Solblekt trä

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Solblekt trä

Inläggav IngOehman » 2017-06-02 13:56

Bjorn_ skrev:Hej hej.
Börjar dra ihop sig för nytt bygge snart, gamla oa5 i Jakaranda. För att matcha inredningen fick jag tag i ett rektangulärt bord från 60talet också. Det kan nog bli snyggt men det har ett problem, det är solblekt så att mönstret är ett minne blott. Vad tror ni är bäst, olja eller lack? (Efter slipning alltså)
Tänker då på Osmo klarvax 1101... eller matt lack enkomponents av något slag.
Jag har kört matt 1K-lack på andra möbler med framgång, men de har inte varit solblekta. Lack har ju fördelen av uv-skydd som motverkar framtida blekning, men osmos grejjer kanske också skyddar?
Oljan borde ha fördelen av att dra fram lite mer mönster i träet, även om det mest är spekulation från min sida...
Förslag någon?

Bara rätt så få lacker (märligt nog nästan inga trälacker) ger ett riktigt bra UV-skydd. De som jag testat och som ger bra UV-skydd är allihopa bilklarlacker, men även bland dem är det bara några få som ger riktigt bra UV-skydd.

Alla lacker skyddar dock från vatten/alkohol. Olja gör det inte. Oavsett hur tjockt man lägger på. Problemet är att oljan själv påverkas.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-06-02 14:49

Tack för input. Inte spilla konjak på bordet då (fast det är ju dumt att spilla konjak hur som helst)

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-06-02 21:43

Börjar dra ihop sig för nytt bygge snart, gamla oa5 i Jakaranda. För att matcha inredningen fick jag tag i ett rektangulärt bord från 60talet också. Det kan nog bli snyggt men det har ett problem, det är solblekt så att mönstret är ett minne blott. Vad tror ni är bäst, olja eller lack? (Efter slipning alltså)
Jag har kört matt 1K-lack på andra möbler med framgång, men de har inte varit solblekta. Lack har ju fördelen av uv-skydd som motverkar framtida blekning, men osmos grejjer kanske också skyddar?
Oljan borde ha fördelen av att dra fram lite mer mönster i träet, även om det mest är spekulation från min sida...
Förslag någon?

Det finns en jäävligt bra olja som framhäver träts egna färger men inte mer. Och det är Liberon, pure tung oil.
Det är inte samma skit som biltema säljer, för den är det linolja i, och massa annat skit, som gulnar. Tungolja gulnar aldrig.

Men den måste va ren 100%.

Tungoil penetrer trät väldigt bra, man blandar med 50% lösningsmedel första strykningarna, sen dom 3 sista typ med ren olja.
Oljan polymeriserar och blir i princip en plast inne i trät. helt vattentätt och ändrar aldrig färg. Det här är den bästa behandligen för trä imo. Och jag har testat många. vax/sprutlack 2komp/lin/whateverolja/träolja.

Trät bara blir bara lite djupare/mörkare, så som det ska se ut. sen blir det så. Matthet bestäms av hur du slipat det innan.
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-06-02 21:46

vill du ha nåt du aldrig behöver röra ever again. så rekommenderar jag 1 komp polyurethan golvlack. typ 3-4 lager. dom första tunnade med lacknafta, för bra penetration. finns inget mer underhållsfritt än det.
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-06-02 21:49

IngOehman skrev:
Förslag någon?

Bara rätt så få lacker (märligt nog nästan inga trälacker) ger ett riktigt bra UV-skydd. De som jag testat och som ger bra UV-skydd är allihopa bilklarlacker, men även bland dem är det bara några få som ger riktigt bra UV-skydd.

Alla lacker skyddar dock från vatten/alkohol. Olja gör det inte. Oavsett hur tjockt man lägger på. Problemet är att oljan själv påverkas.

Vh, iö

Jag skulle vilja påstå att tungoil inte påverkas av etanol el vatten. jag har gjort knivskaft till köksknivar av det (det är det jag primärt har den här oljan till), och du kan bada hela skiten i etanol hur länge du vill, men när oljan härdat klart så händer ingenting. Jag rengör mina knivar med t-röd :)
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-06-02 21:52

Bjorn_ skrev:Handslip...

Bild

du är inte i närheten av att va klar här :)
~team klirrfaktor~

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-06-02 23:41

https://www.byggfabriken.com/farg-och-y ... lja-1-lit/

Inget sånt där då?

Tack tack för input, skall testas :) har aldrig hört talas om tungolja förut.

Gjorde själv några knivskaft för många år sedan, men körde linolja då. Ibland är det snyggt med infärgning, men ofta inte, därför testade jag osmos olja nu. Nu efter ett tag så verkar det eventuellt mörkna lite men inte lika mycket som linolja hade gjort. Men linolja blir rätt okänsligt efter att det härdat ordentligt.

Jag skulle tro att osmon har svårt att tränga in ordentligt i just Jakaranda som ju är rätt tätt. Maskinell inarbetning hade kanske hjälpt.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-06-02 23:51

cameltoe skrev:
Bjorn_ skrev:Handslip...

[ Bild ]

du är inte i närheten av att va klar här :)

Nä jag vet, det var därför jag slipade mer efter detta, men då utan maskin för att inte gräva för mycket repor i sidled. Bilden efter denna i tråden tyckte jag att jag var klar med slipningen (kan inte quota ordentligt med min telefon tyvärr)
Om du kollar den bilden med burken och handskarna, så ser det väl bättre ut? :D

Vad tror du för övrigt om så pass fina sandpapper, är det överdrivet? Jag tänker mig att man på ett sätt gör träet ännu tätare, i alla fall hårdträ... och ännu svårare att penetrera med en tjock olja.

Föregående

Återgå till DIY-forum