phloam skrev:hifikg skrev:phloam skrev:Jag tänker gå full retard, eller "retro" (ugh) och återgå till gamla portabla cd- eller kassettspelare.
Inte fan köper jag en telefon där jag måste ladda både lurar och telefon (ta bor 3,5 för att ha mer batteri i telefonen? Det kanske följer med en adapter så jag kan ladda lurarna med telefonbatteriet på bussen? Inte?) Ser inte heller fram emot att ge barn och ungdomar i familjen 1500-kronors trådlösa lurar att slarva bort. (VAR ÄR VÄNSTERLUREN???? fuuuuuuuuuuuu ) Eller låta dem ha trådlurar i en dongel i ladd/synkuttaget(!) som ju bara inte får börja glappa eller gå sönder så att telefonen i övrigt blir obrukbar.
Har hittills inte upplevt att något 3,5-uttag gått sönder i en mobil. Däremot en massa hörlurssladdar/kontakter, men det går ju faktiskt att laga. Eller så gör det ju inte så mycket om det är en billig trådlur. Att laga en trådlös Apple-lur lär ju inte bli aktuellt öht, men det är väl så det är tänkt. Köp nytt, köp dyrt.
Vem lagar såna kontakter? Jag har hörlurar för många tusenlappar liggande för att kontakterna pajat. Idag köpte jag mina första trådlösa hörlurar. Mer om det på annan plats.
Jag har lagat (och moddat) massor av hörlurarSätta dit en ny sladd, löda på ny kontakt har hittills varit buslätt. Bättre lurar är ju också ofta förberedda för enkelt sladdbyte och man kan köpa en färdig sladd med mic för under hundringen (gjorde det till ett par Urbanears plattan, bara att plugga i en ny sladd i extrajacket! Sånt gillas!)
Men det är tyvärr som med iMac, man ska inte kunna serva enkelt själv, byta delar som man vill, laga o fixa, använda gamla prylar länge.... sen både iPhone och iMac uppdateras till döds så har mitt tidigare intresse för Apple's produkter minskat rejält. Nu vill man göra tillbehören till telefoner till sin egen domän, och jag köper det inte.
Jag tänker på mina braiga, men mycket tunna BOSE kablar t ex, det är uteslutande in-ear jag använt och de har inte, som mina hemmalurar, utbytbara sladdar. Försökte fixa kontakten men gav upp, det var för ynkligt tunna kabeluslingar för att jag skulle fixa att löda något själv. Sparade själva lurarna länge, men nu vet jag inte var de är längre.