Musikproduktion

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
2-ch

Musikproduktion

Inläggav 2-ch » 2017-05-04 08:43

Jag tänkte försöka mig på att mixa musik.
Har aldrig tidigare gjort något sånt så jag inser att det kommer ta tid.

Men efter att ha hört misshandeln av grabbarnas musik så känner jag mig manad att försöka hjälpa till.
Det kan helt enkelt inte bli sämre tänker jag.

Fick möjligheten att lyssna på deras inspelningen både före och efter mixning/mastring.
Fy tusan. Det gick från att låtit skapligt till rena kräkreflexer.

Så nu behöver er hjälp. Tipsa mig gärna om sidor och annat som är vettigt för en novis på området.
För mig är inga steg för enkla.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Re: Musikproduktion

Inläggav shifts » 2017-05-04 09:10

Kan tyvärr inte hjälpa dig alls, men hejar på från sidlinjen!
2021 maj på Spotify

pjocke

Inläggav pjocke » 2017-05-04 10:35

På tidningen(?) Studios forum fanns en artikelserie som hette Mixologi. Det kanske kan vara något?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-05-04 10:39

2-ch skrev:Fick möjligheten att lyssna på deras inspelningen både före och efter mixning/mastring.
Fy tusan. Det gick från att låtit skapligt till rena kräkreflexer.

Men det är nog allra mest mastringen du hör då, eller? För du lyssnade på en råmix först som lät OK. Men visst kan man förstöra en hel del även i mixningen... :roll:

I alla fall, lycka till! Det är nog bara att köra på, tror inte man kan läsa sig till så mycket. Kanske tips om lämplig programvara (DAW) och hur man kommer igång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2017-05-04 10:48

Lite tipps på vägen..
Börja från början. Ta bort alla effekter som lagts på, som EQ, reverb, kompressor, exiter, limiter o.s.v. så du vet vad du har att utgå ifrån. Vilka mikrofoner användes och vilken tonkurva har dom? Troligen användes en Shure sm58 på sång som har en diskanthöjning. Låter sången Sssig så ta ned/EQa denna höjning tills den låter ok då du spelar starkt. Spela också svagt och hör om Sss-ljuden är för låga. Justera till det låter bra både på stark och svag nivå. P och B ljud har en tendens att bli starka ljudpuffar av. Dessa kan ofta bekämpas med att man skär bort frekvenser från ca 100hz och nedåt med ett brant hp filter ofta kallat locut filter. Möjligen kan sång låta lite tjockt p.g.a. att mikrofonen tar in mycket bas (proximityeffekten) när den är nära munnen. EQa ned från ca400hz och nedåt ca 3db/vad som klingar lagom vid både starkt och svag volym för att få rösten klangneutral.
Lägg sedan på önskad mängd reverb på sången. Reverb är svårt att ställa in rätt och du kommer troligen få återkomma till detta moment flera gånger under mixningen. Gör likadant för övriga instrument så de klingar likt hur de faktiskt låter akustiskt eller efter önskad klang. EQa doch endast för att ta bort ett fel. Försök inte fixa till ett ballt ljud med EQn. Nu när alla ljuden låter någolunda ok så ska de mixas så att de ligger i nivå med varandra och på rätt ställe i ljudbilden. Återigen spelar vi både mycket starkt och svagt om vart annat för att få en bra balans mellan de olika instrumenten. Kom ihåg att panorera ut instrumenten i ljudbilden. Har du tex två gitarrer så var inte rädd att panorera ut dom i var sin högtalare. Bas ligger oftast (nästan alltid) i mitten, bastrumman och sång lika så. Om trummisen inte har koll på hur starkt han slår så kan eventuellt en svag komprimering vara på sin plats här, men det är endast i nödfall om trummslagen är så olika i styrka att det låter fel.. När du fått till nivåer och panorerat ut div instrument i ljudbilden är det dags att fortsätta med reverbet som man lägger på de instrument som behöver det. Bas och trummor behöver ofta inget reverb och gitarister har sitt eget i form av olika pedaler (jag vet det är svårt att få till perfekt men du kommer ändå 100ggr längre än de flesta mastringstudios så ha tålamod). Reverb läggs förövrigt inte på hela mixen utan det läggs på individuellt per instrument. En sista justering så att nivåerna nu ligger nära (så nära som möjligt) full utstyrning för att få så högt signal/brus avstånd och dynamik som möjligt.. Sång vill man ofta lägga någon db starkare än övrig mix så den kommer fram lite mer än andra instrument, men det är en smaksak.. Nu borde du ha en mixning som låter avsevärt mycket bättre än 95% av dina övriga plattor. Lycka till!

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2017-05-04 12:52

Bra tips på Mixologi. Alla nio avsnitt ska läsas.

