Vh, iö
Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Det har också hänt att jag lyssnat på en och samma låt på repeat i flera timmar i streck, både i bilen, hemma och på jobbet. Det kan bli meditativt på ett intressant sätt. Själva låten hörs till sist knappt och andra ljud och även tankar tar sig fram med låten som bärvåg.
Rille skrev:Tack iö
Sant. Det finns säkert fler vinklar på hypotesen.
Håller med dig om resten också.
Du får så gärna modifiera min teori.
Ja barnskrik är jobbigt. Särskilt när man bär barnet och det är några cm från örat när det skriker. Som tur är har det bara hänt en gång på ett år. Men det kändes som att någon tog trummhinnan och skakade av som man skakar en matta.. Det kan knappast vara bra för hörseln. Jag vet inte om det gjorde mig lyssningstrött men jag avstår gärna upplevelsen igen..
Mvh Rick
Rille skrev:Ja barnskrik är jobbigt. Särskilt när man bär barnet och det är några cm från örat när det skriker. Som tur är har det bara hänt en gång på ett år. Men det kändes som att någon tog trummhinnan och skakade av som man skakar en matta..
Bill50x skrev:Sätt den här 26-minuterslåten på repeat... (Gavin Bryars - Jesus' blood never failed me yet)
2-ch skrev:Bill50x skrev:Sätt den här 26-minuterslåten på repeat... (Gavin Bryars - Jesus' blood never failed me yet)
Och där infann sig lyssningströttheten.
Bill50x skrev:Glad att kunna hjälpa till!
/ B
Rille skrev: Ljud som kunnat representera fara tex en kvist som bryts av när en jaguar eller sabeltandad tiger smugit sig upp bakom en människoapa för att få sig lite middag är ett för mig typexempel på ljud som våran hörsel har utvecklats för. Den som inte hört kvisten brytas bakom sig har helt enkelt inte kunnat föra sin dna vidare då man blivit middag i stället.
Rille skrev:Tack Laila![]()
Alla har rätt till sin tro. Även sportbilsentusiaster.
IngOehman skrev:Sanningen är dock den att människans syn OCH människans hörsel tillhör de mest utvecklade av alla djurs.
Det finns djur som hör högre frekvenser och det finns djur som har ett lite större färgspektrum eller som ser i svagare ljus, men totalt sett så är människan (tillsammans med några människoapor) nummer ett både när det gäller syn och hörsel. Alltså om man väger in alla aspekter av sinnena.
Vårt luktsinne är inte mycket att komma med dock jämfört med de därvidlag mest utvecklade djuren.
Vår framgång som att skulle jag dock inte vilja förenkla till något så trivialt som "förmåga till samarbete". Människor är ju kapabla även ensamma. Skulle jag peka ut EN egenskap som utöver vår syn och hörsel som är den dominerande ordaken till vår framgång så skulle det vara en väldigt mycket mera övergripande förmåga - vår tankeförmåga/vår hjärna.
Vh, iö
IngOehman skrev:Sanningen är dock den att människans syn OCH människans hörsel tillhör de mest utvecklade av alla djurs.
Det finns djur som hör högre frekvenser och det finns djur som har ett lite större färgspektrum eller som ser i svagare ljus, men totalt sett så är människan (tillsammans med några människoapor) nummer ett både när det gäller syn och hörsel. Alltså om man väger in alla aspekter av sinnena.
Vårt luktsinne är inte mycket att komma med dock jämfört med de därvidlag mest utvecklade djuren.
Vår framgång som att skulle jag dock inte vilja förenkla till något så trivialt som "förmåga till samarbete". Människor är ju kapabla även ensamma. Skulle jag peka ut EN egenskap som utöver vår syn och hörsel som är den dominerande ordaken till vår framgång så skulle det vara en väldigt mycket mera övergripande förmåga - vår tankeförmåga/vår hjärna.
Vh, iö
sportbilsentusiasten skrev:Jo men det handlade ju om evolutionära fördelar.
Vi ser inte lika bra i mörker som andra rovdjur...vi känner inte dofter lika bra på håll...eller kan spåra som andra djur.
Förklara hur vår syn/hörsel/lukt gav oss fördelar som andra djur inte hade? Som gjorde oss överlägsna.
petersteindl skrev:....
Personligen har jag aldrig svalt budskapet att människans luktsinne skulle vara så uselt som myterna säger och som gammal forskning pekar på. Jag stöder det på vissa grunder.
Varje biologiskt levande organism har sina sinnen så pass utvecklade som behövs och det är kapaciteten i nervsystemet som är anpassat
......
Det kanske är så att synen blir för dominant vid många tillfällen. En stor skillnad i dagens samhällen mot gårdagens är vår ljussättning på kvällar och nätter. Är det mörkt så spetsas våra andra sinnen eftersom synen inte blir fullt ut brukbar i mörker. Används inte de andra sinnena så trubbas de av. Det är min hypotes.
De som kanske allra mest använder luktsinnet är kanske professionella vinprovare och de brukar sällan gå bet på att i blindtest ha rätt på vindruva, land, vilket vin och till och med vilken årgång det skulle kunna vara. De flesta tror att det är båg eftersom de flesta inte skulle ha en chans att känna bråkdelen av den speciella doft som varje enskilt vin faktiskt har. Dock är allt inlärt. Ingen vinkännare i sin början klarar det som idog träning ger. En oerhört betydelsefull faktor är minnet kopplat till luktsinnet. Där anser forskning och på goda grunder att vårt doftminne ger oss våra starkaste minnen genom åren. Jag tror träning är nyckeln till framgång precis som på alla fronter.
Med vänlig hälsning
Peter
sportbilsentusiasten skrev:Jo men det handlade ju om evolutionära fördelar.
Vi ser inte lika bra i mörker som andra rovdjur...vi känner inte dofter lika bra på håll...eller kan spåra som andra djur.
Förklara hur vår syn/hörsel/lukt gav oss fördelar som andra djur inte hade? Som gjorde oss överlägsna.
JM skrev:[antilop]
darkg skrev:JM skrev:[antilop]
Är öronhåret mest flugskydd tro, eller har det en akustisk funktion?
Användare som besöker denna kategori: jockewe och 12 gäster