Er häftigaste ljudupplevelse...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rille

Re: Er häftigaste ljudupplevelse...

Inläggav Rille » 2017-05-01 11:05

Top Fuel på Tullinge dragway/F18 eller en ljudbang av Viggen också vid Tullinge/F18. Saknar F18..

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2017-05-01 12:11

Gjorde lumpen vid A9. Vi hade haubits F ( Fransyskan ). kal. 15,5 cm. Projektilerna vägde ca 50 kg. Vid ett tillfälle låg vi ett par dagar utanför skjutfältet för att kunna skjuta med laddning åtta, den största ( 8 kg krut ). Jag kan kan lova att det var rejäla smällar när de skotten gick av plus tryckvågen man blev utsatt för. Jag kan inte påstå att det var en behaglig upplevelse. Jämför med detta är det betydligt trevligare att bli utsatt för en lågflygande Viggen med tänd EBK.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-05-01 12:59

Låg också via A9 (99-00 har jag för mig), men hade för mig den största laddningen var 10. Vi sköt med dessa vid endast ett tillfälle och då var tanken att hela plutonen i omgångar skulle få uppleva hur det var att stå vid haubitsarna när det sköts. Jag var batteriplatssoldat och min uppgift var att räkna ut i vilken riktning och stegring haubitsen skulle skjuta för att träffa rätt. Vanligtvis var vi stationerade en bit ifrån i en radiobil, något hundratal meter från haubitsarna. Hur som helst tog jag och en kamrat på oss uppgiften att räkna ut var dessa laddning 10 skulle skjutas, så så många som möjligt kunde få uppleva så många skott som möjligt, med kravet att vid sista skjutningen skulle vi bli avbytta. Det blev vi aldrig, för alla var så tagna av kraften hos dessa. Så här 17 år senare är jag fortfarande bitter på de själviska jävlar som inte bytte av oss. :evil:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2017-05-01 13:55

Blev osäker när du skriver att laddning 10 skulle vara den största. Jag var ju riktare på den pjäsen och skjutit mycket med den så jag borde ju veta, men minnet är inte alltid som det borde vara. Men jag mindes rätt. Hittade ett ammunitionsregister för armen på nätet. På sid. 127 & 128 beskrivs ammunitionen för 15,5 cm haub. F. http://tanks.mod16.org/pdf/Amregister,%201960.pdf
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2017-05-01 15:03

undra hur stor stereo man skulle behöva för återge dom smällarna på ett verklighetstroget sätt.

har en polare som låg i lumpen i kustartilleriet, hans storys låter rätt coola när man man får höra dom.
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-01 15:06

Tänk vad synd att många av dagens unga män inte upplevt lumpen!

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2017-05-01 15:58

200 meter från en stridsvagnsmina. :D

Skulle gärna gå närmare och närmare under kontrollerade former. Med hörsel och splitterskydd...

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2017-05-01 16:31

Rille skrev:Top Fuel på Tullinge dragway..

Visste inte att det gått Top Fuel på den banan, när var det?
-80,-90 talet?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-05-01 19:34

https://www.youtube.com/watch?v=uyL2At1zSUs

Där har ni gött mos så de räcker appropå viggen
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2017-05-01 20:05

eller https://www.youtube.com/watch?v=pRSVHxT-ziM
lite nostalgi från en svunnen tid i ett helt annat land
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-05-01 21:49

Den här faller inom ramen för det häftigaste man kan höra.
Stor anläggning med hög volym rekommenderas.
https://www.youtube.com/watch?v=LJExKB_0U70
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2017-05-02 00:54

Vill nog påstå att det inte är så stor skillnad ljudtrycksmässigt mellan Draken, Viggen och Gripen. Dock lite olika karaktär. Precis som med hifi är ju ljudminnet ganska kort, jag utgår ifrån att ha hört samtliga under samma flyguppvisning. Och ja det är riktigt imponerande att höra/känna ett stridsflygplans motor.

Top Fuel har jag enbart hört torrgasa och frågan är om inte det är ännu värre än stridsflyg, hela kroppen vibrerar kraftigt.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

ante_77

Inläggav ante_77 » 2017-05-02 02:24

Vinylcalle skrev:Vill nog påstå att det inte är så stor skillnad ljudtrycksmässigt mellan Draken, Viggen och Gripen. Dock lite olika karaktär. Precis som med hifi är ju ljudminnet ganska kort, jag utgår ifrån att ha hört samtliga under samma flyguppvisning. Och ja det är riktigt imponerande att höra/känna ett stridsflygplans motor.

Top Fuel har jag enbart hört torrgasa och frågan är om inte det är ännu värre än stridsflyg, hela kroppen vibrerar kraftigt.

Mvh Carl

Fick en misständning rätt i ansiktet från en Top Fuel i stallet. Kändes som att huvudet skulle lossna av tryckvågen.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2017-05-02 10:49

NADifierad skrev:Jag Var skytt/för på stridsvagn-S i lumpen. Vi var en skytt/för, för många på kompaniet, så ibland fick man sitta bredvid i en terrängbil-11 med befälen.
Vist var det mäktigt att själv sitta i vagnen och mata skott med kanonen, men det kommer inte i närheten av trycket man upplevde i bilen, bredvid ett gäng skjutande stridsvagnar. :)

Har upplevt samma sak.
Jag var stridsvagnsförare på en Centurion. När vi själva avfyrade var det inte så märkvärdigt då var det mest rekylen man kände.
Men när vagnarna på sidorna gjorde sköt var det ett helskottas tryck. Jag kan bara tänka mig hur det kändes för dom stackarna som sprang på sidan om utanför.

Men min största naturupplevelse var att sitta och titta på när en glaciär kalvade.
Det brakade och mullrade som åska. Följt av ett dån när de slog i vattnet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-05-02 11:11

Jag har en upplevelse i andra av skalan, så att säga.

Vi hyrde en stuga i norra Värmland en vecka. Jag håller på att dona litet i köket med P1 i radion. Efter fullgjort arbete, stänger jag av radion och öppnar fönstret för att vädra. I stan där vi bodde innebär det att stadens ljud kommer närmare. Här var det tystare ute än inne! Jag glömmer det aldrig, fast det inte var så märkvärdigt.

En till, måste jag få delge.

Jag lyssnar på en jazzlivekonsert i mina Stax-lurar och går ut på altanen, med lurarna på mig. Det är sval höstluft ute och jag får en jättestark förnimmelse av att höra konserten live, typ på Skeppsholmen. Detta är - liksom det förra minnet - tidigt 90-tal, alltså för 25 år sedan. men det sitter.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2017-05-02 14:19

Jag har stått som funktionär på Stockholm Motorsport Games i Globen och lyssnat på Top Fuel på ett tiotals meters avstånd, vilket var vansinnigt på många sätt. Dock tycker jag inte att oväsen är speciellt häftigt, mer än det fysiska i att känna ljudtrycket i kroppen.

Naturliga ljud tycker jag är fantastiska, jag har varit med om en åsksmäll som fick hjärtat att stanna en gång. Hela skeendet var väldigt vackert, först hör man tunga regndroppar träffa marken under tystnad. Därefter börjar ett svagt muller, och en halv sekund senare brakar helvetet löst. En kritvit blixt bländar till, och ljudtrycket känns i fötterna. En liten stund senare är allt man hör regnet igen, och ett billarm nerifrån gatan.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2017-05-02 19:37

Hejarsmide med en femtio-tonnare känns rätt bra i kroppen, det smäller ordentligt speciellt de sista slagen när ämnet fått sin rätta form. Det är både en ljud- och tryckupplevelse som är imponerande när man står alldeles bredvid.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2017-05-04 00:19

Mäktigaste ljudupplevelsen jag haft hittils är faktiskt som KSP skytt i militären och fick av misstag en GRG omgång på var sida av mig.....Jag låg o slaktade papperstavlor som värsta rambo och dynamiken som blev när man hörde....Skott kommer!...Klart bakåt!.... Jisses i helvete vad jag skrattade för jag hade inte en chans att titta i siktet utan bara hängde med under 3-4 min eller så.
Strv 122 som jag gjorde lumpen i lät rätt gott med ur både motor och kanon så den hamnar ju på nr 2 :)
Hörde inte så många skott utanför utan mest inuti men hört att man kan faktiskt få en hjärtinfarkt om man skjuter pil o man står lite snett om vagnen.

Nr3: The sonus faber låter bra...Saknar lite dynamik dock.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2017-05-05 22:20

I min ungdom brukade vi med skolan åka ut till Björnöbacken i Västerås. På den tiden var det full fart på F1 och det bullrade rejält när flygande tunnan startade och flög ca 100 meter över oss ungar i skidbacken.
Lumpen gjorde jag i Kungsängen och var pansarvärnsskytt. Förutom gamla Karl Gustav fick vi skjuta med pansarvärnskanonen som hängde på en två hjulig vagn. Gemensamt för båda typer av pv kanoner var att siktet satt på röret så man måste hålla örat mot röret för att sikta. Lyckades aldrig lista ut var pjäsen landade eftersom man var helt borta i skallen efter smällen. Låg man på marken och skulle skjuta med Karl Gustav var där också enda alternativet att man stoppade vadd i örat eftersom det inte gick att använda hörselkåpor. när man kvicknade till satt hörselvaddet inte kvar i öronen och man hade munnen full av barr och löv som tryckts in i munnen och näsan av trycket. Tråkigt nog fick vi inte skjuta med skarpa skott eftersom en pv kanon exploderade i kullen före oss och blåste bort överkroppen på både skytt och laddaren.
Vid ett annat tillfälle skulle vi skjuta med en annan kanon där laddaren stoppade i några påsar krut beroende på hur långt man skulle skjuta. När han laddat projektilerna och skrivit på hur många påsar krut det var i projektilen kunde man inte se on det stod 2 eller 4 påsar krut. Vi skulle ta en projektil med två påsar krut men det gick inte att se vad killen skrivit så det blev fyra påsar krut vilket resulterade i att projektilen landade på en garageuppfart i Sigtuna och vi omvandlade en garageport till kaffeved.
Besökte järnvägsmuseet i Gävle för några år sedan när man körde Sveriges kraftigaste diesellok utan ljuddämpare och med full last i dragkroken. Vid ett annat tillfälle var det kraftmaskiner man visade upp. Stjärnmotorn från ett flygplan lät skapligt och en snöskoter med en v motor av samma typ som Tyskarna använde under andra världskriget gav också en häftig tinnitus resten av dagen. Dessvärre fick man inte fart på motorcykeln som var utrustad med två v motorer av samma typ. En turbindriven vattenpump skulle inte heller vara så dumt att ha i trädgården. Två meter hög eldsflamma rakt upp i luften och vilket ljud. helt klart öronbedövande.
När det gäller skönare toner föredrar jag att gå på Cirkus/Skandiahallen Stockholm som har ett fantastiskt bra ljud.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2017-05-05 22:26

Ted_B skrev:Hejarsmide med en femtio-tonnare känns rätt bra i kroppen, det smäller ordentligt speciellt de sista slagen när ämnet fått sin rätta form. Det är både en ljud- och tryckupplevelse som är imponerande när man står alldeles bredvid.

Virsbo är det inte där man omvandlar rödglödande järnklumpar till svänghjul åt Volvo. Besökte verkstaden i dessa trakter och blev imponerad av smällen när pressen hejarsmidde till ett svänghjul i två slag. Förstår inte hur killen vid maskinen klarade av ljudet som nästan borde orsaka inre skador på kroppen.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2017-05-05 22:37

Ja, det är här :)
Det smäller på ganska bra när de smider, jag har inte smidit men jobbade på bearbetningsavdelningen där ett antal år.
The World's Mine Oyster

Tell

Inläggav Tell » 2017-05-05 22:49

Jag har lyxen att äga min häftigaste ljudupplevelse, nämligen min encylindriga 650 kubikare med eftermarknadsljuddämpare som det står Lazer på. Gasa med den i en tunnel låter så ootroligt gött! Utanför det elektroniska musikvärlden så har jag aldrig hört ett så vackert ljud. Även ligga o varva ute i skogen ger ett sound som jag gillar väldigt mycket, inget slår enstånkor!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2017-05-06 21:40

Stog under en kraftledning när blixten slog ned i den något 10-tal meter bort. Blitxen splittade sig och en del gick in i en närliggande transformatorstation (som genast slogs ut) en annan del hoppade ned på åskledare på stoplen typ 3 meter från där jag stog. Blixten kom helt utan förvarning, det var på natten, på hösten. Det ends som skulle kunnat ge någon varning var att det ösregnade.
Ljudet var i häftigaste laget, kan jag ju säga. En riktig jälva smäll och det ringde i öronen en bra stunde efteråt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2017-05-07 01:32

Tell skrev: ...inget slår enstånkor!

Harkel... jag håller med om att stånkor låter gött men 45° v-twin med lagom öppet blås låter bättre :-)
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-05-07 04:48

för ett par år sen jobbade jag på ett ställe där vibyggde/maskinerade stora konstruktioner. typ winchsystem för oljeplattformar.

och en dag så borjade man maskinera toppen på en av ramarna till ett sånt system för att kunna montera trumma/lagerhus etc.

säg att biten hade en stor frontplatta på båda sidor på kanske 5m bredd och 3,5 höjd. 15-20mm tjockt.

den här plattan började oscillera av fräsningen, spindeleffekten var runt 20kw, oscillering ca +-15mm (jag gick fram och kollade, och jag var dessutom den enda som gjorde det hehehe), kanske 100-200hz där nånstans. även fast jag hade både öronproppar och hörselkåpor så var det helt jävla öronbedövande, det var knappt vi kunde va i lokalen. bra tryck där. det måste låtit bort till nästa kommun.
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
sladdbarn

Inläggav sladdbarn » 2017-05-11 12:27

Top fuel slår allt...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-05-11 14:04

PerStromgren skrev:Jag lyssnar på en jazzlivekonsert i mina Stax-lurar och går ut på altanen, med lurarna på mig. Det är sval höstluft ute och jag får en jättestark förnimmelse av att höra konserten live, typ på Skeppsholmen. Detta är - liksom det förra minnet - tidigt 90-tal, alltså för 25 år sedan. men det sitter.

Mitt minne av Stax-hörlurar sträcker sig tillbaka till 83-85 någon gång. Lyssnade på Iggy Pop's "TV Eye 1977" en platt som låter skräp i vanliga anläggningar. Men i Stax-lurarna var jag transformerad till ort och ställe! Tyvärr blev grejorna stulna vid ett inbrott och jag var dum nog att inte skaffa nya Stax-lurar. Men kanske man skulle slå till så här på ålderns sensommar ;-)

Lite dyrt bara...
http://acshop.audioconcept.se/product/stax-sr-009/?gclid=CM7GqoLm59MCFRbPsgodGIQKrw
Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2017-06-22 01:50

sladdbarn skrev:Top fuel slår allt...

Glömde faktiskt detta när jag svarade längre upp....Top fuel är en upplevelse.
Kommer aldrig glömma när man var runt 12bast i början av 90 talet och de skulle dra igång en sån och man fick stå lite bredvid på parkeringen....Braaam sen tjöt varenda billarm på parkeringen 50m bort.
Det var kungsbackas egna Nintendo dragster den gången så 12 bast och Nintendo dragster var det största som hänt en då....Deras mek/förare blev sedan min lärare på fordonslinjen i gymnasiet så då var ju mitt liv komplett sen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-06-22 09:27

Jag har svårt att välja en enskild händelse, men ju äldre jag blir desto mer uppskattar jag tystnaden. Är det en ljudupplevelse? Hursomhelst uppskattar jag även tystnaden när den finns inuti musik. Alltså, det finns något som jag skulle vilja kalla "svärta", alltså tystnad, som finns i riktigt rena inspelningar. Någon sorts frånvaro av oljud.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-06-22 09:57

Svante skrev:Jag har svårt att välja en enskild händelse, men ju äldre jag blir desto mer uppskattar jag tystnaden. Är det en ljudupplevelse? Hursomhelst uppskattar jag även tystnaden när den finns inuti musik. Alltså, det finns något som jag skulle vilja kalla "svärta", alltså tystnad, som finns i riktigt rena inspelningar. Någon sorts frånvaro av oljud.

Tystnaden i musik kan vara av två slag som jag ser det. Dels kan musiken tystna, dvs ingen spelar. Och det kan vara tyst i inspelningen, det du kallar svärta. Bäst är förstås både och men i första hand uppskattar jag tystnaden i musiken. Det visar att artisten inte bara brakar på utan tänker efter lite. Musiken andas och får luft.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi