Kan CD låta bättre än en rippad fil?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Kan CD låta bättre än en rippad fil?

Inläggav Bill50x » 2017-04-10 21:55

Tell skrev:Jag har så svårt att se att nånting alls skulle ända vid rippning av en CD. Det är ju PCM-data som bara kan läsas på ett sätt (det är det som är själva grejen med digitala grejer) o så länge man inte blandat in nån DSP vid rippningen så kan ju bitarna inte ändras på nåt sätt? O FLAC är ju förlustfritt så där ska det ju inte hända nåånting alls heller.

Jag har inte kunnat höra någon skillnad på om jag rippar med dBpowerAMP eller EAC. Bara om det varit extremt svårlästa skivor där dB ger upp och EAC håller på några timmar för att sedan presentera ett totalt olyssningsbart distat resultat.

Däremot är det ganska lätt att höra skillnad på tex en bra cd-spelare och Squeezebox Classic men där gissar jag att det är DA-omvandlingen som är boven.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-10 23:11

Bill50x skrev:
Tell skrev:Jag har så svårt att se att nånting alls skulle ända vid rippning av en CD. Det är ju PCM-data som bara kan läsas på ett sätt (det är det som är själva grejen med digitala grejer) o så länge man inte blandat in nån DSP vid rippningen så kan ju bitarna inte ändras på nåt sätt? O FLAC är ju förlustfritt så där ska det ju inte hända nåånting alls heller.

Jag har inte kunnat höra någon skillnad på om jag rippar med dBpowerAMP eller EAC. Bara om det varit extremt svårlästa skivor där dB ger upp och EAC håller på några timmar för att sedan presentera ett totalt olyssningsbart distat resultat.

Däremot är det ganska lätt att höra skillnad på tex en bra cd-spelare och Squeezebox Classic men där gissar jag att det är DA-omvandlingen som är boven.

/ B

Ja, och om jag inte missminner mig så hade den en heltalsimplementering av en mp3-dekoder som var rätt dålig. Så även om mp3-orna är bra så kan det låta illa ändå.

Hittade just en gammal mätning på SB, tonkurvan är inte jättebra, -0,6 dB vid 20 Hz vid 20 kHz. -0,2 dB vid 100 Hz och 11500 Hz. Jag är lite osäker på mätningen dock, den är rätt gammal.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-04-10 23:45

nissling skrev: Jag vet att iTunes kan ändra nivåerna i transienterna när man rippar CD-skivor, men det tillhör också undantaget.

Hur vet du det? Första gången jag läser något sådant. Hört har jag aldrig gjort. Varenda CD jag köper rippar jag genom iTunes.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2017-04-11 12:59

Jag vill minnas att jag rippade en CD i iTunes och något annat program som jag inte minns vilket det var. Enligt MasVis så var det en nivåskillnad på 2dB. Kommer inte ihåg vilket album det var men när jag kollade mätningar och dyl på internet av samma utgåva/master såg jag att iTunes helt enkelt avvek sig från alla andra mätningar.

Däremot har jag ingen aning om problemet kvarstår eller inte, men när jag jämförde så fanns det iaf där.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-04-11 13:11

nissling skrev:Jag vill minnas att jag rippade en CD i iTunes och något annat program som jag inte minns vilket det var. Enligt MasVis så var det en nivåskillnad på 2dB. Kommer inte ihåg vilket album det var men när jag kollade mätningar och dyl på internet av samma utgåva/master såg jag att iTunes helt enkelt avvek sig från alla andra mätningar.

Däremot har jag ingen aning om problemet kvarstår eller inte, men när jag jämförde så fanns det iaf där.

Jag rippar allt till AIFF och har inte märkt den skillnaden. Men jag ska kolla det. Å andra sidan, har det någon betydelse, är det inte bara att rotera volymkontrollen någon grad extra?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-04-11 16:37

hifikg skrev:
nissling skrev:Jag rippar allt till AIFF och har inte märkt den skillnaden. Men jag ska kolla det. Å andra sidan, har det någon betydelse, är det inte bara att rotera volymkontrollen någon grad extra?

Om dynamiken ändrats är det inget du kan ändra på med volymkontrollen. Det är ju det som är det sorgliga med dynamikkomprimering och därför vi tjatar om det.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-11 17:10

RogerGustavsson skrev:
hifikg skrev:Jag rippar allt till AIFF och har inte märkt den skillnaden. Men jag ska kolla det. Å andra sidan, har det någon betydelse, är det inte bara att rotera volymkontrollen någon grad extra?

Om dynamiken ändrats är det inget du kan ändra på med volymkontrollen. Det är ju det som är det sorgliga med dynamikkomprimering och därför vi tjatar om det.

Nu skrev nissling (det blev fel i citeringarna) om en nivåskillnad, inte en dynamikskillnad (toppfaktor?).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-04-11 17:21

Att Itunes skulle gå in och fibbla med dynamiken eller ljudnivå vid cd-rippning tvivlar jag på. Det låter mest som en dålig skröna, särskilt när utformatet är icke snålkodat, men nu för tiden vet man inte vad som är rimligt att anta...

Det är ju enkelt mätbart om vi snackar hela dB i skillnad, så om någon orkar testa och kanske mäta så vore det välkommet.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-04-11 22:30

@Rydberg Det skulle vara intressant att kolla om ljuddatat (alla sample) är samma för de två du jämför. Alltså det som går i spdif snöret.

Om vi nu antar att alla bitar är samma...

Bör tänka på att om det hörs skillnad. Så är det faktiskt inte säkert att den som någon tycker låter bäst, är den som är bäst (i form av mest korrekt). Slutsatsen blir mer typ att det hörs skillnad.

Viktigt att kommentera är att det går inte på något sätt dra någon slutsats om CD vs FLAC. För det är inte det som testas. Man skulle kunna säga att du jämför två olika spdif-länkar (inkl det närmste i båda ändar). Om källan är CD eller datafil har ingen betydelse, utan det är liksom apparaterna som används som jämförs.

PS. Du kör väl inte med spdif vid normal användning av din anläggning?

//Michael

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-04-11 22:50

Michael skrev:@Rydberg Det skulle vara intressant att kolla om ljuddatat (alla sample) är samma för de två du jämför. Alltså det som går i spdif snöret.

Om vi nu antar att alla bitar är samma...

Bör tänka på att om det hörs skillnad. Så är det faktiskt inte säkert att den som någon tycker låter bäst, är den som är bäst (i form av mest korrekt). Slutsatsen blir mer typ att det hörs skillnad.

Viktigt att kommentera är att det går inte på något sätt dra någon slutsats om CD vs FLAC. För det är inte det som testas. Man skulle kunna säga att du jämför två olika spdif-länkar (inkl det närmste i båda ändar). Om källan är CD eller datafil har ingen betydelse, utan det är liksom apparaterna som används som jämförs.

PS. Du kör väl inte med spdif vid normal användning av din anläggning?

//Michael

Ja det hade varit mycket intressant att summa/delta de båda signalerna och sedan se om det är någon skillnad. Tyvärr har jag inte någon SPDIF-digitalingång på min dator. Att man inte kan dra någon slutsats för FLAC vs CD förstår jag, man kan endast visa att man kan höra en skillnad (om det nu går bra i blindtest).

Jo det gör jag, från CD:n till BDA-2:an (koax) men via BDA-2 och BDP-2 kör jag mest AES/EBU (går att köra USB också men jag föredrar AES/EBU ljudmässigt).
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2017-04-12 01:49

Svante skrev:Nu skrev nissling (det blev fel i citeringarna) om en nivåskillnad, inte en dynamikskillnad (toppfaktor?).

Precis. Crestfaktorn är densamma, men peak och RMS blev ca 2dB högre var. Det vill säga är skillnaden inget som egentligen förstör något, men kopian är inte matchad till hundra procent.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-12 09:34

nissling skrev:
Svante skrev:Nu skrev nissling (det blev fel i citeringarna) om en nivåskillnad, inte en dynamikskillnad (toppfaktor?).

Precis. Crestfaktorn är densamma, men peak och RMS blev ca 2dB högre var. Det vill säga är skillnaden inget som egentligen förstör något, men kopian är inte matchad till hundra procent.

Ok, då låter det ju som att det kunde vara en del av ett (sunt) nivånormeringssystem. Fast det är ren spekulation.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-04-12 09:50

Men då skulle krävas att hela skivan/filen analyseras innan den skrivs (igen). Det skulle ta extra tid och ev. dubbelt med utrymme på hårddisken (om man nu inte xxx förbjude gör eländet per låt, vilket vore extra illa om låtar går in i varandra). -Skulle man verkligen ha offrat det? Vore detta ens att betrakta som rippning?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-12 13:23

RogerJoensson skrev:Men då skulle krävas att hela skivan/filen analyseras innan den skrivs (igen). Det skulle ta extra tid och ev. dubbelt med utrymme på hårddisken (om man nu inte xxx förbjude gör eländet per låt, vilket vore extra illa om låtar går in i varandra). -Skulle man verkligen ha offrat det? Vore detta ens att betrakta som rippning?

Alltså, jag har ju tänkt mig Tidal som en strömmande musiktjänst, och sådana skulle må mycket bra av nivånormering á la R.128. Sedan kommer förstås folk att spela in från det ibland, men det är väl ändå inte en tjänst som Tidal erbjuder? Eller?

Om det är det så ska nedtankningen förstås vara som originalfonogrammet, utan nivåpåverkan.

Eller, jag är faktiskt inte säker på vad jag tycker där. Det vore förstås bra om allas rippade filsamlingar blev automagiskt nivånormerade.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-04-12 13:37

Men nu handlade det väl om cd-rip med i det här fallet iTunes?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-04-12 15:30

Jag tror ni talar om detta (ang. iTunes): viewtopic.php?p=1792782#p1792782
2021 maj på Spotify

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-04-12 16:48

Kommentarerna leder tillbaka till detta inlägg som handlar om en CD rippad i iTunes...:
nissling skrev:Jag vill minnas att jag rippade en CD i iTunes och något annat program som jag inte minns vilket det var. Enligt MasVis så var det en nivåskillnad på 2dB. Kommer inte ihåg vilket album det var men när jag kollade mätningar och dyl på internet av samma utgåva/master såg jag att iTunes helt enkelt avvek sig från alla andra mätningar.
...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-13 01:40

My bad...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-04-13 08:14

shifts skrev:Jag tror ni talar om detta (ang. iTunes): viewtopic.php?p=1792782#p1792782

Nivåändras varje låt/stycke för sig blir det knas. Ett albums olika spår vill man ju inte ändra i förhållande till varandra. Eller har jag miss förstått?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-04-13 09:03

Fil för fil gissar jag. Ett album är ju inget enhetligt direkt.
2021 maj på Spotify

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-04-13 09:43

Jodå, mer än ett pop/rock/Jazz album är något enhetligt. Ibland går låtar in i varandra och det ska då ske utan skarvar, tycker jag.
Klassisk musik kan vara indelade i tracks där musiken rakt igenom hela skivan är ett pågående skeende. Det samma gäller en del liveupptagningar i alla möjliga genrer. osv. Sådana skivor/rippar funkar även illa i uppspelare som inte klarar att spela skarvlöst.
VId rip från CD till fil, så ska det inte fibblas med nivåerna (då är det något annat än rip).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-04-13 09:48

Jag anser att man bör rippa med bibehållen nivå och sedan "tagga" filerna med metadata angående medelnivå både för enskilt spår och för hela albumet. På detta sätt kan man välja att spela upp hela albumet med inbördes nivåer korrekt eller om man spelar blandade låtar så kan man ha alla låtar på samma nivå. Detta brukar ofta kallas för "track gain" och "album gain".

Vet inte riktigt hur R128 förhåller sig till detta. Någon som vet?

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2017-04-13 10:26

AndreasArvidsson skrev:Jag anser att man bör rippa med bibehållen nivå och sedan "tagga" filerna med metadata angående medelnivå både för enskilt spår och för hela albumet. På detta sätt kan man välja att spela upp hela albumet med inbördes nivåer korrekt eller om man spelar blandade låtar så kan man ha alla låtar på samma nivå. Detta brukar ofta kallas för "track gain" och "album gain".

Vet inte riktigt hur R128 förhåller sig till detta. Någon som vet?

Foobar2000 använder R128 när den lägger till RG taggar och tydligen gjort det bra länge.

https://github.com/jiixyj/libebur128

Kanske inte var svaret på din fråga men ändå.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-04-13 10:27

Jag TROR att man i någon inställning i iTunes kan välja att nivåanpassa uppspelningen, antagligen för att slippa att hoppa högt vid skivbyten, men det sker inte vid rippningen. Så klart.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-13 14:44

AndreasArvidsson skrev:Vet inte riktigt hur R128 förhåller sig till detta. Någon som vet?

R.128 gör ingenting med material som ligger under -23 dBLUFS. Om n skiva är producerad med R.128 i åtanke återges den exakt som på skivan. Om den däremot ligger högre i nivå så sänks nivån.

Detta gör den på varje avsnitt som analyseras, möjligen är det så att man kan välja hur långt det ska vara. Att en symfoni blir klassad som ett avsnitt. Om det implementeras i en mjukvaruspelare eller i streamingtjänster skulle jag inte bli förvånad om det gjordes per spår på fonogrammet. Vi kan nog vänta oss en period där detta behöver "sätta sig".

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-04-13 16:23

RogerJoensson skrev:Jodå, mer än ett pop/rock/Jazz album är något enhetligt. Ibland går låtar in i varandra och det ska då ske utan skarvar, tycker jag.
Klassisk musik kan vara indelade i tracks där musiken rakt igenom hela skivan är ett pågående skeende. Det samma gäller en del liveupptagningar i alla möjliga genrer. osv. Sådana skivor/rippar funkar även illa i uppspelare som inte klarar att spela skarvlöst.
VId rip från CD till fil, så ska det inte fibblas med nivåerna (då är det något annat än rip).

Jag menar enhetligt från mjukvarans sätt att se det. När du lägger till ett spår känner iTunes inte till vad källan var, du lägger bara till en eller flera filer där källmappen inte behöver vara en och samma. Den processning ni talar om sker inte (enbart?) vid rippningen av skivan, utan när man adderar spår till iTunes och det kan man göra på flera olika sätt. Det ska till att vara en bra duktig mjukvara om den ska kunna lista ur vilken utgåva varje tillagd fil kommer från.

Men jag gissar som sagt, iTunes kanske är så smart att den läser av hela nivån om man rippar skivan där och sedan normaliserar med vad som redan finns i biblioteket. Men har svårt att tro att det går till så.
2021 maj på Spotify

Föregående

Återgå till Generellt om hifi