Projekt JBL Kebnekaise

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

rajapruk

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2017-04-10 10:49

Jag förstår att dessa tankar gränsar till kätteri :)
Friskar upp.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-04-10 12:40

rajapruk skrev:Jag förstår att dessa tankar gränsar till kätteri :)
Friskar upp.

Det lustiga med det är ju att spikes inför mer rörelser i lådan, inte mindre.
I industrin står alla maskiner på "mjuka" fötter för att de ska stå still, det är allmänt känt.

Finns en lång tråd från flera år tillbaka som avhandlar ämnet. Jag själv trodde på spikes från början men numer råder inga tvivel. Det är bara fysik det handlar om så det finns inget att diskutera..

edit: däremot är det ju så att distortion kan ge en upplevelse av bättre ljud. saker som "slam" osv kan komma som ett resultat av det. Och det kan ju vara helt ok med spikes så länge man inte är intresserad av en "korrekt" ljudåtergivning.
Mvh
Magnus

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-04-10 13:16

Jag tror helt klart att viktanpassade mjuka fötter kommer vara bästa lösningen för min kontext. Om det är "värt besväret" får framtiden utvisa, jag kommer ju att prova det.
Men jag hade inte satt det mot en heltäckningsmatta. Hade ni?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-04-10 13:22

Var på en ljud-demo igår hos Perfect Sense i Bromma och såg ett par golvhögtalare som hade ett klart annorlunda stativ. Högtalaren gungade omkring som på ett par SD-fötter men betydligt mer kontrollerat och i alla riktningar. Tyvärr fanns inte tiden att diskutera saken men jag ska kolla upp det senare.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-04-10 13:22

om du vill kan du ju tillverka en bas med spikfötter eller liknande som står stadigt på heltäckningsmattan. på denna sätter du sedan dämpfötter som högtalaren kan ställas på. Den basen bör ju kanske ingå i designen av lådan som helhet för snyggast resultat.
Mvh
Magnus

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-04-10 13:38

Kraniet skrev:om du vill kan du ju tillverka en bas med spikfötter eller liknande som står stadigt på heltäckningsmattan. på denna sätter du sedan dämpfötter som högtalaren kan ställas på. Den basen bör ju kanske ingå i designen av lådan som helhet för snyggast resultat.

Det vill jag inte. Jag vill ha framtida basar placerade på andra ställen.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-04-10 13:51

Jag tror "bas" avsåg typ stativ, inte bas-högtalare.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-04-10 14:20

Michael skrev:Jag tror "bas" avsåg typ stativ, inte bas-högtalare.

Aha :)
Det vill jag inte heller.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-04-10 14:20

Återgår till de föregånde måtten (E=100), pga av min missräkning av stagningens volym.
Detta som gäller, tills vidare :)
Bilagor
trekantig.png
trekantig.png (259.6 KiB) Visad 10681 gånger

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-04-10 14:48

rajapruk skrev:
Michael skrev:Jag tror "bas" avsåg typ stativ, inte bas-högtalare.

Aha :)
Det vill jag inte heller.

precis. en platta helt enkelt. Den skulle gå att integrera i hela konstruktionen som en tjock "sockel". Det skulle då se ut som att högtalaren stod på spikes, sd-fötterna skulle då döljas av en "sarg" eller liknande som gick runt sockeln. Svårt att förklara i ord.. :)
Mvh
Magnus

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-04-10 15:19

Rent byggtekniskt, går det att fräsa ur ett hål för basreflexport på frontbaffeln i efterhand? Med t.ex 150mm ytterhål, 133mm innerhål, flänsdjup 4mm.
Alltså att göra lådan sluten först, och sedan göra om den till basreflex senare, vid behov.
För en händig person alltså, exempelvis Aerob.
Jag har ingen koll på alls hur fräsar fungerar.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-04-10 21:50

Eventuellt skulle jag vilja ha hjul som fötter faktiskt, nu när jag tänker på det.
Ett grej jag vill testa är att dra fram woofern en meter ur hörnet (för att flytta ner SBIR till register som den inte spelar), och ha hornet vägghängt mot vägg, och sen sätta rätt delay dem emellan.
Jag kommer nog börja med att ha dem på de små rullbrädorna jag har.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-10 22:01

rajapruk skrev:Eventuellt skulle jag vilja ha hjul som fötter faktiskt, nu när jag tänker på det.
Ett grej jag vill testa är att dra fram woofern en meter ur hörnet (för att flytta ner SBIR till register som den inte spelar), och ha hornet vägghängt mot vägg, och sen sätta rätt delay dem emellan.

Gör dock inte misstaget att förvänta dig att hjul ger samma resultat som sd-fötter. Det behöver inte alls bli lika låg resonansfrekvens.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-04-10 22:45

Nattlorden skrev:
rajapruk skrev:Eventuellt skulle jag vilja ha hjul som fötter faktiskt, nu när jag tänker på det.

Gör dock inte misstaget att förvänta dig att hjul ger samma resultat som sd-fötter. Det behöver inte alls bli lika låg resonansfrekvens.

Det förväntar jag mig inte.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-10 22:54

rajapruk skrev:
Nattlorden skrev:

Det förväntar jag mig inte.

*tummen upp*

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-04-11 01:57

Fördelen med mjuka fossingar (gummifot eller dämpad fjäder) som belastas rätt är att en låg egenresonans kan uppnås för foten. Frekvenser som är högre än roten ur 2 x den frekvensen, kommer då att isoleras i ökande grad och inte överföras mekaniskt till golvet som högtalaren står på. (Högtalaren står ”flytande” mot golvet.) Bra alltså om det är ett lätt trä- eller parkettgolv mot träreglar som man inte vill ska ”spela med”. Resonansfrekvensen hamnar högre upp i registret om belastningen mot mjukfoten är för låg. Hamnar den tex vid 40 Hz kommer frekvenser (vibrationer) från ca 56 Hz och nedåt att förstärkas i ökande grad med sjunkande frekvens. Lämplig dimensionering för fotens egenresonansfrekvens kan vara ca 2 oktaver under den lägsta frekvens som högtalaren mäktar med eller är tänkt att spela. Vid delning 80 Hz mot sub tex, ca 20 Hz.

En typisk spikfot lär knappast ha en låg egenresonans och överför då högtalarens vibrationer utmärkt till underlaget. I vissa fall kanske det upplevs positivt som en fylligare bas om golvet ”sjunger med” och ger kännbara vibbar i röven men man har ju noll-koll på resultatet eller hur det ska kontrolleras.

En nackdel med golvhögtalare med mjukfot under, är att lådan vaggar lite fram och tillbaks om du petar till den. Om den är någorlunda rätt belastad alltså. Står den närmast still när du petar till den, är belastning/fot för låg och foten blir styv och fyller inte sitt syfte med bortisolering av frekvenser mot underlaget. En liknelse som kanske haltar lite; jämför rum + högtalare med tvättmaskin + trumman/motorn och dess upphängning. Öppna luckan och knuffa till trumman så ser du att den rör sig mjukt fram och tillbaks därför att trummans motor är upphängd i fjädrar/gummibussningar. Säg att tvättmaskinen centrifugerar med 1200 varv per minut, alltså 1200/60 = 20 Hz. Motorns mjuka upphängning ska då vara anpassad till att ha en egenresonansfrekvens under 20 / rot(2) = 14 Hz. Har upphängningen högre egenresonans kommer maskinen rista och skaka och förflytta sig över golvet när maskinen går på maxvarv. Före maskinen kommit upp i 1200 rpm (20 Hz), är frekvensen lägre och maskinen skakar och vibrerar ganska mycket men när den börjar varva upp över ca 840 rpm (14 Hz) avtar skakandet vartefter och maskinen står ganska still vid maxcentrifugeringen. När centrifugeringen stannar av och varvtalet (frekvensen) sjunker) börjar maskinen vibrera mer igen. Mjukfötter som har för låg belastning får onödigt hög egenresonans och en sub tex som spelar kring det registret kan börja vandra runt över vardagsrumsgolvet.

Det där vaggandet du märker om lådan trycks till med handen, har inte någon betydelse vid normal musiklyssning, det blir inte som en mast på en båt i storm precis … Dom rörelserna blir ytterligt små eftersom konen är lätt i förhållande till lådans vikt. I mitt fall 12”-kon som väger 50 gram och högtalarvikt på 44,5 kg ger ett förhållande på när 1:900. Vid test med 95 dB/1 m är det nätt och jämnt jag känna att lådan vibrerar om jag lägger fingret mot baffeln.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-04-11 07:19

Högtalaren står alltså inte helt still med viktanpassade mjukfötter. Det är klart att det kan vara en nackdel för "bass kick and impact" tror jag, jämfört med om den hade stått mer still.
"Vilket jökla påhitt" :)

Tvättmaskiner har hårda fötter, och fjädringen i upphängningen av den rörliga delen. Varför har de inte mjuka viktanpassade fötter?

Är det inte en gammal tokaudiofiltumregel att det är bäst med "mjuka fötter på hårt golv, och hårda fötter på mjukt golv"?

Att bulta fast högtalaren i ett betonggolv (eller vägg) känns spontant som det skulle vara bästa foten ur "bass kick and impact"-synpunkt. Men jag kan mycket väl ha fel.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2017-04-11 13:09

Nu skall vi inte dra igång den här diskussionen om spikfötter igen MEN... 8)
Det finns två sätt att få en bra uppställning - antingen frikopplad från underlaget eller fast kopplad till "jord".
Mjukfötter är nära frikopplad och fast bultad till betonggolv är nära fast koppling.
Spikfötter är ingetdera och det beror helt på underlag och konstruktionen om det blir positivt eller negativt bidrag på ljudet. Konstruktionen kan man kontrollera men underlag mm kan konstruktören inte kontrollera varför det inte går att förutse slutresultatet. Med andra ord - undvik spikfötter så långt det går.
Idea what a great ID

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-04-11 13:36

idea skrev:Nu skall vi inte dra igång den här diskussionen om spikfötter igen MEN... 8)

Hehe :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-04-13 09:32

rajapruk skrev:Högtalaren står alltså inte helt still med viktanpassade mjukfötter. Det är klart att det kan vara en nackdel för "bass kick and impact" tror jag, jämfört med om den hade stått mer still.
"Vilket jökla påhitt" :)

Tvättmaskiner har hårda fötter, och fjädringen i upphängningen av den rörliga delen. Varför har de inte mjuka viktanpassade fötter?

Är det inte en gammal tokaudiofiltumregel att det är bäst med "mjuka fötter på hårt golv, och hårda fötter på mjukt golv"?

Att bulta fast högtalaren i ett betonggolv (eller vägg) känns spontant som det skulle vara bästa foten ur "bass kick and impact"-synpunkt. Men jag kan mycket väl ha fel.

Jo, det är det. Så prova själv. Här på faktiskt ältas det alltid SD mot spikfötter men det finns massor med andra alternativ. Personligen föredrar jag i mitt rum med mitt golv hårda fötter med råge och SD-anhängare har suttit och lyssnat och svurit över att det faktiskt är så. Har varit med om att SD är utmärkta på de flesta ställen men inte i alla kombinationer mot alla underlag. Så låna och testa alternativ. Skall själv ändra i min högtalaruppsättning om ett tag och då får SD chansen igen, kanske de är bästa alternativet då. Men testa, testa alternativ är mitt råd.
/Harryup

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-04-14 08:06

Yes.

Min fråga från början handlade egentligen mer om prioriteringen av fötternas viktighet i det stora hela. I systemet som helhet.
Jag har vanliga gummifötter liggandes. Att hålla på och testa andra typer av fötter, är det värt tiden och kostnaden i det stora hela?
Sen ballade det ur såklart till hårda vs rättmjuka, den konflikten verkar ligga latent i världsalltets DNA :)

Jag tror att olika högtalarkablar kan ge en skillnad, och passa olika bra beroende på kontext, men jag bedömer inte det är värt tiden och kostnaden att prova olika kablar för den i sammanhanget lilla förbättringen som troligen skulle kunna uppnås vs en "ok" kabel.

Kostnadsnyttoanalys för högtalarfötter är det jag vill ha! Men jag tolkar er som att nyttan av optimal fot är stor, och kostnaden (tid och pengar) är låg, så att det blir ett bra business-case.

JM

Inläggav JM » 2017-04-14 08:46

rajapruk skrev:Yes.

Min fråga från början handlade egentligen mer om prioriteringen av fötternas viktighet i det stora hela. I systemet som helhet.
Jag har vanliga gummifötter liggandes. Att hålla på och testa andra typer av fötter, är det värt tiden och kostnaden i det stora hela?
Sen ballade det ur såklart till hårda vs rättmjuka, den konflikten verkar ligga latent i världsalltets DNA :)

Jag tror att olika högtalarkablar kan ge en skillnad, och passa olika bra beroende på kontext, men jag bedömer inte det är värt tiden och kostnaden att prova olika kablar för den i sammanhanget lilla förbättringen som troligen skulle kunna uppnås vs en "ok" kabel.

Kostnadsnyttoanalys för högtalarfötter är det jag vill ha! Men jag tolkar er som att nyttan av optimal fot är stor, och kostnaden (tid och pengar) är låg, så att det blir ett bra business-case.

Finns det överhuvudtaget några publicerade kontrollerade studier att fötter och kablar har någon avgörande effekt på ljudet?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-04-14 12:31

Jag har ju ett antal vittnen här på faktiskt att fötter kan ha väldigt stor påverkan på ljudkvalitén.
Mina subbar och frontar är kortslagiga servo-subbar och stod i original på som en slags upp- och nervänd svamp i tunn plast.
Köpte SD kuddar och fick sämre ljud, väsentligt sämre ljud. Köpte andra SD kuddar och fick i princip lika dåligt ljud. Köpte ytterligare SD kuddar och fick hela tiden sämre ljud än i original. Nu skall ingen skugga falla över SD fötter alls eftersom jag vet att dom varit lysande i andra sammanhang. Och jag hade inte köpt så många olika SD kuddar om jag inte trodde på dom. Visst blev det mer basljud med SD men extremt mycket mindre väldefinierad musik.
Så jag besökte Audio Concept och lånade fötter. Hårda fötter ifrån Finite Elements fixade ljudet direkt och hör och häpna också avkopplade högtalarna ifrån golvet.
Här inne sitter många med Ino och då är det naturligt att man kör SD. Och sen att man med ryggmärgen rekommenderar SD till alla utan att veta om de verkligen passar eller inte till andra system med de rumsbetingelser som existerar precis just där de skall användas.
Så jag säger, köp inte, låna och testa alternativen också. Att SD passar i alla sammanhang är en floskel. Det är inte ens vetenskapligt bevisat. Vad folk här inne bortser ifrån är skillnader i underlag som jag ser det. Om underlaget passar SD så är SD bäst, passar det inte av någon anledning så är de inte bäst.
Men om nu SD passar hos dig så är ju det bra, men utan att testa så vet man inte det.
Men i mitt rum är skillnaden på att använda SD och hårda fötter (alltså inga spikar) större än skillnaden mellan Bryston och en 300B förstärkare.

/Harryup

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-04-14 13:49

Harryup skrev:Jag har ju ett antal vittnen här på faktiskt att fötter kan ha väldigt stor påverkan på ljudkvalitén.
Mina subbar och frontar är kortslagiga servo-subbar och stod i original på som en slags upp- och nervänd svamp i tunn plast.
Köpte SD kuddar och fick sämre ljud, väsentligt sämre ljud. Köpte andra SD kuddar och fick i princip lika dåligt ljud. Köpte ytterligare SD kuddar och fick hela tiden sämre ljud än i original. Nu skall ingen skugga falla över SD fötter alls eftersom jag vet att dom varit lysande i andra sammanhang. Och jag hade inte köpt så många olika SD kuddar om jag inte trodde på dom. Visst blev det mer basljud med SD men extremt mycket mindre väldefinierad musik.
Så jag besökte Audio Concept och lånade fötter. Hårda fötter ifrån Finite Elements fixade ljudet direkt och hör och häpna också avkopplade högtalarna ifrån golvet.
Här inne sitter många med Ino och då är det naturligt att man kör SD. Och sen att man med ryggmärgen rekommenderar SD till alla utan att veta om de verkligen passar eller inte till andra system med de rumsbetingelser som existerar precis just där de skall användas.
Så jag säger, köp inte, låna och testa alternativen också. Att SD passar i alla sammanhang är en floskel. Det är inte ens vetenskapligt bevisat. Vad folk här inne bortser ifrån är skillnader i underlag som jag ser det. Om underlaget passar SD så är SD bäst, passar det inte av någon anledning så är de inte bäst.
Men om nu SD passar hos dig så är ju det bra, men utan att testa så vet man inte det.
Men i mitt rum är skillnaden på att använda SD och hårda fötter (alltså inga spikar) större än skillnaden mellan Bryston och en 300B förstärkare.

/Harryup

Fötter diskuteras onekligen en del här inne mellan varven. Har du med tanke på det någon idé om hur dina upplevelser och observationer kan förklaras, tekniskt / fysikaliskt alltså? Det lilla jag har förstått räcker inte, för mig. Om du själv inte är så intresserad av teorin är jag givetvis ok med det.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-04-14 23:27

darkg skrev:
Fötter diskuteras onekligen en del här inne mellan varven. Har du med tanke på det någon idé om hur dina upplevelser och observationer kan förklaras, tekniskt / fysikaliskt alltså? Det lilla jag har förstått räcker inte, för mig. Om du själv inte är så intresserad av teorin är jag givetvis ok med det.

Man kan väl säga som så att K12 och Kaffekoppen och Steindel hörde precis samma sak eftersom vi testade tillsammans.
Och bäst blev det faktiskt med en klick Blue-tac på varje fot. Dvs, "affischlera" i en klick som sätts under högtalaren mot foten.
Personligen är jag övertygad om att man inte kan bortse ifrån underlaget. Högtalaren påverkar golvet och påverkas av golvet. Det måste bara vara skillnad på om man ställer en högtalare på heltäckande matta, eller på hårt stengolv, eller på hård parkett eller på aningen svajig parkett. Jag har ingen heltäckande matta och kommer aldrig att ha det så högtalarna står med alla fötterna på parkett. Inte jordens stabilaste men inte heller så svajigt.
Sen om det har nån betydelse eller ej så har jag väldigt kortslagiga element om man jämför med många andra. Dock är subbarna servostyrda och går ner till 17Hz.
Vid nått tillfälle tyckte jag att jag läste att 17Hz också är den horisontella resonansfrekvensen på SD-fötter. Det kan säkert nån verifiera om det är så. När jag lånade de hårda fötterna hade jag ingen uppfattning om de skulle vara bättre eller sämre än SD som de betedde sig hemma hos mig men det var väldigt stor skillnad. Nu skall jag testa med andra basar om några veckor och då tänkte jag låta SD få en ny chans.

/Harryup

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-04-24 22:35

5 av 6 tunga paket har nu anlänt från Island, och Aerob verkar ha en lucka snart i kalendern. Måste finalisera designen nu! :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-04-25 12:48

Ahha, du bygger dom i lava. Lycka till.

/Harryup :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-25 13:27

Harryup skrev:Vid nått tillfälle tyckte jag att jag läste att 17Hz också är den horisontella resonansfrekvensen på SD-fötter. Det kan säkert nån verifiera om det är så. När jag lånade de hårda fötterna hade jag ingen uppfattning om de skulle vara bättre eller sämre än SD som de betedde sig hemma hos mig men det var väldigt stor skillnad. Nu skall jag testa med andra basar om några veckor och då tänkte jag låta SD få en ny chans.

De generella fötterna c:a 10Hz, de viktanpassade ~7Hz.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-04-25 15:08

Nattlorden skrev:De generella fötterna c:a 10Hz, de viktanpassade ~7Hz.

7 Hz är möjligen inte alltid långstidsstabila? Finns det inte risk att deras fjädring kollapsar med tiden? Vill minnas att något skrevs i MoLt om vad som var realistiskt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-25 18:27

RogerGustavsson skrev:
Nattlorden skrev:De generella fötterna c:a 10Hz, de viktanpassade ~7Hz.

7 Hz är möjligen inte alltid långstidsstabila? Finns det inte risk att deras fjädring kollapsar med tiden? Vill minnas att något skrevs i MoLt om vad som var realistiskt.

Bra fråga.

Mätte lite rudimentärt på mina stenisar och det ligger kring 4Hz på dem (om det nu fungerar att excitera resonansen manuellt dvs.)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum