Avsaknad av 3,5mm i smartphones

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

niclas

Re: Avsaknad av 3,5mm i smartphones

Inläggav niclas » 2016-09-17 08:30

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-09-17 18:40

phloam skrev:
hifikg skrev:
phloam skrev:Jag tänker gå full retard, eller "retro" (ugh) och återgå till gamla portabla cd- eller kassettspelare.

Inte fan köper jag en telefon där jag måste ladda både lurar och telefon (ta bor 3,5 för att ha mer batteri i telefonen? Det kanske följer med en adapter så jag kan ladda lurarna med telefonbatteriet på bussen? Inte?) Ser inte heller fram emot att ge barn och ungdomar i familjen 1500-kronors trådlösa lurar att slarva bort. (VAR ÄR VÄNSTERLUREN???? fuuuuuuuuuuuu ) Eller låta dem ha trådlurar i en dongel i ladd/synkuttaget(!) som ju bara inte får börja glappa eller gå sönder så att telefonen i övrigt blir obrukbar.

Har hittills inte upplevt att något 3,5-uttag gått sönder i en mobil. Däremot en massa hörlurssladdar/kontakter, men det går ju faktiskt att laga. Eller så gör det ju inte så mycket om det är en billig trådlur. Att laga en trådlös Apple-lur lär ju inte bli aktuellt öht, men det är väl så det är tänkt. Köp nytt, köp dyrt.

Vem lagar såna kontakter? Jag har hörlurar för många tusenlappar liggande för att kontakterna pajat. Idag köpte jag mina första trådlösa hörlurar. Mer om det på annan plats.

Jag har lagat (och moddat) massor av hörlurar :) Sätta dit en ny sladd, löda på ny kontakt har hittills varit buslätt. Bättre lurar är ju också ofta förberedda för enkelt sladdbyte och man kan köpa en färdig sladd med mic för under hundringen (gjorde det till ett par Urbanears plattan, bara att plugga i en ny sladd i extrajacket! Sånt gillas!)

Men det är tyvärr som med iMac, man ska inte kunna serva enkelt själv, byta delar som man vill, laga o fixa, använda gamla prylar länge.... sen både iPhone och iMac uppdateras till döds så har mitt tidigare intresse för Apple's produkter minskat rejält. Nu vill man göra tillbehören till telefoner till sin egen domän, och jag köper det inte.

Jag tänker på mina braiga, men mycket tunna BOSE kablar t ex, det är uteslutande in-ear jag använt och de har inte, som mina hemmalurar, utbytbara sladdar. Försökte fixa kontakten men gav upp, det var för ynkligt tunna kabeluslingar för att jag skulle fixa att löda något själv. Sparade själva lurarna länge, men nu vet jag inte var de är längre.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-11-27 03:45

Jag har skaffat en Apple Watch. Kanske lite OT men en Apple Watch har inte heller någon hörlursutgång :D
När jag testade att koppla mina Bluetooth hörlurar direkt till klockan så kom jag att tänka på att en av anledningarna till att Apple tagit bort hörlursutgången på iPhone kanske är att det ska vara enkelt att växla källa till hörlurarna. Hemma hos mej finns det en del prylar från Apple. En mac-dator och en Appel TV samt en iPhone och med Bluetooth hörlurar så blir det hyggligt enkelt att växla mellan dom olika källorna. Gissar att det blir ännu lättare med Apples nya w1 chip som ska vara någon typ av ”påbyggnad” på Bluetooth som på något sätt ska göra det möjligt att automatiskt växla mellan källor.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2016-11-28 14:05

Morello skrev:
UrSv skrev:
Morello skrev:Varför vill man ha trådlösa lurar? Vad drivs dom med? Batteri?

Laddbara inbyggda batterier eller små tankar med ormolja.

OJ, det låter besvärligt.

Här kan jag fylla i. Jag äger ett par Sennheiser Momentum Wireless. Älskar dom. Dom har ett inbyggt batteri, men batteritiden är otroligt bra. Jag tror jag behövt ladda dom tre gånger sedan köp för några månader sedan trots daglig användning. Dom går att koppla in med sladd 3.5mm också, ljudet blir då bättre om jag lyssnar i tyst miljö. Men då jag använder lurarna befinner jag mig som oftast nära bilväg, på tunnelbana etc. och i trådlöst läge kickar brusreducering igång, vilket jag tycker överväger den något sämre ljudkvalitet med bluetoothanslutning. Så slipper jag hålla på och trassla med sladdar, fastna med sladden i människors väskor på tunnelbanan und so weiter. MEN framför allt slipper jag att lurarna går sönder på det sätt som samtliga av mina lurar till dags gått sönder på: sladden/kontakten pajar inte! Fantastiskt fint!

Angående Morellos kritik av glaset på Iphone så tror jag det är struntprat. Vad jag vet så använder samtliga smartphones idag gorilla glass (även iphone 5), jag vågar påstå* att det är bättre än något generiskt glas som använts på någon gimmicktelefon pre-smartphones. Men data som ger klarhet här vore på plats. Angående Dieter som konstaterats inte heta Braun så har han i intervjuer talat mycket väl om Apples formgivning. Själv kör jag android och mina datorer är hemmabygge och en dell, men Apple förtjänar credit för vissa saker.

* Nej, jag vill inte påstå. Men jag gissar iaf. det. Fel ordval.
Häpp!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-03 12:32

otroligt bra betyg får AirPods, någon som använder dom?

Apple's AirPods Achieve 98% Satisfaction Rate in User Study
https://www.macrumors.com/2017/05/01/ai ... tion-rate/

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2017-05-08 07:10

Har bytt min 3GS till en 7+, avsaknaden av 3,5mm spelar ingen större roll. Apples egna lurar är OK för telefonsamtal och slölyssning men ljudet i Sennheiser Inear Momentum är bättre. Ännu bättre låter over ear så det skall bli ett par blåtand. Möjligheten att ha matchade DAC-förstärkare-hörlur borde kunna leda till riktigt smarta lösningar :D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2017-05-08 09:07

Det följde med en kort adaptersladd med 3.5mm hona i ena änden och ifånkontakt i andra änden till i7an vi köpte häromdagen. Låg i lurförpackningen.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-08 13:35

phon skrev:Det följde med en kort adaptersladd med 3.5mm hona i ena änden och ifånkontakt i andra änden till i7an vi köpte häromdagen. Låg i lurförpackningen.

ja det gör det.

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2017-05-10 15:55

sportbilsentusiasten skrev:
phon skrev:Det följde med en kort adaptersladd med 3.5mm hona i ena änden och ifånkontakt i andra änden till i7an vi köpte häromdagen. Låg i lurförpackningen.

ja det gör det.

Det gäller bara att hitta den/ha med sig den när man behöver :D

Föregående

Återgå till Generellt om hifi