Hifi har länge haft fel image. => minskat intresse

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matssvensson

Re: Hifi har länge haft fel image. => minskat intresse

Inläggav matssvensson » 2017-05-02 10:40

sportbilsentusiasten skrev:ALLA jag snackat med (som matar från iPhone) säger "ok det är sämre men mycket enklare. Och så finns det så mycket musik att leta runt bland"

Precis. Som jag försökte uttrycka tidigare i tråden - drivkraften att alltid ha alla våra favoriter tillgängliga i alla lägen är betydligt starkare för de flesta av oss, än att få maximalt bra ljudkvalitet i en fastlåst punkt.

MEN, jag ser inget direkt motsatsförhållande i att försöka erbjuda BÅDA alternativen och att faktiskt många skulle kunna uppskatta att ha både och. Det kanske blir VR som plockar upp den stafettpinnen, om nu inte hifi-branschen får loss tummen själva.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-05-02 10:54

sportbilsentusiasten skrev:
RogerJoensson skrev:
hcl skrev:Det är inte bara "Loudenss War" som påverkar hur musik framstår... Råkade på detta pedagogiska föredrag:
[ YouTube ]

...it basically doesn't matter if you are using a good speaker system or a shitty speaker system, it sounds horrible anyway so...

Ja så säger han.
Du kan säkert hitta många fler som tycker som du. :wink:

Absolut och det finns säkert också fler som gillar när det slängs okvädesord efter oliktänkande, istället för att hålla diskussionen på saknivå.
Men säg mig... hur många tonåringar/"icke-hifinördar" har du diskuterat detta med o vad har de sagt?

De sista åren. Inte så många, eftersom jag inte har kontakt med så många. De gång vi pratat om det, så har det gått att hitta exempel på deras egen Spotify för att beskriva hur skillnaderna låter och där verkade det ofta gå upp ett ljus. De flesta hör och uppskattar skillnaden när de kan välja, det har varit uppenbart. Man ska ha klart för sig att de flesta unga har mycket bättre hörsel än "gamla stofiler", men de kan till en början ha nytta av hjälp med hur man ska lyssna sig fram till och hitta det de tycker låter bäst. Vad det har gjort eller kommer att göra med deras framtida val kan jag inte veta. Jag vet ju inte hur deras val skulle sett ut utan att de getts en liten demonstration och jag lägger mig inte i det heller. Men jag tror många fler än du tror uppskattar det som är mindre skadat om de bara uppmärksammas på att det ibland finns val. Unga lyssnar inte bara på ny musik, verkar det. Många lyssnar även på sådant som spelades in före den värsta mastringsvågen svepte fram, så DE behöver inte "tvingas" byta musiksmak för att hitta äldre bättre versioner. Ibland finns rätt ok versioner på Spotify, som de redan har tillgängligt. Kanske är en förklaring att äldre musik helt enkelt ibland låter bättre? Om man spelar upp vissa väl valda exempel på hög nivå, så är det få som inte gillar att man får den mer solida basen och att man hör detaljerna i den oklippta diskanten. Men för att en sådan demo ska funka krävs att man spelar med samma medelvolym, och där behöver en del utbildas i att inte låta första sekundens nivåintryck luras. En del hade redan valt ganska välpresterande hörlurar, så ett intresse för hur det låter är inte ovanligt, tror jag. Här har vi uppenbarligen helt olika erfarenheter om ungdomars intresse för hur det låter, eller så har vi haft olika framgång i att visa på hur det kan låta.
Och hur förklarar man tesen "får de bara höra hur bra det kan låta"...med att även de som tidigare haft bra hifi-system&orginalskivor säljer sina system för att de föredrar iPhone/spotify?

Jag har själv gått i den fällan. Köpt på mig en massa cd för att ersätta de knastriga vinylerna för att sent upptäcka att man ibland hade sabbat vissa cd-utgåvor på ett sätt som jag inte förväntade mig. Det betyder inte att jag var ointresserad och inte kunde upptäcka det senare. Jag fattade helt enkelt inte sambanden, för det mesta jag köpte på cd lät ju bra (eller bättre).
Eller de som HAR bra hifi-system&orginalskivor, matar stereon från sin iPhone med Spotify - istället för att spela orginalskivorna?
ALLA jag snackat med (som matar från iPhone) säger "ok det är sämre men mycket enklare. Och så finns det så mycket musik att leta runt bland"
Det är inte alltid särskilt mycket sämre. Det är olika. Det försämring som iPhone med Spotify är försumbar med det som dåliga ommastringar (etc) ställer till med. Finns bara bra utgåvor tillgängliga på iPhonen, så skulle jag nog acceptera det utan gnäll. Om jag hade haft en iPhone, dvs.
Senast redigerad av RogerJoensson 2017-05-02 11:00, redigerad totalt 5 gånger.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-02 10:54

matssvensson skrev:
sportbilsentusiasten skrev:ALLA jag snackat med (som matar från iPhone) säger "ok det är sämre men mycket enklare. Och så finns det så mycket musik att leta runt bland"

Precis. Som jag försökte uttrycka tidigare i tråden - drivkraften att alltid ha alla våra favoriter tillgängliga i alla lägen är betydligt starkare för de flesta av oss, än att få maximalt bra ljudkvalitet i en fastlåst punkt.

MEN, jag ser inget direkt motsatsförhållande i att försöka erbjuda BÅDA alternativen och att faktiskt många skulle kunna uppskatta att ha både och. Det kanske blir VR som plockar upp den stafettpinnen, om nu inte hifi-branschen får loss tummen själva.

Nej såklart inte motsatsförhållande, men ändock minskar intresset över tid. VR kommer bara att göra det värre tror jag. Då kan du ju överallt (inte bara hemma i biosystemet) uppleva en konsert med bild!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-02 11:02

RogerJoensson skrev: Men jag tror många fler än du tror uppskattar det som är mindre skadat om de bara uppmärksammas på att det ibland finns val. Unga lyssnar inte bara på ny musik, verkar det. Många lyssnar även på sådant som spelades in före den värsta mastringsvågen svepte fram, så DE behöver inte "tvingas" byta musiksmak för att hitta äldre bättre versioner. Ibland finns rätt ok versioner på Spotify, som de redan har tillgängligt. Kanske är en förklaring att äldre musik helt enkelt ibland låter bättre? Om man spelar upp vissa väl valda exempel på hög nivå, så är det få som inte gillar att man får den mer solida basen och att man hör detaljerna i den oklippta diskanten. Men för att en sådan demo ska funka krävs att man spelar med samma medelvolym, och där behöver en del utbildas i att inte låta första sekundens nivåintryck luras. En del hade redan valt ganska välpresterande hörlurar, så ett intresse för hur det låter är inte ovanligt, tror jag. Här har vi uppenbarligen helt olika erfarenheter om ungdomars intresse för hur det låter, eller så har vi haft olika framgång i att visa på hur det kan låta.

Alltså, för att vara tydlig.
Jag tror också att de flesta uppskattar bra kvalitet om de fick välja...men hur många lägger ned tiden på att läsa på vilka är de bra utgåvorna på Spotify? Inte lätt och sedan byter ju Spottan utgåvor lite hur som helst.
Kort sagt, vet ingen som väljer medvetet - de söker upp musiken o lagrar i playlist. That's it. O skiter i utgåvan på inspelningen.
Lurar är ett exempel på något de KAN påverka. Sedan är lurar inne. Det säljer bra.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-05-02 11:05

matssvensson skrev:

Nej såklart inte motsatsförhållande, men ändock minskar intresset över tid. VR kommer bara att göra det värre tror jag. Då kan du ju överallt (inte bara hemma i biosystemet) uppleva en konsert med bild!

Jag tror att skval-lyssnande, medan man gör annat, håller i sig och då är VR-grejen väl mest i vägen.
Har inte musikvideogrejjen peakat för länge sedan?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-02 11:09

RogerJoensson skrev:
Och hur förklarar man tesen "får de bara höra hur bra det kan låta"...med att även de som tidigare haft bra hifi-system&orginalskivor säljer sina system för att de föredrar iPhone/spotify?

Jag har själv gått i den fällan. Köpt på mig en massa cd för att ersätta de knastriga vinylerna för att sent upptäcka att man ibland hade sabbat vissa cd-utgåvor på ett sätt som jag inte förväntade mig. Det betyder inte att jag var ointresserad och inte kunde upptäcka det senare. Jag fattade helt enkelt inte sambanden, för det mesta jag köpte på cd lät ju bra (eller bättre).
Eller de som HAR bra hifi-system&orginalskivor, matar stereon från sin iPhone med Spotify - istället för att spela orginalskivorna?
ALLA jag snackat med (som matar från iPhone) säger "ok det är sämre men mycket enklare. Och så finns det så mycket musik att leta runt bland"
Det är inte alltid särskilt mycket sämre. Det är olika. Det försämring som iPhone med Spotify är försumbar med det som dåliga ommastringar (etc) ställer till med. Finns bara bra utgåvor tillgängliga på iPhonen, så skulle jag nog acceptera det utan gnäll. Om jag hade haft en iPhone, dvs.

Du ser att även du som troligen är väl insatt och medveten, gick fel väg. Många hifi-entusiaster har gjort likadant.
Hur stor chans är det då att övertyga den stora massan, som saknar ALL koll och intresse?

När det gäller Spotify, finns det statistik på hur många % av alla inspelningar är original? Skulle gissa på ytterst få...

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-02 11:12

RogerJoensson skrev:Jag tror att skval-lyssnande, medan man gör annat, håller i sig och då är VR-grejen väl mest i vägen.

Dagens VR-teknik kommer ju förbättras!
Jag förutspår en ny peak för ljud MED bild. Ni läste det här först :D
Tro mig...ALLA kommer vilja ha ljud o bild...

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-05-02 11:13

sportbilsentusiasten skrev:Kort sagt, vet ingen som väljer medvetet - de söker upp musiken o lagrar i playlist. That's it. O skiter i utgåvan på inspelningen.

"Denna och liknande föraktfulla beskrivningar av [...] dagens unga är en talande bild av “problemet“ [...] kan rimligen inte annat än alienera den nya generationens hifi-intresserade." :lol:

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-05-02 11:18

sportbilsentusiasten skrev:Du ser att även du som troligen är väl insatt och medveten, gick fel väg. Många hifi-entusiaster har gjort likadant.
Hur stor chans är det då att övertyga den stora massan, som saknar ALL koll och intresse?

Japp. Därför behöver vi hjälpa varandra att hitta tillbaka när det går snett. Det flesta hör felen, men fattar inte att de inte fanns där från början. I mitt fall var det samlande. Köpa för att ha bättre knasterfria versionen. När jag väl började lyssna ordentligt fattade jag att något hänt som [inte] verkade rimligt.
När det gäller Spotify, finns det statistik på hur många % av alla inspelningar är original? Skulle gissa på ytterst få...

Förmodligen, men i vissa fall har det aldrig gjorts några remastrar och då låter det förbaskat likt det som ligger på original-cd:n.
Senast redigerad av RogerJoensson 2017-05-02 11:21, redigerad totalt 1 gång.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-05-02 11:20

RogerJoensson skrev:Jag tror att skval-lyssnande, medan man gör annat, håller i sig och då är VR-grejen väl mest i vägen.

Dagens VR-teknik kommer ju förbättras!
Jag förutspår en ny peak för ljud MED bild. Ni läste det här först :D
Tro mig...ALLA kommer vilja ha ljud o bild...

Tror jag inte. Det flesta vill nog göra något annat samtidigt som de skval-lyssnar. Sitta och texta på sociala medier t ex.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-05-02 11:28

sportbilsentusiasten skrev:Alltså, för att vara tydlig.
Jag tror också att de flesta uppskattar bra kvalitet om de fick välja...men hur många lägger ned tiden på att läsa på vilka är de bra utgåvorna på Spotify? Inte lätt och sedan byter ju Spottan utgåvor lite hur som helst.
Kort sagt, vet ingen som väljer medvetet - de söker upp musiken o lagrar i playlist. That's it. O skiter i utgåvan på inspelningen.
Lurar är ett exempel på något de KAN påverka. Sedan är lurar inne. Det säljer bra.

Jag tror det snarast är tvärtom d v s om de slapp välja.

Jag tror bekvämlighetsfaktorn är väsentlig och att slippa behöva ta beslut.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-05-02 11:33

Ja, det är en realitet, men jag tror ändå att många kan tänka sig att lägga lite energi på att göra egna val om det kan leda till något bättre. Dock krävs medvetenhet om att alternativ finns.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-05-02 11:52

Jag tror tänket är lite annorlunda i dagens ungdom än gårdagens.

Exempel: Gårdagens: Använder du Spotify eller Tidal? Dagens: Använder du Spotify eller inte?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2017-05-02 11:59

Tänk om man kunde övertyga skivbolagen att det finns pengar att hämta på att "unmastra" musik (pop, rock) från de senaste 25 åren.

Hela grejen är oerhört frustrerande, jag vill köpa musik men oftast låter det så dåligt att inte klarar av att lyssna på det. Man blir stressad istället för avkopplad, ledsen istället för glad, trött istället för pigg.

Nu menar jag "lyssna" på musik, inte städa, laga mat, surfa, festa, springa, cykla, köra bil osv till musik.

Civil olydnad kanske är en väg att gå. Hacka operativen i mobilerna så att Loudness alltid är på, låter så jävligt att ingen kan undgå det och därmed tvinga skivbolagen att fixa bättre ljud, göra inbrott och kopiera, stjäla orginalmixen och göra egna master som släpps fritt på nätet så alla får veta hur det kan låta.

Nä, jag är inte full just nu.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-05-02 12:06

petersteindl skrev:Jag tror tänket är lite annorlunda i dagens ungdom än gårdagens.

Exempel: Gårdagens: Använder du Spotify eller Tidal? Dagens: Använder du Spotify eller inte?

Jo, men dom som är på den nivån är inte att jämställa med dem som snackade olika pressningar och olika utgåvor när det begav sig. Det är ju de som var och är specialintresserade som lägger ner extra energi att leta och som inte bara snackar för att verka kunniga eller håller med och dras med i vad andra tycker. Då och nu.

Men ni kan ha rätt. Det går kanske åt helvete med alltihop och vi "gamla stofiler" som kräver lite mer än skrap och bröl får hålla i vår gamla reliker, så länge vi har hörseln kvar. Det värsta diskantskrapandet och väsandet från hårdpressade mixar/mastringar kommer naturen så småningom att befria oss ifrån med tiden. Kanske är en del redan där? Om jag provar att skära all diskant över 8-9KHz så reduceras en del otäckheter rätt rejält från klippdist och annat, så när hörseln väl kroknat och man vant sig vid förlusten finns mindre att gnälla över. Det är bara att invänta framtiden och se hur det blir.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-05-02 12:59

RogerJoensson skrev: Men jag tror många fler än du tror uppskattar det som är mindre skadat om de bara uppmärksammas på att det ibland finns val. Unga lyssnar inte bara på ny musik, verkar det. Många lyssnar även på sådant som spelades in före den värsta mastringsvågen svepte fram, så DE behöver inte "tvingas" byta musiksmak för att hitta äldre bättre versioner. Ibland finns rätt ok versioner på Spotify, som de redan har tillgängligt. Kanske är en förklaring att äldre musik helt enkelt ibland låter bättre? Om man spelar upp vissa väl valda exempel på hög nivå, så är det få som inte gillar att man får den mer solida basen och att man hör detaljerna i den oklippta diskanten. Men för att en sådan demo ska funka krävs att man spelar med samma medelvolym, och där behöver en del utbildas i att inte låta första sekundens nivåintryck luras. En del hade redan valt ganska välpresterande hörlurar, så ett intresse för hur det låter är inte ovanligt, tror jag. Här har vi uppenbarligen helt olika erfarenheter om ungdomars intresse för hur det låter, eller så har vi haft olika framgång i att visa på hur det kan låta.

Defeatism har inget i en debatt att göra.

Du kan tycka och tänka "hur många lägger ned tiden på att läsa på vilka som är de bra utgåvorna" hur mycket du vill. Men när du skriver det i en diskussion när några faktiskt försöker göra saker bättre, så bidrar du bara med att förstöra möjligheterna.

Det finns de som hoppas på en positiv utvecklig,

Det finns de som både hoppas och tror på en positiv utveckling,

De finns de som inte tror på en positiv utvecklig, och,

De finns de som inte bryr sig.

De som inte bryr sig och de som inte tror på möjligheten, kan inte bidra med någonting som förbättrar oddsen att något blir bättre. Annat än att inse det och inte lögga sig i debetten.

Både attityden "det spelar ingen roll" och "det kommer inte att gå" är helt utan värde. Om något är den sistnämnda till och med värre.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-05-02 13:44

petersteindl skrev:Jag tror tänket är lite annorlunda i dagens ungdom än gårdagens.

Jag undrar om Tidal ens haft särskilt ung publik i Sverige. Snarare så var det ju förr bara Spotify och numera kan det finnas alternativ som lockar om vissa musiker inte finns på nån viss sajt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-05-02 14:00

RogerJoensson skrev:
hcl skrev:Det är inte bara "Loudenss War" som påverkar hur musik framstår... Råkade på detta pedagogiska föredrag:
[ YouTube ]

...it basically doesn't matter if you are using a good speaker system or a shitty speaker system, it sounds horrible anyway so...

Ja så säger han.
Men säg mig... hur många tonåringar/"icke-hifinördar" har du diskuterat detta med o vad har de sagt?

Ditt svar är ett yxskaftsvar.

Att de som är aningslösa och ointresserade är aningslösa och ointresserade är ju inget argument för att ljudkvaliteten (eller rättare sagt bristen på den) inte skulle vara orsaken till det rådande ointresset för högklassig återgivning.

Snarare bekräftar du ju att det är så. Även om du inte är så tydlig med det heller.

Men vad jag inte förstår är vad det är som du inte förstår, eller rättare sagt varför.

Idag lever vi i en värld där så stor andel av den köpbara musiken är så illa ljudande att till och med de som VET hur det faktiskt kan låta, riskerar att börja tappa hifi-intresset, just på grund av att de för varje ytterligare stympning av fonogrammets kvalitet, ser hur den högklassiga anläggningen blir mer och mer meningslös.

Att då de som inte ens är hifi-intresserade från början inte kommer att lockas in i intresset för god musikåtergivning är ju liksom en no-brainer. Det förstår man med skapligt få hjärnceller. Så varför försöka låtsas om att det handlar om någonting annat? Hifi-butikerna har föryngrats många gånger och bytt till att spela listmusik istället för välljudande musik för länge, länge sedan, och har gjort så i årtionden, och ändå vill du och några andra ha det till att köparna blir avskräckta för att de inte känner igen "sin musik"?

Det är ju helt barockt påstående. Det var ju just i takt med att hifi-butikerna slutade spela specifikt välljudande musik som intresset för hifi gick i graven. Och den musik jag tycker bör spelas är INTE mässjazz, bara så ingen tror att jag menar det. Jag talar om akustisk musik, om electronica, om all sorts underground, om smått och stort och gärna intressant, komplex och svår musik, inte gles pling-plong avsedd att gå även junkt att låta hyftast, som alltför ofta spelas på mässorna.

Men det är ändå det lilla som kan göras. Det stora vore att i större skala bekämpa den ljudförstörelse som loudness race ställt till med de senaste årtiondena. Så ALL musik får bättre förutsättningar att kunna avnjutas även i goda musikanläggningar.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2017-05-02 14:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-02 14:02

RogerJoensson skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Kort sagt, vet ingen som väljer medvetet - de söker upp musiken o lagrar i playlist. That's it. O skiter i utgåvan på inspelningen.

"Denna och liknande föraktfulla beskrivningar av [...] dagens unga är en talande bild av “problemet“ [...] kan rimligen inte annat än alienera den nya generationens hifi-intresserade." :lol:

Du glömmer att ovan utsaga är efter att ha talat med dom. :wink:
Är faktiskt tvärt om, de tittar konstigt på mig...tokdåre typ som har hifi hemma. :D

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-02 14:04

petersteindl skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Alltså, för att vara tydlig.

Jag tror det snarast är tvärtom d v s om de slapp välja.

Jag tror bekvämlighetsfaktorn är väsentlig och att slippa behöva ta beslut.

Mvh
Peter

Ja, bekvämlighetsfaktorn är väsentlig!
Du har rätt, det bästa vore om de SLAPP välja. Dvs R128

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-02 14:08

Snarare: Streamar du..o vad kostar det?
Flera Operatörer erbjuder gratis data för vissa appar o musik (med begränsning)
Dvs musik via streaming är idag något som "ska finas" och det handlar med om "bästa paketet" inkl tfn.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-02 14:10

ottovonkopp skrev:Tänk om man kunde övertyga skivbolagen att det finns pengar att hämta på att "unmastra" musik (pop, rock) från de senaste 25 åren.

FAAAAAN, nu läser de detta o GÖR DET :mrgreen:

Smart annars:
förstör o sedan ska man betala för att återställa det. Som datavirus som krypterar o sedan kostar det att låsa upp datorn... :roll:

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-02 14:13

IngOehman skrev:

Defeatism har inget i en debatt att göra.

Du kan tycka och tänka "hur många lägger ned tiden på att läsa på vilka som är de bra utgåvorna" hur mycket du vill. Men när du skriver det i en diskussion när några faktiskt försöker göra saker bättre, så bidrar du bara med att förstöra möjligheterna.

Det finns de som hoppas på en positiv utvecklig,

Det finns de som både hoppas och tror på en positiv utveckling,

De finns de som inte tror på en positiv utvecklig, och,

De finns de som inte bryr sig.

De som inte bryr sig och de som inte tror på möjligheten, kan inte bidra med någonting som förbättrar oddsen att något blir bättre. Annat än att inse det och inte lögga sig i debetten.

Både attityden "det spelar ingen roll" och "det kommer inte att gå" är helt utan värde. Om något är den sistnämnda till och med värre.

Vh, iö

Fast nu handlade tråden om varför intresset dalat. Jag återger bara det jag ser hända.
Klart det är ledsamt, och jag skulle föredra en annan väg.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-02 14:21

IngOehman skrev:
RogerJoensson skrev:

Ja så säger han.

Ditt svar är ett yxskaftsvar.

Att de som är aningslösa och ointresserade är aningslösa och ointresserade är ju inget argument för att ljudkvaliteten (eller rättare sagt bristen på den) inte skulle vara orsaken till det rådande ointresset för högklassig återgivning.

Snälla Ingvar.
Vi tycker olika. Jag bygger min uppfattning från den allmänna trenden i samhället (mobilitet/tillgänglighet) och från de personer jag nämnt i tråden.
Ordet yxskaftsvar är väl onödigt?

Ska vi göra ett experiment?
Alla vi på forumet bjuder in alla de känner plus grannar o deras vänner. Ja alla vi kan komma på.
O så får de höra på våra bra anläggningar. Vi visar dem skillnaden på olika mastringar mm.
Innan de går får de svara på några frågor.
Så får vi se vad resultatet blir.
ok?

Vi kan enas om lydelsen i frågorna.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-05-02 14:23

RogerJoensson skrev:

Är faktiskt tvärt om, de tittar konstigt på mig...tokdåre typ som har hifi hemma. :D

Man måste skilja på att problemen finns där och hur de uppfattas olika av olika personer. Jag har ett hyfsat brett umgänge och bland mina nära vänner som jag umgåtts med i 20 år en längre och som jag har idrottat ihop med eller föräldrar som jag lärt känna när deras och mina ungar växt upp, så finns det ingen som tycker att stereo är viktigt. Musik är viktigt och musik överallt är viktigt, och att kunna välja fritt ifrån Spotify är viktigt. 200Kr i månaden för Spotify är ganska dyrt tycker många och ingen av dessa personer har köpt nån CD de senaste 5 åren. Men de konsumerar massor av musik i bilen, på jobbet och hemma. Däremot så har flera av dom lagt en större slant på typ Sonos och Bose men grejorna får nästan inte synas och med en limpa under Tv'n så behövs inga bakkanaler heller. Det är det som HiFI-branschen har att slåss emot. Man har så många intressen numera att tiden räcker inte för att sitta still om man inte är riktigt inbiten. Så hur stor skillnad är det på olika inspelningar ifrån en liten Sonos som spelar ganska högt i ett kök stående högst upp på ett skåp? Inte så stor skulle jag säga.
Denna tråd handlar ju om varför HiFi-tappar mark och då får man fundera på har folk problem med dåliga inspelningar? Jag har spelat olika skivor hemma och folk har tyckt att det är ju fantastiskt vilken skillnad en bra anläggning gör. Men sen mynnar det ut i ingenting ändå för sen duger grejorna hemma i alla fall för man tänker inte ändra på sin möblering med stora öppna ytor. Bättre HiFi-grunkor är för stora tycker folk. pIP är i pris och storlek något som skulle passa vem som helst men skulle jag säga till mina vänner att sen får du sätta upp dämpskivor för att dom skall prestera normalt så kommer ingen vilja göra det. Bättre HiFi är för komplicerat för många att anpassa sig till. Ställ in en Sonos, vifta runt med telefonen i rummet medans en testton spelar och rumsjusteringen är gjord utan en enda dämpskiva eller akustikkonsult. Personligen tycker jag förstås att inspelningskvalitén är riktigt viktig men det är absolut inget som bekymrar nån av mina gamla icke HiFi- vänner.
/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-05-02 14:47

RogerJoensson skrev:

Du behöver byta umgänge verkar det. ;)

Det är ju som så, att varken "unga" eller "stofiler" är homogena grupper, och inom varje grupp så är människorna väldigt olika varandra. Man kan inte tala med några ungdomar och sedan säga "de bryr sig inte om ljudkvalitet!".

Även på det hifi-tokiga 70-talet var så, att de flesta inte brydde sig så värst!

Så i alla tider har de som verkligen brytt sig varit få, inom ALLA åldersgrupper.

Sen har unga alltid lyssnat mest på musik (typ mellan 12 och kanske 20 framförallt) och ett lite genuinare hifi-intresse har alltid varit sekundärt för de flesta, och blommat upp lite senare som en konsekvans av musikintresset. Då som nu.

Bara ett litet fåtal är genuint musikintresserade hela livet. Och det samma gäller kanske intresset för ljudkvalitet. Ännu mindre till och med. Det finns ju massor av människor som trots ett musikintresse inte är ljudkvalitetsintresserade, eller ens nämnvärt medvetna.

Men vad jag vill säga är att jag känner MASSOR av unga människor med stort hifi-intresse! De flesta är då från typ 17 och uppåt. Men nu som då är de få i procent räknat. På demo i Lahäll är spridningen i åldrar mycket stor.

Så att bara ta en valfri grupp ungdomar och vänta sig att hitta några audiofiler där är feltänkt. Då som nu.

Att ta en grupp audiofiler och däribland hitta ett gäng ungdomar är däremot helt normalt.

- - -

Sammanfattningsvis tror jag man är fel ute om man tror att det finns något finurligt recept för hur man skall ge "vem som helst" ett stort musik- eller hifi-Intresse. Det finns inget sådant recept. De flesta är inte speciellt intresserade och att bara ta del av musik från ungdomsåren är det normala. Den musik som man av sociala skäl får till sig.

- - -

Däremot finns det en minoritet som har det som behövs för att kunna bli mera genuint intresserade och bry sig. Det är den minoriteten som hifi-branschen vänt sig till, då som nu. De som är väldigt musikintresserade och som bryr sig om hur det låter. Och de har ofta en bredare smak och behöver inte matas med listettor för att känna igen sig. Det är inte ens säkert att de tycker det är jobbigt att inte känna igen som. De flesta audiofiler jag känner älskar att exponeras för ny spännande musik.

Även om det är en minoritet så handlar det om tiotusentals människor i vårt land, och räknar man in dem som kan bli intresserade av lite enklare musikutrustningar så är de hundratusentals.

Men tyvärr har de tappats bort till stor del på grund av den negativa ljudkvalitetsutvecklingen de senaste årtiondena, på grund av alternativa intressen (internet/datorn är väl största tjyven) och på grund av att branschen själv givit upp och trott att lösningen varit just det några här i tråden anser att branschen borde göra - spela musiken som låter sämst. Problemet är ju att det är precis det som branschen har gjort. :?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2017-05-02 14:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-05-02 14:50

Snarare: Streamar du..o vad kostar det?
Flera Operatörer erbjuder gratis data för vissa appar o musik (med begränsning)
Dvs musik via streaming är idag något som "ska finas" och det handlar med om "bästa paketet" inkl tfn.

Ja det är det jag skriver.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-05-02 16:56

Jag upptäckte jazz och sen upptäckte jag att det var vad som spelades på mässor, att det, lite föraktfullt, kallas mässjazz, begrep jag inte förrän ganska sent och då var "skadan" redan skedd. Jag gillar mässjazz (och mycket mer) och jag står för det. Jag kanske hade gillar "modern" musik om den levererats i god kvalitet, vem vet? Vem kommer någonsin att få veta? Till dess är jag glad att det finns oändliga musikskatter därute som passar mig OCH är välinspelade. Det borgar för att mitt intresse kommer att bestå, men sen är det kanske slut i min släkt, även om dottern belagt OA-52:orna med säljförbud o helst skulle vilja ha dem på en gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-05-02 17:41

Harryup skrev:pIP är i pris och storlek något som skulle passa vem som helst men skulle jag säga till mina vänner att sen får du sätta upp dämpskivor för att dom skall prestera normalt så kommer ingen vilja göra det.

Men säg inte det då! Dämpskivor är finlir för oss, för en normalperson är en icke rumsbehandlad piP gott och väl bättreän något de träffat på. Uppgraderingen kan du ju berätt om någon annan dag när de redan blivit bitna.

Jag spelar mina piP i tv-rummet väldigt fel (upp mot sidoväggar, halvmeter från bakvägg och ingen dämpning) - fungerar utmärkt det med, men självklart når jag inte optimum.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-05-02 17:56

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:pIP är i pris och storlek något som skulle passa vem som helst men skulle jag säga till mina vänner att sen får du sätta upp dämpskivor för att dom skall prestera normalt så kommer ingen vilja göra det.

Men säg inte det då! Dämpskivor är finlir för oss, för en normalperson är en icke rumsbehandlad piP gott och väl bättreän något de träffat på. Uppgraderingen kan du ju berätt om någon annan dag när de redan blivit bitna.

Jag spelar mina piP i tv-rummet väldigt fel (upp mot sidoväggar, halvmeter från bakvägg och ingen dämpning) - fungerar utmärkt det med, men självklart når jag inte optimum.

Saken är den att vanlig folk har tappat intresse för att ha en förstärkare ens. Bluetooth eller WiFI till högtalarna är väldigt vanligt och inte särskilt billigt. Vill man ha en köper man en vill man ha 7 köper man det. Alla kan spela samma ljud synchront. Obs detta gäller alltså icke HiFi men väl mycket musikintresserade vanliga människor enligt mina erfarenheter. Och när man umgås så kommer man ofta inte längre än till köket och matplatsen om den är tillräckligt stor. Och då spelar det ingen roll vad som står i vardagsrummet. För de som redan är intresserade är det ju inget problem men det är ju dem som tråden handlar om.

/Harryup

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi