PC direkt till effektförstärkare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Seagull

PC direkt till effektförstärkare

Inläggav Seagull » 2017-03-27 21:42

Efter att tidigare bara smygläst ställer jag nu min första fråga.
Använder en PC som spelare, Intel moderkort med HD Audio Realtek ALC898, utimpedans 2ohm.
Kopplar PC'n direkt till en effektförstärkare, förstärkaren har inimpedans 48kOhm, tror jag, balanserad THAT1200 IC.
Om jag förstår detta rätt ska jag ställa PC'ns (foobar) volymkontroll på max, och använda en yttre analog volymkontroll för att inte tappa upplösning?
Kan jag koppla en enkel potentiometer mellan PC/förstärkare?
Behöver jag en buffer efter potentiometern?
Om det räcker med en potentiometer, hur stor skall den vara? Logaritmisk?

Användarvisningsbild
cameltoe

Re: PC direkt till effektförstärkare

Inläggav cameltoe » 2017-03-27 22:38

Seagull skrev:Efter att tidigare bara smygläst ställer jag nu min första fråga.
Använder en PC som spelare, Intel moderkort med HD Audio Realtek ALC898, utimpedans 2ohm.
Kopplar PC'n direkt till en effektförstärkare, förstärkaren har inimpedans 48kOhm, tror jag, balanserad THAT1200 IC.
Om jag förstår detta rätt ska jag ställa PC'ns (foobar) volymkontroll på max, och använda en yttre analog volymkontroll för att inte tappa upplösning?

Du kommer troligtvis inte höra ljudförsämringen av den digitala volymen. Men du kommer garanterat höra en annan sak.

När det säger POP och konerna slår i botten varenda gång du sätter igång och slår av datorn. det kan bli intressant.
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-03-27 23:13

Välkommen!

En billig och enkel sak som du kan prova är att anbringa en L-pad som inte är reglerbar. Så får du ner nivån så att, förslagsvis, max volym i datorn ger så hög volym som du max behöver.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-03-28 08:42

Seagull skrev:Om jag förstår detta rätt ska jag ställa PC'ns (foobar) volymkontroll på max, och använda en yttre analog volymkontroll för att inte tappa upplösning?

Det beror lite på hur mycket du behöver dämpa signalen från PC:n om det blir en märkbar förlust. Inte minst spelar det roll vilken upplösning musiken har, är tyvärr inte många bitars upplösning i mycket av dagens utgivningar.

Du kan koppla in en potentiometer och det kan bli bra om inte kablaget är för långt.
En buffert är att föredra, inte minst om du vill ha en balanserad drivning. Det kanske du inte har idag?
Potentiometern ska vara logaritmisk.

darkg skrev:Välkommen!

En billig och enkel sak som du kan prova är att anbringa en L-pad som inte är reglerbar. Så får du ner nivån så att, förslagsvis, max volym i datorn ger så hög volym som du max behöver.

Det är ett rätt användbart förslag. Jag gör ofta på ett liknande sätt när jag strömmar musik. Ställer volymen på max vad jag kan tänkas behöva på försteget och reglar sedan ner på de spår som är högljudda på surfplattan (då slipper man använda förstegets fjärr). Visst förlorar man ibland några bitar men ofta är den mera mastrade musiken långt ifrån den upplösning man har kvar. Tänker jag rätt?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-03-28 09:20

Ett skapligt externt USB-ljudkort med volymkontroll ger både bättre ljud och bättre kontroll över effekten ut.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-03-28 09:25

Och dessutom kan man då köra Windows systemljud över det inbyggda ljudkortet men välja det andra för musik så slipper man dessutom få Windows-blipp med full volym mitt i musiken...
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-03-28 09:30

Ja, Roger, visst tänker du rätt. Som cameltoe påpekar så är det klokt att dra ned nivån mellan PC och slutsteg för att slippa högljudda störningar. Kvalitetsförlusten från en digital volymkontroll kan man nog nästan försumma i de flesta lyssningssituationer. Blir de ett problem är det dags att investera i ett försteg.

Ja, UrSv, jag vill minnas att ett tillfälle då signalen från inkommande inkommande mejl nästan fick oss att kasta oss fram till högtalarna för att rädda konerna! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-03-28 13:00

Windows systemljud har jag alltid avstängda. Kan vara svårt att veta hur volymkontroller i mjukvara verkligen fungerar. Det måste väl inte vara bitreducerande i den digitala domänen? Kan det inte vara mjukvarustyrda VCA eller liknande som verkar i den analoga domänen?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-03-28 16:16

RogerGustavsson skrev:Windows systemljud har jag alltid avstängda. Kan vara svårt att veta hur volymkontroller i mjukvara verkligen fungerar. Det måste väl inte vara bitreducerande i den digitala domänen? Kan det inte vara mjukvarustyrda VCA eller liknande som verkar i den analoga domänen?

Det är nog en önskan att stilla bedja om; jag tror att vca:er är sällsynta i sammanhanget. Men även bitreducering går att leva med!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-03-28 16:22

RogerGustavsson skrev:Windows systemljud har jag alltid avstängda.

Jo, det försöker man ju ha men det kan ju lika gärna vara nån banner med ljud eller annan reklam som drar igång bara man öppnar ett program eller webbläsare. Vansinnigt irriterade om man missat att sänka innan...

Användarvisningsbild
Seagull

Inläggav Seagull » 2017-03-28 20:37

darkg skrev:Välkommen!

Tackar! :)

Har spelat med PC i många år. Vet att det tidigare var problem med Windows-ljud, kommer inte ihåg varför.
Med min HTPC idag skickar jag windowsljudet till TV'n via HDMI, och knyter ljudenhet HD-audio till Foobar, inga problem, kör nu Windows 10.
Håller med om att pop'ar i högtalarna kan vara ett problem, men kommer inte ihåg när det hände senast, man lär sig.

Byggde min nuvarande HTPC för 4 år sedan, tanken var att ansluta ett extra ljudkort, som jag tidigare gjort, men efter att ha testat HD-audio tyckte jag det lät så bra att jag aldrig köpte nåt kort.
Spelar just nu med volymkontrollen, Foobar, på -23dB. -20dB = 1/10 av ursprunglig upplösning, tänker jag rätt? Är detta verkligen inte hörbart?

En L pad är helt enkelt en spänningsdelare om jag förstår det rätt. En log. stereopot. på Electrokit kostar 17kr, jag beställer en sådan och testar.
Blir 5kOhm bra? Mer? Mindre?

Köpte av nyfikenhet en ChromeCast Audio, den har, om jag förstått rätt, en digitalt styrd analog dämpning (VCA?) på utgången.

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-03-28 20:42

UrSv skrev:

Jo, det försöker man ju ha men det kan ju lika gärna vara nån banner med ljud eller annan reklam som drar igång bara man öppnar ett program eller webbläsare. Vansinnigt irriterade om man missat att sänka innan...

det finns massa flashblockers, adblockers, och liknande. Har man en del olika såna så varken rör sig något på skärmen eller några ljud kommer utan att man vill. EVER.
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-03-28 20:45

Jag är djupt imponerad om man lyckas använda en windowsmaskin i flera år utan att det någonsin kommer oönskade ljud. Var inte längesedan en ny installation av skype höll på att skrämma ihjäl min fru då jag hade volymen ganska högt uppskruvad.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-03-29 07:14

Seagull skrev:Spelar just nu med volymkontrollen, Foobar, på -23dB. -20dB = 1/10 av ursprunglig upplösning, tänker jag rätt? Är detta verkligen inte hörbart?

Då kan du använda en spänningsdelare. Kör du obalanserat till slutsteget och hur långa kablar?

Seagull skrev:En L pad är helt enkelt en spänningsdelare om jag förstår det rätt. En log. stereopot. på Electrokit kostar 17kr, jag beställer en sådan och testar.
Blir 5kOhm bra? Mer? Mindre?

Möjligen ett högre värde. Det kan bli problem med kanalobalans med billiga potentiometrar.

Användarvisningsbild
Seagull

Inläggav Seagull » 2017-03-29 07:51

RogerGustavsson skrev:Då kan du använda en spänningsdelare. Kör du obalanserat till slutsteget och hur långa kablar?

Förstärkaren, en Modulus 86, har balanserad ingång. PC'n inte antar jag, 3.5mm propp på moderkortet.
Grejorna är flyttbara. :) Kan köra med 30cm mellan anslutningarna.

RogerGustavsson skrev:Möjligen ett högre värde. Det kan bli problem med kanalobalans med billiga potentiometrar.

OK, beställer en 10kOhm pot., detta är ett test, om det blir nån hörbar förbättring, inbillad eller verklig, tänkte jag köpa ett kit med motorpot. och fjärrkontroll på Ebay.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-03-29 08:05

cameltoe skrev:
UrSv skrev:

det finns massa flashblockers, adblockers, och liknande. Har man en del olika såna så varken rör sig något på skärmen eller några ljud kommer utan att man vill. EVER.

Klart man kan ha den ambitionen men jag har aldrig hört talas om någon som lyckats till 100 %. Blockers tar ju en del men t.ex. inte inbyggda ljud i applikationer och motsvarande. Men jag antar att med "EVER" menar du "för det mesta".

Tell

Inläggav Tell » 2017-03-29 11:23

UrSv skrev:
cameltoe skrev:
UrSv skrev:

Klart man kan ha den ambitionen men jag har aldrig hört talas om någon som lyckats till 100 %. Blockers tar ju en del men t.ex. inte inbyggda ljud i applikationer och motsvarande. Men jag antar att med "EVER" menar du "för det mesta".

Men windows nuförtiden har ju en volymkontroller dår man individuellt kan ändra volymen för olika program, så vill man inte ha några systemljud så är det bara trycka mute på dom så slipper man dom för evigt :)

Vidare så är det väl inga problem att köra in datorn direkt i ett steg o bara köra med volymkontrollen i windows, det har jag gjort många gånger o det har låtit finfint utan poppar eller så. Enda man ska akta sig för är väl att dra ut sladden med steget igång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-03-29 12:28

Tell skrev:Men windows nuförtiden har ju en volymkontroller dår man individuellt kan ändra volymen för olika program, så vill man inte ha några systemljud så är det bara trycka mute på dom så slipper man dom för evigt

Fast en del applikationer kan göra en bypass på Windows-mixern och det blir full speta ut. Det gäller att kolla...

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-03-29 13:11

Precis.

Tell

Inläggav Tell » 2017-03-29 14:23

RogerGustavsson skrev:
Tell skrev:Men windows nuförtiden har ju en volymkontroller dår man individuellt kan ändra volymen för olika program, så vill man inte ha några systemljud så är det bara trycka mute på dom så slipper man dom för evigt

Fast en del applikationer kan göra en bypass på Windows-mixern och det blir full speta ut. Det gäller att kolla...

Har jag aldrig stött på eller ens hört talas om. Hur skulle det gå till? Filmprogram som trycker dts osv direkt genom spdif osv overridar volymkontrollen också, men i det här fallet handlade det ju om 3.5mm-kontakt så.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-03-29 15:22

Ja det går allt. Är du intressrad av ämnet så kan du söka på wasapi, asio eller kernel streaming. Detta är dock inget som "vanliga" program generellt gör. Utan något för musikuppspelare, musikproduktionsprogram mm. Det är dock tekniskt möjligt för en mjukvara att gå runt din digitala voymkontroll och det hade inte jag velat leva med.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-03-29 15:36

Ja, det är ju inget konstigt. Skype är väl ett exempel som många känner till.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-03-29 15:59

UrSv skrev:Ja, det är ju inget konstigt. Skype är väl ett exempel som många känner till.

Så vitt jag vet går skype genom windowsmixern. Jag brukar inte vara där inne och rota, men jag har allt sett skype i mixern på min dator.

Windows har också en annan intressant funktion att den sänker mastervolymen när ett samtal är på väg in och sedan ökar den igen. Inte jättefarligt, men bara ett tecken på att man kanske inte kan 100% lita på att windows digitala volym alltid står på det som du satt dne på.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-03-29 16:03

Det är nog borta nu men var ett problem i tidiga versioner vill jag minnas.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-03-29 16:05

UrSv skrev:Det är nog borta nu men var ett problem i tidiga versioner vill jag minnas.

Ouh riktigt illa isf. Ja jag personligen skulle inte vilja vara utan en riktig volymkontroll utanför datorn, men det e bara jag det.

Tell

Inläggav Tell » 2017-03-29 17:06

AndreasArvidsson skrev:Ja det går allt. Är du intressrad av ämnet så kan du söka på wasapi, asio eller kernel streaming. Detta är dock inget som "vanliga" program generellt gör. Utan något för musikuppspelare, musikproduktionsprogram mm. Det är dock tekniskt möjligt för en mjukvara att gå runt din digitala voymkontroll och det hade inte jag velat leva med.

Ah jo, det känner jag iofs till, men det är ju ett kapitel för sig o inget som bara "råkar" ske, utan nåt man ändå väljer själv i dom få program som gör det. O med exemplet med ASIO så har den för mig aldrig lyckats bah ta över hursomhelst, snarare tvärt om att jag har behövt stänga ner alla andra program eller till och med starta om datorn för att ASIO ens ska kunna låta.

UrSv skrev:Ja, det är ju inget konstigt. Skype är väl ett exempel som många känner till.

Har aldrig varit med om eller ens hört talas om.

Alltså, dom här smågrejerna är väl inget som TS behöver nojja över. Folk här på faktiskt verkar krångla till det i onödan många gånger tycker jag :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-03-29 20:45

Seagull skrev:Efter att tidigare bara smygläst ställer jag nu min första fråga.

Du kan ju också köpa ett beggad försteg för 500:-, en Rotel RC980-BX finns till salu på hifimagasinet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-03-29 22:58

UrSv skrev:
cameltoe skrev:
UrSv skrev:

Beror väl på vilka OS man kör kan jag tänka mig. Har aldrig hört nåt från linux t ex.
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-03-30 07:38

Säkert skiljer det mellan olika OS men i detta fall gällde det ju Windows så det hjälper nog inte trådskaparen.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-03-31 23:29

UrSv skrev:Och dessutom kan man då köra Windows systemljud över det inbyggda ljudkortet men välja det andra för musik så slipper man dessutom få Windows-blipp med full volym mitt i musiken...

Ptja.. det är snabbt ordnat att få alla signaler avstängda. :)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Nästa

Återgå till DIY-forum