Arcam och InoAudio ?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Arcam och InoAudio ?

Inläggav Nattlorden » 2017-05-24 19:43

genstruktur skrev:
Nattlorden skrev:Hörde Arcam på mässan i Malmö ifjol och det spelade på bra då. Kör de inte klass-G/H i något steg dessutom?


Kul! En reciever då?

Läser trådar och omdömen om att de har/haft problem med strulande programvara i sina receivers. Stämmer det?


Nä, det var en tvåkanalare om jag minns rätt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
30Hzbone
 
Inlägg: 2043
Blev medlem: 2010-02-19
Ort: Oxie

Re: Arcam och InoAudio ?

Inläggav 30Hzbone » 2017-05-26 08:42

Sedan ett par veckor så har jag mina Guru Junior kopplade till en
Arcam FMJ A29 och det låter alldeles utmärkt.
Stärkaren är av typ class G men kör i class A upp till cirka 20 Watt vilket
innebär att nästan allt lyssnande sker i class A.
Mailade till Arcam och frågade om class A och FMJ A29 och fick svaret:
” Thank you for your email. The A29 uses class G amplification, however, up to a certain point (I believe 20W in most cases) it will be using A class.”
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Arcam och InoAudio ?

Inläggav philipbtz » 2017-05-26 09:41

Lite av en slump så hamnade ett Arcam C49 försteg hos mig en vända. Det lät väldigt bra tycker jag parat med Emotiva XPA-2. Gissningsvis kan detta vara första gången just den kombinationen körs..någonsin haha.. Har hört lite andra Arcams genom åren och jag har alltid tyckt de låtit bra. Jag vet inte vilka skillnader som är möjliga med ett försteg egentligen men jämfört med min Marantz receiver så lät C49 bättre. Något som stod ut var att jag upplevde att basen helt plötsligt fick mycket mer kontroll. En annan typ av lätthet i ljudet också. Men framförallt var det mer kontroll i basen. Jag tror nästan jag skulle kunna ta det i blindtest.

Ps. Detta var alltså med i32s + 4 L26ROY.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Arcam och InoAudio ?

Inläggav genstruktur » 2017-05-26 10:46

Kul att höra om era intryck pöjkar! :D

Hur kom det sig att du valde Arcam 30hzbone?


Känns som de allra flesta gillar Arcams 2-kanalare, men att kritik har riktats mot deras receivers även om många menar att de låter bra.
Hur upplevde du Arcam C49 pihilbtz, var det något "strul" med den. Programvaran? Låter ändå som att du upplevde en betydande skillnad mot din Marantz ljudmässigt?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Arcam och InoAudio ?

Inläggav philipbtz » 2017-05-26 12:02

genstruktur skrev:Hur upplevde du Arcam C49 pihilbtz, var det något "strul" med den. Programvaran? Låter ändå som att du upplevde en betydande skillnad mot din Marantz ljudmässigt?


Kan inte påstå att jag hårdtestade den direkt men det var inget strul alls med den. Skillnaden var ändå såpass att jag lade märke till det men det är ju inte som rumsfix eller högtalarbyte. Men nu när jag har dessa bitar på plats så är det ändå lite kul att för skojs skull testa lite olika saker. Skillnaden var ju inte sådan att jag fick ångest när jag kopplade in Marantzen igen men det finns prestanda att hämta med finare elektronik. Tyvärr så är prisskillnaden orimligt stor.

Deras receivers är intressanta dock för de har nästan samma prestanda på försteget som C49 från vad jag hört och de har analoga volymkontroller och lite sånt fint. Väldigt ovanligt på en receiver skulle jag tro. Arcam AVR390 har samma försteg som AVR850. Om man har separata slutsteg så får man mycket för pengarna där om man hittar begagnat t.ex. Det är vad jag tror. Dirac biten verkar det vara lite strul med men det sägs att det kommer redas ut. Även om det inte reds ut så lär man få bättre resultat med den Dirac som finns än någon annan produkts ljudkalibrering i prisklassen under 100k. Audyssey, ARC, YAPO, MCACC osv. är inget jag hade haft påslaget. Möjligtvis ARC.

