Jaha sådant släpp...
Jag tycker att "släpp" i detta fallet handlar om känslan av att ljudet upplevs finnas där i rummet på ett okomplicerat och självklart sätt, oavsett inspelningens egenskaper gällande ljudbild m.m. för det varierar ju.
Ljudet ska alltså upplevas naturligt "finnandes där" på riktigt oavsett kvalitet på det material som spelas upp.
Jag gör således skillnad på sådana egenskaper som tillhör materialet som spelad upp och egenskaper som tillhör anläggningen.
Vilket man tvunget behöver göra för att det ska bli rätt

En oerhört dåligt producerad låt som låter så onaturligt hopplöst som det bara är möjligt, kan samtidigt uppfattas finnas naturligt i rummet - om återgivningen har rätt "släpp".
Ingen ilussion om att händelsen är "äkta" kommer att infinna sig pga inspelningen, men att ljuden är "äkta" i rummet är däremot det jag eftersträvat.
Det är för mig "släpp" eller som jag själv brukar säga: självklarhet i återgivningen
Låter det bara självklart så är det inget som min hjärna stör sig på i något led,i alla fall inget som jag inte kan bortse från av ren självbevarelse.
Som t.ex. det uppenbara med att ingen återgivning av ljud är speciellt nära att vara helt verklig, eller att vissa basproblem är för opraktiska att göra något åt.