Big-ba-da-boom!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-12-16 22:05

OK. Anledningen till min fråga är att jag funderar på att bygga lådor med två
element i varje, men där elementen inte är blottade. Alltså något i stil med
Inos Z-moduler men har inte riktigt klurat ut hur det skulle kunna gå till med
delade kaviteter. Kanske någon har en fiffig idé?

Rörelser i sidopaneler borde väl kunna tänjas relativt bra med lite stagning?

Summer Passing

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-16 23:00

Förstår.. har planer på att bygga så själv i lite smalare högre lådor än mina testlådor.

En variant:

Tänk dig två fristående lådor som placeras så att konerna titta på varandra på ca. 10cm avstånd. Låt topp och botten samt ena sidoväggen brygga över mellan lådorna.

Enkel konstruktion som blir stabil om baffeln hålls liten eller åtminstone smal. Kanske staga baffeln beroende på mått.

Sen kan man ju testa med ena eller båda elementen med baken ut för att se hur lågt man får den asymmetriska distortionen.

/Peter

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-12-16 23:19

Det är ju en klart tänkbar väg att gå. Ska fundera vidare lite på den idén.
Som i var inne på tidigare i tråden, vilka för/nackdelar finns det med att
montera det ena elementet inåt. Så som också Z-modulen är byggd?

Summer Passing

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-17 00:33

Om lådan görs oändligt stor och elementen har en viss asymmetrisk olinjäritet så lönar det sig sannolikt att vända det ena elementet. Då släcks distortionsprodukter som har sitt ursprung i asymmetrisk olinjäritet ut.

I mindre lådvolymer kommer luftens olinjäritet att vara en signifikant del av systemets totala olinjäritet och där kan det löna sig att vända ett eller kanske tom. båda elementen.

Det är något som måste undersökas i varje enskilt fall av element samt lådkombination.

Ponera att du har ett element och en låda med vanligt montage med magneten inåt. Säg att vi då mäter upp och noterar att andraton är dominerande. Då vänder vi på elementet så magneten hamnar utåt och mäter igen. Har vi tur så visar mätningen på noll (njaa, väldigt låg iaf.) andraton. I detta fall ser jag inte att att det skulle löna sig att ha ett av två element vänt med magneten utåt. Det bästa bör då bli att ha båda elementen utåt.

/Peter

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-12-25 23:33

Piotr skrev:Förstår.. har planer på att bygga så själv i lite smalare högre lådor än mina testlådor.

En variant:

Tänk dig två fristående lådor som placeras så att konerna titta på varandra på ca. 10cm avstånd. Låt topp och botten samt ena sidoväggen brygga över mellan lådorna.

Enkel konstruktion som blir stabil om baffeln hålls liten eller åtminstone smal. Kanske staga baffeln beroende på mått.

Sen kan man ju testa med ena eller båda elementen med baken ut för att se hur lågt man får den asymmetriska distortionen.

/Peter

det är inte risk för flåsljud och kompressionseffekter om man får en sådan "hornladdning"? även om elementen bara arbetar med de allra lägsta oktaverna?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-26 12:49

Inte om diametern på öppningen dimensioneras väl.

Tippar på att en tvärsnittsarea minst lika stor som elementens bör vara safe.

/Peter

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-01-07 20:29

Piotr skrev:Inte om diametern på öppningen dimensioneras väl.

/Peter

Enligt data på denna sida: http://www.oaudio.com/TC2_PLUS.html så har
TC 10" effektiv diameter på 20,5cm. Om man man tänker sig fallet ovan där
elementen monteras på bafflar med 10cm avstånd, skulle det då innebära att
höjden på öppningen minst måste vara 66cm? Eller kan jag inte räkna?

Försöker lösa en lite problematisk placering av fyra baselement hos en vän och
denna lösning kan bli aktuell, måste bara kolla så jag har förstått dig rätt.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2011-01-07 22:01

/Peter

Destu minde öppningen är destu mera lik en bandpass låda blir den eller ett kort horn = storleken har betydelse.
Men vad är lagom? det beror nog på flera saker.
/Kristian

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-01-08 22:06

Kicken skrev:

/Peter

Destu minde öppningen är destu mera lik en bandpass låda blir den eller ett kort horn = storleken har betydelse.
Men vad är lagom? det beror nog på flera saker.

En bandpasslåda har en volym av luft innan porten som kommunicerar med omvärlden. Menar du att en kort men något trång mynning skulle ge samma beteende? Jag tvivlar starkt på det.

Ett horn är endast verksam där våglängden är relativt liten i förhållande till hornets dimension (säg våglängd = max 4ggr hornets längd/djup). Någon hornladdning kan inte ske för frekvenser under 100Hz när slitsen/mynningen är ett par decimeter om jag har förstått definitionen av ett horn och dess verkan.

/Peter

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-01-08 22:10

Exempel på vad som händer om man lägger till en liten kammare framför elementet:

http://www.eighteensound.com/staticCont ... 20Prel.pdf

Mätning på sidan 15.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-01-09 17:55

Aerob skrev:
Enligt data på denna sida: http://www.oaudio.com/TC2_PLUS.html så har
TC 10" effektiv diameter på 20,5cm. Om man man tänker sig fallet ovan där
elementen monteras på bafflar med 10cm avstånd, skulle det då innebära att
höjden på öppningen minst måste vara 66cm? Eller kan jag inte räkna?

Utan att ha räknat på det så låter det väl vettigt och ung. så som jag tänker.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Re: Big-ba-da-boom!

Inläggav Piotr » 2017-02-21 14:10

Mätning nedan på två hörnplacerade subbar i ett mindre rum, ingen EQ, bara lådorna in i hörn, mätning på andra sidan rummet..
Ingen kompensering för avrullning i mätkedjan innebär att den faktiska responsen är rakare än det ser ut.
Mätningen indikerar ca -3dB vid 3-4Hz men det ligger nog närmare -3dB vid 2Hz eller så.

THD ca 1% vid 100dB SPL mellan 8-20Hz

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-02-21 16:02

Hur tänker du om peaken vid 40 hz, ska den åtgärdas, eller?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-02-21 16:09

Sluten låda förmodar jag. Om du skulle göra samma mätning i ett 4 ggr så stort rum så kanske viss EQ skulle behövas. Tonkurvorna påminner om de jag fick i basmodulerna till sms hembiosystem med dubbla 10" Bremenbasar eller om de kurvor jag fick med dubbla TC 15" i 700 liter sluten låda. I hörn kan man få vissa fina fördelar. Dock behövs det EQ för att få bort den puckel som ofta uppstår. Trevliga baslådor. Är det TC du använder?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-02-21 19:09

@Peter,

ja TC10. Finns en gammal mätning från 2/11-2010 i ett 3ggr större rum tidigare i tråden.

Skiljer inte jättemycket och det var en mer fristående placering i det stora rummet. Tror dessutom att jag mätte på en låda bara då.

Men visst blir det en viss skillnad som kan behöva EQ'as eller att man använder en större låda för lite mer LF-output i stort rum.

Sen finns det ju de som vill lyfta 10dB i hela basen. Det brukar jag inte känna något behov av. :) En polare har väl en +20dB i basen.. smaken är baken.

@paa

Brukar använda basabsorbenter och EQ i mina lyssningsrum. Använder inte rummet som lyssningsrum i nuläget.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-22 18:46

Hehe, det rum de lirar i nu har nog inga problem att trycksättas :D

@petersteindl,

Nog tycker jag Bremenbasarna fungerar ett par snäpp bättre i 5 liter större låda per element än vad marknadsförarna ville ha till SMS-systemet!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-02-23 02:04

MagnusÖstberg skrev:Hehe, det rum de lirar i nu har nog inga problem att trycksättas :D

@petersteindl,

Nog tycker jag Bremenbasarna fungerar ett par snäpp bättre i 5 liter större låda per element än vad marknadsförarna ville ha till SMS-systemet!

Min prototyp var på 50 liter invändig volym. De ville ha basen mindre och gav maxmått. Det blev 34 liter. Den prototypen förkastade jag eftersom det blev för mycket dist och för högt Q-värde och då gjorde jag istället ytterligare en variant på lite drygt 40 liter som godkändes av både mig och uppdragsgivaren och den blev produktionsreferensen. 50 liter för 2 Bremenbasar ser jag som optimalt.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Piotr

Re: Big-ba-da-boom! Basar bortslumpas..

Inläggav Piotr » 2017-03-27 09:19

Om någon är sugen på en näve brottarbasar så släpper jag några av de TC 10" som omnämns i tråden.

Har 8st oanvända att avvara. PM för detaljer.

Kommer fortsätta att använda dom själv men klarar mig med färre än jag trodde. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Big-ba-da-boom! Basar bortslumpas..

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-03-29 18:50

Du får lägga ut annons i din medlemstråd. Inte här :)

Med det sagt så finns det någon som fundera på att bygga små basar i en annan tråd som du borde dra ett PM till med erbjudande :)
Skulle rekommendera att du ber honom tänka på 4 stycken. Borde bli snorbra lösning!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-03-29 21:19

Aj då, my bad. Ändrat tillbaka rubriken iaf. :)

Föregående

Återgå till DIY-forum