Moderator: Redaktörer
rajapruk skrev:Låter som ett kul event, önskar att jag hade varit med!
Provade ni med/utan bakbasar? Funkar CABS-konceptet bra här (i dagsläget)? Vad blir den subjektiva skillnaden av/på bakbasarna?
Adhoc skrev:Tack för titten Claes!Det är visserligen 2 år sedan jag var hemma hos dig (?) när du körde med 2 st OB med alla 15":arna monterade och utan separata baslådor men jag tror allt det blivit några snäpp uppåt nu, jämfört med då.
Du borde se mer av skillnad i vattenfalldiagrammet mellan dom 3 varianterna om du utökar tidsaxeln till, säg 500 ms, nu är den kapad vid 100 ms. Kurva med jämnast tid för utklingningen över frekvensområdet och kortast svansar för resonanser i tidsled borde vara att föredra.
Jag förespråkade väl inte " baffelutbyggnad", lite väl starkt ordval kanske. Mer föreslog att kolla med spillvirke/skivor som du ändå hade för å se med mätning om / vad det kunde ge för något. Det ser i alla fall överlag ut som det var positivt. En lite jämnare kurva från cirkus 70-300 Hz samtidigt som basområdet fått en ”gratis förstärkning” jämfört med utan eller med kuddarna. Att området kring 250 Hz trycks upp så mycket beror säkert på baffelbreddningen. Dippen vid ca 60 Hz beror nog på SBIR (reflektion). Den har blivit djupare nu men också smalare, det senare är positivt. Fråga är om/hur mycket den hörs. Om du har mer spillvirke kan du pröva med att täcka vid dörrhålet, så det blir plant tvärsöver mellan baslådorna. Om det förbättrar ytterligare, kan du ha pröva en skiva horisontellt, typ ca 30x90 cm med hjul, ovanpå ett ”dragspel” av skivor med gångjärn. -Kanske är acceptabelt att enkelt bara rulla undan från dörrhålet, istf för något att fösa / lyfta bort.
Om inte den gröna byrån bakom fåtöljen fyller någon särskild funktion har du där ett dödutrymme där du kunde ha en fetdjup absorbent om det är så att reflektionen som påverkar vid ca 60 Hz kommer därifrån. Men det kan vara så att det inte alls behövs. Om du kopplar in bakbasarna, hur förändras frekvenskurvan och vattenfallsdiagrammen? Jag skulle kolla det först.
När du prövar olika toe in, använd en stående skiva eller bräda för rödpunkten från laseravståndsmätaren och mät sedan horisontalavståndet mellan skivan och stängd dörr. Då blir det enkelt att ha koll på och återupprepa olika invinklingar som man vill bedöma.
nuffe skrev:Här går det undanSom sagt du är en "doer"
![]()
Jag måste ju värka fram ändringar, de kan funderas på flera månader eller mer innan ändring![]()
Jag tycker det mäter bättre ut med bafflar, att det blir en större dipp vid 62 Hz ska du inte bry dig om.
Dippar är inte så störande som toppar.
Har du utvärderat toe in något mer? Utan mer toe in upplevde jag en väldig tajt swettspott, nästan åt hörlurs hållet.
Sammanfattat, en mycket trevlig dag med musik och disskustioner, tack Solhaga.
Henrik
solhaga skrev:Tack själv, Henrik.
Har inte testat olika toe-in, det är nästan så att man skulle behöva två sådana här och sedan någon som ställer in dem "blint".
[ Bild ]
solhaga skrev:Adhoc skrev: snipp
När du prövar olika toe in, använd en stående skiva eller bräda för rödpunkten från laseravståndsmätaren och mät sedan horisontalavståndet mellan skivan och stängd dörr. Då blir det enkelt att ha koll på och återupprepa olika invinklingar som man vill bedöma.
Tack själv, Kurt!
Inga strukturella åtgärder fick bort dippen vid 62 Hz. Här är det CABS som gäller, se kurvor i posten innan.
Har inte testat olika toe-in.
Jag förstår inte riktigt den sista meningen. Var skall skivan placeras?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], data_foggen och 22 gäster