Ja, lyssningen gjordes både efter mixning och efter mastringen. Det är den senare som gått helt åt fanders.

Tack Rille för din fina sammanfattning. Det är just såna tips jag som mest behöver just nu.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2017-05-04 13:10

:) om du fastnar någonstans så tjoa till igen.
Mvh Rick

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-05-04 13:15

Rille skrev:EQa doch endast för att ta bort ett fel. Försök inte fixa till ett ballt ljud med EQn.

Många bra tips, där! Dock tycker jag att det ibland kan vara användbart med EQ för att lyfta fram ett instrument eller ljud som annars försvinner i mixen. Man puttar upp lite på några karakteristiska frekvensband så slipper man ligga och tävla med nivåer mellan instrumenten.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-05-04 14:26

Lämna aldrig ifrån dig en mix du suttit och rattat länge på... låt den ligga över natten och lyssna igen på morgonen... det är lätt att hamna i en galen spiral så det är bättre att börja om.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tell

Inläggav Tell » 2017-05-04 15:21

https://soundcloud.com/themasteringshow ... w-with-ian
Nu var det inte mastering du ville pyssla med, men det här är ändå väldigt väldigt nyttigt och intressant att lyssna på :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2017-05-04 15:40

Tell skrev:https://soundcloud.com/themasteringshow/sets/the-mastering-show-with-ian
Nu var det inte mastering du ville pyssla med, men det här är ändå väldigt väldigt nyttigt och intressant att lyssna på :)

Jag vet inte vad begreppen mix, mastering och producent riktigt står för faktiskt.

Mixen är väl som att koka ihop soppan.
Mastering är salt och peppar.
Producent är mer övergripande även i ett konstnärligt perspektiv.
Rätta mig om jag har fel.

Men jag antar att även mastring kommer behöva göras.
Målet är i alla fall att utifrån inspelade spår knöka ihop det till något lyssningsbart eller bättre :wink:

Så jag är tacksam för länken. Den ska jag titta närmare på.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-05-04 15:48

2-ch skrev:
Tell skrev:https://soundcloud.com/themasteringshow/sets/the-mastering-show-with-ian

Jag vet inte vad begreppen mix, mastering och producent riktigt står för faktiskt.

Mixen är väl som att koka ihop soppan.
Mastering är salt och peppar.
---
Rätta mig om jag har fel.

Nä, mastring är att bära ut maten i restaurangen och servera den. Då får väldigt många serveringspersoner för sig att de skall steka på extra, salta och peppra rejält, och ösa på med en massa ketchup, oavsett hur duktiga kockarna är och hur fina råvarorna är.

Tell

Inläggav Tell » 2017-05-04 16:08

Hah, ja bra liknelse Almen :)

Nu har jag inte riktigt koll på vad en producent är inom "inspelad" musik, men inom elektronisk musik (som jag lyssnar på o till viss del gör själv) så är producenten den som gör all musik, alltså gör både receptet och kokar ihop soppan. Kan väl tänka mig att producenten för inspelad musik är den som spelar in o hjälper till med mixningen, alltså den som rör ihop soppan utifrån ingredienserna som han/hon fått.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-05-04 16:38

Producenten kan ha en massa roller, från att bara övervaka att det flyter på till att mixa och spela in, och till att komponera och arrangera musiken. Det är ju inte ovanligt att artisten själv producerar.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2017-05-04 19:10

Almen skrev:
Rille skrev:EQa doch endast för att ta bort ett fel. Försök inte fixa till ett ballt ljud med EQn.

Många bra tips, där! Dock tycker jag att det ibland kan vara användbart med EQ för att lyfta fram ett instrument eller ljud som annars försvinner i mixen. Man puttar upp lite på några karakteristiska frekvensband så slipper man ligga och tävla med nivåer mellan instrumenten.

Här tycker jag och Almen olika. Nivåtävlande har jag inte än råkat ut för när jag hållit full dynamik och inte fegat i panoreringar. Fullt ut åt höger och vänster om instrumenteringen tillåter som just två elgitarrer som spelar snarlika slingor.
Mastring ogillar jag skarpt då det 99ggr av 100 är någon person som kostar pengar som sitter och säger att din mixning inte duger utan dom ska på och ratta och komprimera och förstör ljudet. Den sista av 100 så kommer man till en mastringsstudio där de faktiskt gör som man ber om och bara lägger på koder för CD framställningen utan att pilla med ljudförstörande apparater. Jag har inte kommit till den 100de än men har hört att de finns..
Så tro på dig själv och dina öron. De så kallade proffsen i branchen har ofta inte bättre koll än att de gissar hur det låter p.g.a för dålig medhörning och förutfattade "sanningar".. Om du tror att jag är ute på hal is så gå ut och köp vilken popskiva som helst från i år och vrid upp volymen och "njut"?...

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-05-04 21:39

Almen skrev:

Eq är bra för att kröka rätt det som mikrofonerna etc krökat till (pga sned placering eller att mikarna helt enkelt inte är frekvensraka). Många mikar lyfter t ex i övre mellanregistret/lågdiskanten och en del (särskilt dynamiska) dyker (därtill) i översta diskanten. Många tappar bas på avstånd. osv, osv. Det krävs dock att man vet vad man gör för att det ska blir riktigt bra. Om ett ljud blir extra ball med EQ, så varför inte, men var försiktig, ta pauser och lyssna igen. Det är lätt att man skruvar sönder ljudet när öronen temporärt vänjer sig vid en sjuk tonkurva. Är du osäker och det inte blir bättre, låt då bli att använda EQ.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-05-05 09:26

Almen skrev:Nä, mastring är att bära ut maten i restaurangen och servera den. Då får väldigt många serveringspersoner för sig att de skall steka på extra, salta och peppra rejält, och ösa på med en massa ketchup, oavsett hur duktiga kockarna är och hur fina råvarorna är.

:lol:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2017-05-05 10:00

Ska jag tolka det som att mastring är ett onödigt steg?
Förutsatt att man sitter i köket och äter.

Snart blir liknelserna kanske för avlägsna. Vilket kan leda till missförstånd.

Men på egen heminspelad musik då. Kan steget mastering skippas?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-05-05 10:12

Ja, absolut. Mastring är till för att förbereda en tvåkanalsmix för massproduktion.

För CD kodar man metadata, man lägger in pauser mellan låtarna, fixar indexering, kanske justerar nivåer på låtar. Och mycket eventuellt kan man gå in och EQ:a på sina ställen, om man i mixningen har missat saker på grund av till exempel bristfällig monitorlyssning.

P.S. Men att mastring blivit en sådan egen liten industri beror på Loudness Race.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2017-05-05 11:00

Almen skrev:Ja, absolut. Mastring är till för att förbereda en tvåkanalsmix för massproduktion.

Tack.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2017-05-05 11:18

Almen skrev:Ja, absolut. Mastring är till för att förbereda en tvåkanalsmix för massproduktion.

För CD kodar man metadata, man lägger in pauser mellan låtarna, fixar indexering, kanske justerar nivåer på låtar. Och mycket eventuellt kan man gå in och EQ:a på sina ställen, om man i mixningen har missat saker på grund av till exempel bristfällig monitorlyssning.

P.S. Men att mastring blivit en sådan egen liten industri beror på Loudness Race.

Här tycker jag och Almen väldigt lika! :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-05-05 11:19

Här får ni ytterligare medhåll.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-05-05 11:28

Almen skrev:

Visst kan man EQ'a av den anledningen. Men det ska göras på det aktuella spåret som instrumentet ligger på, inte på hela slutmixen. Det är just det som är problemet med mastringen, att man ger sig på hela den färdiga mixen och inte behandlar de olika spåren separat efter vad som behövs. Jag är själv inte alls kunnig i detta men jag har förstått att vissa instrument måste/bör komprimeras för att de överhuvudtaget ska kunna återges medan andra mycket väl kan förmedlas i originalskick. Att då ge sig på slutmixen och labba för att fixa de "svåra" instrumenten och låta resten åka med är en av orsakerna till att det ofta låter så illa.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-05-05 11:53

Bill50x skrev:
Almen skrev:

Visst kan man EQ'a av den anledningen. Men det ska göras på det aktuella spåret som instrumentet ligger på, inte på hela slutmixen.

Ja, det är i mixningen vi pratar om. Vi har avrått från att mastra.

Tell

Inläggav Tell » 2017-05-05 15:23

Fast lite småpill på hela slutmixen gör inte så mycket, det är väl när man ska göra större eller mer specifika grejer som det är bättre att gå tillbaks i till mixen o styra upp. Men vet att vissa skickar iväg mixar dom vet det är fel i o hoppas på att masteringsnubben ska kunna laga det. Lagom bakvänt tänk.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-05-05 16:26

Tell skrev:Fast lite småpill på hela slutmixen gör inte så mycket, det är väl när man ska göra större eller mer specifika grejer som det är bättre att gå tillbaks i till mixen o styra upp. Men vet att vissa skickar iväg mixar dom vet det är fel i o hoppas på att masteringsnubben ska kunna laga det. Lagom bakvänt tänk.

Jo, det finns målare som skiter i underarbetet och hoppas att det fixar sig när man gör slutjobbet. Men ska det bli riktigt bra är det fel väg att gå...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Återgå till Teknikforum