Solhaga tänker om

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
solhaga

Re: Solhaga: äntligen på fötter

Inläggav solhaga » 2017-05-07 15:54

Badrumsvåg.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-05-07 17:12

solhaga skrev:Badrumsvåg.

Med löstagbar display:

Bild

Bra också för att kolla om högtalaren kan ge ett fett ljud samt hur stor den viscerala effekten är.

rajapruk

Re: Solhaga - äntligen på fötter.

Inläggav rajapruk » 2017-05-07 19:48

solhaga skrev:Det är för övrigt rätt avkopplande att se kabinetten gunga när man putter på dom.

Den där lilla detaljen som gör mig skeptisk till mjuka avkopplande fötter som den optimala foten i alla lägen.
Jag har kanske tokfel. Men jag är skeptisk ändå.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-05-07 20:05

rajapruk skrev:
solhaga skrev:Det är för övrigt rätt avkopplande att se kabinetten gunga när man putter på dom.

Den där lilla detaljen som gör mig skeptisk till mjuka avkopplande fötter som den optimala foten i alla lägen.
Jag har kanske tokfel. Men jag är skeptisk ändå.

Mina erfarenheter också. Bara att testa så ser man vilket alternativ som ger bästa ljudet.

/Harryup

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-05-07 21:13

Att stora maskiner med svåra vibrationer står på mjuka gummifötter kanske säger nåt :wink:

Henrik

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-05-07 21:17

För min del är det inget att resonera om.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-05-07 21:33

solhaga skrev:För min del är det inget att resonera om.

:D :D :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

JM

Inläggav JM » 2017-05-07 21:48

nuffe skrev:Att stora maskiner med svåra vibrationer står på mjuka gummifötter kanske säger nåt :wink:

Henrik

Det med fötter är inte så lätt.
Köpte en gång en MR-kamera till ett sjukhus där fysioterapeuterna hade avslappningsrum i våningen under. Leverantören garanterade att ljudet inte skulle bli något problem. Så 8 ton magnetkamera placerades på mjuka extratjocka gummifötter. Magnetkameran gick att med handkraft gunga i tunnels längsriktning. Bilderna blev obedömbara pga rörelse artefakter och fysioterapeuterna fick byta rum.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-05-07 22:27

nuffe skrev:Att stora maskiner med svåra vibrationer står på mjuka gummifötter kanske säger nåt :wink:

Henrik

Faktiskt inte, eftersom stora maskiner står på betonggolv. Men visst har du det hemma så går det ju att jämföra.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-05-08 00:10

Solhaga, ordvitsarnas konung :)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-05-08 00:31

Almen skrev:

"avkopplande"! :D :D

Mina LCR-byggen vaggar och gungar rejält om jag duttar till dom. Gott betyg :) , då det kan ses som indikation att belastningen/fot är rätt. Lådorna väger 44,5 kg/st, använder 5 fötter som vardera är avsedd för maxbelastning 9 kg. Lite småbök med att hitta exakt ställe för tyngdpunkten men det gick det med och centrumfoten i "tärningsfemman" blev därmed förskjuten något framåt mot fronten. Iom att höjden för tyngdpunkten ligger högre än vad högtalaren är bred blir vaggandet automagiskt större än om högtalaren varit bredare.

Eller ... dom vaggade men inte längre. Kan man behålla vibrationsavkopplingen nedemot låga frekvenser med hjälp av mjuka fötter och samtidigt se till att högtalaren står fast fixerad och inte kan vagga eller röra sig längre är det bättre. Jag "snodde" den tanken från Thomas Jouanjean på Northward Acostics men hittade på en enklare lösning än den high tech-lösning han använder. För min del funkar fixet utmärkt och det behövs rejält med kraft för att få lådorna att röra sig det minsta.

Bild

"Prototyp" som visar funktionen för fixen. Insexskruv som går igenom brädlapp och in i en islagsmutter, Insexskruven anpassas noga i längd, bricka och vitongummikuts vid skruvskallen, mutter + bricka under brädlappen. Denna kan sedan gängas ned mot en annan vitongummikuts som läggs ovanpå högtalarlådan. Åtdragning och rätt kompression av gummifoten kontrolleras med skjutmått i underkant på högtalarlådan. Satte en kompressionsmanick vid vardera främre hörnet på lådan. (Vitongummi valdes för att det är ett helt "dött" gummimaterial med hög inre dämpning vid audiofrekvenser.)

Bild

Bild

Lådan på plats flush mounted i "hundkojan", vinklingen i fronthörnen är ca 45 gr.

Bild

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-05-08 09:08

JM skrev:

Henrik

Nej, det är tydligt.

Jag tror att vi skall bespara Solhagas tråd ännu en ändlös diskussion om detta, och rekommenderar därför följande: Öhman och mjuka fötter m.m.

Det är en låst tråd (205 sidor lång med 6133 inlägg), men den är intressant inte bara för att man där hittar härledningar och resonemang om själva fysiken, utan även ur ett vetenskapsteoretiskt, psykologiskt och socialt perspektiv.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-05-08 09:52

205 sidor, lol.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-05-08 18:55

Almen skrev:
JM skrev:

Henrik

Nej, det är tydligt.

Jag tror att vi skall bespara Solhagas tråd ännu en ändlös diskussion om detta, och rekommenderar därför följande: Öhman och mjuka fötter m.m.

Det är en låst tråd (205 sidor lång med 6133 inlägg), men den är intressant inte bara för att man där hittar härledningar och resonemang om själva fysiken, utan även ur ett vetenskapsteoretiskt, psykologiskt och socialt perspektiv.

Det tycker jag i så fall att Solhaga skall utrycka och det är ju förstås Solhaga i sin fulla rätt till. Men jag noterar att många reagerar med instinkt snarare än vetenskaplighet.

/Harryup

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-05-08 19:53

Det är lugnt:

Bild

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-05-08 22:40

Adhoc skrev:
Almen skrev:

"avkopplande"! :D :D

Mina LCR-byggen vaggar och gungar rejält om jag duttar till dom. Gott betyg :) , då det kan ses som indikation att belastningen/fot är rätt. Lådorna väger 44,5 kg/st, använder 5 fötter som vardera är avsedd för maxbelastning 9 kg. Lite småbök med att hitta exakt ställe för tyngdpunkten men det gick det med och centrumfoten i "tärningsfemman" blev därmed förskjuten något framåt mot fronten. Iom att höjden för tyngdpunkten ligger högre än vad högtalaren är bred blir vaggandet automagiskt större än om högtalaren varit bredare.

Eller ... dom vaggade men inte längre. Kan man behålla vibrationsavkopplingen nedemot låga frekvenser med hjälp av mjuka fötter och samtidigt se till att högtalaren står fast fixerad och inte kan vagga eller röra sig längre är det bättre. Jag "snodde" den tanken från Thomas Jouanjean på Northward Acostics men hittade på en enklare lösning än den high tech-lösning han använder. För min del funkar fixet utmärkt och det behövs rejält med kraft för att få lådorna att röra sig det minsta.

[ Bild ]

"Prototyp" som visar funktionen för fixen. Insexskruv som går igenom brädlapp och in i en islagsmutter, Insexskruven anpassas noga i längd, bricka och vitongummikuts vid skruvskallen, mutter + bricka under brädlappen. Denna kan sedan gängas ned mot en annan vitongummikuts som läggs ovanpå högtalarlådan. Åtdragning och rätt kompression av gummifoten kontrolleras med skjutmått i underkant på högtalarlådan. Satte en kompressionsmanick vid vardera främre hörnet på lådan. (Vitongummi valdes för att det är ett helt "dött" gummimaterial med hög inre dämpning vid audiofrekvenser.)

[ Bild ]

[ Bild ]

Lådan på plats flush mounted i "hundkojan", vinklingen i fronthörnen är ca 45 gr.

[ Bild ]

Imponerande, Adhoc!

Användarvisningsbild
solhaga

Re: Solhaga: äntligen med rötter

Inläggav solhaga » 2017-05-08 22:50

Lite växter, SD-fötter, SBIR-dämpning, subbar på 1/4 rumshöjd respektive 1/4 rumsbredd och CABS för längden, invinklade fronthögtalare, gömma slusteg bakom högtalare senare:

Vänster fram:
Bild

Höger fram:
Bild

Höger bak:
Bild

Vänster bak:
Bild

Två minisolar, 20 W LED 6500 K, förleder växterna.

Vad som återstår är att få till SBIR-dämpningen på väggen bakom fronthögtalarna istället för krockkruddevarianten.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-05-08 23:16

Ser kul ut! Spännande att prova cabs, hoppas du får till det
Jag kommer inte hinna komma på din träff tyvärr. Är inne i en sjukt hektisk period.
Jag hade en fundering om din skärm vid lyssnngsposition, dem kanske stör ljudvågen?

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-05-09 07:08

rajapruk skrev:Ser kul ut! Spännande att prova cabs, hoppas du får till det
Jag kommer inte hinna komma på din träff tyvärr. Är inne i en sjukt hektisk period.
Jag hade en fundering om din skärm vid lyssnngsposition, dem kanske stör ljudvågen?

CABS är implementerat redan.

Ja, det ar många som har långdragna förkylningar just nu, kom när du har blivit friskare.

Skärmen stör nog den direkta ljudvågen mer mentalt än i praktiken.
Letar dock efter en annan lösning, exempelvis ett lägre bord.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-05-09 07:15

Harryup skrev:

Henrik

Faktiskt inte, eftersom stora maskiner står på betonggolv. Men visst har du det hemma så går det ju att jämföra.

Ibland används träklossar. Det var ett problem med stora sockercentrifuger som störde en bra bit bort grannar och när de placerades på träklossar försvann bullret. Ett praktiskt exempel som en teknologilärare tog upp, han hade jobbat på Landsverk tidigare. Det är ju en fråga om att ge "fjädern" en passande konstant.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-05-09 07:58

Har faktiskt ekklossar med en liten dutt av bluetac på mellan basar och mellanregisterlådan och mellan den senare och diskanthornet. Underst står basarna på hårda dämpade fötter. Av nån anledning fungerade inte SD hos mig. Men fötter verkar vara ett känsligt ämne. Hos mig är det större skillnad på fötter än det är mellan slutsteg.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-05-12 07:07

Bumpar inbjudan till öppet hus den 20:de maj mellan 10 och 15.

Platsen är Hyssna, PM:a vid intresse.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Solhaga demonstrerar.

Inläggav Nattlorden » 2017-05-12 10:02

"Lyssna i Hyssna"
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-05-16 15:44

Nattlorden skrev:"Lyssna i Hyssna"

Precis.

Just nu är det tre stycken nyfikna som har anmält sitt intresse.
Det finns plats för fler.

Bumpar därför ånyo inbjudan till öppet hus den 20:de maj mellan 10 och 15.
Om ni vågar er ut på landsbydgen vill säga och inte springer Göteborgsvarvet (eller är i München på mässa).

Platsen är Hyssna, PM:a vid intresse.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-05-18 09:54

Jag var intresserad, men skall på bröllop :o
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-05-18 12:40

genstruktur skrev:Jag var intresserad, men skall på bröllop :o

Andra dagar/tider går givetvis att "boka". PM:a!

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-05-21 09:54

Jag tackar Kurt (Adhoc) och Henrik (Nuffe) för gårdagens besök, det var mycket givande!

Många intressanta teknikdiskussioner blev det och jag lyckades äntligen förstå O-ringen förträfflighet vid montering av högtalarelement mot baffel med hjälp av Adhocs "studspenna" och pedagogiska och handgripliga förklaring.

Vad det gäller det ljudliga var Nuffe helt övertygande om att en än större toe-in av AMT:erna skulle förbättra ljudbilden och öka sweetspoten; att fokus för ljudbilden är strax framför sweetspot istället för i den.
Så vi justerade och fann det bättre. Här kommer jag att göra ytterligare tester. Köpte strax efter en laseravståndmätare på Clas O:

Bild

På bassidan förespråkade Adhoc att de verkningslösa "kuddarna" skulle plockas bort till förmån för bafflar mellan basar och mellan basar och vägg. Jag testade detta senare under kvällen.
Med några pianogångjärn och lite gaffatejp byggde jag senare på kvällen ihop några Q&D-bafflar.

Bild

Mätresultat kommer strax.

Här är musiken vi spelade, i omvänd ordning:

Bild

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-05-21 11:08

Mätt, men kan man dra några slutsatser av mätresultaten?

Bara främre subbasar och frontbasar spelar. Ingen filtrering

Kudde: röd
Inget: grön
Bafflar: gul

SPL:

Bild

Bättre med bafflar, speciellt i det högre registret där frontbasen skall spela.
Vid 63 Hz ökar dock utsläckningen för bafflar.

Vad kan man då säga om dessa gruppdelaymätningarna?

Bild

RT60, utryckt med REWs Topt:

Bild

Få beräkningspunkter, men bättre överlag för baffel.

Det går inte att få overlayer på Filtered IR, men här är RT60-värdena (baserat på T20/T30):

Kudde: 0,222/0,257
Utan: 0,216/0,262
Baffel: 0,211/0,244

Även här bättre för baffel, om än marginellt.

I vattenfallsdiagramen ser jag dock ingen klar vinnare:
(bara kuddar (röd) och baffel (gul))

Bild

Man kan misstänka att subbarna borde LP-filtrerats för att ge överlag bättre resultat.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-05-21 20:51

Här går det undan :!: Som sagt du är en "doer" :D
Jag måste ju värka fram ändringar, de kan funderas på flera månader eller mer innan ändring :lol:

Jag tycker det mäter bättre ut med bafflar, att det blir en större dipp vid 62 Hz ska du inte bry dig om.
Dippar är inte så störande som toppar.

Har du utvärderat toe in något mer? Utan mer toe in upplevde jag en väldig tajt swettspott, nästan åt hörlurs hållet.

Sammanfattat, en mycket trevlig dag med musik och disskustioner, tack Solhaga.

Henrik

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-05-21 21:06

Tack för titten Claes! :) Det är visserligen 2 år sedan jag var hemma hos dig (?) när du körde med 2 st OB med alla 15":arna monterade och utan separata baslådor men jag tror allt det blivit några snäpp uppåt nu, jämfört med då.

Du borde se mer av skillnad i vattenfalldiagrammet mellan dom 3 varianterna om du utökar tidsaxeln till, säg 500 ms, nu är den kapad vid 100 ms. Kurva med jämnast tid för utklingningen över frekvensområdet och kortast svansar för resonanser i tidsled borde vara att föredra.

Jag förespråkade väl inte " baffelutbyggnad", lite väl starkt ordval kanske. Mer föreslog att kolla med spillvirke/skivor som du ändå hade för å se med mätning om / vad det kunde ge för något. Det ser i alla fall överlag ut som det var positivt. En lite jämnare kurva från cirkus 70-300 Hz samtidigt som basområdet fått en ”gratis förstärkning” jämfört med utan eller med kuddarna. Att området kring 250 Hz trycks upp så mycket beror säkert på baffelbreddningen. Dippen vid ca 60 Hz beror nog på SBIR (reflektion). Den har blivit djupare nu men också smalare, det senare är positivt. Fråga är om/hur mycket den hörs. Om du har mer spillvirke kan du pröva med att täcka vid dörrhålet, så det blir plant tvärsöver mellan baslådorna. Om det förbättrar ytterligare, kan du ha pröva en skiva horisontellt, typ ca 30x90 cm med hjul, ovanpå ett ”dragspel” av skivor med gångjärn. -Kanske är acceptabelt att enkelt bara rulla undan från dörrhålet, istf för något att fösa / lyfta bort.

Om inte den gröna byrån bakom fåtöljen fyller någon särskild funktion har du där ett dödutrymme där du kunde ha en fetdjup absorbent om det är så att reflektionen som påverkar vid ca 60 Hz kommer därifrån. Men det kan vara så att det inte alls behövs. Om du kopplar in bakbasarna, hur förändras frekvenskurvan och vattenfallsdiagrammen? Jag skulle kolla det först.

När du prövar olika toe in, använd en stående skiva eller bräda för rödpunkten från laseravståndsmätaren och mät sedan horisontalavståndet mellan skivan och stängd dörr. Då blir det enkelt att ha koll på och återupprepa olika invinklingar som man vill bedöma.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum