Moderator: Redaktörer
solhaga skrev:Badrumsvåg.
solhaga skrev:Det är för övrigt rätt avkopplande att se kabinetten gunga när man putter på dom.
rajapruk skrev:solhaga skrev:Det är för övrigt rätt avkopplande att se kabinetten gunga när man putter på dom.
Den där lilla detaljen som gör mig skeptisk till mjuka avkopplande fötter som den optimala foten i alla lägen.
Jag har kanske tokfel. Men jag är skeptisk ändå.
solhaga skrev:För min del är det inget att resonera om.
nuffe skrev:Att stora maskiner med svåra vibrationer står på mjuka gummifötter kanske säger nåt![]()
Henrik
nuffe skrev:Att stora maskiner med svåra vibrationer står på mjuka gummifötter kanske säger nåt![]()
Henrik
Almen skrev:solhaga skrev:Det är för övrigt rätt avkopplande att se kabinetten gunga när man putter på dom.
"avkopplande"!![]()
JM skrev:nuffe skrev:Att stora maskiner med svåra vibrationer står på mjuka gummifötter kanske säger nåt![]()
Henrik
Det med fötter är inte så lätt.
Almen skrev:JM skrev:nuffe skrev:Att stora maskiner med svåra vibrationer står på mjuka gummifötter kanske säger nåt![]()
Henrik
Det med fötter är inte så lätt.
Nej, det är tydligt.
Jag tror att vi skall bespara Solhagas tråd ännu en ändlös diskussion om detta, och rekommenderar därför följande: Öhman och mjuka fötter m.m.
Det är en låst tråd (205 sidor lång med 6133 inlägg), men den är intressant inte bara för att man där hittar härledningar och resonemang om själva fysiken, utan även ur ett vetenskapsteoretiskt, psykologiskt och socialt perspektiv.
Adhoc skrev:Almen skrev:solhaga skrev:Det är för övrigt rätt avkopplande att se kabinetten gunga när man putter på dom.
"avkopplande"!![]()
Mina LCR-byggen vaggar och gungar rejält om jag duttar till dom. Gott betyg, då det kan ses som indikation att belastningen/fot är rätt. Lådorna väger 44,5 kg/st, använder 5 fötter som vardera är avsedd för maxbelastning 9 kg. Lite småbök med att hitta exakt ställe för tyngdpunkten men det gick det med och centrumfoten i "tärningsfemman" blev därmed förskjuten något framåt mot fronten. Iom att höjden för tyngdpunkten ligger högre än vad högtalaren är bred blir vaggandet automagiskt större än om högtalaren varit bredare.
Eller ... dom vaggade men inte längre. Kan man behålla vibrationsavkopplingen nedemot låga frekvenser med hjälp av mjuka fötter och samtidigt se till att högtalaren står fast fixerad och inte kan vagga eller röra sig längre är det bättre. Jag "snodde" den tanken från Thomas Jouanjean på Northward Acostics men hittade på en enklare lösning än den high tech-lösning han använder. För min del funkar fixet utmärkt och det behövs rejält med kraft för att få lådorna att röra sig det minsta.
[ Bild ]
"Prototyp" som visar funktionen för fixen. Insexskruv som går igenom brädlapp och in i en islagsmutter, Insexskruven anpassas noga i längd, bricka och vitongummikuts vid skruvskallen, mutter + bricka under brädlappen. Denna kan sedan gängas ned mot en annan vitongummikuts som läggs ovanpå högtalarlådan. Åtdragning och rätt kompression av gummifoten kontrolleras med skjutmått i underkant på högtalarlådan. Satte en kompressionsmanick vid vardera främre hörnet på lådan. (Vitongummi valdes för att det är ett helt "dött" gummimaterial med hög inre dämpning vid audiofrekvenser.)
[ Bild ]
[ Bild ]
Lådan på plats flush mounted i "hundkojan", vinklingen i fronthörnen är ca 45 gr.
[ Bild ]
rajapruk skrev:Ser kul ut! Spännande att prova cabs, hoppas du får till det
Jag kommer inte hinna komma på din träff tyvärr. Är inne i en sjukt hektisk period.
Jag hade en fundering om din skärm vid lyssnngsposition, dem kanske stör ljudvågen?
Harryup skrev:nuffe skrev:Att stora maskiner med svåra vibrationer står på mjuka gummifötter kanske säger nåt![]()
Henrik
Faktiskt inte, eftersom stora maskiner står på betonggolv. Men visst har du det hemma så går det ju att jämföra.
Nattlorden skrev:"Lyssna i Hyssna"
genstruktur skrev:Jag var intresserad, men skall på bröllop
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 13 gäster