer så borde det inte vara något vidare som dämpning då den rent fysiskt tar plats och borde påverka lådans volym. Nu kanske den transmitterar ljudvågor såpass väl att det funkar i alla fall och relultatet blir en "luft" i lådan med en högre densitet. Kanske skulle man i så fall behöva fylla lådan helt, för att undvika ljudbrytningar när ljudvågorna möter olika brytningsindex i tvärsnittet luft/luftgel. Men nu är jag låååångt ute och spekulerar. (nu har jag läst på lite, detta material absorberar ljud MYCKET bra och har en ljudhastighet på 100 m/s, så brytningsreflexerna borde bli väldigt stora. Kan inte tillräckligt för att uttala mig om detaljerna.)

själv är jag mer intresserad av det här

http://www.umms.sav.sk/uk_full/aktivity/pena.html


Material

Användarvisningsbild
Flutter
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-01-18

nya material

Inläggav Flutter » 2006-01-26 23:56

jomenvisst,

Klart intressant det där med aerogel, jag tror att det finns mer att hämta där vi får se vad som händer.

Alla nya material är intressanta, det skall finnas ett slags träfiberrestprodukt ett material på G från massaindustrin ett slag plattor som är sammanpressade med hjälpa cellusosalim eller liknande det är INTE spånplatta eller MDF eller någon annan typ av äldre träfiberplatta utan mer en composite om man så säger, är det någon som vet mer.

\Flutter
Bättre att sova på jobbet än att ligga någon till last.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2006-01-27 00:22

I de allra flesta fallen är mineralull bäst.

Alltså glasull och/eller stenull. 15 kg/m3 glasull motsvarar ungefär 25 kg/m3 stenull. Det är lagom för bruk inuti högtalarlådor där ljudvågorna är i hög grad reaktiva. Materialet är både dämpande insotermiserande och dessutom rätt obenäget att ställa till med ytreflexioner.


Jämför man med fårull blir man i regel (det finns stora variationer hos fårull) varse att det är mycket sämre med avseende på isotermisering (temperaturstabilisering av luftfjädern).

Denna brist (som beror på att ullen i sig själv isolerar extremt väl, och därför är dålig på att absorbera ("kortsluta") gradienten till kringvarande luft) är en stor nackdel i baslådor.


Skummade dämpmaterial (polyester, polyeter, polypropylen, polyetylen HR, Stylex och polyolefin t ex) kan vara knepiga att arbeta med eftersom deras flödesegenskaper varierar en hel del från bit till bit, och därför måste mätas upp, orienteras och i förekommande fall kasseras. Därtill ger de inte sällan på grund av att de skärs i raka snitt besvärande ytreflexioner som bidrar destruktivt om de inte nogsamt ingår som en intregrerad del av dimensioneringen.

Anpassar man sin tillämpning till rådande förutsättningar kan materialet var mycket användbart dock.


Slutligen är Dacron-/Acuosto-Q-/Polyester-vadd, alltså "täckjacksfoder" om man får sammanfatta lite vanvärdigt, är för rena baslådor i regel det bästa man kan ta till! :P

Det är ett utmärkt isotermiserande material (vilket man ju vill så att man skall få ut maximalt vid Fo) med det ger samtidigt små förluster (vilket är tacknämligt i baslådor som bara skall användas upp till den frekvens där en halv våglängd för plats inuti lådan).

Samma egenskaper gör det rätt odugligt i mellanregisterlådor eftersom det där är dämpling men inte isotermisering som behövs. Så där är mineralull (men även fårull) mycket bra.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2006-01-27 11:46

Jag hör dig klart och tydligt! Trevligt att se dig här lite oftare igen, Ingvar!

Det känns som om jag inte varit helt fel ute när jag upplevt kombinationen av två eller flera material som positiv. Förstår att det är möjligt att optimera valet av dämpmaterial beroende på tillämpning. En sub optimeras med annan dämpning än tex ett MT-system.

/Jocke

PS. Det är väl ingen som stoppar täckjackan i högtalare så här års?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2006-01-28 22:07

Ja!

Om man skall utforma dämpmaterial för en konstruktion "i blindo" (alltså utan att kunna bygga massor av lab-lådor och optimera form på låda liksom dämpmaterialet, genom massor mätningar och analyser på massor av prototyper) så är det definitivt en bra idé i många sammanhang att "blanda".

Ett högeffektivt dämpmaterial (mineralull t ex) i majoritet, samt ett fluffigare närmast elementet.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster