Jag har precis kommit över en Audio Pro B2-50, som efter lite fix fungerar. Efter att ha monterat RCA-kontakter idag provspelade jag den för första gången, och upptäckte att det ena elementet ger ifrån sig "frrp frrp"-ljud vid toner runt 30 Hz på normal samtalsvolym. Det låter helt klart som luftpuffar från baksidan på elementet med magneten på utsidan.
Jag började med att kolla tätlisten, och har monterat om båda elementen och dragit dem ordentligt - no success. Har gjort samma procedur med baffeln.
Därefter monterade jag av hela baffeln för att ta reda på om det är att lådan läcker luft, och till min förvåning upptäckte jag att det andra elementet beter sig likadant (vilket inte hördes från utsidan). Elementen är ventilerade genom polstycket, och håller jag för ventilationshålet blir samma ljud starkare, så det är alltså luft från konrörelserna som tar sig ut genom spindeln.
Nu är jag lite brydd, för så här ska väl inte elementen bete sig? I så fall, hur kan det här problemet ha uppstått?