Er häftigaste ljudupplevelse...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Empa

Re: Er häftigaste ljudupplevelse...

Inläggav Empa » 2017-06-22 10:33

Var på MotoGP i Brno för några år sen, Motorcyklarna har häftigt ljud absolut. Men på racedagen när flygvapnet som kör JAS 39 hade en show var det häftigt.
De kom in på låg höjd för att gira om till vertikalstigning och drog på (vad det såg ut som) full EBK. Jag började nästan gråta av lycka, så otroligt häftigt.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2017-06-22 10:51

Empa skrev:Var på MotoGP i Brno för några år sen, Motorcyklarna har häftigt ljud absolut. Men på racedagen när flygvapnet som kör JAS 39 hade en show var det häftigt.
De kom in på låg höjd för att gira om till vertikalstigning och drog på (vad det såg ut som) full EBK. Jag började nästan gråta av lycka, så otroligt häftigt.

Var med om något liknande för många år sedan. Låg på stranden i Köpingsvik. Såg något komma lågt över horisonten från fastlandet, precis innan planet nådde stranden drog det på rakt upp.

Det var ståpäls på riktigt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-06-22 12:38

I morse körde jag om en långtradare på motorvägen - när jag var jämsides exploderade ett av däcken precis bredvid min bil. Första reaktionen var att jag själv kört på något som exploderade/smällde högt. Ögonblicket därefter försvinner tradaren i ett moln av rök och damm ut på vägrenen. Smällen var så fysiskt kännbar att jag bestämt trodde att min bil fått ett stort hål i sidan. Vid nästa avfart kunde jag dock konstatera att det bara var tryckvågen jag känt av.

Samlad men skakad rullade färden vidare efter (kanske) mitt livs häftigaste ljudupplevelse... 8O

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-06-22 13:33

Kalejdokom skrev:I morse körde jag om en långtradare på motorvägen - när jag var jämsides exploderade ett av däcken precis bredvid min bil. Första reaktionen var att jag själv kört på något som exploderade/smällde högt. Ögonblicket därefter försvinner tradaren i ett moln av rök och damm ut på vägrenen. Smällen var så fysiskt kännbar att jag bestämt trodde att min bil fått ett stort hål i sidan. Vid nästa avfart kunde jag dock konstatera att det bara var tryckvågen jag känt av.

Samlad men skakad rullade färden vidare efter (kanske) mitt livs häftigaste ljudupplevelse... 8O

8O 8O 8O Obehagligt. Skönt att höra det hela gick så bra trots allt.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

BosseS

Inläggav BosseS » 2017-06-22 21:25

Bill50x skrev:
Svante skrev:Jag har svårt att välja en enskild händelse, men ju äldre jag blir desto mer uppskattar jag tystnaden. Är det en ljudupplevelse? Hursomhelst uppskattar jag även tystnaden när den finns inuti musik. Alltså, det finns något som jag skulle vilja kalla "svärta", alltså tystnad, som finns i riktigt rena inspelningar. Någon sorts frånvaro av oljud.

Tystnaden i musik kan vara av två slag som jag ser det. Dels kan musiken tystna, dvs ingen spelar. Och det kan vara tyst i inspelningen, det du kallar svärta. Bäst är förstås både och men i första hand uppskattar jag tystnaden i musiken. Det visar att artisten inte bara brakar på utan tänker efter lite. Musiken andas och får luft.

/ B

Låter som Arvo Pärt.

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-06-27 13:15

1. J35 Draken i vertikal stigning efter start på Norra banan F5 Ljungbyhed 1997. Jag och de andra brandmännen satt i solen mellan Norra och Södra banan och myste ikapp med att kaffekopparna vandrade på bordsskivan.

2. Finalsaluterna vid jubileumsfyrverkeriet i St. Raphael 14/7 1989. Fyrverkeriet avlossades från ett antal pråmar ett par hundra meter ut i havet och det var inga små mörsare.

3. Ljusbåge vid Höganäsverken i Halmstad. Till slut gick arbetsledaren med på att visa mig runt i anläggningen efter en längre tids tjat. Jag körde lastbil på Poståkeriet och kikade nyfiket runt hörnet in i smälthallen varje gång jag lämnade gods. Jag stod ett tiotal meter ifrån vidundret och var skiträdd samtidigt som några kostymklädda herrar från kontoret stod ända upptill och kikade in i ett hål i sidan. När de tre elektroderna lyftes upp ur smältan gick de från vitglödgat till svart i ett spann på fem meter. Kopparkablarna fram till respektive elektrod skulle inte gå att tvinna för Hifibruk. Utanför verket finns ett "eget" 130 kV ställverk för att förse djuret med kraft.

4. Rivning/ demolering av äldre tegelhus i Malmö under gymnasietiden. Något gick fel (förmodar jag) och en hel fasad, fyra våningar hög, rasade i backen. Marken gungade kan man lugnt säga!

5. Lastbil med tom lastväxlarbalja på marken, backade vid Rex fabrik i Halmstad för ett femtontal år sedan. Jag stod alldeles intill, på flaket i min postlastbil, och plötsligt började luften darra lågfrekvent. Jag mådde illa och hade huvudvärk i timmar efteråt. Exakt vad som hände och varför vet jag inte men det var mycket obehagligt!

6. Sist men inte minst; alla fyrverkeripjäser som detonerats i vägtunnlar under de glada tonåren. Thunder King var riktigt rolig vill jag minnas :wink:.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-06-27 13:44

Kalejdokom skrev:I morse körde jag om en långtradare på motorvägen - när jag var jämsides exploderade ett av däcken precis bredvid min bil. Första reaktionen var att jag själv kört på något som exploderade/smällde högt. Ögonblicket därefter försvinner tradaren i ett moln av rök och damm ut på vägrenen. Smällen var så fysiskt kännbar att jag bestämt trodde att min bil fått ett stort hål i sidan. Vid nästa avfart kunde jag dock konstatera att det bara var tryckvågen jag känt av.

Det har jag faktiskt varit med om också... skulle beskriva det precis likadant.

--

Sen var jag på Öresundsvarvet när man skulle lyfta en specialkran ombord på en pråm och ljushuvudena lyfte på fel sid om tyngdpunkten så den slog runt och brakade i kajen. Vi trodde först något exploderat i maskinrummet, men de var lika förbryllade de när vi tog dem på walkien.

Om det var M/S Alida eller Margit Gorthon som stod i torrdockan vid tillfället minns jag inte, men båda (samt Ingrid) såg likadana ut:
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

MassaAstrom
Inaktiverad

Inläggav MassaAstrom » 2017-06-28 11:37

Ja det var igår i mitt lyssningsrum. Bara att tillbe

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2017-06-28 12:58

Lägg ner Åström. Du är inte ett förbannad dugg rolig. Kan du inte försöka fatta det? :evil:
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

MassaAstrom
Inaktiverad

Inläggav MassaAstrom » 2017-06-28 13:13

pinnen skrev:Lägg ner Åström. Du är inte ett förbannad dugg rolig. Kan du inte försöka fatta det? :evil:

Ok det var dumt med tillbe men annars är det rätt

Föregående

Återgå till Generellt om hifi