Det jag gillar med Arcam är att det verkar finnas minst features i dessa utav alla receivers. Ja, jag tycker detta är bra, då är det mindre saker som kan bugga ur och gå sönder. Och mindre chans att någon konstig inställning är på per default. Var det Pionner eller Onkyo det var där de byggde in en tonkurveförändring som var mätbar mellan auto och pure direct? Ja typ sånt slipper jag gärna. Och att de verkar ha lagt krut på försteget och volymkontrollen är ett stort plus i min bok.

Så sammanfattningsvis så finns det ändå något jag gillar med Arcam. När man vrider på volymkontrollen på AVR850 så känns det bra jämfört med min Marantz t.ex. Jag gillar när det känns bra :) Det jag inte gillar är att man bara har en global delning i deras receivers(men iaf en global till takkanelrna och en till baslagret). Det kanske finns en bra anledning till detta jag vet inte.

Användarvisningsbild
30Hzbone
 
Inlägg: 2043
Blev medlem: 2010-02-19
Ort: Oxie

Re: Arcam och InoAudio ?

Inläggav 30Hzbone » 2017-05-26 12:27

genstruktur skrev:
Hur kom det sig att du valde Arcam 30hzbone?


Jag hade sålt av lite Cambridge och Rega-prylar och behövde nått nytt.
Blev intresserad av Arcams väg att välja class G med inslag av class A och
efter lite läsning på nätet så tänkte jag, Varför inte prova?
Jag spelar nästan enbart akustisk musik och är mycket nöjd med resultatet.
RIAA-steget verkar också bra men har inte hunnit med att testa så mycket.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Arcam och InoAudio ?

Inläggav Bill50x » 2017-05-26 13:42

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:
Nattlorden skrev:Hörde Arcam på mässan i Malmö ifjol och det spelade på bra då. Kör de inte klass-G/H i något steg dessutom?
Kul! En reciever då?

Läser trådar och omdömen om att de har/haft problem med strulande programvara i sina receivers. Stämmer det?

Nä, det var en tvåkanalare om jag minns rätt.

Varför skulle en receiver inte kunna vara en två-kanalare?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Arcam och InoAudio ?

Inläggav genstruktur » 2017-05-26 14:43

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:Kul! En reciever då?

Läser trådar och omdömen om att de har/haft problem med strulande programvara i sina receivers. Stämmer det?

Nä, det var en tvåkanalare om jag minns rätt.

Varför skulle en receiver inte kunna vara en två-kanalare?

/ B


Jag förstår hur du menar :wink:

Men jag är nog lite skyldig jag med, jag menade faktiskt en surroundreceiver. Men det kunde jag ha skrivit iofs :)
Trodde ni kunde läsa mina tankar :evil:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Arcam och InoAudio ?

Inläggav Nattlorden » 2017-05-26 14:44

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:Kul! En reciever då?

Läser trådar och omdömen om att de har/haft problem med strulande programvara i sina receivers. Stämmer det?

Nä, det var en tvåkanalare om jag minns rätt.

Varför skulle en receiver inte kunna vara en två-kanalare?

/ B


Inte gängse språkbruk 2017.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Arcam och InoAudio ?

Inläggav Bill50x » 2017-05-26 15:04

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Varför skulle en receiver inte kunna vara en två-kanalare?

Inte gängse språkbruk 2017.

En receiver är en förstärkare med radiodel. Oavsett antalet kanaler. Så har det hetat (nästan) sedan tidernas begynnelse. Kom inte dragande med något nyspråk här :-)
Däremot har du rätt i att man inte behövde programmera en två-kanalsreceiver, det var bara att spela.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Arcam och InoAudio ?

Inläggav genstruktur » 2017-05-29 16:02

philipbtz skrev:
genstruktur skrev:Hur upplevde du Arcam C49 pihilbtz, var det något "strul" med den. Programvaran? Låter ändå som att du upplevde en betydande skillnad mot din Marantz ljudmässigt?


Kan inte påstå att jag hårdtestade den direkt men det var inget strul alls med den. Skillnaden var ändå såpass att jag lade märke till det men det är ju inte som rumsfix eller högtalarbyte. Men nu när jag har dessa bitar på plats så är det ändå lite kul att för skojs skull testa lite olika saker. Skillnaden var ju inte sådan att jag fick ångest när jag kopplade in Marantzen igen men det finns prestanda att hämta med finare elektronik. Tyvärr så är prisskillnaden orimligt stor.

Deras receivers är intressanta dock för de har nästan samma prestanda på försteget som C49 från vad jag hört och de har analoga volymkontroller och lite sånt fint. Väldigt ovanligt på en receiver skulle jag tro. Arcam AVR390 har samma försteg som AVR850. Om man har separata slutsteg så får man mycket för pengarna där om man hittar begagnat t.ex. Det är vad jag tror. Dirac biten verkar det vara lite strul med men det sägs att det kommer redas ut. Även om det inte reds ut så lär man få bättre resultat med den Dirac som finns än någon annan produkts ljudkalibrering i prisklassen under 100k. Audyssey, ARC, YAPO, MCACC osv. är inget jag hade haft påslaget. Möjligtvis ARC.

Det jag gillar med Arcam är att det verkar finnas minst features i dessa utav alla receivers. Ja, jag tycker detta är bra, då är det mindre saker som kan bugga ur och gå sönder. Och mindre chans att någon konstig inställning är på per default. Var det Pionner eller Onkyo det var där de byggde in en tonkurveförändring som var mätbar mellan auto och pure direct? Ja typ sånt slipper jag gärna. Och att de verkar ha lagt krut på försteget och volymkontrollen är ett stort plus i min bok.

Så sammanfattningsvis så finns det ändå något jag gillar med Arcam. När man vrider på volymkontrollen på AVR850 så känns det bra jämfört med min Marantz t.ex. Jag gillar när det känns bra :) Det jag inte gillar är att man bara har en global delning i deras receivers(men iaf en global till takkanelrna och en till baslagret). Det kanske finns en bra anledning till detta jag vet inte.


Det var ju najs att den fungerade bra! :)

Nä, det är klart. Högtalarbyte eller rumsfix är oftast stora förändringar. Jag har dock börjat inse att även ganska små skillnader kan upplevas som stora när man väl hört dem så att säga. Sen beror det på såklart vad det kostar för att får denna skillnad/förbättring, och det är väl där jag kan hålla med dig. Rätt stor investering för den Arcam-receiver som du provade. Är det värt det frågar man sig.

Arcam verka lite intressant, sen är jag svag för Meridians estetik på sina receivers och cd-spelare till exempel. Men där snackar vi också en del pengar 8) . Och just receivers som förändras så fort, nya modeller kommer hela tiden och ljud samt bildformat, känns extra svårt att motivera stora kostnader för tycker jag. Risken är att den blir omodern fort.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Arcam och InoAudio ?

Inläggav genstruktur » 2017-05-29 16:06

30Hzbone skrev:
genstruktur skrev:
Hur kom det sig att du valde Arcam 30hzbone?


Jag hade sålt av lite Cambridge och Rega-prylar och behövde nått nytt.
Blev intresserad av Arcams väg att välja class G med inslag av class A och
efter lite läsning på nätet så tänkte jag, Varför inte prova?
Jag spelar nästan enbart akustisk musik och är mycket nöjd med resultatet.
RIAA-steget verkar också bra men har inte hunnit med att testa så mycket.


En anledning så god som någon.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3142228

Fin ändå, en sådan där och ett par Guru så är man i hamn! :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Föregående

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster