Jag är lite kluven till flerkanal vid enbart musiklyssning. Jag anser att oavsett vilken budget man har för sin anläggning, så är det bättre att lägga denna på stereo än på flerkanal.
Å andra sidan har jag testat att lägga till en tredje högtalare bakom mig som varit kopplad till plus-polerna på förstärkaren. Alltså en högtalare som återger skillnaden mellan höger och vänster kanal. I vissa fall får det en mycket märklig, men positiv, effekt. Jag lyssnade till exempel på en Jimi Hndrix skiva och basgitarren blev betydligt bättre återgiven. Istället för ett basmuller hörde jag mycket tydligare vad som spelades och instrumentet fick en kropp det inte hade i enbart stereo.
En annan skillnad var, förstås, att ljudet frigjordes från högtalarna och kom ut i rummet på ett mer realistiskt sätt.
Å andra sidan lät många skivor ganska märkligt och total resultatet var ändå att vanlig stereo lät bättre.
Nu var detta ändå ett mycket enkelt försök, där inga anpassningar eller nivåjusteringar gjordes.
Men sedan detta test i början på 70-talet har jag ändå hållt mig till vanlig stereo...
/ B