Två subbor i samma låda? (Knäpp fråga, ledsen för det)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

peter042

Två subbor i samma låda? (Knäpp fråga, ledsen för det)

Inläggav peter042 » 2017-05-09 17:07

Hej alla kunniga!

Jag har läst här på forumet ett tag och lärt mig en hel del, och har en fråga som inte verkar ha besvarats innan. Kanske för att den är lite… korkad. Och kanske inte direkt en HiFi-fråga heller. Hursomhelst.

Jag har byggt en sub bakom en soffa, ett 15-tumselement i en 95liters basreflexlåda. Volym och port någorlunda avstämt. Så långt allt väl.

Men jag har av en händelse ett till identiskt element och delningsfilter som ligger och skräpar. Jag har inte plats att bygga en till låda (vilket naturligtvis vore det bästa), så min fråga är vad som händer om jag bygger in det andra elementet i samma låda. Det är ju identiska element som kommer spela nästan identiskt eftersom det är en sub. Att dela lådan i två blir inte bra antar jag, men om de delar samma volym? Porten är stor nog att inte spela blåsljud.

Tacksam för svar!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Två subbor i samma låda? (Knäpp fråga, ledsen för det)

Inläggav Kalejdokom » 2017-05-09 17:21

Hej och välkommen till Faktiskt.se!

Det korta svaret är att det nog inte blir så bra. Om lådan är avstämd efter elementets egenskaper i den lådan, så krävs det dubbla volymen och omräknad port, för att få samma avstämning och tonkurva. Om du anger vilket element det handlar om, kan någon snabbt ta fram en simulering som visar vad som händer med den beräknade tonkurvan om du sätter två element i befintlig låda.

peter042

Inläggav peter042 » 2017-05-09 17:33

Hej, tack, det vore ju superhjälpsamt! Jag har tyvärr inte elementen här så jag kan inte kolla, får återkomma om det. Men jag förstår din farhåga som att det kan bli pucklar i tonkurvan?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-05-09 17:37

Om lådan är bra med 1 element är det nog inte så troligt att den blir lika bra eller bättre med 2.
Don’t just do something, sit there.

peter042

Inläggav peter042 » 2017-05-09 17:47

Så kan det ju säkert vara.

En fråga till (som blottar min avgrundsdjupa okunskap) – borde inte två identiska element som spelar samma sak bara motsvara dubbelt konutslag hos ett ensamt? Även om dubbelt konutslag inte betyder dubbel ljudstyrka. Det är kanske min grundfråga egentligen.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-05-09 17:52

peter042 skrev:Hej alla kunniga!

Jag har läst här på forumet ett tag och lärt mig en hel del, och har en fråga som inte verkar ha besvarats innan. Kanske för att den är lite… korkad. Och kanske inte direkt en HiFi-fråga heller. Hursomhelst.

Jag har byggt en sub bakom en soffa, ett 15-tumselement i en 95liters basreflexlåda. Volym och port någorlunda avstämt. Så långt allt väl.

Men jag har av en händelse ett till identiskt element och delningsfilter som ligger och skräpar. Jag har inte plats att bygga en till låda (vilket naturligtvis vore det bästa), så min fråga är vad som händer om jag bygger in det andra elementet i samma låda. Det är ju identiska element som kommer spela nästan identiskt eftersom det är en sub. Att dela lådan i två blir inte bra antar jag, men om de delar samma volym? Porten är stor nog att inte spela blåsljud.

Tacksam för svar!

Hej och välkommen hit.
Finns plats så mottaktkoppla den mot det andra elementet.
Antingen direkt korg mot korg, eller om plats finns bredvid med magneten utåt.
Lådan kan nog vara tillräckligt stor som den är
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

peter042

Inläggav peter042 » 2017-05-09 17:54

Det där var ju mycket intressant och skulle kanske kunna rymmas om jag försänker den. Vad är fördelarna med det jämfört med om de spelar åt samma håll?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-05-09 18:14

Om de spelar åt samma håll och sitter sida vid sida skulle du ha haft större låda, om de sitter korg mot korg i motfas skulle du ha haft hälften så stor, sida vid sida polvänt och bakfram blir som första alternativet men krångligare att bygga.
Senast redigerad av darkg 2017-05-09 18:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-05-09 18:15

Tyvärr är det lika fel att sätta två element i en befintlig låda, oavsett om du monterar dem konventionellt eller som isobarik (mot varandra). I det första fallet blir lådan för liten och i andra fallet blir lådan för stor. Enligt teorin (och oftast även i praktiken)...

Att bara chansa är inte att rekommendera, om du inte är beredd att bygga en ny låda (om/när resultatet inte blir som önskat).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-05-09 18:19

Kalejdokom skrev:Tyvärr är det lika fel att sätta två element i en befintlig låda, oavsett om du monterar dem konventionellt eller som isobarik (mot varandra). I det första fallet blir lådan för liten och i andra fallet blir lådan för stor. Enligt teorin (och oftast även i praktiken)...

Att bara chansa är inte att rekommendera, om du inte är beredd att bygga en ny låda (om/när resultatet inte blir som önskat).

Nja, nu är du lite för hård i din bedömning tror jag.
Att sätta det andra mot befintligt element gör ju ingen skillnad för lådan, men han får ju veta vad som händer och hur det låter. Det kan aldrig vara fel att börja där det gör minst skada, eller?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-05-09 18:28

Nåja, enligt en enkel simulering på ett noname baselement så ser det ut enligt följande:

Grön kurva är optimerad volym och avstämning för elementet.
Gul kurva visar vad som händer om man sätter två lika element i samma låda (volym och port oförändrat)
Röd kurva visar vad som händer med två lika element i isobarik - inget jag skulle satsa på!
Bilagor
kurvor.jpg
kurvor.jpg (139.95 KiB) Visad 6022 gånger

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-05-09 18:30

Perfector skrev:
Kalejdokom skrev:Tyvärr är det lika fel att sätta två element i en befintlig låda, oavsett om du monterar dem konventionellt eller som isobarik (mot varandra). I det första fallet blir lådan för liten och i andra fallet blir lådan för stor. Enligt teorin (och oftast även i praktiken)...

Att sätta det andra mot befintligt element gör ju ingen skillnad för lådan, men han får ju veta vad som händer och hur det låter. Det kan aldrig vara fel att börja där det gör minst skada, eller?

Jag förstår hur du menar, men Kalejdokom beskriver ju vad som händer – att lådan skulle behöva vara hälften så stor för att få det att låta på samma sätt som det gör med ett element. Och det är ju en dålig idé, om man gillar tonkurvan så som den är och bara vill öka kapaciteten.

Är målet att lära sig om olika elementkonfigurationers påverkan på ljudet i en baslåda är din idé bra. Är målet att på ett så bra sätt som möjligt utnyttja ett till element av samma sort är det en dålig idé. :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-05-09 18:31

Kan man bygga en "1,5"- bas då, typ sätta ett extra lp-filter på ena elementet? Eller modda ena filtret :P

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-05-09 18:34

Det förändrar inget i det aktuella området - i lågbasområdet har filtret ingen inverkan.
.5-konstruktioner har ju bara påverkan i midbas/mellanregisterområdet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-05-09 18:49

Tarzan skrev:
Perfector skrev:

Jag förstår hur du menar, men Kalejdokom beskriver ju vad som händer – att lådan skulle behöva vara hälften så stor för att få det att låta på samma sätt som det gör med ett element. Och det är ju en dålig idé, om man gillar tonkurvan så som den är och bara vill öka kapaciteten.

Är målet att lära sig om olika elementkonfigurationers påverkan på ljudet i en baslåda är din idé bra. Är målet att på ett så bra sätt som möjligt utnyttja ett till element av samma sort är det en dålig idé. :)

Det ska inte låta på samma sätt.
Det ska låta mer och en "puckel" på 2 db i det nedre omfånget ger en lätt pregnans i basen som är bra för då slipper man dsp'a eller eq'a signalen.
Den blir dessutom så svag att den inte påverkar ljudet negativt.
Jag byggde så i 25 år och ingen har sagt mig att det låter illa eller bumligt, bara att det låter väldigt rent på tom småeffekter.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-05-09 18:57

Kalejdokom skrev:Det förändrar inget i det aktuella området - i lågbasområdet har filtret ingen inverkan.

Hav tålamod, jag känner på mig att jag håller på att lära mig något.

Normalt innebär en .5-lösning att det ena av två lika element bara spelar bas. Båda spelar bas men ett hänger också med upp i mellanregistret.
Här skulle det innebära att det ena av de två lika bara spelar den lägsta basen. Båda spelar den lägsta basen men ett hänger också med upp till, ja, hur högt nu den här baslådan går.

Det skulle inte förvåna mig om detta är en heldålig idé på alla sätt, jag är dock nyfiken på om jag förstår vad jag säger.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-05-09 19:12

darkg skrev:
Kalejdokom skrev:Det förändrar inget i det aktuella området - i lågbasområdet har filtret ingen inverkan.

Normalt innebär en .5-lösning att det ena av två lika element bara spelar bas. Båda spelar bas men ett hänger också med upp i mellanregistret.
Här skulle det innebära att det ena av de två lika bara spelar den lägsta basen. Båda spelar den lägsta basen men ett hänger också med upp till, ja, hur högt nu den här baslådan går.

Det skulle inte förvåna mig om detta är en heldålig idé på alla sätt, jag är dock nyfiken på om jag förstår vad jag säger.

2.5 vägare finns det gott om med mindre element.
8" som spelar bas och ett till som går upp mot delning till diskanten.
Den blir då skenbart större i basen och får ett mjukare mellanregister.
Lådberäkningen är dock lite knepig och inget jag vill ha en åsikt om.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-05-09 19:14

Perfector skrev:
darkg skrev:

2.5 vägare finns det gott om med mindre element.
8" som spelar bas och ett till som går upp mot delning till diskanten.
Den blir då skenbart större i basen och får ett mjukare mellanregister.
Lådberäkningen är dock lite knepig och inget jag vill ha en åsikt om.

Vi släpper det.

peter042

Inläggav peter042 » 2017-05-09 19:27

Tack för alla svar. Jag har inget problem med att bygga om ifall det låter illa så jag gör nog ett eller några test. Det är ett par stryktåliga och inte så välljudande PA-element som jag nog kan eq:a separat även om jag helst undviker det förstås.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-05-09 19:37

Kalejdokom skrev:Nåja, enligt en enkel simulering på ett noname baselement så ser det ut enligt följande:

Grön kurva är optimerad volym och avstämning för elementet.
Gul kurva visar vad som händer om man sätter två lika element i samma låda (volym och port oförändrat)
Röd kurva visar vad som händer med två lika element i isobarik - inget jag skulle satsa på!

Det där är en bra illustration av vad som händer, men en viktig information saknas.

Det händer ju mycket mera än ändringarna runt 30 Hz.

Och detta är det viktigaste:

1. Med dubbla element kopplade i serie med varandra elektrisk och monterade sida vid sida i lådan, så blir känsligheten oförändrad (som grafen visar) och impedansen ökar till det dubbla trots samma känslighet i övre delen av basområdet. Det vill säga verkningsgraden i det registret stiger till det dubbla. Kopplar man den elektriskt parallellt istället så stiger känsligheten till det dubbla (vilket betyder fyrdubbel uteffekt) och ineffekten stiger till det dubbla. Det vill säga... Verkningsgraden stiger till det dubbla. :)

2. Med dubbla element kopplade parallellt elektriskt och monterade isobariskt, så blir känsligheten oförändrad (som grafen visar) men ineffekten till systemet stiger till det dubbla och verkningsgraden sjunker till hälften.

Sammanfattningsvis så blir verkningsgraden FYRA gånger bättre med sida-vid-sida-basar än isobariskt. Det finns många goda skäl att undvika isobarisk montering, utom i ganska sällsynta undantagsfall.

Dessutom:
Att pumpa mera luft i en låda på fjuttiga 100 liter än ett så stort baselement ensamt kan åstadkomma, verkar bara dumt. Skall du spela starkare så behövs mera lådvolym.

Men - få rum är så omöjliga att man inte kan hitta något sätt att få in en ytterligare låda på bara 100 liter. Så jag tycker du borde använda din energi till att lista ut hur du kan bygga en låda till - som kan placeras på något bra sätt, på något bra ställe. :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-05-09 21:57

tycker fortfarande att inte prova när man har både element och låda är befängt.
Och öronen kan få ett ord med i laget.
Därefter nya tankar om hur det ska gå vidare, men prova först.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-05-09 22:04

Ja, jo... Man kan prova väldigt många saker. Frågan är om man skall prova allt som går att prova eller om man skall spara lite tid genom att bara prova de saker som kan vara vettiga?

Fast även det sistnämnda är ju en bedömningsfråga. Min bedömning var den jag redogjorde för.

Vh, iö

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-05-09 22:27

Perfector skrev:tycker fortfarande att inte prova när man har både element och låda är befängt.
Och öronen kan få ett ord med i laget.
Därefter nya tankar om hur det ska gå vidare, men prova först.

Så du skulle förstöra en låda för att ha fått prova på något som man redan innan vet är dåligt?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-05-09 23:04

Fast det Perfector föreslår är ju att testa en isobarik-montering, och det kan man ju göra utan åverkan på lådan.

Vh, iö

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-05-09 23:10

Det kan man förstås. Det lär ju inte göra någon gladare iof, men lite äldre blir man.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-05-10 00:04

Tiden går ändå, så det blir man oavsett.

Men man kan kanske ha roligare dit än att testa saker?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-05-10 00:07

IngOehman skrev:Tiden går ändå, så det blir man oavsett.

Men man kan kanske ha roligare dit än att testa saker?

Vh, iö

Då får man ett statiskt liv och det är så tråkigt.
Att testa är att lära och av det blir man klokare.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-05-10 08:06

Bara av att testa sådant där resultatet inte är givet. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-05-10 09:13

IngOehman skrev:Bara av att testa sådant där resultatet inte är givet. ;)

Vh, iö

Avdelningen förutfattande meningar har sammanträde ;-)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-05-10 12:34

Diskussionen verkar utgå från att den låda som finns är korrekt dimensionerad. Är den det?

Jag kan tänka det finns lite olika alternativ:

Lådan/port är korrekt dimensionerad för elementet. - Det blir då inte bra att stoppa in ett ytterligare element, eller att använda sig av isobarik. Det blir helt enkelt inte bättre.

Lådan/port är felaktigt dimensionerad - Lådan bör byggas om så den passar elementet optimalt.

Elementet kanske passar bättre i en mindre låda - Basreflex är uteslutet då det förmodligen inte går att få plats med en korrekt dimensionerad port i en mindre låda. Två element kanske då passar bättre i en sluten låda på 95 liter.

Elementet passar bättre i en större låda - Isobarik är kanske en möjlig lösning. Annars behöver en större, mer optimal låda byggas.

Är elementets T/S-parametrar kända? Det är en första förutsättning för att kunna komma fram till en vettig lösning. Vad är det för element?
Mvh
Magnus

Nästa

Återgå till DIY-forum